Als je opa en oma de eigenaren van je paard zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:53

Waar twee vechten hebben er twee schuld. Dat is wat ik zie in dit verhaal. Je blijft afgeven op wat je oma doet of juist niet doet maar wil zelf ook de hele tijd het laatste woord als het om het paard gaat. Waarom niet eens normaal met elkaar om de tafel en beide iets van de ander aannemen en ergens anders weer water bij de wijn doen. Je zegt dat je alleen maar geld hebt gekregen ? Kijk eens naar wat je ook hebt gehad, indirect een paard en ik neem aan een hele hoop mooie en fijne momenten ? Heb je dat ook wel eens tegen haar verteld of is niks goed genoeg ?
Ook jij hebt dingen gedaan waar ik mijn vraagtekens bij heb. Als je oma beenbeschermers bij het paard wil, waarom laat jij die dan af ? Waarom stiekem dingen doen omdat jij dat nu eenmaal graag wilt ? En wat ik echt niet snap... waarom kruip je in godsnaam op het paard als je weet dat het op meerdere plekken pijn heeft en het eigenlijk niet zo verder kan. Dan laat jij je van je beste kant zien en kruip je er zelf ook niet meer op.
Mijn advies ? Ga eens met je oma praten en dan niet alleen over het paard. Heb het er eems over hoe je zelf behandeld wilt worden en dat je het fijn zou vinden als ze met je meedenkt en naar je luistert. Vraag aan de andere kant hoe je je oma kunt helpen, vraag haar waarom ze de dingen O doet en of je er wat van kan leren. Haal niet alleen het slechte en de oude koeien uit de sloot maar heb het ook eens over de leuke dingen, dat je het toch onwijs tof vindt dat jullie een paard hebben (gehad).
Wat geweest is is geweest, ga nu beide eens als volwassenen kijken naar wat het beste is voor het paard en voor jullie relatie.

Anoniem

Re: Als je opa en oma de eigenaren van je paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:02

Jou waarheid is voor jou waar, je Oma's waarheid is voor haar waar. Jullie houden allebei van het paard en jullie hebben allebei gedaan wat je dacht dat het beste was.
Pas als je je dat realiseert kun je hier een open gesprek over voeren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:08

Ik denk dat er aan beide kanten dingen fout zijn gegaan. Het is moeilijk precies te zeggen wat van zo'n afstand, dus reacties als 'ik vind je ondankbaar' vind ik nogal kort door de bocht.

Je hebt vanuit het welzijn van het paard geprobeerd te handelen. Misschien was je communicatie hierin niet goed, dat weten we niet, maar dan nog. Je oma vertrouwd blind op mensen die zich professionals noemen, en eerlijk, dat zou ook eigenlijk moeten kunnen. Er lopen echter te veel mensen rond die óf niet direct genoeg zijn óf hun papiertje bij wijze van bij een pakkie boter hebben gekregen. Misschien vind je oma het gewoon heel moeilijk om de waarheid te accepteren, wie weet. Ik denk in ieder geval dat ze geprobeerd heeft te doen wat zij als juist beschouwt, net zoals jijzelf, en dat moet je wel in je achterhoofd houden. Je hebt zelf ook niet altijd slim gehandeld als ik dit verhaal lees. Je bent inderdaad op een paard gaan zitten dat pijn had. Dat was je eigen keuze, dat had je niet hoeven doen. Net zoals de beenbeschermers etc. je kunt ook overal een probleem van maken natuurlijk.

Hoe dan ook zou ik in deze situatie toch eens gaan praten. Misschien pas over een tijdje als de gemoederen weer ietsjes gesust zijn. Je kunt dan duidelijk maken dat er gewoon niet meer over het paard gesproken hoeft te worden (want daar komen sowieso problemen van), maar dat je haar als oma niet kwijt zou willen. Hoe 'goed' deze relatie gaat worden, kun je dan natuurlijk ook zelf beslissen.

Beide even volwassen aan tafel gaan zitten, adem halen en gewoon weer verder. Je oma heeft vast niet alleen slechte dingen gedaan en jij ongetwijfeld niet alleen goede.

Succes

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 18:55

Let wel, dingen als beenbeschermers waren keuzes die ik maakte toen ik 17 was. Zoals ik al zei, ja ik heb ook dingen fout gedaan, maar dat is lang geleden. Ik zou dat nu niet meer op dezelfde manier aanpakken.

