Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:27

muppetmayo schreef:
Dannon schreef:
Eh, het kan altijd erger...

Die van mij weigert ook om de trailer op te gaan. Niet angst of zo... gewoon weigeren. Vooral op andere plekken. Verder is in de trailer staan geen probleem. Hoe ik dat weet...?

... omdat die muts *achteruit* wel gewoon zonder problemen de trailer op loopt. Tot wel 6x achter elkaar. En blijft ook gewoon zonder stang een kwartier suf staan wachten in de trailer tot ze het seintje krijgt om er weer uit te gaan. Kijkt gewoon rond, weet prima dat ze in de trailer staat...

... maar zo rijden kan natuurlijk niet, dus toch maar vooruit blijven oefenen xD

Dannon heel dom gedacht maar als je nou een Ifor of andere trailer met vooruitlader neemt? Niet het gewenste idee natuurlijk, maar dan kun je haar er achteruit via de voorlader op zetten en dan staat ze met haar neus in de goede richting :)*

Hahaha... Je bent niet de eerste die het roept, en heb het serieus overwogen om m'n 1.5 paards trailer in te gaan ruilen... Maar ben ik dan nog steeds niet de stand-up comedy act bij elke wedstrijd waar ik kom? :D Volgens mij zijn die trailer gemaakt voor paarden die niet achteruit de trailer *af* durven. Heb ik een banketstaaf die er alleen achteruit in en uit gaat. xD

Maar, iets serieuzer... met mennen zijn die trailers ook niet echt handig. Niet dat ik nu een koetstrailer heb, maar wil t.z.t. met een hele combinatie op pad kunnen. Ik overweeg nu eigenlijk om over te stappen naar een 2-paards b-vrachtwagen (en daar 1 paard maar in te laden). Zijlader om in welke richting dan ook te laden/lossen, en aanhangertje er achter met de koets. Maar dat gaan we eerst maar eens proberen door er eentje te lenen/huren ;)

Tot dan, lees ik hier alle tips, om toch eens te kijken hoe ik die gehaktbal er op ga krijgen... want soms doet ze het voorbeeldig. ^^

Elsemiek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:33

ik weet niet of het bij jouw paard werkt maar bij ons als een paard niet wil met brokjes maar dat wil waarschijnlijk neit bij die van jou.

wij gebruiken een longeerlijk het liefst 2
1tje maak je soort lasso en die doe je om de singelplek. dan doe je het door het halster en dan naar de stang voorin de trailer. doordat je het door eht halster doet dan kan hij niet gaan stijgeren.
en dan 1 longeerlijn achterlangs dat je hem er in kan krijgen en als het moet met de zweep erbij.

veel mensen kunnen tegen deze metode zijn maar bij ons is het het paard moet luisteren.

ik hoop dat dit zal werken

Succes ermee hopelijk gaat het snel beter

hesterve

Re: Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:56

Elsemiek, zo doe ik het ook met mn nieuwe paard. Die heeft echt 0 angst voor de trailer maar t is voor hem een machts/ dominantie ding. Longeerlijn om z'n buik door t halster en meneer weet nu dat ie z'n kop er niet op kan zetten en loopt als een mak schaap achter me aan de trailer inop stal. Ik hou ook nog de lijn vast als ik langs hem oploop terug naar de klep om de stang erachter te doen . En zo kan ik hem alleen laden. Op de terug weg gaat ie meestal nog een keer stilstaan en 1 pas terug om vervolgens zonder moeite de trailer in te lopen. Ook hij is erg afgeleid op ander terrein en moet wat moeite doen om hem te laten focussen. Bij het laden ben ik altijd zeer kalm en duurt t niet langer al een minuut of 3 op de terug weg.

twix05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:02

Ik ken het probleem.
Ik heb van 1.5 uur op een parkeerplaats tot 3 uur op stal staan laden. Van lief tot minder lief maar meneer ging echt niet.
En meneer werd dan ook echt lelijk. Begon te steigeren, begon te trappen, verzin het maar. Uiteindelijk is hij gaan steigeren, heeft zich in de lucht omgedraaid en klapte met zijn hals op de haak aan de buitenkant van de trailer waar je de klep mee dicht doet. Resultaat; een gapend gat.. 2mm van zijn luchtpijp verwijderd. Dat scheelde dus letterlijk maar een haartje.

Dit moest anders. Paard op cursus sturen duurde me te lang en dus heb ik een clicker gekocht van 2 euro en een zak wortels.
Elke stap vooruit is klik, en een stukje wortel. Ik ben geen voorstander van voeren om hem de trailer in te krijgen maar hij begon het leuk te vinden. Bij elke 'klik' dacht hij yes! Weer 1!

