Dure facturen bij dierenkliniek, bijna 1000 euro aan scannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: Dure facturen bij dierenkliniek, bijna 1000 euro aan scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:36

Ik ben momenteel aan mijn drachtige merrie al zo'n 2000 euro kwijt. Met de kosten van de dek en wat transport zitten we al ruim boven de 5000. Vorig jaar niet vol gekregen. Scannen, hengstig spuiten, insemineren, scannen,... En dit zo'n 5 x. Dit jaar de dek gebruikt voor een andere merrie, en deze kostte met hengstig spuiten en al zo'n 750. Dus zo erg overdreven is het niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:17

Ik heb er eens hier een laten dekken op de kliniek, ook helemaal door de arts begeleid en heeft daar twee keer kleine week gestaan met veulen. Is zelfs nog ontwormt. Was 2x zo een 200 euro. Toevallig de moeder van deze merrie en die was ook vol gespoten met sensatie en buscopan. Daarna vloeiend over gegaan naar andere arts die gewoon thuis komt scannen. Bange en daardoor boze merrie hebben we wat meer tijd gegeven. Kon tien ook gewoon zonder praam. Nu verkocht geweest en daardoor weer kwaad dus dit jaar voor de veiligheid met praam maar nooit meer geknepen.

Daarom ben ik wel erg benieuwd waarom ze na switch arts ineens buscopan nodig heeft. En waarom zoiets dan niet gemeld wordt bij het telefoon gesprek wat erna volgt.

Ik ga straks eerst even de mensen bellen waar ze nu staat, vragen of zij ervan wisten.

En verder, ik Zenitel dat ze niet goed voor de merrie hebben gezorgd, of hun werk niet goed deden, alleen er is toch wel iets fout gegaan. Ik ben namelijk niet zo van hengstig spuiten en hormonen, het zal onschuldig zijn, maar ik had er niet voor gekozen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:31

Poeh beste prijs.. Hoevaak hebben ze der wel niet gescand voor zo bedrag 8)7 mijn 4ritjes naar Duitsland een maand daar staan 4/5 keer scannen en kleinste 2ling weghalen en dekking was dat bedrag niet eens..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:37

Ik vind het toch ook wel prijzig. Hier 2 jaar terug laten dekken (wel natuurlijke dekking maar goed) en was incl dekgeld nog geen 450euro kwijt. Merrie is 3x gescand, hengstig gespoten en op 9maanden nog een x opgevoeld.

Scan zelf was hier 22,02 euro excl consult. Wel een erg brave merrie dus buscopan etc niet nodig gehad.

Dekgeld was overigens 265 euro (fjord) maar ik ben dus 180euro kwijtgeweest aan 4 DA bezoeken met 3x scannen, 1x opvoelen en hengstig spuiten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:49

Poeh dat is dan wel ff schrikken.

Eind augustus is mijn merrie ook gescant op dracht.
Omdat het een tweeling was hebben ze er eentje weg moeten knijpen.
Hiervoor is oa ook buscopan gespoten + een middel voor de overgebleven vrucht.
6 dagen later opnieuw laten scannen om te kijken of de andere vrucht netjes was blijven zitten.
Kosten hiervoor € 102-
Wel beide keren zelf naar de kliniek (VCHN) geweest.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:50

Onze merrie is 2x gedekt, de eerste keer stond ze op een KI station, waar ze dagelijks gescand werd en op het juiste moment geïnsemineerd .
Ze was echter moeilijk drachtig te krijgen en is dat jaar drie X een week daar geweest, gespoeld, hengstig gespoten etc. En vaak gescand.
DA rekening €2000,- exclusief spermageld....maar hier is een veulen uit gekomen.....

De tweede keer hebben we haar op stal gelaten en kwam de DA steeds op stal om te scannen, hengstig te spuiten en te insemineren. Zij regelden het sperma en zodra het er was, kwamen ze.
Heb ik geweten, dat werden spoedconsulten, en vaak kwamen ze pas in de avond scannen, wat ook meer kost.
Zelfs stond er op de rekening buiten voorrijkosten, consult en behandeling " vervoer sperma " !!
Tot overmaat van ramp , niet drachtig en paar duizend euro armer !
Het kan dus, veulen fokken is echt niet goedkoop !

