Probleem na verkoop hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:19

Een paard moet wennen op zijn nieuwe plek, maar een hengst kan ook nog eens totaal veranderen op een nieuwe plek. En dat gedrag kan ook wel eens meer blijvend zijn. Daarbij is hij ook al ouder dus castreren zal ook niet alles oplossen waarschijnlijk.
Ik begrijp dat ze het paard als sport/rijpaard hebben gekocht. En daar voldoet hij nu niet aan, vanwege het gedrag.
Ik heb geen idee hoe het is in Belgie. Maar ik begrijp wel dat ze snel al reageren. Nu staan de kopers een stuk sterker dan dat ze over een maand komen klagen dat het paard trapt of wat dan ook.

bakkabouter

Re: Probleem na verkoop hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:31

Ik kan me voorstellen dat dit geen handige situatie is. In hoeverre kan/wil de eigenaresse (ik veronderstel dat dat nog steeds Angelica is?) zelf onderhandelen met die mensen?
Met de juridische kant ervan kan ik je helaas ook niet helpen, ik vrees dat daar niet echt één waarheid over bestaat, mocht het tot een conflict komen, dan beslist de rechter wat er gebeurt, maar voor de gemakkelijkheid ga ik er even van uit dat het hier niet om zo'n enorm bedrag gaat dat het interessant is om het zo ver te laten komen.
Gevoelsmatig zou ik dezelfde suggestie doen die hier eerder gepasseerd is, paard terughalen en vervoerskosten aanrekenen. Maar daar heb jij natuurlijk niet het volledige beslissingsrecht in.
Veel succes ermee, en ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden!

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:38

Het lijkt er inderdaad op dat de mensen die hem gekocht hebben er niet zoveel kaas van gegeten hebben. Een paard heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving en zal vaak ook zijn nieuwe baas(jes) gaan uitproberen, hengsten nog ietsje meer dan ruinen, merrie's kunnen er ook wat van. Laat de kopers contact opnemen met de oude eigenaresse. Jij kunt hierin weinig meer doen, jij hebt hem netjes voorgesteld en verkocht. Nu is het iets tussen de oude eigenaresse en de kopers.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:45

Wij hebben dit 1 keer gehad bij een klein hengstje die kinderen er af zou gooien , bij ons reed er niks anders op. Wij hebben gezegd breng maar weer maar onze dierenarts is er bij en controleert hem , niet goed is niet terug. Ze zijn nooit geweest.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:55

Wat een klote situatie is dit. Deze nieuwe eigenaren zijn dit paard niet waardig, zien een paard als object ding niet als een levend iets met gevoels emoties. Ik zou ze wel attenderen dat ze het paard niet mogen castreren, voordat er er een defenitieve oplossing is gevonden. Het is een lastige situatie betrefd wie er in zijn recht staat, ga je dit via de officiele weg behandelen kan dit maanden duren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:19

Nou, de eigenares heeft gisteren nog een berichtje gestuurd en ze hebben niet meer geantwoord. Ik heb wel eindelijk antwoord gehad. Blijkbaar hadden ze hem achter lage prikpaaltjes met 1 draadjes gestoken. Hij is blijkbaar ontsnapt en zo bij de andere paarden gegaan waarna de kindjes hebben geprobeerd er tussen te komen en ze uit elkaar te halen. Ik zie of ze nog iets sturen. Maar met wat gezond verstand stuur je geen kindjes tussen 3 vechtende paarden...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:21

Vind het ten eerste niet zo netjes dat het via de mail gaat. Vervelende situatie TS, maar ik zou indd aangeven dat het paard tijd nodig heeft om te wennen en dat ze hem eerst een paar weken de tijd moeten geven. Als ze hem gelijk in een nieuwe kudde hebben gezet is het niet zo verwonderlijk dat hij een paar trappen heeft uitgedeeld en onder een boel stress staat. Voor hetzelfde geldt, is er een andere reden waarom ze niet blij zijn met het paardje, zijn er twijfels en geven ze het trappen op als reden. Alleen daarom is het al prettiger om telefonisch contact te hebben, dan zijn dit soort zaken beter af te tasten.
Mochten ze echt op hun strepen gaan staan, laat ze in ieder geval het paard zelf weer terug brengen. Of het nu wel of niet in het contract staat en of het contract nu wel of niet geldig is, zou ik dat persoonlijk de prettigste oplossing vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:23

