les heeft voorrang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:46

Udo2001 schreef:
Wat een kul, wat als er nu elke dag meerdere uren in de avond en dus de drukste uren de lessers alle ruimte opeisen en je dus alleen maar aan het remmen en uitkijken bent. Dan kom je niet aan rijden toe, kan ik je vertellen. Voorrangsregels zijn niet voor niets gemaakt!

Bij ons op zaterdag! Echt een ramp! Veel manege ruiters die op een manege paard vrij rijden. Ze kennen de voorrang regels niet. En denken altijd voorrang te hebben, helemaal als ze zo hard mogelijk door de bak race.

Ik doe mijn ding, en ga niet voor ze aan de kant. Ik hou mij aan de regels, hebben ze voorrang krijgen ze die. Als ik voorrang heb dan neem ik hem ook.

Wij hebben de regel als er meer als 4 ruiters in de rijbaan zijn word er niet gesprongen, tenzij ze allemaal aan het springen zijn. Gaan ze gewoon springen als er 6 aan het dressuur rijden zijn! En maar zo hard mogelijk roepen SPRONG VRIJ!
Buiten is een spring wei, waar geen dressuur mag worden gereden als er iemand aan het springen is, gaan ze daar maar heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:48

Udo2001 schreef:
Daarom zeg ik ook, voorrangsregels zijn er niet voor niets... Dus ik heb niets te klagen! Zo is het bij ons geregeld en ik ben het daar geheel mee eens!

Waar ik les ook, Gewoon de regels volgen. En er is niets aan de hand.

En nu er steeds meer mensen met zo'n oortje lessen vind ik het helemaal ideaal! Geen schreeuwende instructeurs die midden in de bak staan. Heerlijk!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:48

NYC schreef:
Udo2001 schreef:
Wat een kul, wat als er nu elke dag meerdere uren in de avond en dus de drukste uren de lessers alle ruimte opeisen en je dus alleen maar aan het remmen en uitkijken bent. Dan kom je niet aan rijden toe, kan ik je vertellen. Voorrangsregels zijn niet voor niets gemaakt!

Bij ons op zaterdag! Echt een ramp! Veel manege ruiters die op een manege paard vrij rijden. Ze kennen de voorrang regels niet. En denken altijd voorrang te hebben, helemaal als ze zo hard mogelijk door de bak race.

Ik doe mijn ding, en ga niet voor ze aan de kant. Ik hou mij aan de regels, hebben ze voorrang krijgen ze die. Als ik voorrang heb dan neem ik hem ook.

Wij hebben de regel als er meer als 4 ruiters in de rijbaan zijn word er niet gesprongen, tenzij ze allemaal aan het springen zijn. Gaan ze gewoon springen als er 6 aan het dressuur rijden zijn! En maar zo hard mogelijk roepen SPRONG VRIJ!
Buiten is een spring wei, waar geen dressuur mag worden gereden als er iemand aan het springen is, gaan ze daar maar heen.

Dan hebben ze wellicht een lesje "bakregels" nodig? Gelukkig is dit bij ons niet aan de orde... Al heb je er soms mensen bijzitten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:49

Nini_roosje: Dat ze 'nergens meer naar menen te willen kijken' is iets wat jij er nu van maakt. Volgens mij zegt niemand dat ze het oké vinden om nergens meer naar te hoeven kijken, ik zelf ook niet trouwens.

Wanneer je op een stal staat waar iedere dag van 7 tot 11 les gegeven wordt, en je dat zo afgrijselijk vindt, dan is het misschien tijd om van stal te verhuizen waar het wat rustiger verdeeld is qua lessen of waar er meer rijbanen zijn.. ;) Scheelt ook een hoop frustratie.

