Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:17

MarianneW schreef:
Ik heb het zelf zo afgesproken: alle vaste kosten (stalgeld, hoefsmid, voer, inenten en wormenkuren) gemiddeld per maand uitgerekend. Dat delen door 7 (dagen in de week) en x het aantal dat je komt.
Dus mijn paard kost mij 180 per maand, mijn bijrijdster rijdt 2 dagen. 180 : 7 = ongeveer 25, dus zij betaalt mij 50 euro.
Hiervoor mogen ze wel alles doen wat ze willen, uitmesten niet verplicht maar wordt wel erg gewaardeerd :)

Maar wordt je paard dan ook uitgebracht op het hogere niveau? Hoeveel krijgt de bijrijdster bij verkoop? Aangezien zij je financieel verlicht krijgt zij toch wel een percentage bij verkoop?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:18

eenitraM schreef:
MarianneW schreef:
Ik heb het zelf zo afgesproken: alle vaste kosten (stalgeld, hoefsmid, voer, inenten en wormenkuren) gemiddeld per maand uitgerekend. Dat delen door 7 (dagen in de week) en x het aantal dat je komt.
Dus mijn paard kost mij 180 per maand, mijn bijrijdster rijdt 2 dagen. 180 : 7 = ongeveer 25, dus zij betaalt mij 50 euro.
Hiervoor mogen ze wel alles doen wat ze willen, uitmesten niet verplicht maar wordt wel erg gewaardeerd :)

Maar wordt je paard dan ook uitgebracht op het hogere niveau? Hoeveel krijgt de bijrijdster bij verkoop? Aangezien zij je financieel verlicht krijgt zij toch wel een percentage bij verkoop?

Staat er ergens dat ik mijn paard verkoop? :')

TS vraagt om ervaringen, dat deel ik

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:20

Als jij een paard zo rijd dat het in waarde stijgt dan vind ik dat de eigenaar jou daar een vergoeding voor verschuldigd is.
Nu het volgende als de eigenaar vind dat jij moet gaan mee betalen en je zorgt dat hij meer waard word dan vind ik het niet meer als normaal dat jij mede eigenaar word van het paard.
Als het paard verkocht gaat worden krijg jij de helft.
Of ze koopt je uit als hij z is.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:20

heft meebetalen en 1e optie op het paard als hij de verkoop in gaat ??? je betaald dan alles samen maar moet ook alles samen beslissen , je koopt hem zegmaar half . dan kan je blijven rijden en heb je ook iets meer rechten . wel goed op papier zetten !

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:21

MarianneW schreef:

Dat kan prima als je weinig kosten hebt en niet zo vaak rijdt.
Maar de TS rijdt vaker dan de eigenaar. Maar leidt hem wel op.
Dan zou de TS 150,- betalen en de eigenaar 50,-.

De helft van de stalprijs vind ik ook erg veel.
Als ze 250,- betaald vind ik 125,- wel erg veel.

Maar als de eigenaar dat echt nodig heeft om het paard te kunnen houden, moet je zelf de keuze maken of je dat er voor over hebt. Als je een paar naar de Z kan rijden zijn er genoeg andere paarden die je gratis of zelfs tegen een vergoeding kan rijden.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het paard overnemen.

max66

Re: Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:24

ben benieuwd naar reactie van ts

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:24

Wil de eigenaresse dat jij het paard start? Of wil je het zelf en maakt het de eigenaresse niets uit?
Dit is geen onbelangrijk gegeven. Want als het de eigenaresse niets uit maakt, rijd je de wedstrijden voor jezelf, niet voor de eigenaresse.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:29

Ik herken dit probleem. Mijn laatste leasepaardje was ik ook verder aan het opleiding (doorrijden) en daarnaast betaalde ik 100euro per maand. Hoefsmid, da e.d. was voor eigenaresse. Echter laat inderdaad e.e.a. goed op papier zetten, ik heb dat helaas niet gedaan, en zij hebben er helaas misbruik van gemaakt (in mijn ogen).
Konden het ook niet meer betalen, ik zou hem mogen kopen, maar kreeg stank voor dank en ze vroegen veel te veel geld voor hem. Ging niks af ookal trainde ik hem al, en betaalde ik mee. Ook nog eens niet de kans gekregen afscheid van hem te nemen...Wel uiteindelijk van die maand helft van het leasebedrag terug gekregen na veel gezeik, maar ik heb mijn les wel geleerd, nooit meer zonder contract (hiervoor nooit problemen gehad overigens met eerdere leasepaarden).
Je kunt dit overigens gewoon zelf opstellen met inderdaad wat als het paard onbruikbaar wordt, de leasekosten en hoe extra kosten geregeld zijn. Bijvoorbeeld als er bij jou iets stuk gaat, moet jij het dan betalen of blijft dit voor eigenaresse? Deze gewoon in 2voud maken, beiden ondertekenen, evt ook nog n digitale scan van maken.