Telefonisch contact is geen optie. Ze spreekt gebrekkig Engels en ik spreek geen Duits. Het lukt haar te communiceren in het engels via mail met behulp van een vertaalmachine voor enkele woorden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:28

DeMolenhoek schreef:
Nou, de eigenares heeft gisteren nog een berichtje gestuurd en ze hebben niet meer geantwoord. Ik heb wel eindelijk antwoord gehad. Blijkbaar hadden ze hem achter lage prikpaaltjes met 1 draadjes gestoken. Hij is blijkbaar ontsnapt en zo bij de andere paarden gegaan waarna de kindjes hebben geprobeerd er tussen te komen en ze uit elkaar te halen. Ik zie of ze nog iets sturen. Maar met wat gezond verstand stuur je geen kindjes tussen 3 vechtende paarden...

Maar na dit bericht zijn ze toch serieus niet van mening dat het paard terug moet??? Wat een knulligheid…. Je gaat toch niet tussen vechtende paarden in staan, al helemaal geen kinderen.
Hopelijk zien ze dit zelf ook in TS, en gunnen ze het paard een aantal weken de tijd om te wennen achter een degelijke omheining. Snappen ze wel wat een hengst is? Toevallig nog merries naast hem lopen? :')

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:31

Dit voorval heeft dus niks met het gedrag van de hengst te maken maar met de onkunde van de nieuwe eigenaren.
Ik zou ze verwijzen naar sites waar ze meer info kunnen vinden over het houden van hengsten en daarmee klaar.

Zoals je eerder al aan gaf kunnen jullie hem niet terug nemen.
Dat het paard hengst was, was bij verkoop bekend dus lijkt het me sterk dat ze daar iets mee kunnen.
Misschien als ze zich meer in hengstengedrag verdiepen dat ze er handiger mee om leren gaan en in zien dat ze niet heel slim bezig waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:33

Tja, ik vraag me ook af wat ze dachten, maar heb wel gezegd niet eventjes opnieuw 1000 kilometer te rijden (als voormalig leaser dan nog en niet als effectieve vorige eigenaar) omdat zij het onderschat hebben. Wat is het beste voor het paard? Tja, goede vraag. Maar ik kan moeilijk hun geld terug geven van een paard waar ik geen geld voor heb gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:38

Jammer dat er weer een dier bij onkundige eigenaren terecht is gekomen, Molenhoek, dit is absoluut geen kritiek richting jou of de eigenaresse maar hopelijk een wake-up call voor alle mensen die paarden zo leuk vinden. Die mensen mogen blij zijn dat de kinderen niet zijn doodgeschopt, stelletje sukkels.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:39

Gewoon al geen ruzie er om maken.
Geef tips en verwijs ze naar plekken waar ze hun info vandaan kunnen halen.
Laat je goodwill zien en daarna verwijs je ze naar de persoon waar ze het dier van hebben gekocht.
Daarmee is het voor jou klaar en heb je netjes gehandeld.
Maak duidelijk dat jij niet de verantwoordelijke bent maar zij zelf.
Zij hebben het paard willen kopen, jij hebt slechts bemiddeld.

En daarmee stopt jouw bemiddeling in deze hele zaak.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 00:43

DeMolenhoek schreef:
Telefonisch contact is geen optie. Ze spreekt gebrekkig Engels en ik spreek geen Duits. Het lukt haar te communiceren in het engels via mail met behulp van een vertaalmachine voor enkele woorden.

Nu snap ik het helemaal.

Dat deze situatie is ontstaan door gebrekkig communicatie om bovenstaande redenen en dus hebben ze het denk ik verkeerd begrepen door te denken te begrijpen dat het dier wel geschikt zou zijn voor wat ze ervan verwachten en buiten dat........... zijn het ook nog eens geen paardenmensen....

Arm dier, ik denk een geval van snel kwijt willen raken zonder goed te informeren of ze wel geschikt zijn voor deze hengst.

Want terugnemen wil je ook niet en waarom niet? want stel dat het nog maanden had geduurd voordat het verkocht werd.........dus het kan wel maar jullie willen het niet...........

