BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:38

LZP -> TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:44

loveidefix schreef:
Jildau schreef:
Je mag met een aanhanger rijden met B-rijbewijs wanneer auto en aanhanger samen niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dit is wel het leeggewicht van de auto + het maximale laadvermogen, plus datzelfde van de trailer. Als je deze combi treft kun je daarmee dus best legaal oefenen!

Maar dat mag toch nooit wanneer de trailer dubbel assis is en een eigen kentekenplaat heeft?

Ja hoor :) zolang de maximale gewichten maar niet de 3500 overschrijden.

Maar een jeep zal dat wel doen vrees ik...

Ik heb zelf een vw golf station of een peugot 307 station met 1,5 paards trailer die mogen net. Als ik de volvo van de broer van mn vriend ervoor zet mag het niet mee die is te zwaar in combinatie.

brease

Re: BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:16

Hier wil ik toch even op in haken. De uitzondering op de regel klopt maar mij is geleerd dat in alle gevallen het trekkend voertuig op papier zwaarder is dan de trailer. Duseen trailer van een maximum massa van 1500kg met een auto van maximum massa rijklaar 2000kg. Daarbij moet de auto de combinatie altijd kunnen remmen. Ook als de oplooprem het begeeft of het zaakje aan de slinger komt.

Mijn E achter B was ook een eitje. En wat een vrijheid krijg je er voor terug. Mannen die geen e hebben geef je het nakijken! Kijk je in de spiegel zit de trailer meer in de rechter spiegel dan stuur je naar die spiegel toe! En komt de trailer weer meer in de linker spiegel. Pease of cake. Gewoon ervoor gaan meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:23

Dat klopt niet meer brease die regel is er af :)

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

bron: rijksoverheid

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:26

Hee,

Wat leuk dat je voor je BE wilt.
Ik heb hem 2 weken terug gehaalt.
Ik heb een intest en een dagopleiding gedaan.
Je lest vaak in een automaat scheelt weer schakelen.
Zoals de anderen zeggen je moet het spelletje door krijgen.
Het is namelijk tegen en mee sturen.
Als je een auto en trailer/aanhanger tot beschikking hebt zou ik gewoon alvast oefenen.
Dat hwb ik ook een paar keer gedaan voor mijn examen.
Het examen zelf stelde weinig voor. Je moet hen aankoppelen. Trailer achteruit ergens voor of in draaien. Daarna heb ik 10 min rond gereden.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:27

Gewoon doen, je E halen! Het geeft je zo veel vrijheid vind ik, als je lekker zelf met je paard weg kan :)
Ik heb in maart m'n B gehaald en in augustus m'n E, best wel snel achter elkaar dus.
Het rijden rijden met de trailer is peanuts, achteruit en bochten achteruit zijn wat lastiger, maar dat is een kwestie van eventjes oefenen.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:31

ik wil hem ook gaan halen... maar zie er ook tegen op. Meer met het idee dat ik de 1e x niet slaag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:33

Ik wil hem ook nog halen :j maar voorlopig te druk voor met de studie.. Ga er vanuit dat het weinig voorsteld. Rij al meer dan een half jaar zelf rond met de trailer, (die mag op B rijbewijs) en achteruit en alles is ook geen enkel probleem.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:35

ik moet er eerst maar eens voor gaan sparen :')

maar voor dat ik daaraan begin wil ik graag een eigen dressuurzadel... wel tweedehands maar toch _O-

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:42

Ik zou zorgen dat je eerst wat meer kilometers op de weg maakt. Achteruitrijden met een aanhanger is meer een kunstje wat je leren moet.
Door het verkeer manoeuvreren vergt wat meer inschattingsvermogen dan met alleen een auto. Beter zeker achter het stuur zitten is dan wel prettig

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:31

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:36

loveidefix schreef:
Oke! ik rij dan met een 1.5 paards trailer met een kwpn'er erin. De auto waar ik mee ga rijden is een jeep. Helaas is zowel de auto als de trailer niet van mij dus ik heb geen idee hoe dat uit komt! je kunt dat opzoeken in de papieren van je auto toch?