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:50

Oef das een flinke rekening zeg! denk dat ik ook wel weet wie het is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:26

Apart dat er zo'n groot verschil in prijzen is ondanks dezelfde handelingen.

Mijn merrie is geinsemineerd door de plaatselijke veearts. Kosten dekking 500 euro incl. 2 pogingen en verzenden gratis.

Visite veearts 26,14, waarvan hij zelfs een keer op zondag heeft geinsemineerd en dus gewoon zelfde prijs berekend. Herhalingsvisite 16,68.
Inseminatie 12,50
scannen 10,35 per keer

Helaas is het vruchtje na 50 dagen alsnog afgestoten en moesten we dus weer van voor af aan beginnen maar al met al ben ik nu ongeveer 350 euro kwijt en moet ze nog 2x worden gescand.

Dus als alles goed blijft gaan zal ik aan dierenarts kosten ongeveer 400 euro kwijt zijn. Was het de eerste keer wel goed gegaan, was ik voor de helft klaar geweest.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:54

Ik denk dat je inderdaad het best contact op kunt nemen met de mensen waar de pony nu staat, zodat duidelijk wordt wie welke opdracht heeft gegeven.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:07

Als ik dit zo lees en de tegenstrijdigheden, vraag ik mij het volgende af:

Wordt je niet bedonderd? Dat ze een andere merrie ook hebben laten op voelen, insemineren, hengstig spuiten etc.....
Een dierenarts komt bij zoveel paarden en pony, volgens mij herkent hij echt niet als je bijvoorbeeld twee vossen gebruikt, of het nu één de zelfde is of niet.

Of loopt hij wel continue bij elk bezoek het paard na met de chipreader?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 11:12

Helaas de mensen nemen nu niet op, misschien lukt het voor mijn werk nog contact te krijgen anders wordt dat vanavond.

Nog een zitten kijken en nog een puntje. Merrie was goed hengstig, sperma besteld, die dag zelfs nog gescand (dag ervoor ook) dan insemineer je eind van de dagen ga je de dag erna weer scannen? Wat heeft die scan voor nut? Inseminatie doe je eens in de 1,5/2 dagen dus je kan ook niet zoveel met die scan denk ik. Ze hadden toch al sperma liggen. Dag erna ook weer gescand, twee keer zelfs, nog wat hormonen erbij en na het weekend gekeken of ei weg was. Die scan doe ik zelf al nooit, maar goed. Beste man vertelde dat hij twee keer geïnsemineerd had, dat is dan niet terug te vinden op de rekening.

Ben ook benieuwd wat er nog komt en wat beentje gekost heeft/gaat kosten voor mij. Klein schrammetje waarbij de dierenarts met schoonmaken een aderlijke bloeding had veroorzaakt en ze dus een aantal dagen voor bij de kliniek heeft gestaan.

Edit. Of ik bedonderd wordt dat weet ik niet maar ga ik niet van uit. Ik wil ook niemand zwart maken maar me wel zo goed mogelijk voorbereiden op een telefoon gesprek zodat ik ook punten heb die ook daadwerkelijk een punt zijn. Tevens maar even aangeven dat ik het in twee betaal. Dierenarts betaald ik meestal van mijn schoonmaakwerkjes maar daarmee verdien ik 10 euro p/u en gaat de belasting nog af dus dat wordt heel wat uurtjes schoonmaken (of ik moet ook voorrijkosten gaan schijven hihi). Ten minste 68 uur even snel gerekend.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:19

Bij mijn merrie hadden we gescand om te kijken wanneer we konden insemineren, de dag erna geïnsemineerd, 2 dagen daarna gescand om te kijken of het ei weg (wat niet het geval was), dezelfde dag nog een keer geïnsemineerd. Daarna met 18 dagen gescand en ze was drachtig. Alle scans en inseminaties waren gedaan met verdoving. Totale kosten waren ongeveer 250 euro.

