Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
, ik vind hem niet mooi maar daar heb ik m niet voor) ligt hij niet zo goed in de markt als de mooiere Patrols, Landcruisers etc. Maar hij mag ook 2800 kg trekken, er ligt een sterke Mercedes motor in, het voelt allemaal erg degelijk aan en is meer dan de helft goedkoper dan die andere merken.Citaat:Dit betekend dan wel weinig tot geen wds / geen les meer volgen. Verkochte pony's niet meer weg kunnen brengen, niet meer met klanten naar een binnenhal kunnen gaan als ze pony's willen testen enz... Opzich wel te overleven want het zou zijn tot dat ik het geld gespaard heb voor een echt goede, maar brengt wel veel ongemakken met zich mee.
elenaMM77 schreef:ik denk dat je het wat donker ziet voor wat betreft:Citaat:Dit betekend dan wel weinig tot geen wds / geen les meer volgen. Verkochte pony's niet meer weg kunnen brengen, niet meer met klanten naar een binnenhal kunnen gaan als ze pony's willen testen enz... Opzich wel te overleven want het zou zijn tot dat ik het geld gespaard heb voor een echt goede, maar brengt wel veel ongemakken met zich mee.
wedstrijden hiervoor kun je natuurlijk altijd in de regio iemand zoeken die ook gaat en diegene een bijdrage geven als je mee mag rijden.
les kan ook thuis gegeven worden in de eigen bak.
je hebt tevens paardentaxi's, goed dat gaat dan van de winst af.. maar 50-100 euro minder winst is beter dan geen pony verkocht..
het enige dat je overhoud is geen binnenhal voor het testen van de pony.. maar hoeveel mensen verkopen de pony's niet zonder binnenhal?
ik denk dat het 'balen' van het gemis van de auto momenteel wat de overhand heeft en begrijpelijk,
maar naast wat extra onkosten tijdens het sparen, zal het allemaal best loslopen.. niet iedereen in Nederland heeft voldoende geld voor een trekauto en aanhanger en red het toch ook..
of kijk naar een veewagen (vrachtwagen(tje)).. dan ben je van het 'trekauto' af en kun je om de onderhoudskosten te dekken misschien een paardentaxi beginnen al is het maar voor in het weekend.
Kady1 schreef:@ ElenaMM74, bij ons zijn de faciliteiten heel slecht in de winter (lees 1x regen is spekglad) vandaar dat ik graag naar de binnenhal ga met de pony's en ook liever les op locatie van instructeur aangezien die ook een binnenhal heeft en een 20-60 bak das wel fijn voor mn proeven te trainen.
Veewagentje hebben we ook al aan zitten denken, maar een C rijbewijs heb ik niet en op B mag je vaak geen twee paarden laden.
Paardentaxi worden zie ik niet zo zitten, al vind ik het niet erg om af en toe iemand uit de brand te helpen.
elenaMM77 schreef:de naar veewagen teruggekeurde busjes kun je soms met twee paarden laden.. het is wel heel goed opletten met welk gewicht hij dan officieel gekeurd is en of er daarna nog aanpassingen gedaan zijn (bijvoorbeeld zonder schotten of nieuwe bodem gekeurd kan je paard kosten en veranderen in een lichte pony).
ikke schreef:elenaMM77 schreef:de naar veewagen teruggekeurde busjes kun je soms met twee paarden laden.. het is wel heel goed opletten met welk gewicht hij dan officieel gekeurd is en of er daarna nog aanpassingen gedaan zijn (bijvoorbeeld zonder schotten of nieuwe bodem gekeurd kan je paard kosten en veranderen in een lichte pony).
De moderne paardenwagentjes hebben 1200kg BRUTO laadvermogen. De enige auto die hier ooit op Bokt langsgekomen is die daadwerkelijk (op een correct kenteken!!) 1400kg laadvermogen had, was een oude, zeer simpel ingerichte Renault Traffic.
Dus, vergeet het maar, op B-rijbewijs kun je geen twee paarden op een wagentje hebben, echt niet, nu niet en nooit.
Leg anders eens uit waarom er vorig jaar op de Equitana "opeens" bosjes vrachtwagentjes stonden met 4200 - 4500kg TMM??
Dat antwoord is heel simpel: die wagentjes kunnen WEL twee paarden inkl alle zooi laden BINNEN de toegestane gewichten.
Kady1 schreef:Ik ga proberen op alle dingen een respons te geven mocht ik iets overslaan dan sorry![]()
@ Eirikur / Kohtje 3500 kg mogen trekken heb ik niet echt nodig, maar ik zou voor de langere termijn wel graag iets hebben waar ik min. 2500 mee kan trekken. dan zit je altijd goed als je met 2 paarden weg wilt en 4x4 is een must voor mij. Voor deze auto had ik een Volvo940 en zoooo vaak vast gestaan in de blub, deze auto nog nooit dus een opvolger moet ook 4x4 hebben.