Over het algemeen hoop ik overigens om het paard al fijn te krijgen op het moment dat ik me uberhaupt in schrijf voor wedstrijden, als je tijdens het losrijden nog je paard niet voor elkaar hebt, dan heb je imo niets te zoeken op wedstrijdterrein, mijn inziens moet je basis dan al dusdanig goed zijn dat je je inderdaad met het losrijden niet meer schichtig om je heen hoeft te kijken. Maar dat is een hele andere discussie.

Ik denk dat we namelijk wel een beetje op een gelijke mening zitten, alleen gok ik zo eens dat jij iets meer vanuit je frustratie reageert. Wat jammer is, want het zet gelijk een behoorlijk lúllige toon neer die waarschijnlijk niet eens zo bedoeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:50

NYC schreef:
Udo2001 schreef:

Je staat op een manege? Wellicht een idee om dan naar een pensionstal te gaan in plaats van een manege? Ik heb namelijk zo het donkerbruine vermoeden dat die manegeruiters niet weggestuurd gaan worden door de manege eigenaar.. ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:52

Bij ons heel simpel. Buiten de lessen (manege lessen) om mag iedereen in de bak rijden. Is er dan iemand die prive les heeft, dan hou je hier rekening mee.

Heb je prive les en je wilt niet dat er anderen in de bak mee rijden, dan huur je de bak. Dit wordt van te voren op het bord vermeld.

Lowara

Re: les heeft voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:58

Ik geef zelf les, en kom dus ook af en toe op pensionstallen om mijn leerlingen les te geven.
Mijn ervaring is dat de meeste er wel rekening mee houden, maar er ook een deel is ( vooral laag niveau recreanten) die dit absoluut niet doen.

* de bak inlopen, een opstap pakken en dit midden in onze volte gooien waar we net bezig zijn met volte verkleinen/vergroten en dan weer weglopen om je paard te pakken. En niet 1 keer,maar wekelijks.. Tegenwoordig gooi ik het opstapje weer rustig terug zodra ze de bak uit is. Even vragen of ik hem pak als ze de baan inkomt blijkt te moeilijk, gooien is beter?

* je leerling lest al ruim een jaar op exact hetzelfde tijdstip en zelfde dag, en ineens hebben twee anderen ook op hetzelfde tijdstip prive les. Niets leuker dan met drie man tegen elkaar in te schreeuwen natuurlijk :j dan denk ik.. OVERLEG dit even met elkaar ipv zoiets. Wij waren namelijk flexibel om een ander tijdstip te nemen. Zonde van alledrie de tijd en les.

En afsnijden he? Dat maken we het meeste mee... Gelukkig zijn de paarden van mijn leerlingen bijna allemaal Tinkers, dus redelijk nuchter, maar moet regelmatig tot 10 tellen als we bv zijwaarts oefenen en je kunt tot 5 keer achter elkaar niet wijken omdat er mensen dwars doorheen rijden. OOK als je hardop aangeeft of je de ruimte mag.

Altijd voorrang geven hoef dus echt niet, maar open communicatie is wel zo prettig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:02

chelle_dora schreef:
Nini_roosje: Dat ze 'nergens meer naar menen te willen kijken' is iets wat jij er nu van maakt. Volgens mij zegt niemand dat ze het oké vinden om nergens meer naar te hoeven kijken, ik zelf ook niet trouwens.

Wanneer je op een stal staat waar iedere dag van 7 tot 11 les gegeven wordt, en je dat zo afgrijselijk vindt, dan is het misschien tijd om van stal te verhuizen waar het wat rustiger verdeeld is qua lessen of waar er meer rijbanen zijn.. ;) Scheelt ook een hoop frustratie.

Over het algemeen hoop ik overigens om het paard al fijn te krijgen op het moment dat ik me uberhaupt in schrijf voor wedstrijden, als je tijdens het losrijden nog je paard niet voor elkaar hebt, dan heb je imo niets te zoeken op wedstrijdterrein, mijn inziens moet je basis dan al dusdanig goed zijn dat je je inderdaad met het losrijden niet meer schichtig om je heen hoeft te kijken. Maar dat is een hele andere discussie.

