Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Slina schreef:Ik heb met mijn bijrijdpaard ooit iets kapotgemaakt en ik heb het laten vervangen en kreeg het geld terug van mijn verzekering.
Maar nu ik zo lees, zou eigenlijk de eigenaar dan verantwoordelijkheid moeten nemen?
Ik vind het alleen wel zo netjes dat ik het vergoed want het was mijn fout.
Wat jij niet weet is of de verzekering de kosten vervolgens verhaald heeft bij de verzekeraar van de eigenaar.
Beetje fatsoenlijke verzekeraar regelt dat zelf, gaat daar z'n klanten niet mee lastig vallen. Datzelfde geldt voor Alice13: dat jouw verzekeraar het opgepakt heeft, wil nog niet zeggen dat het niet verhaald gaat worden.
daarbij had ik het anders ook echt wel Vd eigenaar gehoord hoor LDRD schreef:ote="Jippie_G"]
Nee, natuurlijk kan men dat niet weigeren.
Je hebt mijn link gelezen neem ik aan?
Dan volsta ik namelijk met te zeggen dat aan kinderen jonger dan 14 jaar geen eigen schuld kan worden toegerekend. Daarboven wel dus.
RoyceMack schreef:Als blijkt dat die automobilist zo roekeloos heeft gereden dat het logisch was dat het veulen schrok (of je bijrijpaard) en dus een deuk in een auto trapt/loopt... dan is de bestuurder aansprakelijk.
en mag hij zijn reparatiekosten zelf betalen, en de kosten van de DA ook.
Echter, trapt het veulen/paard zelf een deuk in de auto terwijl de automobilist niks vreemds doet waarvan het paard kan schrikken, dan is de eigenaar verantwoordelijk (en aansprakelijk) ook al is die er fysiek niet eens bij.
Dus dan komen zowel DA kosten als reparatie voor kosten van de eigenaar (WA).
Het is alleen wel enorm moeilijk om te beoordelen wie schuld heeft. Heeft de automobilist te hard gereden? als jij zegt van wel, en de automobilist zegt van niet.. wie heeft er dan gelijk? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een rechtszaak.
In principe wordt zoiets geen rechtszaak, want als er geen bewijs is kan een rechter hier ook niks mee.
Mocht jij nu aan het rijden zijn op je bijrijdpaard en paard schiet ervandoor en jij valt ongelukkig en houdt blijvend letsel over, waardoor je altijd medische hulp nodig zult hebben(denk als fysio, operaties etc etc).. dan is de eigenaar aansprakelijk en zal jouw zorgverzekering geld gaan claimen bij de WA van de eigenaar.
Overigens is er ook een eigen risico aan het rijden van iemand anders zn paard, en dat is afhankelijk van je leeftijd.
Hoe ouder je bent, hoe meer kans dat je eigen risico hebt (en de WA van de eigenaar dus minder uitbetaald)..
Dit is niet het geval.
LDRD schreef:RoyceMack schreef:Als blijkt dat die automobilist zo roekeloos heeft gereden dat het logisch was dat het veulen schrok (of je bijrijpaard) en dus een deuk in een auto trapt/loopt... dan is de bestuurder aansprakelijk.
en mag hij zijn reparatiekosten zelf betalen, en de kosten van de DA ook.
Echter, trapt het veulen/paard zelf een deuk in de auto terwijl de automobilist niks vreemds doet waarvan het paard kan schrikken, dan is de eigenaar verantwoordelijk (en aansprakelijk) ook al is die er fysiek niet eens bij.
Dus dan komen zowel DA kosten als reparatie voor kosten van de eigenaar (WA).
Het is alleen wel enorm moeilijk om te beoordelen wie schuld heeft. Heeft de automobilist te hard gereden? als jij zegt van wel, en de automobilist zegt van niet.. wie heeft er dan gelijk? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een rechtszaak.
In principe wordt zoiets geen rechtszaak, want als er geen bewijs is kan een rechter hier ook niks mee.

LDRD schreef:Freya, als jij aansprakelijk bent dan valt dat onder jouw aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Ben jij niet aansprakelijk dan niet, maar dan hoef je natuurlijk ook niets aan de eigenaar te betalen.
De eigenaar is gewoon aansprakelijk voor de eigen gedragingen van zijn dier, zoals in het artikel dat ik postte te lezen is.
LukieBradley schreef:Maar hoe is het andersom?
Stel mijn bijrijder van 11 krijgt iets Door het rijden op mijn pony.
Als het niet haar schuld is het het degene die het veroorzaakt heeft maar als het "gewoon" gebeurd is ben ik dus aansprakelijk begrijp ik uit een eerdere post want ze is onder de 14.
Nu rijd ze nooit alleen dus dat scheelt maar valt dat onder mijn wa dan?
Vraag ik me al langer af en in het eerder verwezen topic kom ik er dat niet op uit. Of ik lees verkeerd
RoyceMack schreef:Als de bijrijder iets onverantwoords doet waardoor paard gewond raakt(lees: galopperen door een weiland met kuilen, onder invloed van alcohol en drugs op het paard stappen, midden op een drukke weg rijden, savonds zonder verlichting(overigens is dat volgens mij niet verplicht, maar wel onverantwoord)...
dan is de bijrijder aansprakelijk voor de DA kosten. Maar volgens mij valt dat onder AVP verzekering en die heeft bijna iedereen.
(vaak wordt dat per gezin geregeld).
Als het paard uit eigen energie gewond raakt(dus vanuit het niets bv schrikt en in het prikkeldraad terecht komt, dan is de eigenaar aansprakelijk voor die kosten).
maar ook dat is soms heel moeilijk te bepalen.
Freya6 schreef:Best tricky allemaal, vooral voor eigenaren.