Interessante kwestie! Mijn paard is in 2008 in Zweden geboren en daar gebrandmerkt op haar hals. Daarbij heeft ze een volledige signalementsbeschrijving en schets in haar paspoort. Dit zou voldoende moeten zijn. Ik ga in 2015 mijn eerste officiële wedstrijd starten dus dan zie ik gelijk of hier raar opgekeken van gaat worden.
Heb ook even het topic opgezocht dat ik had geopend net voordat ik mijn paard kocht, daar kwam Marije_jiplover ook met goede informatie
Ik quote:
Marije_jiplover schreef:Nee, een chip is niet altijd verplicht.
Alle paarden die na 1 juli 2009 in de EU geboren zijn, moeten gechipt worden (in Nederland aan de voet van de moeder, voor het spenen, en niet later dan 6 maanden na de geboorte, in andere Europese landen binnen het geboortejaar).
Paaarden die voor die tijd correct geïdentificeerd waren, dus met volledige signalementsbeschrijving, ingetekende schets en voor de rest een kloppend paspoort (dus met het hoofdstuk Medische behandeling in het paspoort of een geldig inlegvel Medische Behandeling) hoeven niet alsnog gechipt te worden. Ook niet bij import naar Nederland van paarden uit overige Europese landen.
Datzelfde geldt voor Nederlandse paarden die niet gechipt zijn, maar voorzien van een DNA profiel, plus een volledige signalementsneschrijving en getekende schets in het paspoort.
Als het paard pas na juli 2009 geboren is moet er dus wel altijd gechipt zijn, daarvoor niet.
En dit vanaf de site van pve:
Citaat:
Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?
- paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
- paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting. Dit geldt voor mij
- paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd, omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen. Dit geldt denk ik voor Cassidy?
- paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moesten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moesten hebben.
- paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die een correct paspoort hebben (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) en die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt.
- paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
- paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.