2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:37

ashley1 schreef:
Oké dus die trailer telt niet mee voor die 2500kg achter dat vrachtwagentje?
Ja precies, je watertank misschien, al je spullen en met een beetje pech nog een 3e persoon, nou dan blijft er toch niet zo heel veel over van die 1100kg. Moet je toch geen grote paarden mee willen nemen ;-)
Wat een domper eigenlijk, want ze lijken zo perfect.

Jawel, die wagens hebben 2500kg trekgewicht. Beetje tweepaards staat voor 2000kg op kenteken en als je ruig doet voor 2400kg; op zich geen enkel probleem dus.

Die Peugeot is er ook met een chassis van Iveco/Fiat en dan kun je probleemloos tot 5000kg TMM gaan (wel C-rijbewijs) en heb je geen enkel probleem, aangezien het chassis nauwelijks zwaarder is (300 - 400kg extra eigen gewicht)

De crux zit 'm in de regelgeving waarbij andere landen meer gewicht toelaten op B-rijbewijs (in Duitsland was dat 7500kg!!)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:38

Welk prijskaartje hangt er ongeveer aan een C rijbewijs? Kan een ervaren B chauffeur dat halen met een 1000 euro of wordt het meer 5-10 duizend? Komen er extra kosten voor medische keuring oid bij?

muppetmayo

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:41

Rex_Rolfo voor zo'n wagentje kun je het beste voor de C1 gaan (tot 7500 kg). Dat is voor zo'n wagentje voldoende, en hoef je geen chauffeurs diploma te halen. Als je een beetje zoekt op internet moet je als je een beetje kunt rijden voor onder de 2000 euro klaar kunnen zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:45

Rex_Rolfo, in BE ben je voor C rijbewijs (niet commerciëel) wel rond met €1000.
Geen idee hoe de verschillen zitten met NL.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:49

Rex_Rolfo schreef:
Welk prijskaartje hangt er ongeveer aan een C rijbewijs? Kan een ervaren B chauffeur dat halen met een 1000 euro of wordt het meer 5-10 duizend? Komen er extra kosten voor medische keuring oid bij?

Ligt eraan. Als je voor C1 gaat (tot 7500kg TMM) schijnt het vrij simpel te zijn, C-rijbewijs is een stukkie lastiger (techniek, administratie, verkeer) maar levert je wel het chauffeursdiploma erbij.
Op zich is het niet moeilijk, vind ik. Dit voorjaar nog eens een vrachtwagen gehuurd (8-tonnertje) en na de eerste bocht wat voorzichtig aan gedaan te hebben, had ik weer gevoel bij het truckje, ondanks dat ik toch al enkele jaren geen vrachtwagen meer onder de bips heb gehad.

C-rijbewijs gaat toch wel richting 3 - 4k euro's, zonder E. Medische keuring hoort er altijd bij maar is redelijk eenvoudig.

Bedenk wel dat die paardengebakjes op C-rijbewijs een stuk goedkoper zijn, je betaald geen 25% BPM! Daar kun je wel een C-rijbewijsje van halen.........

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:38

ikke schreef:
die paardengebakjes
doe mij maar een appelgebakje :+
Citaat:
op C-rijbewijs een stuk goedkoper zijn, je betaald geen 25% BPM! Daar kun je wel een C-rijbewijsje van halen.........

Dergelijke overweging zat ik aan te denken. Vraag was trouwens puur uit nieuwsgierigheid, ik heb zelf niet eens E achter B :oo

Eerst mocht ik niet met de trailer, toen andere auto, mocht ik wel met de trailer, nu weer andere auto en ook andere trailer, mag ik er niet meer mee rijden |( combi >3500 kg

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:28

Denk er wel aan als je bv zo'n parados of zo'n Anemoontje laat omzetten naar C en je wilt er een aanhangwagen achter hangen dat je wel een CE moet hebben...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:32

s0173957 schreef:
Denk er wel aan als je bv zo'n parados of zo'n Anemoontje laat omzetten naar C en je wilt er een aanhangwagen achter hangen dat je wel een CE moet hebben...

Als je meer paarden wil vervoeren, neem je gewoon een grotere auto :)*

Je kunt die wagens vaak niet achteraf omzetten omdat ze andere chassis gebruiken voor die zwaardere wagens. Goed opletten als dat je insteek wordt. Ik ben daar enkele keren mee bezig geweest en dat was geen succes (en dus geen aankoop van auto).

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:06

Ik hbg 2600 betaald voor mijn c. Inclusief keuring examens en theorie

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:19

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:31

Ik vind het jammer dat ze die wagentjes op b-rijbewijs niet meteen inrichten voor 1-paard. Dan kan het dier schuin op de rijrichting staan, heb je een grotere ruimte voor je spullen en is het aangenamer om een meerdaags concour te doen. Kan er mss zelfs een licht veldbedje in staan.