Ik denk dat we namelijk wel een beetje op een gelijke mening zitten, alleen gok ik zo eens dat jij iets meer vanuit je frustratie reageert. Wat jammer is, want het zet gelijk een behoorlijk lúllige toon neer die waarschijnlijk niet eens zo bedoeld is.

Mwa het nergens naar menen te kijken is iets wat regelmatig gebeurt imo.
Daarbij ben ik inmiddels idd verhuist en heb ik nergens last meer van :)

Wat ik bedoel is op wedstrijd zul je toch je paard fijn moeten krijgen. Mijn paard komt niet volledig los gereden uit de trailer wandelen. Dat je in princiepe je oefeningen enz. voor elkaar moet hebben voor je op wedstrijd gaat ben ik met je eens. Maar dan neemt niet weg dat je tijdens het los rijden nog het een en ander wil verbeteren.

Dat het er wat banketstaaf uitkomt is niet de bedoeling. Waarschijnlijk komt dat omdat het een grote ergernis was. Maargoed daar heb ik nu gelukkig geen last meer van :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:03

Lowara schreef:
Maar open communicatie is wel zo prettig...

Op de stal waar ik reed hadden we een bord, op dat bord stond per week wie wanneer les had. Beetje jammer als mensen dat bord niet gebruiken en lopen te mekkeren zodra je de bak binnenkomt 'ja maar ik heb NU privéles.' Ja.... Noteer dat dan ook. Muts! Heb daardoor ook regelmatig buitenritten gemaakt omdat de bak dan alsnog volledig in gebruik werd genomen met een onhandelbare 3 jarige. -O-

Communicatie is het sleutelwoord, maar dan moet van beide kanten komen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:07

@ Chelle Dora volgens mij ontstaat er haat en nijd door mensen die denken dat zij belangrijker zijn dan een ander. Of omdat zij wel les hebben, of omdat zij vinden dat hun instructeur belangrijker/beter is dan die van een ander.

Het is toch fijn dat iedereen zich als gelijke van elkaar voelt? Ik sta op een stal met voornamelijk mensen die nog niet zo lang rijden. Die missen soms inzicht waar iemand heen gaat, missen ineens stuur of rem, of hebben ineens een rem op een vreemde plek waardoor ik tijdens een oefening ineens op de rem moet. Maar wij lachen er om! Iedereen in zijn/haar waarde recreatieruiter of wedstrijdruiter iedereen krijgt even veel aandacht aanmoediging en rechten. Dus ook als iemand prive les heeft letten we altijd even op elkaar.

Niks mis mee toch?!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:09

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de plek waar je staat. Sta je op een grote pensionstalling of manege waarbij je regelmatig met meerdere ruiters in de bak rijdt, dan is het natuurlijk veel lastiger om af te spreken dat lessers voorrang krijgen.

Sta je op een kleinere stalling of eentje waarbij er gewoon meerdere grote binnenbakken zijn, dan is er natuurlijk meer mogelijk.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:10

Bij ons zijn er twee bakken een grote en een kleine. Als er iemand les heeft in de kleine mag er niemand bij, heeft iemand les in de grote mag je er wel bij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:12

Bij ons is priveles van iemand anders dan de eigenaresse (en daar wil ik echt geen les van) al een lastige opgave. Er is wel een half niet te lezen whiteboard maar daar mag je zelf niets opschrijven dus les van een instructeur moet allemaal in overleg met de eigenaresse.

En dan nog elke avond en de zaterdagochtend groepslessen... en het gerucht is dat dat alleen maar meer gaat worden.

Nu is dat nog te doen omdat het redelijk weer wordt, dus de buitenbak is te doen, maar straks in de winter is de binnenbak gewoon bijna niet te gebruiken, tenzij je 's avonds laat nog wilt gaan.

Het is dat mn bijrijdpaard er staat, dus ik heb niets te kiezen.