Na een paar dagen oefenen staat meneer nu binnen 10 min op de trailer. En ja, bij ons werkte het ook op vreemd terrein uiteindelijk!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:14

Wat onwijs vervelend en (helaas) ook herkenbaar! Om een lang verhaal kort te maken: mijn merrie reageerde ook zo, sloot zich af om vervolgens geen stap meer te verzetten of wanneer ze wel reactie vertoonde gewoon van de klep af te springen en je kon weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk werd het gewoon een machtsspelletje; dus twee voeten op de klep (dat ging altijd nog wel redelijk) en gewoon hoofd binnenhouden (merrie had de neiging om andere dingen te gaan "zoeken") D.m.v. druk op het touw haar naar voren vragen en bij iedere stap uitgebreid belonen en de druk eraf halen. Uiteindelijk stonden we op deze manier meestal een kwartier te hannessen maar voor haar was dit de enige manier om haar op een rustige manier te laden zonder zwepen of lijnen want dan werd ze echt panisch. Omdat mijn merrie thuis altijd heel makkelijk laadt, en ook geen stressreactie vertoond, zijn we thuis begonnen met het leren zelf de trailer op te lopen en ook op vreemd terrein gaat dit nu in één keer goed. Ook reizen met een maatje helpt enorm voor haar. Misschien kun je er wat mee, sommige merries hebben gewoon een enorme gebruiksaanwijzing en het blijft lastig om de juiste methode te ontdekken. Wat ik je vooral mee wil geven: blijf altijd bij jouw methode die voor jou en jouw merrie het beste werkt! Op vreemd terrein wordt er vaak (heel lief bedoeld) hulp aangeboden maar dit brengt vaak meer schade toe dan jouw eigen manier, waarbij je misschien standaard een kwartier staat maar wel weet dat het werkt op een rustige manier. En hou vertrouwen, ook wij zijn altijd weer thuis gekomen door te laden op onze eigen manier! Succes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:21

Heb eens een filmpje gezien van iemand waarbij paard niet bij de les bleef en wat daaraan te doen
Zal hem es opzoeken, had wel iets met leiderschap en jet niet hebben van respect te maken in dat filmpje

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:25

Ik kan er maar 1 ding over zeggen: training trailerladen van John Erb.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:48

My_Chimanga schreef:
Jierda - Idd, rond de trailer maak ik het wel moeilijk voor haar.. Ik zet haar aan het werk, in de achteruit etc. Bij de trailer is rust. Opzich werkt dat vrij aardig, maar als ze gestressed of druk is dan wil ze juist zo veel mogelijk lopen en bewegen, dan geef je haar dus eigenlijk weer haar zin door haar aan het werk te zetten :S Lastig om dan te bepalen of je haar juist wel of niet er bij weg moet zetten…

Zo bedoelde ik hem ook niet xD Wat jij zegt is het buiten de trailer moeilijk maken, zodat de trailer leukER wordt. Ik bedoel dat de trailer de leukSTE plek moet zijn, en alles wat daarbuiten gebeurd is niet boeiend. Niet mogen slapen in de trailer, maar een feestje in de trailer. Wat je met haar dan zou kunnen proberen is om heel veel in en uit te gaan, elke keer een ander aantal stapjes om die aandacht erbij te houden, maar dat JIJ haar alweer naar buiten stuurt. Bij de mijne gaf dat aanleiding om te denken van 'yes, ik mag dus terug en daar blijf ik dan lekker', dus die moest ik juist laten wachten (als hij reageerde als ik HO riep dan kreeg hij ook altijd wat lekkers) en dan pas zelf weer terug zetten. Maar die heeft dus eerder de neiging om stokstijf te blijven staan en alleen achteruit te rennen, dan gewoon te willen lopen.. Gebruik die bewegingsdrang dus maar.
Elke keer als ze binnen staat, en dat is dus niet een stapje maar helemaal binnen, krijgt ze lekkers. Dan zet jij haar direct weer terug en ga je weer heen en weer door de trailer heen. Oftewel: bewegen is helemaal prima maar wel op mijn aanwijzing, maar stilstaan is veel leuker want dan krijg je snoep.
Niks geen eindeloze rondjes buiten de trailer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:48

My_Chimanga schreef:
NikkiT - Ik zal eens kijken op haar site

Fijn!

Ieder zijn ding, maar het blinddoeken en alle andere trucjes ben ik geen voorstander van... daar los je het probleem niet op.