De post van ElenaMM77 staan ook goede punten in!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:43

LindyH schreef:
Ik bedoel dat het vrij gebruikelijk is dat mensen die een beetje leuk kunnen rijden een paard naar de M rijden. Dat zie ik meer als een leuke bijkomstigheid en zou ik niet meenemen in de kostendiscussie. Dat TS naar het Z wíl is heel leuk, maar of dat realistisch is kan ik niet beoordelen.

Maar als TS nou al 5 paarden naar het Z (en eventueel hoger) heeft gereden, dan is het een ander verhaal.

Belangrijke post van LindyH waar ik het helemaal mee eens ben. Ieder gezond paard kan naar het M gereden worden. Niet alle paarden kunnen Z aan vanwege de verzameling. Dus boffen TS dat je dat voor niets met een paard van een ander hebt mogen doen.
Constructie 1 die ik ooit heb gedaan: ik heb ooit een paard geleast tegen de helft van de stallingskosten. Alle andere kosten waren voor de eigenaar. Toen het paard in de verkoop kwam heb ik gekozen om dat paard niet te kopen. Had teveel gebreken, maar het was een geweldige ervaring voor me.
Constructie 2. Gedaan met eigen paard. Ik heb jaren een bijrijdster gehad die fijn buiten mocht rijden onbeperkt per week waarbij ze vooraf kon aangeven welke dagen ze wilde gaan. Meestal ging ze drie keer per week en mijn man twee keer op dat paard. Daarvoor betaalde de bijrijdster € 75,-- per maand. Dus zeg, de smid en het extra voer wat het rijden van haar mee bracht. Win - Win. Op een manege was ze met een keer per week duurder uit en paard was gezond en gaaf/ braaf om te rijden in het aanliggende grote bos.

Andere overwegingen zijn. Zou je het paard willen kopen? Zo ja doe dan nu een redelijk bod als de eigenaar het wil, en neem hem over. Met redelijk mag je de band die je met het paard hebt meenemen dus hoef je niet het uiterste bedrag te betalen lijkt me.

Als je niet wil kopen maar doorrijden naar het Z zou je kunnen overwegen om hem te leasen per maand voor € 75,-- + smids kosten. Overige kosten zijn dan voor de eigenaar. Of anders gezegd, ik zou zelf nooit voor een paard dat niet van mij is de dierenarts kosten willen betalen. Wel de vaste kosten als smid, stalling, wormenkuren etc. Dat kun je van te voren goed berekenen en weet je waar je aan toe bent.

Ik weet niet of je mee moet willen delen in de verkoop prijs. Waarom zou je. Je hebt toch jaren voor niets een fijn paard gereden. Reken eens uit hoeveel kosten je dat gescheelt heeft met een eigen paard hebben.

Succes in de hoop dat jullie eruit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:46

Paard houden kost eenmaal geld.
Als jij zoveel plezier en gebruik van dat paard kan maken dan is helemaal niet zo gek dat je wat mee betaalt met de stallingskosten. Je mag juist blij zijn dat je zo kans krijgt om een paard op zo niveu te mogen bij rijden zonder dat je hoge kosten hebt van een paard houden (geloof me maar dat hebben van paard kost klauwen vol met geld en is vaak niet te vergelijken met bijdrage die meeste vragen voor een bij rij paard).
Andere optie die eigenaar heeft is paard verkopen.

En gedacht van dat paard door jou alleen maar meer waard wordt is leuk, maar wat als diertje tijdens jou training een blessure op loopt met als gevolg dat die niks meer waard is. Draai jij dan op voor de kosten?
Om die reden is misschien niet zo gek om diertje hier voor te verzekeren.