Eigenlijk boffen jullie maar met al die afspreekmogelijkheden!

Nikki_Satje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:13

Oef, lastig! wij hebben dit zelf ook. Les heeft voorrang terwijl ik het echt heeeeel irritant vind dat je dan de hele tijd moet luisteren naar haar les en dus voor haar aan de kant moet gaan.
Ik ben van mening...Linkerhand heeft voorrang zoals standaard. Les moet zich net zo goed aanpassen :) succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:18

Bij ons is de regel dat lessers voorrang hebben. Zelf vind ik het prettigst als iedereen zich aan de regels houdt. Die zijn bij mij ook zo ingebakken dat ik vrijwel automatisch aan de kant ga, ook als ik les heb.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:19

In principe gewoon de normale bakregels en je kunt wat extra rekening houden, maar het is niet dat ik me compleet wegcijfer. Ik rijd al niet zo vaak, als ik me dan goed genoeg voel om te rijden, wil ik ook rijden. Ik betaal immers net zo veel als ieder ander. Vrijdagavond ging ik ook nog rijden, drie meiden hadden de dag erna onderlinge wedstrijd en gingen hun proefje oefenen. Ik had al best wat gereden, dus tijdens hun proef wat draven en wanneer nodig stappen/stilstaan. Heb na 2 proeven gezegd dat ik even wilde galopperen en ben gaan galopperen. Daarna kon nummer 3 haar proef rijden en ik uitstappen. Ik ga me dus niet compleet wegcijferen, omdat een ander iets wil. Ik wil best rekening houden met, maar tot op een bepaalde hoogte..

Nou ben ik sowieso niet moeilijk, aangezien ik altijd op de binnenhoefslag rijd. An sich hoeft dus niemand voor mij aan de kant, tenzij met figuren en dergelijke.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:22

Ik heb op een vrij kleine pensionstal gestaan. Daar was de regel als je duidelijk en ruim van te voren je les vermeld je de bak alleen hebt. Ik had altijd op vaste tijden (elke donderdag avond van 20.00 tot 21.00 uur) les. Dus dat was heel makkelijk voor de anderen. Zo nu en dan reed er wel eens iemand mee, geen probleem zolang er maar rekening gehouden werd. 1 avond een keer niet en heb er ook wat van gezegd, ze kwamen met 4 erbij rijden, en maar naast elkaar rijden en druk kletsen en lachen. Totaal geen rekening houden met mij. Dat vond ik niet leuk meer en heb toen ook gezegd dat ze een theekrans in de kantine konden doen ipv op hun paard. De boodschap was duidelijk en ze vonden dat ik ook wel gelijk had.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:26

meggiemeg schreef:
Ik heb op een vrij kleine pensionstal gestaan. Daar was de regel als je duidelijk en ruim van te voren je les vermeld je de bak alleen hebt. Ik had altijd op vaste tijden (elke donderdag avond van 20.00 tot 21.00 uur) les. Dus dat was heel makkelijk voor de anderen. Zo nu en dan reed er wel eens iemand mee, geen probleem zolang er maar rekening gehouden werd. 1 avond een keer niet en heb er ook wat van gezegd, ze kwamen met 4 erbij rijden, en maar naast elkaar rijden en druk kletsen en lachen. Totaal geen rekening houden met mij. Dat vond ik niet leuk meer en heb toen ook gezegd dat ze een theekrans in de kantine konden doen ipv op hun paard. De boodschap was duidelijk en ze vonden dat ik ook wel gelijk had.

