Ervaringen E rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:35

Zelf heb ik 1 enkele les en 3 dubbele lessen gehad en dan nog 1 uur rijden voor het examen (dat laatste was géén succes bij mij overigens), dat vond ik prettiger dan één lesdag. Het draait om kijken, vooruit kijken en verkeersituaties goed inschatten. Bij de grote B-E combinatie moet je goed kijken naar je overbouw die uitzwenkt in de bocht en waarmee je net mooi een fietser mee kan nemen bijvoorbeeld. Met de paardentrailer heb je daar allemaal veel minder last van.

Achteruit rijden vind ik nog steeds niet gemakkelijk. Het lukt me wel, maar "ff snel" moet ik het niet willen. Eerst bedenken hoe het handigst gaat en dan pas wat gaan doen, dat werkt bij mij het best. Onlangs moest ik keren in een woonwijkje en dat lukt dan toch maar wel mooi!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:38

In maar heb ik mijn B rijbewijs gehaald en ik ben nu bezig met het E rijbewijs. Ik heb nu drie uur les gehad. Dinsdag heb ik nog twee uur en daarna heb ik een dagcursus van zes uur met aansluitend examen. Ik moet zeggen dat het rijden met aanhanger me ontzettend meevalt, maar de bijzondere verrichtingen zijn wel wat lastiger. De vorige les heb ik twee uur lang op de bijzondere verrichtingen geoefend en daarna ging het best aardig!

Je E rijbewijs halen in zes uur is denk ik best mogelijk, zeker omdat je de lessen verspreidt zodat alle informatie nog even kan bezinken :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:47

Stelt echt niet zoveel voor hoor. Ik heb zelf mijn E achter B niet hoeven halen maar heb een paar jaar geleden m'n wederhelft een ééndaagse opleiding cadeau gedaan.
Kostte iets van 300,- geloof ik, incl. het examen. Ze moest 's morgens een paar uur rijden en na de lunch nog een uurtje. Om 15.00u. examen en klaar was ze!
Dus je moet het ook niet groter maken dan het is. ;)
Al zijn er natuurlijk zat rijscholen die je best 20 lessen willen verkopen enz! :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:19

20 lessen voor een BE is wel heel erg veel hoor...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:58

Ik ben er ook voor bezig! Volgende week woensdag mijn examen :)
Ik ben sinds maart jl. Geslaagd voor mijn B en wou zo snel mogelijk doorgaan :D
Heb vandaag voor het eerst 3 uur les gehad ( incl veel theorie over de gewichten etc. ) alle verrichtingen geoefend. Volgende week nog 5 uurtjes verdeeld over 2 dagen en dan hop het examen!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:14

Ik heb twee halve dagen gereden, ik vond in 1 dag iets te veel voor mun concentratie. Wat ik heb gedaan ok van te voren te oefenen is op de skelter met aanhanger van mijn buurjongetje gaan zitten en daarna pielen met achteruit rijden (fietsen haha) dan zit je ook niet meteen in een grote combinatie maar het sturen is hetzelfde namelijk. Daarna nog ff geoefend in auto met trailer , ook fijn!

Succes!!

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 01:52

Oh het is zo'n genot! Ten eerste al om je zelfstandig te redden zonder man! . En ten tweede die koppies die omdraaien als je langs tuft en hem strak parkeerd. Ik vind ut een sport. En onthoudt gaat de trailer in de spiegel teveel naar links, sturen naar de trailer toe dus naar links. Dan gaat hij naar rechts. Tis bij ons zelfs zo dat mijn vriend geen e heeft en als we zand gaan halen.. je raad het al.. zit hij ernaast. Voel je je twee koppen groter. Zet hem op meid!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 02:49

Ik heb ook zo'n dag van 6 uur gedaan, maar verdeeld over 2 dagen omdat ik 1 dag teveel vond. Ben ook in 1x geslaagd en het viel reuze mee. Je instructeur leert je foefjes voor het achteruit rijden waardoor het veel makkelijker wordt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:01

Vandaag mijn examen...