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:53

Sjoos heeft gelijk ,niemand vraagt haar toch het paard naar de z te rijden..dus dat doet ze dan voor haar eigen plezier. Ik heb jaren geleased en heb nu een van mijn 4 paarden verleased.Ik vraag 6 euro per dag en ik betaal verder voer da en medischekosten.maar als er wat nodig is wat de leaser extra wil is dat voor eigen rekening.Is het ook nog eens goed voor het paard betaal ik een gedeelte mee.In een stijgende verkoop paard deelt een leaser niet mee!!! ik heb immers ook alle risico....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:30

ze mag hem dan voor "eigen plezier" naar het Z rijden, maar feit is dat het paard daardoor bij verkoop wel meer opbrengt. Is dus een meerwaarde!
Eigenaar gaat dit niet doen zoals ik begrijp, i.v.m. te weinig tijd....

Dat eigenaar ts dan misschien niet betaald is 1, maar ts haar betalen? Zou ik niet doen! Ze betaald zichzelf terug door verkoop van het paard!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:14

Uitrekenen wat het paard per maand kost aan stalling en hoefsmid. Dit bedrag uitrekenen naar per dag en bedrag omrekenen naar het aantal dagen dat jij het paard rijd. Kosten veearts zijn voor de eigenaar. Ook zorgt eigenaar voor deuglijke spullen zoals zadel en hoofdstel. Het is tenslotte wel haar paard en jij hebt weinig rechten verder.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:26

geen reactie van ts?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:36

Amaris schreef:
Jij wordt toch gewoon een betalende bijrijder en geen halve eigenaar ofzo?

Als betalende bijrijder blijft het paard van de eigenaresse en heb je niets te maken met DA kosten ed.

Mee eens!

Dus gewoon mondeling afspraak hoeveel je per maand betaald, en als jullie beiden het eens over het bedrag is het klaar.

Verder niet gaan eisen en of ermee op de proppen komen met jouw eisen, want het is jouw paard niet en dus heb je niks te eisen.

Het was jouw eigen keuze om het te op te leiden en op wedstrijden te gaan, dat doe je niet voor het geld maar voor het plezier.

Is het dier voor de verkoop, dan zou ik absoluut niet gaan betalen........., want je hebt het dier opgeleid zodat het beter verkoopbaar is en meer waard is.........Of je blijft het gratis het dier rijden of ze betaalt jou voor het opleiden ervan. Wil ze toch dat je meebetaalt, dan zou ik zeggen, hoe jammer het ook is, doeiiiiiiiiiiiiiii.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:58

Hooi! Thanx allen voor de reacties!! Ik had er niet zoooo veel verwacht haha!
Ik heb nooit officieel een paard naar het Z gereden, wel getraind maar dat zegt idd niets! Dit paard heeft zeker potentie voor t Z en ik rijd nu een jaar en 3 maanden wedstrijden en zit idd in t M1 met 5 winstpunten (en ik start niet vaak)
Ik ga jullie reacties vanavond allemaal lezen, zag al veel handige dingen voorbij komen!! Super!!
Ben jullie heeeeeel dankbaar!!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:51

Wow.. je word betalende bijrijdster en er komen eisen voorbij...
Als je bij mij zou komen met zulke eisen en constructies was daar meteen het gat van de deur.
Waar is de tijd gebleven waar je een paardje reed omdat je het leuk vond en je meer verantwoordelijkheden en kansen had dan op de manege en jen dus met liefde iets meebetaalde in de stalling ( vaak vele malen minder in vergelijking met rijden op de manege waar je veel minder vrij bent)

Vind het van wezenlijk verschil of je het paard betaald gaat bijrijden of echt gaat 'opleiden'
bedoel is er een plan en een doel wat de eigenaar voor ogen heeft en met je heeft afgesproken? Of rijd je wedstrijdjes voornamelijk voor jouw plezier ( en plezier met het paard) of 'in opdracht' van de eigenaar?

Als een eigenaar vraagt bij te betalen omdat het te duur word wil dat niet meteen zeggen dat het paard 'met 2 hoeven' in de verkoop staat.
Kan ook betekenen dat eigenaar verzorgster een fijne meid vind en haar als eerste op de hoogte wil stellen en haar een keuze wil bieden.
eigenaar kan er ook voor kiezen bijvoorbeeld paard op mindere stal of zomers op de weide zonder stal te zetten. ( minder goede mogelijkheden tot trainen e.d.)

ik zou er goed over na denken hoe je dit aanpakt.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:02

Wij zagen het altijd zo:

Wordt je gevraagd een paard naar een hoger niveau te rijden en het paard op te leiden, kun je een vergoeding vragen.

Zoek je een bijrijpaard of leasepaard, moet je hiervoor betalen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:27

wallance schreef:
Wij zagen het altijd zo:

Wordt je gevraagd een paard naar een hoger niveau te rijden en het paard op te leiden, kun je een vergoeding vragen.

