PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:18

Ben al een paar maand op zoek en op bokt nog niks tegengekomen wat echt is wat ik zoek helaas... Particulier kopen heeft wel mijn voorkeur (voor mijn idee/gevoel is dat betrouwbaarder dan een handelaar)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:18

Het is een bedreigd dier soort, betrouwbare paardenverkopers.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:19

Hangt er vanaf wat voor "handelaar". Je hebt boeren handelaren die hier en daar een paardje vandaan plukken, je hebt handelstallen die alles inkopen en verkopen alsof er niks mis is, maar er zijn ook een hoop stallen waar ze knappe dieren verkopen onder eerlijke omstandigheden :j

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:20

wenckep schreef:
Ben al een paar maand op zoek en op bokt nog niks tegengekomen wat echt is wat ik zoek helaas... Particulier kopen heeft wel mijn voorkeur (voor mijn idee/gevoel is dat betrouwbaarder dan een handelaar)

Hoeft niet, een handelaar moet er van leven.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:20

Ik zie in je profiel dat je in mei 2013 een PRE hebt gekocht, kan je niet bij dezelfde mensen/stal terecht voor je nieuwe maatje?

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:21

Ja er zijn vast wel goeie handelaren, helaas nog niet gevonden. Helaas zijn er niet zoveel Andalusiers/ Pre's te koop hier (of ik zoek niet goed :+ )

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:21

Manon_1 schreef:
Ik zie in je profiel dat je in mei 2013 een PRE hebt gekocht, kan je niet bij dezelfde mensen/stal terecht voor je nieuwe maatje?

" Ik wil sws een rontgen goed gekeurd paard na elende met mijn vorige paard, ocd, spat en een kyste wil ik nu 100% rontgen goed."

Ben bang van niet, mits je natuurlijk wel mag laten keuren als je dat graag wilt, maar toen er niet over nagedacht had?

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:22

Klopt had inderdaag ik mei 2013 een PRE gekocht bij een handelstal. Alleen vind ik die na wat ik heb meegemaakt mijn mijn PRE en hoe hun dat afhandelen ook niet meer zo betrouwbaar helaas...

Had mijn PRE toen op 'goed' vertrouwen niet laten keuren. Achteraf dom en kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet gedaan heb.. Daarom nu geen paard wat niet 100% goed is gekeurd.

anneliesdj

Re: PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:32

Nouja, op zich snap ik wel dat hij niet wil dat het paard van zijn erf af gaat, dat kost hem natuurlijk tijd en geld wat hij beter kan besteden.
Dat hij het paard vast heeft laten keuren is raar.

Ik zou hem vragen door welke dierenarts er gekeurd is en die even bellen om te polsen hoe dat zit.
In principe moet een dierenarts gewoon te vertrouwen zijn dus ik zou daar niet te bang voor zijn, maar even horen hoe ze klinken aan de telefoon.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:32

Ik ken de handelaar niet, maar het is niet allemaal onzin wat hij zegt.
Dat je een paard dat je nog niet hebt gekocht niet van het erf mag halen, snap ik ook wel. Dát zou ik ook niet zomaar toelaten. (Of het paard 'trailerproof' is, is natuurlijk een zinnige vraag, maar wel een andere.)
En keuren door een DA is in zekere zin ook 'jury-werk'. De ene DA beoordeelt anders dan de ander.
Keuringskosten voor de koper wordt meestal wel gangbaar geacht.
Dat van die verzekeringsverplichting is onzin, maar wel slim bedacht :).

En bij dit alles: Handel staat of valt bij 'goed uit je doppen kijken' maar blijft in alle gevallen ook een vertrouwenskwestie.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:34

anneliesdj schreef:
In principe moet een dierenarts gewoon te vertrouwen zijn dus ik zou daar niet te bang voor zijn, maar even horen hoe ze klinken aan de telefoon.
Verkijk je daar dus nooit op.... Dat zit helaas niet zo simpel en eerlijk.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:36

Jeetje wat balen. Maar ik denk dat je er goed aan doet om het niet te doen. De handelaar waar ik mijn paard vandaan heb had niet alle foto's van mijn merrie. Bleek net de foto's te missen van het been waar een chip in zat!

Gelukkig wel goede deal kunnen sluiten maar toch raar vond ik!

Ik zou als ik jou was rustig door zoeken. Kent niemand hier op bokt een betrouwbare PRE handelaar?

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:39

Dat ik de kosten voor de keuring moet betalen vind ik prima (mits goedgekeurd)
Ik snap ook dat hij niet wil dat ik zijn paard zomaar meeneem om te laten keuren zonder betaald te hebben, maar afspreken betalen --> meenemen --> keuren --> en afgekeurd terugbrengen wil hij ook niet.
Als het paard niet trailerproof is vraag ik me af of hij hem wel echt uit Spanje heeft laten komen. Als een paard niet op een trailer kan staan wil ik m ook niet.

Ben er wel uit wat ik doe.. Zoeken naar een handelaar/particulier waar ik wel vertrouwen in heb.
Het verhaal is toch echt wel te vreemd dat ik het niet meer vertrouw..

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:42

Verstandig. Jou topper komt wel! Alles klinkt gewoon vaag en niet zuiver..