En buiten dat, vind ik dat de eigenaar zich er lekker vanaf had gemaakt door jou alles te laten opknappen met deze gedoe.

Of zie ik het verkeerd en of oordeel ik verkeerd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:34

DeMolenhoek schreef:
Tja, ik vraag me ook af wat ze dachten, maar heb wel gezegd niet eventjes opnieuw 1000 kilometer te rijden (als voormalig leaser dan nog en niet als effectieve vorige eigenaar) omdat zij het onderschat hebben. Wat is het beste voor het paard? Tja, goede vraag. Maar ik kan moeilijk hun geld terug geven van een paard waar ik geen geld voor heb gezien.

wat is het beste voor het paard..
in mijn ogen dat hij een eerlijke kans krijgt, daar waar hij nu staat..

wat jij kunt doen is iemand zoeken die voor jou kan tolken (mijn duits is niet meer toereikend ) misschien een bokker die redelijk duits spreekt (steenkolen duits is al prima natuurlijk) tijdens een skype converance call bijvoorbeeld.

de mensen hebben nu even rust gehad.. ik zou niet eens beginnen over terughalen.. maar je hulp aanbieden hoe ze van jouw ex lease paardje weer een fijne metgezel kunnen krijgen..

als ze daarop ingaan.. dan kun je het eigenlijk wel af per mail, misschien af en toe voice om iets toe te lichten (moet je dan natuurlijk even afstemmen met een tolker).

feitelijk dus eigenlijk hun leren omgaan met een nieuw paard op afstand. dat ze hem even een paar dagen of week/twee weken (ik ken het paard niet, weet niet hoelang nodig is) op een rustige plek zetten zodat hij alles in zich op kan nemen..

en hoe ze hem kunnen introduceren aan hun dieren, aan hun kinderen, hoe kinderen het beste met dat paard om kunnen springen en dergelijken..

Wellicht is dat voor het paard het beste.. terugnemen en terugbetalen om hem weer opnieuw te verkopen is toch ook niet echt wenselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 04:10

Ragdollcat schreef:
DeMolenhoek schreef:

Nu snap ik het helemaal.

Dat deze situatie is ontstaan door gebrekkig communicatie om bovenstaande redenen en dus hebben ze het denk ik verkeerd begrepen door te denken te begrijpen dat het dier wel geschikt zou zijn voor wat ze ervan verwachten en buiten dat........... zijn het ook nog eens geen paardenmensen....

Arm dier, ik denk een geval van snel kwijt willen raken zonder goed te informeren of ze wel geschikt zijn voor deze hengst.

Want terugnemen wil je ook niet en waarom niet? want stel dat het nog maanden had geduurd voordat het verkocht werd.........dus het kan wel maar jullie willen het niet...........

En buiten dat, vind ik dat de eigenaar zich er lekker vanaf had gemaakt door jou alles te laten opknappen met deze gedoe.

Of zie ik het verkeerd en of oordeel ik verkeerd?

Nee, ze wisten maar al te goed wat en hoe hij is/was. Dit is op locatie nog eens extra bevestigd: 2de persoon kon wel vloeiend Engels.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 06:15

iedereen heeft recht om gekochte waar terug te brengen en van de koop af te zien binnen redelijke tijd na koop, wees blij dat ze hem op deze manier niet meer willen, menig dier komt op deze manier in verkeerde handen, bij een beunhaas handelaar of wordt gewoon afgemaakt omdat ze er snel vanaf willen

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 06:38

speurneusc schreef:
iedereen heeft recht om gekochte waar terug te brengen en van de koop af te zien binnen redelijke tijd na koop

Is dat wel zo? Ik dacht dat dit enkel geldt voor producten die je aan de deur of in een internetwinkel bestelt, omdat je dan de kans niet krijgt om over de koop na te denken en het product in het echt te zien voor de koop.

Het lijkt me niet dat dit op deze situatie van toepassing is. Als koper heb je ook een zekere onderzoeksplicht, de verkoper moet je de juiste informatie geven maar je mag/kan/moet zelf ook aanvullende informatie opvragen of zaken nagaan.
Als duidelijk werd aangegeven dat het een hengst is en dat ze daar rekening mee moeten houden, kunnen ze achteraf volgens mij niet komen klagen dat ze dit niet wisten.