Dat is een heel klein Jeepje als je binnen de grenzen van je B-rijbewijs zou blijven.
Daarnaast is het gewoon verstandig om je BE te hebben; je leert er best een hoop van ook al moet je veel weer overboord zetten als er een paard aan de haak hangt maar een goede instructeur geeft je die verschillen mee in de lessen.

Het toverwoord is KIJKEN IN JE BUITENSPIEGELS!

Je kunt al heel simpel beginnen met oefenen door alleen op je buitenspiegels te gaan rijden en het jezelf eigen te maken welke beperkingen dat geeft.

loveidefix schreef:
Ik kan wel gewoon naar voren toe inparkeren en achteruit wil ook wel als ik de ruimte er voor heb (en mijn vriend niet panisch naast mij zit te schreeuwen dat ik geen krassen op zijn auto moet maken :') ) maar file parkeren... dat is echt een no go :+ Kun je überhaupt file parkeren met een trailer?

Krijsende kerels moet je gewoon uit de auto trappen! In plaats van dat ie gaat lopen janken, zou ie er beter aan doen om je te helpen en begeleiden dat je beter leert hoe groot de auto is en waar de herkenningspunten zitten die je helpen een auto goed in te parkeren.

Ik wil 'm wel een keer van dat gejank af komen helpen, hoor. Geen probleem }:) }:)
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-11-14 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:39

ikke schreef:

met een trailer achter je zijn het ook de enigste spiegels die je kan gebruiken :P

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:42

Ik rij altijd met een 1 paards trailer en dat zonder E.
Door het aantal kilo's mag ik er zoner E mee rijden.
Eerst aantal keer leeg op een parkeerplaats geoefend en toen met paard met mijn vader ernaast en dat ging eigenlijk meteen goed.
Meestal kan ik overal wel een rondje rijden waar ik heen ga maar kan dit niet kan ik ook keren enzo.
Alleen heel krap tussen dingen door rijden vind ik echt lastig, maarja dan gewoon een paar keer steken!
Wel word ik er héel zenuwachtig van als mensen gaan kijken , dan word me hoofd knalrood en wil ik zo snel mogelijk weg haha!

Ik heb wel een trucje voor het achteruit rijden. Je moet natuurlijk 'andersom'sturen en dat zorgde bij mij nog wel eens voor verwarring.
Wat ik nu doe is mijn handen onder het stuur en de hand naar rechts is dus trailer naar rechts(stuur gaat dan dus naar links) en andersom.
Dat hielp bij mij enorm :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:43

inochiyo schreef:
ikke schreef:

met een trailer achter je zijn het ook de enigste spiegels die je kan gebruiken :P

Dat klopt, maar volksstammen die niet meer kunnen rijden als je de binnenspiegel eruit sloopt.........

Overigens maak ik ook met trailer gebruik van mijn binnenspiegel :j Het geeft je bij achteruit rijden soms net dat beetje extra info. Nu ben ik wel gezegend met zo'n oude Range Rover; zoveel glas dat een gemiddelde glastuinder er jaloers op is :D

AshleyRol schreef:
Ik rij altijd met een 1 paards trailer en dat zonder E.
Door het aantal kilo's mag ik er zoner E mee rijden.
Eerst aantal keer leeg op een parkeerplaats geoefend en toen met paard met mijn vader ernaast en dat ging eigenlijk meteen goed.
Meestal kan ik overal wel een rondje rijden waar ik heen ga maar kan dit niet kan ik ook keren enzo.
Alleen heel krap tussen dingen door rijden vind ik echt lastig, maarja dan gewoon een paar keer steken!
Wel word ik er héel zenuwachtig van als mensen gaan kijken , dan word me hoofd knalrood en wil ik zo snel mogelijk weg haha!

Ik heb wel een trucje voor het achteruit rijden. Je moet natuurlijk 'andersom' sturen en dat zorgde bij mij nog wel eens voor verwarring.
Wat ik nu doe is mijn handen onder het stuur en de hand naar rechts is dus trailer naar rechts(stuur gaat dan dus naar links) en andersom.
Dat hielp bij mij enorm :D

Als jij alleen maar "andersom" stuurt, heb je de boel in no-time geschaard staan.
Je stuurt tegen om de bocht in te zetten en vervolgens stuur je mee om de bocht aan te houden en af te maken.