Heel veel succes, je leest op haar site ook het verhaal van mijn paard.
Rust, geduld en goede begeleiding doet wonderen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:30

Blijkbaar wel want waar het probleem zich bevind is het opgelost. :+ Dat het de problemen van de TS niet op lost wil nog niet zeggen dat het niks op lost.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:22

De methode die Elsemiek beschrijft is de “methode van Spoelstra”. Hebben wij nu bijna 30 jaar geleden mijn pony al mee leren trailerladen. Ik had alleen manege-ervaring, en mijn ouders hadden helemaal geen ervaring met paarden. Mensen als Monty Roberts, Parelli enz enz waren er nog niet (of althans: waren hier nog niet bekend). En daar sta je dan met een traumatisch angstige pony. Het arme dier stond letterlijk te trillen als hij de trailer in moest.
Op de ponyclub lukte laden altijd wel, dan werd hij er met verenigde krachten bijkans in getild. Maar thuis was drama. De blinddoek-methode, advies van een oud boertje, hebben we ook geprobeerd. Dat werkte welgeteld 1x. Daarna liep hij braaf mee, tot hij ons op de klep hoorde stappen, en bleef dan stokstijf staan. Mijn vader heeft toen een boekje gekocht “Paarden veilig transporteren” van Wouter Slob, en daar stond deze methode in. We hebben de trailer toen aan 2 kanten aangeleund met een longe/touw en een longe om de pony. De eerste keer zijn we 1,5 uur bezig geweest, de 2e keer 45 minuten, de 3e keer liep hij er zo in.

Hier staat een goede beschrijving:
http://www.freewebs.com/gydjulind/spoelstramethode.htm

En de cruciale stap in het proces:
Citaat:
Als het paard een stap zet, beloont hij zichzelf omdat heel even de druk van het touw om zijn lijf wegvalt. Vervolgens haal je heel rustig het touw weer aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:28

Dannon schreef:
Eh, het kan altijd erger...

Die van mij weigert ook om de trailer op te gaan. Niet angst of zo... gewoon weigeren. Vooral op andere plekken. Verder is in de trailer staan geen probleem. Hoe ik dat weet...?

... omdat die muts *achteruit* wel gewoon zonder problemen de trailer op loopt. Tot wel 6x achter elkaar. En blijft ook gewoon zonder stang een kwartier suf staan wachten in de trailer tot ze het seintje krijgt om er weer uit te gaan. Kijkt gewoon rond, weet prima dat ze in de trailer staat...

... maar zo rijden kan natuurlijk niet, dus toch maar vooruit blijven oefenen xD

Dan kun je het nog proberen met een trailer met voorlader zoals een Ifor :-) De voorklep gebruiken om haar er in te laden (achterwaarts er in laten lopen dus). Dan staat ze in elk geval met haar hoofd de juiste kant op.

Edit: excuses, ik zie dat iemand anders dat ook al heeft geroepen :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:30

En ook daar moet je paard maar net geschikt voor zijn. De merrie hier ging zitten met die manier. :+

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:36

Ayasha schreef:
En ook daar moet je paard maar net geschikt voor zijn. De merrie hier ging zitten met die manier. :+

die van mij ook.

en de methode van naar binnen lieren met een lijn achter zijn voorbenen en ertussen door weer naar
voren zeg maar resulteerde in de trailer bijna op zijn kant. we lieten net snel genoeg de lijn los. :roll:
en de trailer is een zware I for dus geen licht dingetje.

hier staat nog steeds de cursus op het programma maar dan moet je echt meteen daarna veel kunnen oefenen dus nog niet gedaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:37

Ayasha :')

Het is inderdaad vaak maar net de kunst om te vinden wat past bij jou en je paard :-)

Ik ben uitgekomen bij een Ifor toen mn allereerste paard op gegeven moment niet te laden was. Alleen een Ifor kreeg ik hem nog in.
Dat bleek uiteindelijk best prima te werken want de volgende (een merrie) kon haar balans niet houden in normale 2 paards trailers (dus dan was er paniek). De Ifor was met anderhalf paards net wat breder voor haar zodat ze daar haar balans weer wel in kon houden (ging ze meer diagonaal staan).
Voor de derde bleek de Ifor ook te werken, die snapte inderdaad niet dat je er ook achteruit uit kon, dus het was maar goed dat we een voorlader hadden :)) .
Nr4 heeft zich op dit moment nog niet helemaal uitgesproken over de voor of nadelen van de Ifor, bij haar denk ik meer dat het er in zit of ze vermoed dat we gaan springen/crossen (we rennen zo de trailer op) of dat er een dressuurwedstrijd op het programma staat (we gaan even een minuutje spartelen voor de klep).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:01

apple: ja nu kan ik er ook om lachen, zal nooit vergeten hoe die geit op haar kont zittend in de sneeuw (ja sneeuw, het was -10 die avond :x ) triomfantelijk naar me keek a la "en wat wilde je nu gaan doen he?"
en toen haar "kuur" kennelijk over was, ze het zelf stilaan te koud vond of wel genoeg gespeeld had liep die **** er gewoon in. :x

