HELP ik krijg de stang niet achter mijn pony in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:04

Mjoor schreef:
Amanda schreef:
Nooit de klep dicht doen voor de stang er achter zit. Je paard moet leren dat de stang erachter niet eng is.

Ben ik het niet helemaal mee eens, met het volle gewicht breken ze het stang, inclusief schot er helemaal uit. Een klep lopen ze er niet zomaar uit.
Maar ieder zijn eigen manier :)

Totdat hij er doorheen klapt terwijl je hem probeerd dichtvte doen en jij eronder ligt. Ik heb het een keer zien gebeuren diegene die onder die klap lag kwam er niet best vanaf

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:13

Wat bliver zegt.
En geloof me, ik heb behoorlijk ervaring met een paard dat achteruit dendert (inclusief gebroken stangen, losgerukte schotten en een veeartsrekening). Liever de stang gebroken dan jij onder de klep met 500kg paard er bovenop.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:17

Neem eens een houten schot plat op de laadklep leggen en deze optillen, gaat een klein stukje goed, dan kan je verder stukje hoger, gaat dat goed dan nog hoger en maar belonen tussen door, wordt pony gespannen stoppen tot weer ontspannen is eventueel weer uitladen en opnieuw, eerst klein stukje dan zo verder. als dat allemaal zonder problemen kan, dan kan je dat schot met wat herrie laten vallen en optillen, eerst zachtjes en bij geen reactie steeds harder en met meer beweging en geluid. Een houten schot is lichter om te tillen en gaat pony in stress achteruit veiliger voor degene die het vast houden ook.

Als ie daar cool onder blijft kan je verder een balk nemen en deze als een slagboom laten zakken, eerst een paar meter achter de trailer, laat pony maar omkijken, geen reactie kan je dichterbij hetzelfde doen, recht opzetten en laten zakken, eerst voorzichtig en zonder reactie kan je wat sneller en ruwer te werk gaan, laat um maar eens vlak achter hem vallen b.v. als pony niet reageert prima. Dan met de ijzeren stang, dit geeft ander geluid een geluid wat ie in het dagelijks leven ws nooit hoort en echt associeert met trailer, zelfde beginnen als met de balk en ok zelfde opbouw. Is ie daaraan gewend ga het dan met geluid doen, tik erop tik er mee tegen de trailer of tegen het schot LET OP tot waar je pony het accepteert, ga niet door als ie flipt, maar stop ga wat anders doen en begin opnieuw.

daar ook op een afstandje achter de trailer mee zwaaien tot je een reactie krijgt, daar stoppen even rust nemen wat anders doen en weer opnieuw beginnen.

belangrijk met dit soort training vind ik dat je uit moet vinden tot hoe ver je kan gaan, niet steriel maken maar gewoon soort van 'lomp' zijn het geluid opvoeren en ook je bewegingen moet ie aan wennen vanaf de start. als je een break neemt begin daarna niet waar je gebleven bent, maar begin weer opnieuw, maak desnoods een klein dagboekje van wat je hebt gedaan en tot hoever ben je gegaan, achteraf miss handig om terug te kijken waar je pony van in paniek raakte.

ga ook niet door als ie in paniek raakt om hem er wel ff doorheen te krijgen... dat werkt niet daar breek je alles wat je daarvoor bereikt had mee af. beter is om even wat anders te doen, wat grazen of even longeren en dan weer bij begin beginnen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:36

Ik zou ook eens proberen met een grote, lichte en ruime trailer. (als je die kan lenen) want uit het verhaal met zijn hoofd stoten, maak ik op dat jullie eigen trailer dus niet zo ruim is.
Sinds wij zelf zo'n mooie grote trailer hebben, merk ik dat het laden makkelijker gaat. Zelfs moeilijke paarden stappen hier na wat 'overleg' vol vertrouwen in.

En idd een ander makkelijk paard er naast (of pony, want als ze wat kleiner zijn lijkt de trailer wat minder 'vol' en eng)

Verder wil je geen hulp meer ivm duur, begrijpelijk. Maar mocht je in de buurt van Heiloo wonen, kan ik je www.paardenjij.nl aanraden. Absoluut niet duur en erg goed om te helpen bij dit soort situaties!

fro

Re: HELP ik krijg de stang niet achter mijn pony in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:41

Ik weet niet waar je woont? Maar in drenthe zit iemand die vraagt 1 bedrag en komt eventueel net zo vaak weer (zonder elke keer weer te betalen) om het op te lossen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:44

Wat bij sommige paarden ook kan helpen is een paar keer laden in een trailer met voorlader, dat ze het achteruit eruit willen uit het systeem krijgen, ik haal bij dit soort paarden ook de voorstang eruit zodat je verder kan doorlopen , en dan pas de stang erachter kan gaan doen, misschien kan je bij iemand zo een trailer lenen?