En ja, dat heb ik gedaan. En vaak ook. Maar wel omdat de dierenarts zei dat we het zo moesten blijven doen. Hij moest altijd meer lopen en ik moest doen wat hij dan wel leuk vond, zodat hij maar zou blijven lopen. Het is niet alsof ik me daar goed over voel. De buitenrit was een soort afscheid.. normaal deden we veel 'ergere' dingen, en ik heb echt wel de keuze aan het paard gelaten wat hij wilde doen, maar misschien had ik hem niet eens voor die keuze moeten zetten. Ja, klopt. Maar intussen wilde oma nog dat ik hem om de dag reed en 'trainde'.

Als ik zeg dat er met mijn oma niet te praten valt, dan bedoel ik dat niet als kritiek. Dat is gewoon hoe het is.. zij wil het liever zelf doen dan op zoek te gaan naar oplossingen. Ik kan wel heel hard aan de bel trekken maar als er niet open gedaan wordt..

En de laatste comments, ja, jullie hebben over veel dingen gelijk. Bedankt overigens om me idd een constructief ordeel te geven, daar kan ik namelijk echt wat mee. En ik meen het echt als ik zeg dat ik het heel graag uit zou willen praten, zelfs als dat betekent dat ik heel eerlijk moet zijn en dingen moet toegeven. Maar dan wil ik wel dat dat zo ontvangen wordt als het bedoeld wordt, en daar kan ik niet zeker van zijn. Ik vind het moeilijk om echt zo open te zijn, maar ik kan het wel, mits de andere persoon dat dan ook doet. Dat kan ik niet afdwingen van mijn oma ofzo, dus of dat ooit gaat gebeuren..

Ik ga dit in ieder geval over een tijdje nog eens terug lezen, als ik er ook wat objectiever naar kan kijken. Me echt verplaatsen in mijn oma gaat nu nog niet echt..

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:45

Kun je niet een iemand vanbuiten af er bij halen om te zorgen dt de communicatie beter gaat en jij en je oma allebij mening kunnen zeggen. En misschien ook nog elkaar kan overtuigen. Je kun bijvoordbeeld ook een dierenarts die jullie beide niet kennen om zijn/haar mening vragen.

Het klinkt alsof je oma heel koppig is en slecht mee te praten, maar misschien dat als een buitenstaander haar een paar punten duidelijk maakt en jouw ideeen overbrengt of samen met jou dat ze zich bedenkt en een beetje van jou mening aanvaard en gebruikt.

Ik hoop dat je dit of op kunt lossen voor het paard en als het echt nit lukt om contact met je oma te krijgen, het zo los kunt laten dat het op verjaardagen geen vervelende situatie word.

Succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:49

Pfff wat een heftige situatie. Om eerlijk te zijn vind ik het meer het paard van je opa en oma die jij mee mocht verzorgen en rijden en ook mocht beschouwen als ''voor de helft van jou''.
Maar je opa en oma zijn de mensen die én het paard hebben gekocht én altijd de onderhoudskosten hebben betaald (stalling, voer, harnachement, hoefsmid, DA ). Het is dan duidelijk hun paard.
In die zin vind ik dan ook dat je opa en oma de beslissende stem hebben wat betreft welke behandeling en wat wel en wat niet.
En dat kan enorm frustrerend zijn als zij een compleet ander idee erover hebben, dan dat jij hebt.

Eigenlijk hadden er in het begin meer en betere afspraken gemaakt moeten worden. Aangezien je jonge leeftijd toen, vind ik dat dit eigenlijk een taak was geweest van je ouders. Het had meer duidelijk moeten zijn wie de eigenaar was en wie belangrijke beslissingen neemt.
Het moeilijke is dat dit om een levend dier gaat, een dier waar je om geeft en er dan gevoel bij komt kijken. Als je dan niet samen op één lijn zit kan dat voor vervelende situaties zorgen.