Longe om de kont heen heeft nog niet één van mijn paarden goed op gereageerd... :x De vos gooide zich zelfs over de koord heen op zijn flank. :x

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:05

moet zeggen dan het bij onze pony altijd heel goed werkte en op een gegeven moment moesten we alleen de lijn nog aan de trailer knopen en op de grond leggen en ze ging er al in.

paardlief gaat echter zitten of loopt evengoed nog vol achteruit of slaat met 2 benen achteruit. :D

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:10

Ik weet niet waar je woont maar ik ken wel iemand in de omgeving Alphen a/d Rijn (Zuid-Holland) die "trailertherapie" geeft aan paarden! Ze heeft echt de raarste paarden rustig in een trailer kunnen krijgen.

Elk paard is uiteindelijk anders. Misschien als je een beetje in de buurt woont kan ik wel via pb haar gegevens aan je doorgeven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:05

Je hebt vast toch ook wel een elektrische takel op je mooie 4x4 wagen? :+

Zelf zou zeggen zoek eerst uit waar probleem in zit.
1. Paard wilt niet op de trailer
2. Paard ervaart het staan in de trailer niet als fijn
3. Paard ervaart de trailer reis niet als fijn
4. Het laden zelf is probleem.

Bijna altijd zit probleem in 1 van eerste 3 punten wat vervolgens uit in punt 4. Je kunt wel punt 4 aanpakken maar zolang je onder liggende probleem niet oplost dan zal probleem terug blijven komen.

Trailer laden kan je ook prima simuleren.
Bijvoorbeeld, vooruit een stal in lopen, en ik achteruit er weer uit.
Omhoog een schuine helling op lopen, en in achteruit weer de helling van af.
Het staan met 4 benen op een praarden blok.
Enz,

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:52

Ik heb het idee dat mijn merrie onderweg heel rustig staat. Als ik er achter rijd met een auto dan staat ze altijd goed diagonaal (1,5 pres) en kijkt ze wat om zich geen. Ze hoeft bijna nooit een extra pas te doen om niet om te vallen. Ze komt ook niet nat van de trailer en als we op plaats van bestemming zijn aangekomen en ik laat haar nog even staan, hoor je haar ook totaal niet.
Ze vond het eerder wel echt verschrikkelijk spannend om op vreemd terrein te zijn, en ze wil haar weidemaat niet alleen laten, ookal zijn ze niet echt dikke vriendinnen… Maar dat gaat dus tegenwoordig wel aardig. Ze is op ander terrein heel goed te handelen en behoorlijk dapper en vrolijk.

Wij hebben (helaas) al eens gelierd, koeienhalster om en naar binnen toe. Ik heb daar niet bij gestaan want ze vocht heel hevig dus is een paar keer onderuit gegaan en gaan liggen op de klep. Ze is er uiteindelijk in gegaan maar daarmee was ook alles gezegd. Die doe ik dus nooit meer, maar we MOESTEN daar op dat moment weg…

Longeerlijn achter de kont werkt ook niet. Ze wordt knettergek dan en mept de hele boel kort en klein of gaat zo gigantisch hangen dat de lijn knapt en zij achterover valt.

Voer reageert ze daar even niet op helaas (al krijgt ze dit altijd wel als ze er eenmaal in staat, dan eet ze het ook lekker op, dus ik beloon haar echt iedere keer heel uitgebreid als ze staat, maar op het moment zelf werkt het niet…

Blindoeken ging dus niet goed

Dat met de longeerlijn over de rug en door het halster ken ik niet maar is misschien het proberen waard, al zal ik daar heel voorzichtig mee zijn want als ik mijn paard zo inschat, gaat die knokken tot ze haar eigen nek breekt als het haar niet zint. Dan raakt ze zo hevig in paniek dat ze door gaat tot er iets knapt. Het zij het touw het zij haar been, dus ik kan dat proberen maar dan moet ze hier wel enigszins normaal op reageren zodat het veilig blijft.