Die van mij staat toch altijd alleen op de wagen. Een 2e kan er qua gewicht nooit bij, of het moet een pony zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:05

Heb net gebeld (in Be wel) voor een CE.
Kost je hier, zonder vakbekwaamheidsbewijs € 1285.

En ikke, als je meestal met 1 of 2 paarden onderweg bent en af en toe eens een 3de en 4de meeneemt, kan zo'n kleine + aanhangwagen best handig zijn.

Mij niet gezien hoor, ik heb een 4paards (waar we er ook maar 3 op mogen laden weliswaar).

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:53

ik heb op horse-event vorig jaar hier een hele discussie over gehad met iemand van anemoon horsetrucks. uiteindelijk kwam het er inderdaad op neer dat feitelijk gezien je geen twee paarden met zo'n B-veewagentje mag meenemen. Ze maken gebruik van de marge die de overheid erin heeft dat je 10% overbelading mag hebben, ze beginnen alleen pas met boetes uitdelen vanaf 10%. Dus hou je altijd aan de maximale gewichten. Want dan hadden we het dus puur en alleen over de belading met paarden, zonder alle benodigde spullen.

Het terugkeuren en op laten keuren van voertuigen is afhankelijk van de technische maximum massa die op de papieren staat. Als die het op hogen toe staan zal de toegestane maximum massa lager zijn dan de technische maximum massa op het kentekenbewijs.

Alle voertuigen boven de 3500 kilo maximum massa is een C-, of C1 rijbewijs voor nodig. Vraag om latere problemen te voorkomen altijd naar de gewichten als je gaat kijken voor zo'n veewagentje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:01

BjornB schreef:
ik heb op horse-event vorig jaar hier een hele discussie over gehad met iemand van anemoon horsetrucks. uiteindelijk kwam het er inderdaad op neer dat feitelijk gezien je geen twee paarden met zo'n B-veewagentje mag meenemen. Ze maken gebruik van de marge die de overheid erin heeft dat je 10% overbelading mag hebben, ze beginnen alleen pas met boetes uitdelen vanaf 10%. Dus hou je altijd aan de maximale gewichten. Want dan hadden we het dus puur en alleen over de belading met paarden, zonder alle benodigde spullen.

Het probleem zit 'm inderdaad in die 10%. De politie zal dat vaak accepteren maar ik vraag me ernstig af wat de verzekering doet bij ongevallen. Daar heb ik bar weinig over kunnen vinden.

BjornB schreef:
Het terugkeuren en op laten keuren van voertuigen is afhankelijk van de technische maximum massa die op de papieren staat. Als die het op hogen toe staan zal de toegestane maximum massa lager zijn dan de technische maximum massa op het kentekenbewijs.

Bij oudere auto's is dat technische gewicht gelijk aan het toegestane gewicht, simpelweg omdat deze gegevens vroeger niet werden vastgelegd (helaas).
De importeur kan aan de hand van het chassisnummer soms achterhalen of het chassis voor een hoger technisch gewicht is gebouwd.

BjornB schreef:
Alle voertuigen boven de 3500 kilo maximum massa is een C-, of C1 rijbewijs voor nodig. Vraag om latere problemen te voorkomen altijd naar de gewichten als je gaat kijken voor zo'n veewagentje.

Nou, daar zit dus tegenwoordig een addertje onder het gras in de vorm van die zgn B-E combi's waarbij een deel van het voertuiggewicht door een lorry wordt gedragen.
Voor paardenautootjes heb ik ze nog niet gezien, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd dat die dingen een keer omgebouwd gaan worden.

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:46

ikke schreef:
BjornB schreef:

Het probleem zit 'm inderdaad in die 10%. De politie zal dat vaak accepteren maar ik vraag me ernstig af wat de verzekering doet bij ongevallen. Daar heb ik bar weinig over kunnen vinden.

BjornB schreef:

Bij oudere auto's is dat technische gewicht gelijk aan het toegestane gewicht, simpelweg omdat deze gegevens vroeger niet werden vastgelegd (helaas).
De importeur kan aan de hand van het chassisnummer soms achterhalen of het chassis voor een hoger technisch gewicht is gebouwd.

BjornB schreef:

Nou, daar zit dus tegenwoordig een addertje onder het gras in de vorm van die zgn B-E combi's waarbij een deel van het voertuiggewicht door een lorry wordt gedragen.
Voor paardenautootjes heb ik ze nog niet gezien, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd dat die dingen een keer omgebouwd gaan worden.