Vind toch wel dat er bij jouw merrie erg veel gescand is en een flink hoge rekening :wow:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:36

De periode tussen hengstig spuiten en scannen is wel erg lang. Kan best zijn dat het ei al weer weg was. Dekken kan ook beter bij de hengstenhouder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 11:50

Dat vind ik wel meevallen. Hier een die vroeger altijd hengstig werd gespoten, werd na kleine week dan hengstig en dan 10 dagen lang en werd twee/drie keer geïnsemineerd. Dus 10 dagen tussen hengstig spuiten en goed ei kan prima.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:01

Ik zit nu te denken.
Een merrie bij ons op stal is ook 2 gedekt via ki.

De eerste keer moesten ze gaan scannen toen ze hengstig toonde. De dag erna gescant op ei.
Dit was een 3/4 en de andere dag opnieuw langskomen om te scannen.
Dag erna gescant, ei goed bevonden. Dit was op de kliniek zelf.
Sperma besteld en met de middag op eigen locatie geïnsemineerd. Tevens een spuit gekregen (had met het ei te maken, maar weet niet meer wat dat precies was).

Na 18 dagen weer scannen in de kliniek, helaas niet gepakt.
Wederom hengstigheid afwachten.
Toonde hengstig.
Dag erna gescant, ei niet ver genoeg rijp
2 dagen later weer gescant ei ver genoeg.
Sperma besteld.
Op eigen locatie weer geïnsemineerd. Wederom die prik erbij gehad.

18 dagen later op de kliniek drachtig gescant

Dierenarts kosten nog geen € 150.- dit is excl sperma
Maar dit betrof zo'n inseminatiepakket.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:02

lailapri schreef:
Dat vind ik wel meevallen. Hier een die vroeger altijd hengstig werd gespoten, werd na kleine week dan hengstig en dan 10 dagen lang en werd twee/drie keer geïnsemineerd. Dus 10 dagen tussen hengstig spuiten en goed ei kan prima.

Normaal reken je op 3 – 5 dagen na het spuiten hengstig worden, maar wanneer je tussen 18 -23 dagen hengstig spuit staan ze vaak de volgende dag of na 2 dagen al hengstig, dan zijn ze al in een nieuwe cyclus ;) Dichter tegen de 23 dagen aan betekent wel een hele vlugge eisprong, soms al 2 dagen na het spuiten.

Die merrie waar jij het over het klopt gewoon niet want 10 dagen hengstig is ook te lang.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:26

Hier was ik in ieder geval ca 75 euro kwijt per keer aan het scannen (reiskosten en scannen en visite, zit op 5 km van de kliniek) Echter omdat ze gewoon bij mijn thuis stond uiteraard zelf de scan frequentie goed in de gaten gehouden en dan kan je het meteen bespreken.
Ging ook om een fjord en helaas helaas was toen drachtig, maar heeft na paar maand verworpen.
Jaar erna gelukkig (overigens zonder scannen, maar mijn zwarte paard zat er ineens boven op, dus leek me goed dek moment) in 1 x drachtig en heeft prachtig veulen opgeleverd, zonder scannen.
Overigens allemaal met natuurlijke dekking (fjord, dat geld wat dit ene veulen al die jaren gekost heeft
ga ik ook nooit terug verdienen, is namelijk incl. een dekking waarbij merrie levensgevaarlijk verwond is geweest, jaren terug en nog paar jaar pogingen)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:09