Kady1 schreef:Ik ga proberen op alle dingen een respons te geven mocht ik iets overslaan dan sorry![]()
@ Eirikur / Kohtje 3500 kg mogen trekken heb ik niet echt nodig, maar ik zou voor de langere termijn wel graag iets hebben waar ik min. 2500 mee kan trekken. dan zit je altijd goed als je met 2 paarden weg wilt en 4x4 is een must voor mij. Voor deze auto had ik een Volvo940 en zoooo vaak vast gestaan in de blub, deze auto nog nooit dus een opvolger moet ook 4x4 hebben.
pol013 schreef:Hoor dat zo vaak, dat mensen vast staan in de blub (of denken dat altijd gebeurt met een gewone auto) Zelf heb ik daar met mijn mini auto nog geen last van gehad. Wel moet je soms even vooruit kijken. Zorgen dat je niet ingegraven raakt. Als de bodem niet helemaal lekker voelt laat ik iemand mijn paard even vast te houden, verzet het spul naar een droger stuk, laad paard weer in en rijd vrolijk verder. Of ik zet hem net even ergens anders weg.
heb me één keer laten verleiden door een parkeerwacht om hem in de dras te zetten. Toen zat 1 wiel gelijk vast en ging achteruit niet meer vrijwillig. Had ik eigenlijk wel aan kunnen zien komen en dus zelf even kunnen aangeven ergens anders te willen parkeren.
En dan kom ik van maart tot november op SGW's. Meestal dus gewoon parkeren op gras/omgeploegd weiland. Hoe andere mensen dus steeds vast komen te zitten vraag ik mij altijd af.
Als ik kijk waar je woont zal de ondergrond op de terreinen waar jij op wedstrijd gaat over het algemeen vrij zanderig zijn, maar er zijn ook aanzienlijke stukken Nederland waar dat klei of veen is en dan zit je een stuk gemakkelijker vast, zeker in voor- of naseizoen als er een beetje water op gevallen is in de dagen voor de wedstrijd.
elenaMM77 schreef:Kady1 schreef:
Paardentaxi worden zie ik niet zo zitten, al vind ik het niet erg om af en toe iemand uit de brand te helpen.
ik denk ook niet dat je dat 'vol' moet willen doen. maar het 'meerijden', of wegbrengen (hoevaak zitten mensen niet verlegen om vervoer naar bijvoorbeeld een kliniek).. of mensen die een dagje naar het strand willen.. met een keer of 6-8 per jaar heb je de wegenbelasting ongeveer gedekt.
overigens op de reactie van iemand anders.. een officiele paardentaxi zal je wellicht papieren moeten hebben.. maar voor zover mij bekend zijn er niet echt 'diploma's voor nodig'. ik kan mij in ieder geval niet voorstellen welke.. maar ik zou hoe dan ook geen officieel bedrijf er van maken.. puur een dienst voor bekenden of mensen waar je persoonlijk wat voor wilt doen.. puur om de kosten wat te dekken omdat je dan zowel een auto als een veewagentje hebt staan natuurlijk
Kady1 schreef:KVK nummer en BTW heb ik deze terreinwagen die ik heb is ook grijs kenteken. Ik moet zeggen dat ik nog nooit gecontroleerd ben of het paard dat ik in mijn trailer heb van mij is ja of nee. Alle pony's die ik in de verkoop heb zijn niet van mij. Laatste paard dat van mij persoonlijk was en verkocht is was het paard waar ik vorige jaar in november mee langs de weg heb gestaan.
Ik wist wel dat je die papieren moest hebben voor taxi e.d maar niet van wedstrijden enz...
Ik denk dat er heeeeeel veel mensen paarden voor andere rijden en die papieren niet hebben. Ik vraag me ook echt af hoe ze dat willen controleren. Ben best al eens aangehouden met trailer (gelukkig nooit iets aan de hand) maar daar hebben ze nog nooit naar gevraagd.
Verder on topic. De keuze is gevallen om even tijdelijk een klein koekblikje te kopen á la á suzuki alto, klein en zuinig niet te duur in aanschaf en dan over een half jaar / jaar (ligt er aan hoeveel ik kan sparen in korte tijd) een terreinwagen te kopen. Dus als iemand suggesties heeft voor kleine zuinige auto'tjes hoor ik het graag.
wel eentje van na '92 nemen, dan hebben ze injectie. Dat is een stuk bedrijfszekerder. Met wat zoekwerk ruim onder de 1000 euro te koop. Ook in 4x4 leverbaar, maar reken dan op 2000- 4000 voor een fatsoenlijke versie, eventueel uit het buitenland.