DNA registratie i.p.v. chippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:54

speurneusc schreef:
zo kan ik er nog wel meer verzinnen, je paard is hier en jij bent nederlander dan heb je je aan nl regels te houden, nix EU.. zo kan je ook wel zeggen we leven op dezelfde aardbol....

And your point is?

Ik vind couperen nog even in een heel andere categorie vallen dan chippen.

Bij het couperen vermink je een paard.
In mijn ogen breng je met het chippen een lichaamsvreemd voorwerp in een paard waar een dier serieus problemen van kan krijgen.
Dus kom alsjeblieft niet met die complete bullshit met dat dingen tegen de wet zijn.
Het hele geneuzel om die chip komt van de EU, niks Nederlandse Overheid. Dus op dat vlak kun je wel roepen dat je in Nederland woont, maar Nederland heeft op dat gebied zich te houden aan de EU en heeft het echt niet zelf verzonnen.
De EU wet wordt door mensen gemaakt en in dit geval zijn er financieel enorme bedragen mee gemoeid. Als er een maker van een chip op Europees niveau met belangrijke personen om een tafel gaat zitten, wat denk je dat er dan gebeurt? Wordt chip wel of niet verplicht gesteld?
Er is op EU niveau geen hond die zich zorgen maakt om het dierenwelzijn, wel om het welzijn van de zogenaamde voedselveiligheid.
Die vervolgens collectief met voeten wordt getreden, en mocht je de laatste jaren onder een steen hebben geleefd, dan wil ik je even verwijzen naar het paardenvleesschandaal, en al het vlees dat ondanks alle EU regels alsnog de weg heeft gevonden in onze voedselketen....

En mocht je je zorgen maken om "onze" voedelketen: mijn paarden zijn niet voor de slacht, mocht er een moeten gaan dan laat ik ze inslapen....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:38

mijne wordt ook niet opgegeten maar is wel gechipt

je doet alsof elk dier dat gechipt is last van de chip krijgt

meer een praatje om ergens tegen te zijn voel ik hier uit..

gewoon chippen krijgt ie er last van laat je hem eruit halen mocht dat zo zijn... maar betwijfel het als je ze niet chipt zal je het nooit weten

en voor de verandering, sinds 2000 worden er al wat miljoen hondjes verplicht gechipt en voor zover bekend is er niet een daaraan overleden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:44

Een hond is een ander verhaal dan een paard. Bij een hond wordt de chip subcutaan gezet. Bij paarden niet.

En vertel mij eens waarom ik een paard moet laten chipppen voor veel geld om het vervolgen op eigen kosten eruit te moeten laten halen als ik al die kosten kan voorkomen door officieel NIET te laten chippen? Helemaal als ik van tevoren beslis dat het dier niet voor de slacht bestemd is en als iemand anders later laat chippen of roept dat het paspoort verloren is en een vervanger aanvraagt, het alsnog NIET NAAR DE SLACHT MAG?

Er is maar een persoon die van het chippen rijk wordt, en dat is de fabrikant van de chip.
Er is geen enkele instantie waar ik mijn schade kan verhalen als de chip problemen geeft, en ook niet waar ik naartoe kan om de kosten voor de DA te verhalen als dat kreng later problemen geeft...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:03

Cassidy schreef:
In Duitsland is er serieus protest tegen de chip, kun je je paard nog steeds laten brandmerken en hoeft dat onding er niet in.
Dus rondje Europa (lees Duitsland) en je bent OFFICIEEL van die chip af...:D

HELAAAAS :n Brandmerk is naast de chip. Je ontkomt er niet aan. Het enigste voordeel van dat rondje Duitsland. Hier mag de chip wel in het vet van de manenkam gezet worden ipv in de halsspier :D

Kala schreef:
Tenzij je paard voor 2007 in het buitenland is geboren

Correctie voor 2009. Toen pas kwam er in Dld een chipverplichting.

speurneusc schreef:
sinds 2000 worden er al wat miljoen hondjes verplicht gechipt en voor zover bekend is er niet een daaraan overleden

Geen vergelijk. Honden worden op een andere manier gechipt dan paarden. In Nederland krijgt het paard de chip in de halsspier, bij de hond (en andere huisdieren ook) wordt deze subcutaan (onder de huid) gezet.

