LindyH schreef:Ik bedoel dat het vrij gebruikelijk is dat mensen die een beetje leuk kunnen rijden een paard naar de M rijden. Dat zie ik meer als een leuke bijkomstigheid en zou ik niet meenemen in de kostendiscussie. Dat TS naar het Z wíl is heel leuk, maar of dat realistisch is kan ik niet beoordelen.
Maar als TS nou al 5 paarden naar het Z (en eventueel hoger) heeft gereden, dan is het een ander verhaal.
Belangrijke post van LindyH waar ik het helemaal mee eens ben. Ieder gezond paard kan naar het M gereden worden. Niet alle paarden kunnen Z aan vanwege de verzameling. Dus boffen TS dat je dat voor niets met een paard van een ander hebt mogen doen.
Constructie 1 die ik ooit heb gedaan: ik heb ooit een paard geleast tegen de helft van de stallingskosten. Alle andere kosten waren voor de eigenaar. Toen het paard in de verkoop kwam heb ik gekozen om dat paard niet te kopen. Had teveel gebreken, maar het was een geweldige ervaring voor me.
Constructie 2. Gedaan met eigen paard. Ik heb jaren een bijrijdster gehad die fijn buiten mocht rijden onbeperkt per week waarbij ze vooraf kon aangeven welke dagen ze wilde gaan. Meestal ging ze drie keer per week en mijn man twee keer op dat paard. Daarvoor betaalde de bijrijdster € 75,-- per maand. Dus zeg, de smid en het extra voer wat het rijden van haar mee bracht. Win - Win. Op een manege was ze met een keer per week duurder uit en paard was gezond en gaaf/ braaf om te rijden in het aanliggende grote bos.
Andere overwegingen zijn. Zou je het paard willen kopen? Zo ja doe dan nu een redelijk bod als de eigenaar het wil, en neem hem over. Met redelijk mag je de band die je met het paard hebt meenemen dus hoef je niet het uiterste bedrag te betalen lijkt me.
Als je niet wil kopen maar doorrijden naar het Z zou je kunnen overwegen om hem te leasen per maand voor € 75,-- + smids kosten. Overige kosten zijn dan voor de eigenaar. Of anders gezegd, ik zou zelf nooit voor een paard dat niet van mij is de dierenarts kosten willen betalen. Wel de vaste kosten als smid, stalling, wormenkuren etc. Dat kun je van te voren goed berekenen en weet je waar je aan toe bent.
Ik weet niet of je mee moet willen delen in de verkoop prijs. Waarom zou je. Je hebt toch jaren voor niets een fijn paard gereden. Reken eens uit hoeveel kosten je dat gescheelt heeft met een eigen paard hebben.
Succes in de hoop dat jullie eruit komen.