Bedankt weer voor alle tips! Fijn om te lezen dat er toch wel meer van die probleemgevallen zijn… als je zo op het wedstrijdterrein etc bent voel je je toch heel knullig hoor, met het enige paard dat ZO veel stennis staat te schoppen rond de trailer… -O-
Maargoed, in t begin deden we er makkelijk 3 uur over, zondag deden we het in 1,5… misschien toch iets van verbetering?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:05

Leuk is anders maar je bent echt echt echt niet de enige hoor, ik heb er genoeg gezien op vreemd terrein en de mensen die niet bij ons horen zijn vaak zenueachtiger dan wij. Ja, jouw merrie komt erg overeen met de mijne als ik bovenstaande lees, hoop dat je eruit komt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:50

Goh meid, je wil niet weten hoeveel zich er op wedstrijd bedenken "en als'k nou een keer niet ga, wat dan?"
De mensen die rond je staan hebben hoogstens medelijden met je, dus laat je daar niet door op jutten! :)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:20

Ik denk dat je toch juist naar een andere omgeving moet gaan met 'r.............. Ik heb het idee namelijk dat het net als bij mijn paardje een tijdje is geweest, komt doordat ze niet weten waar ze nú weer terecht komen (Logan ging heenweg ook altijd (redelijk) makkelijk de trailer op en terug duurde het veel langer (van een half uur tot 1,5 uur). Toen mijn paardje door had dat hij altijd weer thuis kwam, was het over.
Ga als ze er in staat klein stukje rijden van stal, stoppen met je trailer, laad haar uit, stukje wandelen, gras eten oid en weer terug de trailer in en naar huis. Dit zo vaak mogelijk (met steeds andere uitstapplek) doen als het kan.
Bij Logan is overigens de enige manier om hem erop te krijgen om te blijven "lopen". Steeds maar weer aanlopen en dan in ene loopt ie zo achter me aan. Duwen, trekken, lijnen, boos worden helpt allemaal niks. Alleen maar lopen, lopen, lopen.........................

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:36

Ayasha schreef:
dresjoepie schreef:
Fijn he merries Ik ken er 1 die heeft het andersom op vreemd terrein wel thuis niet drama !!!

Maar goed ik denk toch dat je iets moet gaan bedenken waardoor ze graag naar huis wil Bv een lange bosrit maken dat ze echt moe is En dan thuis Lekker verwennen Misschien iets voeren wat je thuis nooit voert bv zo een lik bakje of dergelijks zijn ze gek op

Daar heb je geen merrie voor nodig, de ruin hier doet dat ook zo. Die wordt geblinddoekt. T-shirt voor de ogen en dan degelijk begeleiden (lichte druk op het touw en zorgen dat ie je op stem kan volgen) en gaat zo relaxed de trailer in. :+ Geen vechten meer, geen gedoe meer. Op wedstrijd gaat ie zonder problemen op de trailer (zonder blinddoek) maar thuis vertrekken vindt ie maar niks blijkbaar.

Ow echt? blinddoek jij je paard om de trailer op te gaan? daar leert ie precies niks van, wat heb je daar nu aan, gewoon tijd nemen en je trailer in het weiland, de bak parkeren aan een auto of trekker, en oefenen, geen koekjes voorhouden, maar leren om voor jou de trailer zelfstandig op te gaan, de stal gaat ie toch ook in uit zichzelf, het is niet meer dan dat, maar je moet zelf wel een knopje omzetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:58

freeride schreef:
Ayasha schreef:
Daar heb je geen merrie voor nodig, de ruin hier doet dat ook zo. Die wordt geblinddoekt. T-shirt voor de ogen en dan degelijk begeleiden (lichte druk op het touw en zorgen dat ie je op stem kan volgen) en gaat zo relaxed de trailer in. :+ Geen vechten meer, geen gedoe meer. Op wedstrijd gaat ie zonder problemen op de trailer (zonder blinddoek) maar thuis vertrekken vindt ie maar niks blijkbaar.

Ow echt? blinddoek jij je paard om de trailer op te gaan? daar leert ie precies niks van, wat heb je daar nu aan, gewoon tijd nemen en je trailer in het weiland, de bak parkeren aan een auto of trekker, en oefenen, geen koekjes voorhouden, maar leren om voor jou de trailer zelfstandig op te gaan, de stal gaat ie toch ook in uit zichzelf, het is niet meer dan dat, maar je moet zelf wel een knopje omzetten.

Kom maar doen. :j
Op wedstrijd gaat ie gelijk niks. Hij heeft dus niks te 'leren'. Maar je bent welkom hoor. :) zeg maar wanneer je kan, zet ik de trailer klaar.