Idd die nieuwe combi's zullen er vast ook voor de paarden komen. Let op met deze voertuigen. Ik heb pasgeleden een bakwagentje in die vorm vast zien staan op een heel klein kuiltje. De aandrijving komt niet op beide achterste assen maar op de middelste as van de combi en deze verliest snel zijn tractie op onverhard wegdek.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:52

wij hebben een C 2 paards. Nooit overladen en dubbele wielen achteraan, wat je ook nooit tegenkomt meestal op B-rijbewijsjes.
Veel veiliger als je bv een klapband hebt ofzo.

Enig nadeel: je kan maar 90 km/uur, dus je zit tussen de grote vrachtwagens vaak

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:24

Is wel grappig. ik zie net een advertentie op de boktmarkt van een b vrachtwagen. Laadgewicht 770kl.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:26

Als je een grote sterke auto hebt, kan je ook kijken voor een grote trailer waar 4 paarden in kunnen (mits je natuurlijk met meerdere paarden op pad gaat en geen C rijbewijs wilt halen)
Je hebt ook van die mooie wagens die je op de bak van je pick-up kan zetten :~

Maar als je naar het prijskaartje kijkt, is je C rijbewijs halen goedkoper :D

En het rijden is niet moeilijk, je bent alleen wat groter dus daar moet je rekening mee houden.

(En het is handig als je gaat verhuizen, dan hoef je alleen de vrachtwagen maar te huren en niet de chauffeur)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:36

palousa_boy schreef:
Als je een grote sterke auto hebt, kan je ook kijken voor een grote trailer waar 4 paarden in kunnen (mits je natuurlijk met meerdere paarden op pad gaat en geen C rijbewijs wilt halen)
Je hebt ook van die mooie wagens die je op de bak van je pick-up kan zetten :~

Maar als je naar het prijskaartje kijkt, is je C rijbewijs halen goedkoper :D

En het rijden is niet moeilijk, je bent alleen wat groter dus daar moet je rekening mee houden.

(En het is handig als je gaat verhuizen, dan hoef je alleen de vrachtwagen maar te huren en niet de chauffeur)

Je hebt ook gewone 3 en 4-ppards trailers, o.a. van Atec (zit wel degelijk in elkaar) en Ifor Williams. Zijn een stuk goedkoper en doen het prima achter een grote 4x4.
Bovendien vallen die grote opleggers in de nieuwe regels ook onder C1-E; ben je nog verder van huis......

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:47

Maar even banketstaaf gezegd, wat gebeurd er als je wel 2 paarden vervoerd. Los gezien dat het niet mag, maar is het ook gevaarlijk? Want ik ken zat mensen die gewoon 2 paarden vervoeren ermee. Het is dat ik dit topic lees, maar zou er zelf ook niet zo van bewust zijn denk ik.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:22

Nessah, dan ben je een beetje dom in mijn ogen. Op je kenteken staat duidelijk het laadgewicht en het totaalgewicht vermeld. Dus als jij er toch 2 paarden in doet en het laadgewicht overschrijd en er gebeurt wat is er geen verzekering die wat betaald. Mensen denken vaak te eenvoudig, ook met caravan of zo hoor. Een simpele oplossing is om op een weegbrug te gaan staan.
Heb ik gedaan met mijn 2 paarden... zo wist ik precies wat wij samen wegen en waar ik dus naar moet kijken minimaal.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:41

Ik heb een Nuyts wagentje met 1170 kg laadvermogen plus die 10% kom ik wel op zo'n 1500 laadvermogen. Ik rij überhaupt liever niet harder dan 90/95 km vindt dat een veiliger idee.
Ik heb zeker 6 maanden gezocht naar een wagentje dat dit laadvermogen had!
Ik vind een lichte auto met trailer ook levensgevaarlijk.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:47

Equi-mover van verstraten paardenwagens!!!! Top auto en je mag gewoon twee paarden mee nemen

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:50

jollyjoker schreef:
Ik heb een Nuyts wagentje met 1170 kg laadvermogen plus die 10% kom ik wel op zo'n 1500 laadvermogen. Ik rij überhaupt liever niet harder dan 90/95 km vindt dat een veiliger idee.
Ik heb zeker 6 maanden gezocht naar een wagentje dat dit laadvermogen had!
Ik vind een lichte auto met trailer ook levensgevaarlijk.

Over welke 10% heb jij het?

edit: al gevonden. Maar wat bedoel je daarmee? dat je gewoon tot 1500 laad? Als je een keer op de weegbrug word gezet en je hebt twee paarden bij je dan mag je er gewoon een uithalen hoor.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:59

10% van 1170 is 117 wat op 1287 uit komt. Nog lang geen 1500.