Ik heb even je rekeningen nagekeken:
- Waarom op 21/7 & 29/7 rectaal onderzoek? (Het enige 'rectale' wat ze doen is hand erin om te scannen, als je overal dubbel rekent scannen & rectaal moet je ook consequent zijn... alle andere keren hebben ze dit niet gerekend, er valt niks rectaals te onderzoeken, enkel je scan erin duwen ;)).
- Waarom 4/8 maar een halve visite rekenen?
- Waarom op 1/8 2x scannen rekenen?
- 19/8 'merrie echo opdracht' dat is 35,-?! wat is het verschil met het scannen wat 20,- kost
- Als je 30/7 insemineert en hormonen geeft, hoef je pas 2 dagen later (1/8) te scannen of het ei er nog zit, waarom ze 31/7 ook gescand hebben?
- Ze hebben 1/8 hormonen bij gespoten (waarschijnlijk omdat ei er niet af is gegaan?) en geïnsemineerd (maar de inseminatie van 1/8 hoef je weer niet te betalen? (Ze hebben daar wel 2x scannen gerekend, maar inseminatie is toch 2,- goedkoper dan scannen (zie 30/7).
- Dat ze 19/8 weer zijn begonnen met scannen is logisch, normaal is ook om de dag, al is 5x mij wel veel in 10 dagen.
- Dat de baarmoedermond te klein zou zijn is logisch, als een merrie niet goed hengstig is staat deze niet open ;).

(En waarom dan wel dan niet buscopan erin duwen is mij ook een raadsel, waarschijnlijk is dat wel lekker makkelijk).

Kortom het cyclus verhaal klopt wel een beetje wat wanneer is gedaan, maar ze zijn wel errug royaal geweest, en niet netjes om geen pakket aan te bieden. De rekening komt een beetje over als natte vingerwerk soms.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:27

Herkenbaar verhaal. Heb ditzelfde verhaal helaas al met meerdere klinieken mee gemaakt en kan je de facturen wel ter inzage laten zien, mocht je vergelijkingsmateriaal zoeken.

zuur hoor! Door dit soort facturen gaan steeds minder mensen fokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:41

Dit jaar voor het eerst te maken gehad met KI en het scannen en al wat erbij komt kijken. En toen ik de rekeningen kreeg ben ik ook best wel geschrokken van de prijzen. Niet zoveel als bij jou maar toch zeker de helft.
Mijn merrie is gescant, eitje was niet groot genoeg. 2dagen later weer gescant, eitje was groot genoeg. Dag erna geinsemineerd. Dag daarna weer gescant en eitje was niet weg. 2 dagen daarna opnieuw geinsemineerd. Dag daarna weer gescand eitje was weg. Na 18 dagen drachtig gescant.

Dus al met al best veel gescant. Maar bij elkaar was het toch best een aardige rekening. Heb gebeld net de kliniek ook ivm de vraag over het pakket. Was een btje een mis communicatie toen. Maar heb toen nog wel 50,- korting gehad. Al met al vond ik het een beste duit. :j

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:06

lailapri schreef:
Helaas de mensen nemen nu niet op, misschien lukt het voor mijn werk nog contact te krijgen anders wordt dat vanavond.

Nog een zitten kijken en nog een puntje. Merrie was goed hengstig, sperma besteld, die dag zelfs nog gescand (dag ervoor ook) dan insemineer je eind van de dagen ga je de dag erna weer scannen? Wat heeft die scan voor nut? Inseminatie doe je eens in de 1,5/2 dagen dus je kan ook niet zoveel met die scan denk ik. Ze hadden toch al sperma liggen. Dag erna ook weer gescand, twee keer zelfs, nog wat hormonen erbij en na het weekend gekeken of ei weg was. Die scan doe ik zelf al nooit, maar goed. Beste man vertelde dat hij twee keer geïnsemineerd had, dat is dan niet terug te vinden op de rekening.

Ben ook benieuwd wat er nog komt en wat beentje gekost heeft/gaat kosten voor mij. Klein schrammetje waarbij de dierenarts met schoonmaken een aderlijke bloeding had veroorzaakt en ze dus een aantal dagen voor bij de kliniek heeft gestaan.

Edit. Of ik bedonderd wordt dat weet ik niet maar ga ik niet van uit. Ik wil ook niemand zwart maken maar me wel zo goed mogelijk voorbereiden op een telefoon gesprek zodat ik ook punten heb die ook daadwerkelijk een punt zijn. Tevens maar even aangeven dat ik het in twee betaal. Dierenarts betaald ik meestal van mijn schoonmaakwerkjes maar daarmee verdien ik 10 euro p/u en gaat de belasting nog af dus dat wordt heel wat uurtjes schoonmaken (of ik moet ook voorrijkosten gaan schijven hihi). Ten minste 68 uur even snel gerekend.