Zoek je een bijrijpaard of leasepaard, moet je hiervoor betalen.

Er is ook nog een middenweg, gratis rijden.
In veel gevallen lever je de eigenaar al een dienst door het paard te rijden/verzorgen.
Als je daarin het paard ook nog verbetert al helemaal.

Maar als de eigenaar het niet kan betalen wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Dan is het overleg tussen eigenaar en bijrijder.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:49

Dat is ook een optie, gratis rijden. Ik vind alleen dat mensen die bijrijden vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:06

ik heb eerder ook een paard van iemand gereden. Ik ben maar een recreatie-ruitertje, dus ik verbeterde het paard niet. De eigenaar (fokker) deed, behalve fokken, niets met deze merrie en het maakte hem niet uit of de merrie bereden werd of niet. De mogelijk was er, maar het hoefde wat hem betreft niet. Ik mocht alles met de merrie, de eigenaar liet mij volledig vrij.

Ik heb hiervoor altijd 50 euro per maand voor betaald en dit vond ik reëel. Ik gebruikte zijn spullen, zijn paard, de bak, het springmateriaal, ik verbruikte water en stroom enzenz.

In het geval van ts vind ik het toch echt een ander verhaal. Zij helpt de eigenaar uit de brand door aan de gang te gaan met het paard (eigenaar zelf heeft te weinig tijd) en tegelijkertijd verbeterd het paard ook nog (waardoor ie meer op zal brengen bij verkoop).

Dat eigenaar paard mogelijk niet meer kan onderhouden doet niet terzake.

Rijden imo gratis (of zelfs tegen betaling), ik blijf bij mijn standpunt dus....

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:30

Mijn bijrijder betaalt niets, omdat het een win-win-situatie is: ik besteed de zorg/beweging voor mijn paard voor twee dagen in de week uit, dat geeft mij de vrijheid om twee avonden per week iets anders te doen buiten het paard. Bijrijder heeft het plezier om gratis twee keer p.w. te rijden, en 'betaalt' mij door haar flexibiliteit (ook las ik bijv. ziek ben) en door de klusjes die dagen te doen die erbij horen op een dag (mesten, voer klaarzetten etc).

In principe ben ik dus voor een overeenkomst met gesloten beurzen, tenzij er echt afspraken gemaakt zijn over het opleidingstraject (incl. wedstrijduitslagen) van het paard, m.h.o.o. waardevermeerdering bij verkoop.

Als de situatie bij de eigenaar zodanig is dat zij de kosten voor haar paard niet meer alleen kan dragen, zoals bij jou, dan kun je overwegen om een stukje mee te financieren. Omdat je haar mag, omdat je het paard graag rijdt, omdat je nog ambities hebt met het paard... Meer goodwill dan iets anders m.i. Dat bedrag zou bijv. 5 a 7 euro per x rijden kunnen zijn, of de helft van het stalgeld. Dat is dus excl. DA kosten enz. Ik denk dan aan 50 -100 euro p.m. Heerlijk toch: alle geneugten van een 'eigen' paard voor ca. 5 dagen p.w. voor een dergelijk bedrag zonder de lasten van het eigenaarschap!?

Ik zou gaan voor een zo eenvoudig mogelijke afspraak: een vast bedrag gebaseerd op het aantal keren dat je rijdt of op het stalgeld. En aan beide zijden een 'opzegtermijn' van bijv. een maand. En dat is het dan. Hoe ingewikkelder, hoe groter de kans op misverstanden en onenigheid later. Evt. verkoop (overlopen door jou als bijrijder) zou ik nu dus ook buiten beschouwing laten.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 23:53

@Princesspres Ik betaal inderdaad GRAAG mee, dat staat ook in mijn 'hulpvraag' bovenaan!!!!! En inderdaad geeft de eigenaar mij de eerste keus, wat ik ook heel netjes vind! Je hoort mij dus vooral niet klagen.. het gaat mij vooral om hoe ik het goed aan kan pakken en wat een slimme zet zou zijn.. het is voor mij namelijk niet zo even een blikje cola waar je voor betaald zegmaar..

Ik wil ten eerste niet voor een dubbeltje op de eerste rang zoals dat genoemd wordt.. ik vind het heerlijk om te rijden dat ten eerste.. En ik vind het ook een beetje gek dat 'bijrijders' in het algemeen zo genoemd worden!!