Maar TS je ontkomt er dus niet meer aan. De mijne zijn idd niet gechipt, ik ben net op tijd naar Dld verhuisd, en hier is die verplichting er nog steeds niet voor recreatiepaarden die voor 2009 geboren zijn.
Dat de paarden van Anky niet gechipt zijn, zal bij de oudere idd wel kloppen. Paarden boven een bepaalde waarde waren te kostbaar om gechipt te worden. Maar gezien dat de paarden nu al voor hun 6e maande gechipt moeten zijn, gok ik zomaar dat de jongere garde bij haar op stal tegenwoordig ook gewoon een chip heeft.

Ik ben het overigens ook met Cassidy eens dat chippen bullshit is. Het is geen garantie dat als je paard gestolen wordt je deze terug zult krijgen, omdat de chip A nergens bij de grens gecontroleerd wordt. Het ding vaak in de registratiebanken niet eens terug te vinden is. Registratiebanken niet fatsoenlijk bijgehouden worden. En heel makkelijk onklaar te maken is. Er zijn echt betere methodes om het paard te identificeren (oa irisscan) maar de heren chipmakers hebben te goed gelobbied en wij zijn er het haasje van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:05

Cassidy schreef:
Een hond is een ander verhaal dan een paard. Bij een hond wordt de chip subcutaan gezet. Bij paarden niet.

En vertel mij eens waarom ik een paard moet laten chipppen voor veel geld om het vervolgen op eigen kosten eruit te moeten laten halen als ik al die kosten kan voorkomen door officieel NIET te laten chippen? Helemaal als ik van tevoren beslis dat het dier niet voor de slacht bestemd is en als iemand anders later laat chippen of roept dat het paspoort verloren is en een vervanger aanvraagt, het alsnog NIET NAAR DE SLACHT MAG?

Er is maar een persoon die van het chippen rijk wordt, en dat is de fabrikant van de chip.
Er is geen enkele instantie waar ik mijn schade kan verhalen als de chip problemen geeft, en ook niet waar ik naartoe kan om de kosten voor de DA te verhalen al dat kreng problemen geeft

o en van dna testen wordt niemand rijk? spijkers op laag water zoeken is dat.

maar zoals met alles degene die die dingen plaatst moet wel weten hoe en wat er zijn een hoop beunhazen op pad, maar dat was met tatoeëren ook al zo.

ik ken ook paarden die dood neervielen omdat de gewone enting op de verkeerde plaats gezet werd en enten doen we ook nog steeds.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:12

Ik heb drie paarden van een ras waar ik DNA moet laten testen om een papier te krijgen. Het gaat in dit geval om American Quarter Horses.
Deze test moet in de USA worden gedaan voor het verkrijgen van een papier, Wageningen wordt niet geaccepteerd. Wageningen was voldoende voor de ontheffing en in dat geval werd de USA niet geaccepteerd.
Dus ik heb voor mijn paarden dubbel voor de DNA bepaling moeten betalen. Een keer in Wageningen en een keer bij de Davies University of North Carolina.

Maar dan, vind ik de kosten voor een DNA bepaling absoluut niet opwegen tegen de mogelijke schade die de chip kan veroorzaken. Ik heb deze dubbele kosten graag ervoor over gehad om te voorkomen dat deze chip in mijn paarden belandde.

Wat betreft het enten, ook daar zijn tegenwoordig de nodige discussies over.
Hoe vaak ent jij je paarden tegen tetanus? Dat hoeft echt niet eens in het half jaar, en ook niet eens in het jaar....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:56

Cassidy schreef:
Ik heb drie paarden van een ras waar ik DNA moet laten testen om een papier te krijgen. Het gaat in dit geval om American Quarter Horses.
Deze test moet in de USA worden gedaan voor het verkrijgen van een papier, Wageningen wordt niet geaccepteerd. Wageningen was voldoende voor de ontheffing en in dat geval werd de USA niet geaccepteerd.
Dus ik heb voor mijn paarden dubbel voor de DNA bepaling moeten betalen. Een keer in Wageningen en een keer bij de Davies University of North Carolina.

Maar dan, vind ik de kosten voor een DNA bepaling absoluut niet opwegen tegen de mogelijke schade die de chip kan veroorzaken. Ik heb deze dubbele kosten graag ervoor over gehad om te voorkomen dat deze chip in mijn paarden belandde.

Wat betreft het enten, ook daar zijn tegenwoordig de nodige discussies over.
Hoe vaak ent jij je paarden tegen tetanus? Dat hoeft echt niet eens in het half jaar, en ook niet eens in het jaar....