Niet alles doorgelezen, maar wil hier wel even op reageren, heb net stage gelopen op een KI station, in het buitenland, maar nu wel een redelijk gevoel voor wat er gebeurt.

Merries die op het station staan worden tijdens de cyclus, meestal dagelijks gecontroleerd, dit op groei van het follikel, en op eventuele cystes, of vocht en geschouwd waar nodig.

Na het insemineren blijft de sperma 48 uur goed in de baarmoeder, is de eisprong dan nog niet geweest moet er dus sowieso opnieuw geïnsemineerd worden. Tevens wordt er in de scans na het insemineren gecontroleerd op vocht wat kan ontstaan na het insemineren. Het vocht wil je uit de baarmoeder hebben, dit is slecht voor het vruchtje en verminderd de kans op het drachtig worden. Ik weet niet wat voor injecties ze heeft gehad met hormonen? Maar zeker als jou merrie vocht heeft opgebouwd is het normaal om iniedergeval de baarmoeder voor de inseminatie zo schoon mogelijk te krijgen, dus eventueel oxytocin geven en spoelen wanneer nodig. Na de inseminatie wordt er bij probleem merries (die dus meerdere malen al vocht hebben opgebouwd in de baarmoeder) eventueel ook nog een antibiotica kuur geven, eventueel oraal, injectie of direct in de baarmoeder afhankelijk van de situatie.

Verder ligt het er natuurlijk ook aan of er voor vers, gekoeld of gevroren sperma is gekozen, bij gevroren sperma komt het allemaal net wat nauwkeuriger wat betreft insemineren en worden de merries die op het station stonden waar ik dan gewerkt heb vaak gespoten met chorulon (ook voor gekoeld en vers sperma trouwens), om de cyclus van de merrie onder controle af te laten lopen, wanneer dit geven wordt komt de eisprong binnen 24-48 uur, en moet de merrie dus ook elke 6 uur gescand worden om de op het juiste moment te insemineren.

Hoe dan ook, zolang je niet de exacte situatie van de merrie weet, kun je ook niet zeggen of het echt nodig is geweest, en natuurlijk kun je het ook zonder alles doen, maar dat ligt maar net aan de eigenaar.

Mocht je nog vragen hebben zal ik proberen ze te beantwoorden iniedergeval :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 19:11

Het was de eerste keer dat ze dit jaar gedekt werd. Met verzend ki geen diepvries. Hengst geeft Zeer goed sperma. Heb het zelf vaak bekeken en met de buisjes die ik over had proeven gedaan (week laten liggen in koelkast. Week buiten koelkast, etc.) ook dan was er gewoon nog leven te bekennen al was de kwaliteit natuurlijk veel minder als toen het net aan kwam. Hengstenhouder controleert ook altijd en wil mijn merries graag drachtig hebben dus zal daar niet snel slecht spul leveren ofzo.

De mensen gesproken en deze rekening was eerst naar hun verstuurd 1500 euro voor dit en het beentje behandelen. Zij waren ook al niet tevreden omdat er elke dag verband is gewisseld terwijl de wond dusdanig klein was dat dat niet nodig was geweest. Zelf een dag dat het twee keer per dag is gebeurd. Nu is de rekening gesplitst maar is er dus maar 1 consult gedeeld en alle kosten voor verblijf daar nog niet. Zij weten niets van hormonen af en ook niet van het hele verhaal van wel goed hengstig maar al het scannen en de bijna geheel gesloten baarmoeder mond. Zij heeft al gebeld en gemailt en als wij onze rekeningen naast elkaar hebben gelegd, dan ga ik ook even bellen. Schijnt dat de beste man die behandelt heeft op vakantie is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:46

Hahaha ik weet wel waarvan die op vakantie is :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:37

Niet van deze rekening die nieuwste moet ik nog betalen hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:11

Weet je inmiddels al meer? :)