Niet tegen jou verder hoor, maar ik zou het toch niet erg prettig vinden als ik niet kan rijden wanneer ik dat wil.. Al zou ik natuurlijk wel wat rekening houden met je als je les hebt en inderdaad geen theekransje hebben..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:31

Op de vorige stal waar ik reed had de lesser in principe wel voorrang, maar soms waren er twee man aan het lessen en dan ook nog 2 aan het vrijrijden. Mijn paard is al moeilijk geconcentreerd als er afleiding is en vaak genoeg ging dit dan ook niet goed. Op één avond is het zelfs behoorlijk de spuigaten uitgelopen met twee meiden die tijdens onze les aan het vrijrijden waren dat ik van ellende de bak uit ging en dat één van die paarden twee dagen erna opgehaald is..
Voor de rest ging het vrijwel altijd goed. Je loopt elkaar altijd wel eens voor de voeten, ook buiten de lessen om.

Op mijn huidige stal zijn er maar twee lesdagen(is ook een gedeelte manege), dus dan kun je niet vrijrijden in de bak, maar meestal kan ik die twee dagen toch niet dus dat scheelt :')
En als je buiten die dagen om les wil hebben van een ander instructrice moet je de bak afhuren dus dan komt er ook niemand bij.
Wat mij betreft ideaal, zo kan ik mezelf(en mn paard) volledig richten op mijn les.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:31

Ik ben gewend dat de manége/stalhouder/instructeur de baas is. En niet de lieden die een stal huren en daarmee denken betaalde privélessen in de war te mogen sturen. Van lesklanten verwachten ze meestal niet dat die voortdurend op moeten letten op de bakregels vanwege een losse ruiter en vaak vragen ze eerst nog netjes of je er als lesklant bezwaar tegen hebt dat er iemand los in de bak rijdt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:37

kimberly1995 schreef:
meggiemeg schreef:

Niet tegen jou verder hoor, maar ik zou het toch niet erg prettig vinden als ik niet kan rijden wanneer ik dat wil.. Al zou ik natuurlijk wel wat rekening houden met je als je les hebt en inderdaad geen theekransje hebben..

Met 1 persoon erbij die goed rekening houd heb ik geen problemen hoor! Maar 4 kwebbelende en lachende dames die lekker naast elkaar bleven rijden 4 paarden breed was geen rekening te houden, instructrice kwam er amper boven uit als ze zo hard aan het lachen waren.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:54

meggiemeg schreef:
kimberly1995 schreef:

Met 1 persoon erbij die goed rekening houd heb ik geen problemen hoor! Maar 4 kwebbelende en lachende dames die lekker naast elkaar bleven rijden 4 paarden breed was geen rekening te houden, instructrice kwam er amper boven uit als ze zo hard aan het lachen waren.

Ja, dat snap ik ook heel goed hoor. Ik heb laatst zo vrij gereden, was al irritant genoeg. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:11

Op de manege moest je de bak afhuren voor privéles en had je de bak dan voor jou alleen.
Er is 1 rijbak beschikbaar die niet afgehuurd kan worden, waar dus altijd gereden kan worden (maar wel met de minst fijne bodem, omdat daar ook paarden ij los mogen om te rollen etc).

Op mijn huidige stal gelden de gewone rijbaanregels tijdens lessen. De lesser heeft voorrang als dat volgens de normale regels ook zo is.
En als je iets specifieks wil oefenen, overleg je even met de eventuele mederuiters en dan is er geen probleem.
Gewoon leven en laten leven en een beetje met elkaar meedenken!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:15

Wij schrijven op het bord wanneer er les is en dan dient de bak vrij te zijn. Gelukkig kleine pensionstal dus je kunt altijd wel rijden, na de les is de bak weer vrij.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:17

Tot nu toe heb ik alleen meegemaakt dat de lessers voorrang hebben. Een stal waar ik een tijdje reed had de luxe van een 40x40 bak, waardoor de lesser in het ene gedeelte kon rijden en de vrijrijders in het andere gedeelte. Maar niet alle stallen hebben die luxe.
Wat ik wel vind is dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over lestijden, plus dat er een agenda ligt waarbij de ruiters zijn/haar les in opschrijft, zodat andere pensionklanten daar rekening mee kunnen houden.