Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:47

Mioux schreef:
@marlinderooz soms werkt t wel,alleen als je een kinderpony koopt zonder gebreken mag je dit ook verwachten toch? De prijs met gebreken daalt vaak aanzienlijk. Ook kinderen willen snoepjes geven of lekker worteltje, dat mogen ze dan ook niet, dat lijkt me voor TS ook niet fijn

Dat was ook mijn gedachte. De ene 'extreme' exczemer is de ander niet. Plus, als je ook met alle vormen van voer, beloning en (kuil)gras rekening moet gaan houden, is dat iets meer dan een beetje schuren; als je bewust een kinderpony met gebreken koopt is dat ieders goed recht, maar het lijkt hier een iets ander geval..

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:49

Ik zou de veearts laten kijken. Als hij constateert dat het exceem is en geen mijt of iets dergelijks, heb je een officiele diagnose en kun je de pony volgens mij gewoon terugbrengen. Exceem ontstaat niet zomaar spontaan in 1 dag. De veearts kan je ook meer vertellen over terugbrengen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:52

Als het alleen mijt is zou het jammer zijn om hem terug te brengen.

Elegance_

Re: Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:53

Wat voer jij hem en wat kreeg hij daar aan voer? Sommige pony's zijn heel gevoelig voor voer (Ik heb er hier 1 lopen) als ik haar wat geef waar ze niet tegen kan schuurt ze ook als een gek.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:54

daphneM schreef:
Nee geen Contract.

Een contract of koopovereenkomst is het ENIGE eigendomsbewijs dat je kunt krijgen voor een paard. Paspoort, papieren, etc : is allemaal geen eigendomsbewijs. Dus ALTIJD even een koopovereenkomst opstellen. Genoeg voorbeelden te vinden op internet en het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:55

Hoe oud is je shet?
Jeuk kan meerdere oorzaken hebben, Mijn shet heeft over heel zijn lichaam jeuk, juist niet in de manen en staart. Hij blijkt nu cushing te hebben, door dat zijn hormoonhuishouding niet werkt heeft hij nu jeuk.

Ik zou inderdaad je app goed bewaren en de advertentie als je die nog hebt (dit bewijst dat hun de pony aanboden) en een brief sturen met wat je wilt, een termijn erin zetten tot wanneer ze kunnen reageren en dat je anders rechtsbijstand in schakeld

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 14:22

Hallo Allemaal,

Wij voeren sowieso nooit uit de hand, daar krijg je happers van ( vinden wij.) moet zeggen als je 1 van onze friezen een appel of wortel voorhoud dat ze het niet eens eten.
De shet staat nu op hooi in de ochtend en avond, voor de rest loopt hij in een kale paddock met een strookje gras wat al leeg geknabbeld is.
Dus gras staat hij niet.

Heb DAS gebeld maar die konden mij helpen voor 500 euro. In dit geval is dat meer dan de pony gekost heeft.
Helaas konden ze weinig doen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 14:26

Ik wil het eens proberen met een dekentje.
Maar door dat we dingen niet wouden proberen en uitzoeken en apart gaan houden wouden we dus geen schuurder.

Dit dier moet dus dag en nacht onder een dekentje.
Wil dat mn zoontje zich er straks mee kan redden.

Het blijft lastig, omdat we dit dus echt niet wouden, en dus nu wel hebben.
We hebben een fries gehad, en je moet voor 1 dier zo veel maatregelingen doen dat we uiteindelijk haar ook verkocht hebben.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:36

Niet zomaar een dekentje. Als het echt zomereczeem is, zal je een speciale eczeemdeken moeten kopen, speciaal voer gaan voeren en jeukstillende creme/zalf gaan gebruiken.
Het zomaar een dekentje omdoen, ga je de jeuk niet tegen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:38

daphneM schreef:
Ik wil het eens proberen met een dekentje.
Maar door dat we dingen niet wouden proberen en uitzoeken en apart gaan houden wouden we dus geen schuurder.

Dit dier moet dus dag en nacht onder een dekentje.
Wil dat mn zoontje zich er straks mee kan redden.

Het blijft lastig, omdat we dit dus echt niet wouden, en dus nu wel hebben.
We hebben een fries gehad, en je moet voor 1 dier zo veel maatregelingen doen dat we uiteindelijk haar ook verkocht hebben.

ik zou eerst met de oude eigenaar een contract opstellen. Dat wegens verborgen gebreken, omdat ze ontkent waren dus of niet bekent toen, je nog een korte termijn wat wilt proberen, en dat zij anders de pony terugnemt met teruggave van je geld

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:44

eldie schreef:
Ik zou de veearts laten kijken. Als hij constateert dat het exceem is en geen mijt of iets dergelijks, heb je een officiele diagnose en kun je de pony volgens mij gewoon terugbrengen. Exceem ontstaat niet zomaar spontaan in 1 dag. De veearts kan je ook meer vertellen over terugbrengen.

