Paard met Pensioen? Of nog even wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet met pensioen?

ja
11 (52%)
nee
4 (19%)
anders (graag reactie )
6 (28%)

Totaal aantal stemmen: 21

_Nynke

Re: Paard met Pensioen? Of nog even wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:57

Ik zou hem idd niet helemaal stilzetten. Is hij nog steeds herstellende van die blessure? Ik vind minimaal 1x per dag longeren ook best wel veel ^^

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:20

Mag ik vragen waarom jullie niet meer rijden?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:27

Wat jij onder pensioen vind vallen vind ik een prima idee, eventueel iets meer longeren maar je houd hem wel bezig en dat is het belangrijkste. Wel opletten dat vrijheidsdressuur ook wel heel intensief kan zijn voor de spieren.

En ik zou inderdaad even naar het voer kijken.

En uit eigen ervaring heb ik ook een paard gehad die alleen maar werd gelongeerd en hij werd ook moe en futloos en had niet echt meer interesse in de buitenwereld. Hij was er op afgestompt. Hebben andere dingen met het paard gedaan ipv longeren en hij knapte rustig aan weer op.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:40

Waarom moet een paard op pensioen überhaupt nog iets doen buiten lekker in de wei genieten met soortgenoten en op tijd en stond zijn voer krijgen?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:52

Ik zou hem idd niet iedere dag meer longeren. Longeren is redelijk belastend, zowel voor een jong als ouder paard.
Ik zou bv 1 x per week longeren en de rest aanvullen met lekker wandelen, wat grondwerk, goede poetsbeurt etc.
Wat misschien ook wel leuk is om te doen is een soort van parcoursje in de bak maken met dingen als slalom, paraplu, balken etc. Niet om hem nog echt dingen te leren, maar om lekker samen bezig te zijn.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:33

_Nynke schreef:
Ik zou hem idd niet helemaal stilzetten. Is hij nog steeds herstellende van die blessure? Ik vind minimaal 1x per dag longeren ook best wel veel ^^

Nee hij is nu niet meer herstellende van de blessure,
Nicje87 schreef:
Mag ik vragen waarom jullie niet meer rijden?

Tuurlijk mag je dat vragen! :D
Hij mist iets in zijn rug waardoor hij geen gewicht meer op zijn rug kan verdragen en daardoor rijden we niet meer!

Aliesdijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:42

20 is nog een mooie leeftijd hoor maar met de blessure kan je denk ik het beste een beedje afbouwen met longeren maar niet helemaal stoppen.

Misschien wat je zelf ook al zij lekker verder met vrijheids dressuur dat is iets moois om je band heel sterk te maken en het is leuk om te doen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:48

Rust roest.

Lekker wandelen, fietsen, grazen, balkjes lopen, schriktraining, poetsen, knuffelen, vrijheidsdressuren, grondwerk... Breng variatie in het leven van een pony op leeftijd, en vaak (her)activeert hen dat al snel.