18 jaar nooit en nu 1x per jaar paard, paint is 21

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 01:20

Cassidy schreef:

Er is geen enkele instantie waar ik mijn schade kan verhalen als de chip problemen geeft, en ook niet waar ik naartoe kan om de kosten voor de DA te verhalen als dat kreng later problemen geeft...

nou chippen en paspoort is 35 euro.... als je dat veel geld vind?' hoeveel problemen geven chips nou daadwerkelijk? Wij hebben al honderden laten chippen in de loop der jaren en nog nooit een probleem mee gehad. Om nu te zeggen dat er aan de lopende band problemen zijn nee.... Bij elke methode zijn er voor en nadelen. Hoe wil je controleren dat het paspoort bij een dier hoort als er alleen DNA bekend is, een chip kan je uitlezen DNA niet?

Cassidy

Re: DNA registratie i.p.v. chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:10

Probeer eens "out of the box"te denken? Er zijn andere manieren om een paard te identificeren zoals de irisscan. Net zo snel als het lezen van de chip en niet invasief.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:43

daarbij komt dat een chiplezer in je zak kan, een irisscanner is er nog steeds niet die mobiel is en die heeft een computer met de tegen data in de buurt nodig voor de check, en nog vreselijk duur is ook. (wie verdiende er ook al weer geld?)

de scan moet van te voren op geslagen zijn wil je de check doen heb ik begrepen, dus onverwachts checken is ook niet mogelijk, en het kost nogal wat ruimte om 1 scan op te slaan. Iris scannen werkt dus andersom dan chippen, van de chippen kunnen gegevens af gelezen worden, uit de irisscan komen geen gegevens alleen een vergelijk plaatje en dat plaatje moet dus al aanwezig zijn in de database.

handscanner voor chip is veel meer binnen bereik, ik heb er zelfs een thuis om mijn pups te lezen en gevonden dieren.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:33

ikke schreef:
Stagediver schreef:
Ik zou het zelf veiliger vinden om het dier te laten chippen, ivb diefstal e.d

Bullsh*t, de chip heeft geen eigendomsrecht!

Daarnaast, het is simpeler dan simpel om de chip onklaar te maken (en er een andere chip naast te zetten). Die "controle" slaat ook nergens op.

De chip kan niet worden overgeschreven op een andere naam zonder handtekening,en het paard kan dan ook als gestolen worden geregistreerd, aangezien het een soort van barcode is. Indentificatie van het paard word dan makkelijker. Dus bullshit is het zeker niet.

Stel je hebt een sportpony, die wordt gejat, de nieuwe eigenaar gaat naar het knhs voor een wedstrijd,die weet van niks, knhs scanned de pony en het dier blijkt gestolen te zijn..Paard komt weer boven water...Een van de scenarios

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:28

Interessante discussie! :j
Ik baal wel als een stekker. Mijn instructrice gaf mij juist hoop dat ik de chip kon ontlopen, helaas....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:39

Ik heb nooit de afkeer tegen chippen begrepen.
Zelf nog nooit voorbeelden (met eigen ogen) gezien van wilde cowboyverhalen over gigantische abcessen, migrerende chips en chips die eruit gesneden worden. 2 keer geweten dat een paard paspoort en chipnummer had, maar chip bleek niet te vinden. Bleek dat de lezer die chips niet herkende, waren paarden uit Spanje.

Wat ik wel begrepen heb is dat ze in Nederland in de halsspier chippen? Ja dat is minder verstandig. In Frankrijk, België en blijkbaar ook Duitsland wordt in het halsvet gechipt. Niks abcessen of wandelende chips.

Dat het systeem niet waterdicht is komt omdat er gewoonweg niet gecontroleerd wordt. Gaan ze bij irisscans ook niet doen.

Direct zichtbare merken (brand of vriesmerken, tatouage) is wel het duidelijkst, maar wordt ook makkelijk mee geknoeid.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:49

Ik had tot afgelopen juli een shet. Deze is 22 jaar bij ons geweest. De eerste periode dus zonder chip, toen het moest kwam er een chip in. Ter hoogte van de chip mistte hij ineens een hele hap manen. Ze zijn ook nooit weer teruggekomen.

Verder weet ik van een kennis van mij (hier ook op bokt) dat de chip in haar merrie in haar bil terug gevonden is.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:34

Thioro schreef:
Zelf nog nooit voorbeelden (met eigen ogen) gezien van wilde cowboyverhalen over gigantische abcessen, migrerende chips en chips die eruit gesneden worden. 2 keer geweten dat een paard paspoort en chipnummer had, maar chip bleek niet te vinden. Bleek dat de lezer die chips niet herkende, waren paarden uit Spanje.