En daar zijn de meningen over verdeeld.
Het paard terugbrengen kan alleen als het paard niet voldoet aan wat je ermee wilt.
Exceem maakt een paard niet ongeschikt om erop te rijden. Het is alleen een erg vervelend ongemak en vergt extra zorg,
Als het bijvoorbeeld een keuringspony zou zijn, heb je nog een ander verhaal.
Al heb je gezegd dat je geen schuurder wilt, er staat niks op schrift.

TS, je bent ontzettend stom geweest om de pony zomaar mee te nemen, terwijl je al zo kon zien dat het beestje schuurt. Ik geef je weinig kans in deze situatie.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:59

(Even vanuit het paard als product gezien oogpunt) dit is een vorm van bedrog, bedrog is het bewust opwekken van een foute voorstelling van zaken bij een ander, zoals het moedwillig leveren van een product waarvan de kwaliteit veel lager is dan de ander denkt.
Zij heeft gezegd dat hij niet schuurde, terwijl ze denk ik heel goed wist dat de pony het wel deed..

Dit geeft je dus het recht om de koop overeenkomst te ontbinden. Dit zal niet gemakkelijk gaan ben ik bang, want zij is overtuigd dat hij niet schuurde...
Ik hoop dat je er uit komt met haar, er zijn wel veel dingen te doen hoor tegen schuren ;)

Succes ermee :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:07

Zo te lezen is het geen consumentenkoop (dwz tussen een particulier en een handelaar) dus de wettelijke regels gelden hier niet. Ook niet wat betreft een verborgen gebrek. Echter, het is geen verborgen gebrek want de pony had bij de aankoop al een deel van de de manen eraf geschuurd.

Schimmel jeukt maar zelden bij paarden en laat meestal wel kale of korsterige plekken zien. Mijt (muv beenschurft) komt in Nederland eigenlijk nooit meer voor. Luizen is wel goed mogelijk, laat daar vooral goed naar kijken want het is prima te behandelen. Een keer goed ontwormen kan ook helpen. Maar ja, als de pony bij vorige eigenaren heeft geschuurd lijkt het wel het meest op zomereczeem.
Doorgaans reageert ZE goed op een eczeemdeken. Als je er echter laat in het seizoen mee begint kan het effect wel even op zich laten wachten. Soms zijn voermaatregelen nodig, maar vaak ook niet. Je zult er dus extra werk van hebben. Dat geldt voor ongeveer 6 maanden per jaar.
Aan de andere kant: een betrouwbare kinderpony is best zeldzaam en echt goud waard. Is het je dat de extra moeite niet waard?

Het lijkt er op dat je niet zomaar van deze pony af kunt. Ik hoop dat je hem niet zonder het verhaal erbij weg doet, want het arme beest heeft al een hoop tehuizen gezien.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 17-09-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:09

Bedrog is volgens mij hierbij ook sprake van, kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:31

Babootje schreef:

TS, je bent ontzettend stom geweest om de pony zomaar mee te nemen, terwijl je al zo kon zien dat het beestje schuurt. Ik geef je weinig kans in deze situatie.

TS heeft een appje waarin zij vraagt of de pony schuurt en dat de verkoper zegt dat dit niet het geval is.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:38

Staat hij toevallig op het gras? Mijn oude pony had op het gras ook last van jeuk, maar zodra hij op het zand/stenen stond na 2 jaar land heeft hij nooit ergens last van gehad. Kwam door eiwitteveel had de dierenarts gezegd, dacht ik. Stond hij bij de oude eigenaar ook op het gras?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:48

Joysieee: inderdaad bij de eigenaar voor eigenaar 24/7 buiten in een grote zandbak, de eigenaar waar ik hem van gekocht heb stond hij 2 a 3 uurtjes op het gras. daarna in de stal omdat er geen ruimte voor hem was en ze wou niet dat hij te dik werd. Hier staat hij in een paddock met wel wat gras wat er door heen gekomen is,. maar verder niet. Misschien een optie om hem in de rijbak te zetten ook al heb je daar wel iets gras... Dat zou inderdaad het probleem ook wel kunnen wezen, want de verkoop foto;s waren fotos met lange manen die gemaakt waren toen zei hem gekocht had daar.

Humz.. heb je een punt, heb sowieso nu een eczeem deken besteld hopen dat dit en het zand een oplossing bieden.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:52

Tja, misschien ben ik heel hard.... Maar pony is bij jullie niet gewenst, en bij de vorige eigenaren ook niet. Verkocht krijg je hem waarschijnlijk ook niet als het zo extreem is. Misschien is het dan beter als je hem naar de slacht brengt en op zoek gaat naar een andere, wel geschikte kinderpony.

Blijven zeulen met zo'n dier gaat toch ook niet. En die kleine pony's zijn er in overvloed, dus verkopen zal nog niet zo makkelijk zijn.

Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben helemaal vóór dieren een goede kans bieden. Maar met zo'n eczemer moet je wel écht alles aanpassen (voeding, deken, leefomgeving, geen snoepjes/hapjes/wortels/etc.), en als je dat niet ziet zitten denk ik dat de pony beter af is als hij ingeslapen wordt.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:53

Domcommillo: We proberen het nu even op deze manier, want net wat je zelf een goeie kinderpony is geld wat en hij is super super super braaf.