Zie er al tegen op aangezien het lessen gisteren erg slecht ging!
Vorige week ging alles super goed. En gister kon ik geen bocht meer achteruit doen in 1 x... Zat elke keer in de knoop met welke kant op te draaien. Terwijl rechtachteruit juist wel makkelijk is :+
Nu nog 3 uur Les en dan examen... We hopen maar!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:32

Komt vandaag vast goed! Positief blijven!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:37

Een slechte generale,is een goede finale! Succes vandaag!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:05

Rustig blijven, en neem je tijd. Ook als je bijvoorbeeld een achteruit rij opdracht krijgt.
Succes!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:11

Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:37

Neem je tijd en je mag de combi best een keer strekken hè

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 08:39

ahhh spannend zeg!! Heel veel succes :D

Ik zag gisteren de combinatie waar ik mee moet gaan lessen.. Dan krijg ik het ook alweer benauwd :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:45

xMercury schreef:

Ik zag gisteren de combinatie waar ik mee moet gaan lessen.. Dan krijg ik het ook alweer benauwd :+

Zoiets:
Afbeelding

}:) }:)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 09:01

ikke schreef:
xMercury schreef:

Zoiets:
[ Afbeelding ]

}:) }:)

:wow: :wow: Neeee !!!!

Wel dit:

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:04

Huh cool! Moet je lessen in een hummer?? :|

Wat kost die les wel niet… :=

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 09:11

_Nelleke_ schreef:
Huh cool! Moet je lessen in een hummer?? :|

Wat kost die les wel niet… :=

Ja blijkbaar. Vind het eigenlijk niet zo leuk, maar goed examen is al aangevraagd dus ja... :o

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:23

Ik heb een paar weken geleden ook afgereden helaas gezakt vond het zelf niet zo terrecht haha.
had 6 uur les en erna examen.

morgen middag nieuwe poging! Eerst een les erna examen. Hoop dat ik het nu wel haal want het is toch best prijzig :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:25

Wat een aparte lesauto.. Met zoiets zal je waarschijnlijk nooit meer rijden.. Zijn wel wat breder dan de moderne 4x4 van tegenwoordig. Ook het vermogen is niet te vergelijken, maar goed, dat is een ander verhaal.

Voor het achteruit rijden met een normale aanhanger, leer ik de meeste mensen gewoon dat als je je stuur naar links draait, dat je aanhanger ook naar links draait, en naar rechts natuurlijk het zelfde.

Verder is het grote verschil tussen de aanhanger waar je examen mee doet, en een trailer, dat de wielen op een andere plek zitten.
Bij je aanhanger zitten ze in het midden, waardoor de achterkant uitzwaait.
Bij een trailer (normaal 2 paards model) zitten ze veel meer naar achter en heb je dus geen uitzwaaiende achterkant.

De grotere uitdaging komt pas met een schamelwagen, een aanhanger met 2 of 3 assen. Vooraan een sturende as en achter 1 of 2 dragende assen.
Hierbij moet je met achteruit rijden ook contra sturen, anders sta je soms gewoon met de kont van je auto naast de aanhanger.
Maar ook hierbij is het gewoon een kwestie van oefenen en rustig sturen.
Vooruit volgt hij vanzelf, ze zijn alleen meest wat langer en de achterkant valt dan wat naar binnen dus moet je grotere bochten maken.
Maar hier zal ts geen last van krijgen denk.

Ook leuk is het achteruit rijden met 2 aanhangers :)

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:27

Ik leste in een range rover automaat 10.79 lang bij elkaar :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:31

Ik heb eerst met m'n vader geoefend ( die is vrachtwagenchauffeur en kan met alles sturen en blind achteruit ;) ) en daarna fluitend m'n E gehaald instructeur was onder de indruk hihi

Vooruit is het probleem niet , hij komt er wel achteraan.... Achteruit is de kunst niet teveel te willen sturen ...alles wat je teveel de ene kant opstuurt moet je bijna 5 x zoveel terug sturen .... Dus rustig aan en je trailer volgen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:21

Ik kan het plaatje hier niet zien, maar staat daar echt een Hummer?
Ik zou daar zooo graag eens in willen rijden! Zou er ook wel een willen hebben, maar dat is onbetaalbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:16

Scum schreef:
Ik kan het plaatje hier niet zien, maar staat daar echt een Hummer?
Ik zou daar zooo graag eens in willen rijden! Zou er ook wel een willen hebben, maar dat is onbetaalbaar.

Dat onbetaalbare valt wel mee; het is gewoon een bere-onhandige auto.

Ermee rijden is simpel te regelen: http://www.furstenforest.eu/Terreinrijd ... ience.aspx