Het paard zou ik inderdaad los laten. Maar waar ik me nu ook erg druk om zou maken is de ruzie met je opa en oma. Ik vind het toch wel heel erg dat zowel jij als je ouders woorden hebben met je opa en oma over deze situatie.
Ik zou toch echt proberen om het bij te leggen en dit uit te praten. Jullie hoeven het niet eens met elkaar te worden, maar belangrijk is dat je begrip en respect op kunt brengen voor elkaars keuzes en meningen. Het zou erg fijn zijn dat jullie dit achter je kunnen laten en zo een familieruzie kunnen voorkomen.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:01

Delphi schreef:
Het paard zou ik inderdaad los laten. Maar waar ik me nu ook erg druk om zou maken is de ruzie met je opa en oma. Ik vind het toch wel heel erg dat zowel jij als je ouders woorden hebben met je opa en oma over deze situatie.
Ik zou toch echt proberen om het bij te leggen en dit uit te praten. Jullie hoeven het niet eens met elkaar te worden, maar belangrijk is dat je begrip en respect op kunt brengen voor elkaars keuzes en meningen. Het zou erg fijn zijn dat jullie dit achter je kunnen laten en zo een familieruzie kunnen voorkomen.

Wat Delphi hier zegt is ook precies wat ik bedoel!
Wat je ook doet het moet wel zo zijn dat je weer normaal met elkaar door 1 deur kan. En wat betreft de negatieve reacties op jou, daar ben ik het net mee eens je wilde overbrengen wat jij dacht dat goed was voor het paard maar er werd niet geluisterd. Dat is frustrerend!
Nogmaals succes!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:32

LZP >> TAO

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:47

Eerlijk? Ik vind je een zeur. Ik heb alleen de openingspost gelezen en ik haakte al bijna af.
Het paard is door je oma aangekocht en zij is dus de eigenaresse van het paard.
Jij bent 'slechts' de verzorgster en hebt er niets aan te zeggen. Het feit dat je dingen achter hun rug ging doen vind ik heel erg kwalijk, of je het er nu mee eens bent of niet.

Hoe moeilijk het ook is, laat het paard gaan. Je kan er niets aan veranderen, hoe hard je ook wilt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:13

Armaris,dat is nu niet bepaald een commentaar waar ze wat aan heeft,en als je goed leest gaat het haar niet alleen om het paard maar om het hele gebeuren,ook hoe het nu tussen haar en haar oma nu gaat.
Ik heb het idee dat de Ts het stuk in met een verdrietig gemoed heeft geschreven en nu begint te beseffen dat ze eigenlijk ook wel fouten heeft gemaakt.

Ts ,over sommige dingen moet je gewoon eens een goed nachtje slapen en probeer dan alles eens anders te zien.Want ik denk dat de koppigheid van oma ,misschien wat erfelijk is ;-)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:54

Citaat:
Zoals ik al zei, ja ik heb ook dingen fout gedaan, maar dat is lang geleden.

Probeer dit ook eens toe te passen op je oma. Ik lees in elk antwoord dat je geeft ja maar. Laat dit niet sudderen, zet je trots opzij en ga met haar om de tafel. Em vergeet opa er niet bij te betrekken, die hoort ook in dit verhaal thuis.
Persoonlijk zou ik dit niet op de lange baan schuiven aangezien het dan vaak de kans krijgt om te sudderen, vooral met twee behoorlijk eigenwijze dames :D
Jullie hebben beide het beste voor met het paard en stiekem denk ik dat ook voor elkaar.

:(:)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:16

mensen TS zegt ook dat dit lang nog niet alles is
maar meisje waarom ga je niet proberen om met oma alles uit te praten?
familie kan je niet kiezen
en mocht er nu iets met haar of opa gebeuren dan zal jij je altijd schuldig voelen .. dan ga je met ruzie uit elkaar en kun je het nooit meer goed maken
je bent volwassen kom op je kan het wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:28

2 'eigenaren', 1 paard.

Dat gaat eigenlijk vrijwel nooit goed.
En de kans op mislukking wordt nog eens enorm vergroot door een verschil in denkwijze/trainwijze, en daar is bij jullie heel duidelijk sprake van.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 23:38

De ja maar is daar omdat ik het gevoel heb dat ik het wel probeer en door oma direct afgeblazen wordt. Of het nou over paard of over onszelf gaat, ze wil kennelijk geen goed gesprek met mij hebben. En ik kan absoluut niet zeggen dat zij over de jaren veranderd is.. als dat al zo is is het alleen maar erger geworden, terwijl ik opgegroeid ben en een heleboel geleerd heb, en ik hoop ook een beter persoon geworden ben, lol.
Dus ja, ik zal ook wel koppig zijn, maar ik kan het opzij zetten. Dat zie ik bij oma nog niet gebeuren. Als ze het zou doen zou ik die kans meteen aangrijpen om dan eindelijk eens dat gesprek te hebben..