Ik denk dat wij de 10e eigenaar zijn als ik het boekje zo lees. en van de vorige eigenaar gehoord heb aan de telefoon.
Helaas maar vaak gaat dat zo bij shetjes en als ze braaf zijn gaan ze toch door voor een kinderpony, moet nu zeggen dat wij 2 kinderen hebben dus hier zal hij een aardig tijdje blijven.
We gaan dit proberen en als het probleem niet verergerd en hij de kinderen er niet mee lastig valt bijv, rollen met zadel op straks of omver beuken etc etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:55

Brainless schreef:
Babootje schreef:

TS heeft een appje waarin zij vraagt of de pony schuurt en dat de verkoper zegt dat dit niet het geval is.

Ah, ok daar heb ik overheen gelezen. Dat is wel een ander verhaal.
Dan is het DA verklaring ophalen en een schriftelijke verzoek tot ontbinding koop doen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:59

Mala: We hebben er een nare ervaring mee, en daarom toen verkocht.

Het is niet zo dat we hem voor de slacht weg gaan doen, helemaal niet daar is hij te mak voor het is namelijk een echte goedzak.

De vraag was ook of ik het recht had om hem te ruilen en hoe ik dit kan aanpakken.
aangezien we nu iets hebben wat we niet willen, maar weg doen voor de dood no way.

Ben er nu achter dat dat of te duur word of niet gaat lukken.

We hebben besloten om eerst even een dekentje te proberen, en wat hier boven al gezegd is van het gras ( knabbel gras) af te halen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:00

Juridisch zegt DonCamillo in de eerste alinea de waarheid. Al had je een contract gehad (altijd aan te raden bij de koop van een dier, ook zonder advocaat rechtsgeldig.), dan was er nog geen sprake van een verborgen gebrek gezien het feitenrelaas.

Mooi dat je het nu gaat trachten om het schuren dmv een deken op te lossen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:07

daphneM schreef:

Misschien is de uitgangssituatie niet ideaal om een dier erbij te nemen.
Zodra er problemen zijn moet het dier wijken, ik denk dat je onder die voorwaarden al niet eens aan een pony moet beginnen.

Maar goed, het dier is er nu.... waarschijnlijk al een dikke vacht? Het is warm... allemaal zaken die meespelen.
Bovendien zijn verhuizingen enorm stressvol en kunnen die het jeuken in de hand werken.
Je kunt zelf uitstekend voorkomen dat het dier aan je kind gaat schuren, strak opvoeden, en het dier een gladde paal geven in de wei waar hij zijn gerief kan halen.
Bovendien lijkt mij dat je een kind van 3 sowieso niet alleen laat met een pony?

Als je je hieraan wilt committeren moet je het dier een beetje tot rust laten komen lijkt me.
Niet gelijk iedere dag het erf over moeten met het hele kindercircus.
Wanneer het dier op z'n gemak is, een beetje gewend raakt aan alles heb je zelfs kans dat het schuren minder wordt.

Staat hij alleen?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:19

ninx: Het is een 14 jarige shetlander die heel de wereld gezien heeft hij vind niks erg hinkend niet naar andere of is totaal niet stress vol wat ik aan hem zie.
Hij staat nu alleen tussen andere, iedereen heeft hier een aparte wei.

We hebben hier 12 paarden staan, dus waarom mag er geen pony bij komen.
We willen gewoon geen zorgenkindjes, is dat een probleem? als jij zou mogen kiezen tussen geen schuurder of wel een schuurder wat kies jij?
Of als je voor een gezonde betaald heb en ineens een schuurder heb? zou jij dan zonder pardon door gaan zonder enige feedback naar de ex eigenaar.

het paard wat wij hadden die fries had hier geen leven, ander voer geprobeerd, dekens ( dure exceemdekens) wel buiten niet buiten in de nacht buiten overdag binnen, poeders, crèmes
Alles hadden we geprobeerd te koop gezet met de reden, hij is naar mensen gegaan aan de zee, ideaal hij heeft een fijn leven.
Wil dus niet zeggen dat wij er niks voor willen doen.

En een 3 jarige natuurlijk laat ik die niet alleen, maar het zou wel geweldig zijn als jij zich zelf met toezicht redden kan, en niet bang te hoeven zijn dat hij om ver geduwd word omdat hij als paal word gezien.

Of dat hij tijdens een rondje los rijden ineens door de knieen zakt om te rollen.

Straks is hij 6 en kan hij dit wel alleen bijv,. wil dat hij er lang van kan genieten zonder dat hij bang is. Daarom koop ik een kinderpony.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:06

Tja, ik vind shetten in elk geval geen kinderpony's maar dat moet iedereen zelf weten. Een zesjarig kind kan altijd omgeduwd worden want zwetende paarden mogen maar al te graag even met het hoofd ergens langs gaan, in ieder geval verstandig om dit je zoon te vertellen. En de pony zo goed mogelijk af te leren want dit doen echt niet alleen exzemers maar met al jullie paarden weet je dat zelf ook vast wel.