Wat ik wel begrepen heb is dat ze in Nederland in de halsspier chippen? Ja dat is minder verstandig. In Frankrijk, België en blijkbaar ook Duitsland wordt in het halsvet gechipt. Niks abcessen of wandelende chips.

Dat het systeem niet waterdicht is komt omdat er gewoonweg niet gecontroleerd wordt. Gaan ze bij irisscans ook niet doen.

Direct zichtbare merken (brand of vriesmerken, tatouage) is wel het duidelijkst, maar wordt ook makkelijk mee geknoeid.

Bij mijn paard is die ook in de manenkam gechipt maar denk dat je dat ook met de dierenarts kan bespreken ik vond het NML niet zo fijn om het in de spier tehebben.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:35

Thioro schreef:

De afkeer die ik heb tegen het chippen is dat het in een spier wordt geplaatst. Door sport ben ik mij nogal bewust geraakt van mijn lichaam en dus spieren. Ik kan mij goed voorstellen dat door het ontspannen en aanspannen van de spier (en het buigen daarbij), daar geen hard (lichaamsvreemd) stukje moet zitten en dat dus in de weg (kan) zit(ten). Dit is wat ik met eigen inlevingsvermogen bedenk. Het enige echt bevestigde verhaal was van een instructrice; haar paard had moeite met links inbuigen door de chip. Maarja... paarden kunnen ook niet praten he.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:42

Ik heb dit ook geprobeert, maar helaas
alle instanties gebeld maar je moet Chippen!!!
je kan daarbij wel DNA in het paspoort toe laten voegen maar chip is verplicht

edit= ik wou niet chippen vanwege verhalen van chips die tussen wervels kwamen ect,
maar helaas moet het,
met mijn oude paard toen helemaal goed gekomen met chip

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:24

Nogmaals, wat is de toegevoede waarde van een chip als jij je paard niet voor de slacht wilt hebben?
Als je nu nog laat chippen is je paard sowieso niet voor de slacht.
Dus bespaar je de kosten voor de chip, en als je niet aan wedstrijden meedoet, en je paard niet op een officiele stal heb staan, bespaar je de kosten voor de chip.
Het enige wat je moet is ademhalen, anders ga je dood.
En die bekeuringen zullen wel loslopen - helemaal als je particulier bent.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 15:05

Maar stel ze gaat (later) toch in de verkoop?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:54

Dan is het aan de nieuwe eigenaar om er alsnog een chip in te jassen. Voor de slacht mag ze dan sowieso niet meer. Kosten van de chip zijn voor een enventuele nieuwe eigenaar. Ze heeft een paspoort en ontheffing, en dat is compleet volgens de wet.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:33

Ahha ok. Chip moet er langere tijd inzitten voor de slacht?

Maar dan zou ik dus nooit een wedstrijdje kunnen doen?

Hoe zou je dat nu zelf doen, Cassidy? Als jij voor dit punt staat? Ik las hier op het forum ooit ergens dat jij het sowieso niet zou doen voor de leeftijd van 3 jaar? Waarom is dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:06

Als je nu een veulen fokt, moet de chip erin zitten op de leeftijd van een half jaar. Chip je later is het dier sowieso niet meer voor de slacht.

Verder moeten alle geneesmiddelen in het paspoort worden opgetekend. In mijn paspoorten staan de inentingen, maar de wormenkuren toch echt niet. Hoe zeker ben jij dat een persoon die een dier aanbiedt voor de slacht ook echt de wachtperiode in acht heeft genomen na het geven van een wormenkuur voordat hij het dier voor de slacht aanbood?

Wat betreft het inbrengen van een lichaamsvreemd voorwerp, hoe klein ook, en of dat in vetweefsel is of in spier maakt dan niet uit: door het lichaam van ieder levend wezen lopen energiebanen. Inbrengen van een chip kan deze energiebanen verstoren en voor onherroepelijke schade zorgen. Afgezien van de ellende die ontstekingen kunnen veroorzaken.

Omdat ik ontheffing heb, mag ik aan wedstrijden meedoen. Als er controle komt en men wil zeker zijn dat het paard ook het paard is dat in het paspoort staan, dan zijn de kosten voor een nieuwe DNA bepaling voor mij. In het verleden heeft ook Anky niet gechipt, weet niet hoe dat nu gaat. Maar om Anky te ontzien die met haar paarden wel degelijk de hele wereld overgaat, en een simpele boerentrien met principes te grazen te nemen, zou ik bijzonder oneerlijk vinden.