Ik rijd sinds mijn 12e op paarden van anderen en heb hier inderdaad nooit voor betaald omdat het gezien werd als een win win situatie. Deze eigenaar heeft mij ook gevraagd voor haar paard. Ik heb helaas niet het geld om haar te kopen en haar dan te onderhouden, omdat ik dit geld niet heb ga ik dit ook niet doen. ik vind dat je alleen een paard kunt 'houden' als je daar de financiële middelen voor hebt en aangezien ik student ben en daarnaast alleen een bijbaan kan hebben.. heb ik die financiële middelen dus (nog) niet.
Ik heb ook niet gezegd dat ik niet mee wil gaan betalen?? Ik vraag hier om hulp en ervaringen met het bijbetalen of leasen. Anderen geven aan dat ze het niet reëel vinden dat ik bij moet gaan betalen, maar dit heb ik zelf nooit gezegd.
De eigenaar van het paard heeft geen geld meer /geen geld meer voor over (dat weet ik niet precies) heeft een gezinnetje nu en vind dat dat op de eerste plaats komt nu (Dat is logisch en daarom vind ik het ook heel verstandig dat ze haar 'probleem' gelijk bij mij voor legt.)
Ik ben nu dus niet in de mogelijkheid om het paard te kopen en zoek daarom naar een andere oplossing om toch te blijven rijden en om (voor mijzelf) naar het Z te komen als combinatie, gewoon omdat het heel goed gaat nu!
De eigenaresse heeft niet aan mij gevraagd of ik haar wil starten, maar waardeert het wel heel erg en vind het vooral heel leuk! Ze wil geen andere bijrijder, omdat het nogal een apart paard is en omdat ik er gewoon een enorme klik mee heb, en heeft daarom nu aan mij gevraagd hoe ik er tegenaan kijk en wat ik zou kunnen/willen betalen. Geheel vrijblijvend is het dus!!

Ik zit er nu over na te denken om de helft van de 'vaste' lasten mee te gaan betalen (zoals meerderen hier ook genoemd hebben)
Dit zou betekenen stalgeld (Dat is incl voer enz.) hoefsmid , wormenkuur en jaarlijkse enting.
De kosten die er eventueel bij gaan komen voor DA of plotselinge uitgaven die zijn dan voor de eigenaar, zij blijft ten slotte eigenaar, dus dat lijkt me geen gek voorstel. Daarnaast stop ik natuurlijk veel geld in het paard voor lessen / wedstrijden enz. Dit is natuurlijk niet 'verplicht' maar ik vind dat het paard er wel een meerwaarde door krijgt en dat ik daarom best kan vragen om eventueel een klein percentage van het eventuele verkoopbedrag..?

Dus, ik ben zeker niet te beroerd om te betalen.. Het is zelfs zo dat ik daarom dit topic geopend heb.. om naar ervaringen te betalen.. dit gaat dus vooral om het maken van afspraken enz.
Ik was/ben benieuwd naar ervaringen van andere 'bijrijders'.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord heb en nogmaals THANX voor alle hulp reacties! ;-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:40

Ik heb 8 jaar €100 betaald voor een paard te mogen rijden. Eigenares reed zelf niet en ik reed af en toe haar 2e paard ook.
Nooit hoefsmid, da etc betaald. Osteo etc af en toe.
Ik bleef ook betalen toen het paard 6 maand stalrust en elke dag 10min stappen nodig had. Elke kliniekrit (dat waren er veel) heb ik zelf gereden. Ik nam op verschillende plaatsen les, mocht het paard overal mee naartoe, ook buitenland.

Nooit niks op papier gezet, als dank heb ik het paard vorig jaar gekregen. Incl verzekering die zij blijft betalen.

Ik vind wat je zelf voorstelt goed. En ik zou het idd niet vreemd vinden als je een bepaald percentage vroeg bij verkoop.
Ik heb het idee dat de eigenares dit ook wel gaat begrijpen... Gewoon met haar overleggen dus!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:07

De eigenaar stelt een paard beschikbaar en jij als ruiter mag zelf kiezen of je het gaat rijden. Je mag er wedstrijden mee rijden, prachtig, mogelijke waardevermeerdering voor het paard, maar.. Ook een risico voor de eigenaar. Meer kans op blessure leed met bijbehorende onkosten, paard moet vaak duurder voer, op ijzers, kans dat het niet wil op wedstrijd (dan is het eerder waardevermindering), etc. Wat is redelijk? Redelijk is dat ruiter en eigenaar afspraken maken waar ze beide achter staan. En dat kan enorm verschillen per persoon.