Amaris, je hebt duidelijk niet mijn post gelezen waarin ik uitlegde hoe het zat rond 'van wie is het paard'. Ik heb wel altijd de lasten mogen dragen, ook al hoefde ik niet te betalen. Alle extras en dingen die ik vond dat ik nodig had kocht ik overigens zelf, wat zij betaalt was puur onderhoud en periodieke kosten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:03

Maar je bent haar kleinkind! Ik vind dit best heftig hoor om hier ruzie om te hebben met je opa en oma. Dit bedoel ik overigens niet in de zin dat jij er volle schuld aan hebt hoor.
Is het geen idee om het even te laten zakken en dan je oma (en opa) een kaartje te sturen dat je dit graag achter je wilt laten en je opa en oma terug wilt?
Natuurlijk moet het één en ander uitgesproken worden, maar echt eens met elkaar zullen jullie het niet worden. Op zich niet erg als jullie elkaars mening maar kunnen respecteren en bepaalde zaken achter jullie kunnen laten.
Het zou zo zonde zijn als er hier door ruzie komt of de contacten verwateren!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:06

Jierda schreef:
De ja maar is daar omdat ik het gevoel heb dat ik het wel probeer en door oma direct afgeblazen wordt. Of het nou over paard of over onszelf gaat, ze wil kennelijk geen goed gesprek met mij hebben. En ik kan absoluut niet zeggen dat zij over de jaren veranderd is.. als dat al zo is is het alleen maar erger geworden, terwijl ik opgegroeid ben en een heleboel geleerd heb, en ik hoop ook een beter persoon geworden ben, lol.
Dus ja, ik zal ook wel koppig zijn, maar ik kan het opzij zetten. Dat zie ik bij oma nog niet gebeuren. Als ze het zou doen zou ik die kans meteen aangrijpen om dan eindelijk eens dat gesprek te hebben..

Amaris, je hebt duidelijk niet mijn post gelezen waarin ik uitlegde hoe het zat rond 'van wie is het paard'. Ik heb wel altijd de lasten mogen dragen, ook al hoefde ik niet te betalen. Alle extras en dingen die ik vond dat ik nodig had kocht ik overigens zelf, wat zij betaalt was puur onderhoud en periodieke kosten.

En daar wringt het net. Als ik het zo lees staat het paard op oma's naam. En dan kan je je poot stijf houden zoveel je wilt, zij is de rechtmatige eigenaresse en neemt de uiteindelijke beslissing. Het feit dat je veel betaald hebt doet er niets toe.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 00:19

Armaris schreef:
Jierda schreef:

En daar wringt het net. Als ik het zo lees staat het paard op oma's naam. En dan kan je je poot stijf houden zoveel je wilt, zij is de rechtmatige eigenaresse en neemt de uiteindelijke beslissing. Het feit dat je veel betaald hebt doet er niets toe.

Nee, dat snap ik ook wel, maar dat is nooit duidelijk gemaakt naar mij. Dat bleek gewoon opeens zo toen het erop aan kwam. Naar een verzorg/bijrijdpaard kijk je toch wel even heel anders dan naar je eigen paard..

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:43

Delphi schreef:
Maar je bent haar kleinkind! Ik vind dit best heftig hoor om hier ruzie om te hebben met je opa en oma. Dit bedoel ik overigens niet in de zin dat jij er volle schuld aan hebt hoor.
Is het geen idee om het even te laten zakken en dan je oma (en opa) een kaartje te sturen dat je dit graag achter je wilt laten en je opa en oma terug wilt?
Natuurlijk moet het één en ander uitgesproken worden, maar echt eens met elkaar zullen jullie het niet worden. Op zich niet erg als jullie elkaars mening maar kunnen respecteren en bepaalde zaken achter jullie kunnen laten.
Het zou zo zonde zijn als er hier door ruzie komt of de contacten verwateren!

Ik geloof dat delphi en ik aardig op een lijn zitten wAnt ook hier ben ik het met eens!
En dan zeker met de zin dat jullie het nooit echt eens zullen worden maar wel elkaars mening respecteren. Als je dat voorelkaar krijgt zou geweldig zijn!

Gewoon delphis raad volgen.