Maar hey, even vrij naar George Orwells "Animal Farm": alle mensen zijn gelijk nietwaar? Sommige mensen zijn gelijker dan andere....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:45

Cassidy, wat je zegt over de geneesmiddelen, klopt niet.
Wanneer een paard niet is uitgesloten voor de slacht voor humane consumptie, zijn er een aantal medicijnen die het paard wel mag krijgen, maar waar 6 maanden wachttijd voor vlees op zit. Dwz dat pas 6 maanden na de laatste toediening van dat medicijn dat paard weer ter slachting voor humane consumptie aangeboden mag worden.
Deze medicijnen, genoemd op de 'positieve lijst' moeten in het paspoort worden geschreven.
Overige medicijnen hoeven niet in het paspoort genoteerd te worden. Wél dient de houder/eigenaar wachttijden in acht te nemen na alle medicatie die het paard krijgt toegediend, alvorens het dier aan te bieden voor de slacht voor humane consumptie. Hier moet ook voor getekend worden op het slachthuis.
Maar workuren of 'normale' antibiotica of bv metacam hoeven niet in het paspoort genoteerd te worden. Dat is een misvatting die ik vaker voorbij hoor komen.
Hoe zeker men daar op jet slachthuis van is dat de VKI eerlijk wordt ingevuld? Niet heel zeker, daarom zijn de aanvullende controles op residuen van geneesmiddelen in paardenvlees vrij hoog (in NL).

Paarden die in het paspoort, om welke reden dan ook, zijn uitgesloten voor de slacht voor humane consumptie, daarbij hoeft geen enkele medicatie in het paspoort te worden vermeld. Zelfs niet als het medicatie krijgt die het paard niet mag hebben als het nog wel geschikt is voor humane consumptie.
Dat is dus de belangrijkste reden dat een paard dat eenmaal uitgesloten voor humane consumptie is, niet meer geschikt voor humane consumptie verklaard mag worden.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:23

Interessante kwestie! Mijn paard is in 2008 in Zweden geboren en daar gebrandmerkt op haar hals. Daarbij heeft ze een volledige signalementsbeschrijving en schets in haar paspoort. Dit zou voldoende moeten zijn. Ik ga in 2015 mijn eerste officiële wedstrijd starten dus dan zie ik gelijk of hier raar opgekeken van gaat worden.

Heb ook even het topic opgezocht dat ik had geopend net voordat ik mijn paard kocht, daar kwam Marije_jiplover ook met goede informatie :) Ik quote:

Marije_jiplover schreef:
Nee, een chip is niet altijd verplicht.

Alle paarden die na 1 juli 2009 in de EU geboren zijn, moeten gechipt worden (in Nederland aan de voet van de moeder, voor het spenen, en niet later dan 6 maanden na de geboorte, in andere Europese landen binnen het geboortejaar).

Paaarden die voor die tijd correct geïdentificeerd waren, dus met volledige signalementsbeschrijving, ingetekende schets en voor de rest een kloppend paspoort (dus met het hoofdstuk Medische behandeling in het paspoort of een geldig inlegvel Medische Behandeling) hoeven niet alsnog gechipt te worden. Ook niet bij import naar Nederland van paarden uit overige Europese landen.
Datzelfde geldt voor Nederlandse paarden die niet gechipt zijn, maar voorzien van een DNA profiel, plus een volledige signalementsneschrijving en getekende schets in het paspoort.

Als het paard pas na juli 2009 geboren is moet er dus wel altijd gechipt zijn, daarvoor niet.

En dit vanaf de site van pve:

Citaat:
Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

- paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
- paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting. Dit geldt voor mij
- paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd, omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen. Dit geldt denk ik voor Cassidy?
- paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moesten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moesten hebben.
- paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die een correct paspoort hebben (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) en die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt.
- paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
- paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:27

Stagediver schreef:
De chip kan niet worden overgeschreven op een andere naam zonder handtekening,en het paard kan dan ook als gestolen worden geregistreerd, aangezien het een soort van barcode is. Indentificatie van het paard word dan makkelijker. Dus bullshit is het zeker niet.

Stel je hebt een sportpony, die wordt gejat, de nieuwe eigenaar gaat naar het knhs voor een wedstrijd,die weet van niks, knhs scanned de pony en het dier blijkt gestolen te zijn..Paard komt weer boven water...Een van de scenarios

Jawel hoor, zonder problemen.
KNHS registreert geen gestolen dieren, dat is niet hun taak.

Voordat je op wedstrijd gaat moet je een startkaart aanvragen voor een paard met een chip.
Dat hoeft geeneens de eigenaar te zijn.
Overschrijven is niet nodig en heeft wettelijk geen waarde.