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:44

Dat je de kosten moet betalen voor het keuren is helder. Ook in het geval dat hij afgekeurd is, jij wil hem immers keuren de verkoper niet. Dus dat kan ik vanuit de verkoper nog snappen. Echter moet hij wel alle keuringen dan toestaan bij hem thuis.

Een vrachtwagen vol paarden ophalen uit spanje is wat anders dan trailerproof. Elk paard kan geladen worden ook als ze niet meewerken.

Dat je hem niet mee mag nemen om te keuren snap ik ook nog wel. Stel nou eens dat er iets gebeurd en het paard breekt zijn been. Wie gaat het dan betalen?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:48

Maar dat hij niet röntgen wil laten keuren is toch raar??
* Door haar eigen da?

denisevanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:51

Dit verhaal komt mij bekend voor. Ik had vorig jaar ook een hele mooie bruine PRE gezien bij een handelaar.
Hij liet ook zijn paarden keuren bij hun dierenarts en soms ook meteen op de foto zetten. De foto's kon je idd dan nog doorsturen naar de verzekering maar ik wilde zelf een kliniek uitzoeken om hem daar iig klinisch te laten keuren, want daar kunnen ze ontzettend mee rommelen, en buiten dat wou ik daar ook bij zijn. Dat was allemaal moeilijk en ze hadden geen tijd om hem naar de door mij uitgekozen kliniek te brengen en bij afkeuring wilde ze de kosten niet betalen. Dus helaas moest ik dit paard laten gaan..ik gun het deze man gewoon ook niet, waar halen ze het lef vandaan, ongelofelijk hoeveel mensen hier nog PRE's kopen en die dit dus in stand houden omdat het hun 'droompaard' is. Ik vond het ook moeilijk maar ga geen 7500 euro neertellen als ik hem niet eens fatsoenlijk kan laten keuren.
En uiteindelijk toch mijn droom PRE gevonden! Dus mijn advies: doe het NIET! Jij komt ook jouw droom PRE tegen maar heb geduld.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:52

We dwalen iets af maar een paar maand geleden een KWPNer gehad die niet door de buigproef heen kwam. Dus een negatief advies. Uiteindelijk paard maar op de foto gezet en daar kwam zoals verwacht niets uit. Dus uiteindelijk een hoop kosten gemaakt terwijl wij eigenlijk van te voren wisten dat er niets mis was met het beest. Overigens zijn rontgenfotos ook een momentopname....

Bij twijfel nooit doen, als ik alle twijfel zo lees dan wist ik het wel.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:52

Paard hoeft maar net akelig van de klep te stappen en het kan al mis zijn. Dus keuren snap ik absoluut!

Heb je geen mogelijkheid om een onafhankelijkeddierenarts te laten komen met mobiele röntgen apparatuur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:53

Ik zou niet akkoord met de constructie dat de kosten van keuren voor jou zijn bij afkeuren. Straks ben je een aantal paarden verder en heb je het aanschafbedrag voor een eventueel paard aan aankoopkeuringen van afgekeurde kandidaat-paarden uitgegeven. Toch even verder zoeken dan....

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:54

Waarom t paard meenemen naar een kliniek, als de handelaar wil verkopen komt hij zelf met t paard naar de kliniek om te keuren. Voor jou geen risico. Wil de handelaar niet of door eigen da laten keuren weet de handelaar al dat t beestje niet goed is. Ook ik heb dit soort praktijken mee gemaakt en door de da van de handelaar laten keuren op zijn kosten. Zelf zag ik tijdens de keuring al dat de da niet eerlijk handelde ( buigproefjes waren net aan voetjes van de vloer, hart en longen werden overgeslagen etc..)
Was ook mijn droompaard maar ik vertrouwde er niks van dus afgeblazen en dat is de verstandigste optie denk..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:57

Kan je geen da in de buurt zoeken die bij hem op stal komt keuren? En evt ook op stal foto's maakt. Een da die hij niet heeft dus geen partij trekt. Ik ben nu ook wel erg benieuwd om wie het hier gaat.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:58

Er zijn zat mobiele klinieken die zowel rontgenologisch als klinisch aan huis komen keuren. Doe je dat toch?

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 00:08

Ja mobiele kliniek kan inderdaad. Het is een dikke 100 km bij mijn eigen kliniek vandaan. Geen idee wat het kost om hun er naartoe te laten gaan.
Maar eigenlijk wil ik deze handelaar niet eens betalen en zijn handel in stand houden als hij zo moeilijk doet. Door zulke handelaren ga ik bij elke handelaar mijn twijfels hebben.

Had hij gezegt prima dat je hem wil keuren laat maar een dierenarts komen dan had het een heel ander verhaal geweest.
Maar door zo moeilijk te doen over het rontgen keuren heb ik mijn besluit wel genomen en zoek ik rustig verder... Dus als jullie nog tips hebben voor een mooie PRE dan hoor ik het graag..
Wie wil weten om welke stal het gaat PB maar...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:33

Joscaa schreef:
anneliesdj schreef:
Verkijk je daar dus nooit op.... Dat zit helaas niet zo simpel en eerlijk.

Was 't maar zo mooi indd. :)