Wellicht toch eens wat lesjes nemen om zekerder te worden? Als je weet wat je moet doen, stelt het namelijk niks voor, al staat heel NL te kijken......
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-11-14 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:48

Ik wil begin van het nieuwe jaar ook voor mn E gaan <3 Wel al flink aan het oefenen geweest met trailer en aanhanger, dus ik hoop het in een dagje te halen :P

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:00

Waar het om gaat bij je examen is kijk je goed en ben je zeker in het verkeer met de combinatie, als je dus te voorzichtig rijd krijgt de examinator het gevoel dat je niet vertrouwd bent met een dikke aanhanger achter de auto.
Wat ook kan helpen is vertellen waarvoor je het Erijbewijs voor gaat gebruiken, dat vroegen ze bij mij in ieder geval.

Verder achter uit rijden doe ik meestal achterstevoren in mijn stoel, ik kijk direct naar de aanhanger en dan kan ik perfect parkeren en draaien. Moet ik het op de spiegels doen dan stuur ik nog steeds vaak verkeerd :(

Oh en file parkeren kan wel met een aanhanger/trailer, doe ik regelmatig als we de trailer even thuis moeten parkeren. Hoef je voor het examen niet te doen, daar moet je alleen achter parkeren tot op een meter voor een muur of deur, en een bochtje achteruit doen. althans dat moest ik doen 4jaar geleden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:04

Hier in belgie moeten wewel file parkeren ...
(Inparkeren tegen een stoeprand, dan achteruit rijden tot aan een denkbeeldige laadkaai, je mag eenmaar vooruit rijden, en dan mag je. Niet meer. Eenmaal geparkeerd mag het verste punt van de trailer op 30 cm van de stoeprand staan, en de achterkant op 30 cm vd laadkaai...)

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:39

Volgens mij snap je mijn trucje niet helemaal.. Het lijkt me meer dan logisch dat je niet alleen 1 kant op stuurt !!
Maar het is voor het begin heel handig om dat trucje te gebruiken, na een tijdje gaat het dan helenaal vanzelf. :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:47

Ik heb mijn E nu dik een jaar en stelde echt niet zo veel voor. Als je een klein beetje feeling met de auto hebt is het een eitje. Vooral niet te veel willen sturen en rustig kijken.

Ik ben zo blij dat ik 'm heb. Ik hoef nagenoeg nooit te gaan rekenen of ik iets wel mag rijden en ben gewoon altijd verzekerd!

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:50

Deze topic geeft mij weer een beetje moed haha.
Ik wil ook voor een E rijbewijs gaan.
Ik heb vorige week een trailer gekocht en mijn opgegeven voor rijles voor E.
Ik word zo snel mogelijk terug gebeld voor een datum.
Echt heel spannend, Ik ben echt slecht in parkeren en achter uit rijden.
Maar ik kan niet wachten op alle vrijheid die ik dan heb om gewoon wanneer ik maar wil met de trailer weg te gaan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:52

Ik heb mijn BE gelijk achter mijn B gehaald.
Had nog nooit eerder een kar achter de auto gehad en parkeren is niet mijn sterkste punt :+
Maar in 9 lessen toch mijn examen in een keer gehaald :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:53

Vind ik het nu juist dat In nederland geen parkeren gevraagd wordt, enkel een wegproef met de BE?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:55

Ayasha schreef:
Vind ik het nu juist dat In nederland geen parkeren gevraagd wordt, enkel een wegproef met de BE?

Ik moest naar een laadperron rijden. Achteruit uiteraard. Sommige moeten keren in een straat en andere naar een laadperron. Hangt van de examinator af.

Als je bochten achteruit kunt maken en je kunt recht achteruit rijden, kun je ook file parkeren met een trailer :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:57

Eh... Nee... := Ik kan perfect bochten achteruit maken met de trailer maar file parkeren en vervolgens opstellen tegen een laadkaai vind'k nog steeds eng genoeg/twijfel ik nog steeds genoeg over dat ik mijn vrachtwagenbewijs ben gaan halen ipv mijn BE _O-