Ik ben echter geen juriste, en kan dus geen zekerheid geven over deze situatie.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:20

Ik begrijp serieus niet dat je het niet geloofd TS. Dit is volkomen normaal gedrag van een hengst! Zeker als hij net verhuist is. Ze komen in vreemde omgeving en juist dan komen de hormonen naar boven. Ik heb meegemaakt met een hengst die al jaren in de kudde stond dit gedrag ging vertonen. Hengsten zijn en blijven onberekenbaar hoe braaf ze ook zijn.

Je moet voor jezelf bedenken in hoeverre jij ook aansprakelijk kan zijn. Ik zeg niet dat je dit bent maar als je als paardenhouder een dekhengst verkoopt aan mensen die er blijkbaar weinig verstand van hebben met alle risico's van dien dan zou dit in een rechtzaak zo maar een argument van de tegenpartij kunnen zijn. Ik zou hem teruglaten brengen en maar de helft of driekwart van het geld teruggeven, want jullie krijgen een totaal ander paard terug die niet meer zo braaf zal zijn als hij was.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:12

GeekGirl schreef:
speurneusc schreef:
iedereen heeft recht om gekochte waar terug te brengen en van de koop af te zien binnen redelijke tijd na koop

Is dat wel zo? Ik dacht dat dit enkel geldt voor producten die je aan de deur of in een internetwinkel bestelt, omdat je dan de kans niet krijgt om over de koop na te denken en het product in het echt te zien voor de koop.

Het lijkt me niet dat dit op deze situatie van toepassing is. Als koper heb je ook een zekere onderzoeksplicht, de verkoper moet je de juiste informatie geven maar je mag/kan/moet zelf ook aanvullende informatie opvragen of zaken nagaan.
Als duidelijk werd aangegeven dat het een hengst is en dat ze daar rekening mee moeten houden, kunnen ze achteraf volgens mij niet komen klagen dat ze dit niet wisten.

Ik ben echter geen juriste, en kan dus geen zekerheid geven over deze situatie.

Vooral in Duitsland staat de consument heel sterk. Maar ik weet dus niet in hoeverre hier het Duitse recht geldt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:10

Van de wetgeving in Duitsland ben ik helemaal niet op de hoogte, dat weet ik dus niet...

Er staat wel in het contract dat zowel de Duitse als de Belgische wet geldt, maar ik heb er geen idee van wat dit praktisch gezien betekent :\

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:21

Wat een poedersuiker situatie! Denk je je paard een goed plekje te geven krijg je er gedonder mee.
Doe wat je denkt wat goed is!
Heel lastig allemaal als je het geld er niet voor hebt :(

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:47

Een rechtzaak beginnen kost geld en of de kopers dan hun gelijk krijgen is nog twijfelachtig, dus zo ver zal het wel niet komen, tenzij het om een paard van behoorlijk wat geld gaat. Maar als hij verkocht is met als bedoeling te castreren en als rijpaard te dienen zal dit niet het geval zijn vermoed ik.

Wat wil je met het paard/voor het paard, is wat anders. Kan het de eigenares uiteindelijk niet meer schelen, laat dan weten dat jullie standpunt is dat het paard is zoals werd voorgesteld en dat de kopers het paard ook bekeken hebben. Als jullie toch overwegen hem terug te halen, doe een voorstel over de afhandeling. Al het heen- en weergemail zonder over A of B een beslissing te hebben genomen kan enkel voor complicaties zorgen. Dit zou ik dus ten zeerste beperken.

Staat er niet in het contract welk gerechtelijk arrondissement bevoegd is voor het afhandelen van klachten/problemen?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:52

bliver schreef:
Ik begrijp serieus niet dat je het niet geloofd TS. Dit is volkomen normaal gedrag van een hengst! Zeker als hij net verhuist is. Ze komen in vreemde omgeving en juist dan komen de hormonen naar boven. Ik heb meegemaakt met een hengst die al jaren in de kudde stond dit gedrag ging vertonen. Hengsten zijn en blijven onberekenbaar hoe braaf ze ook zijn.

Je moet voor jezelf bedenken in hoeverre jij ook aansprakelijk kan zijn. Ik zeg niet dat je dit bent maar als je als paardenhouder een dekhengst verkoopt aan mensen die er blijkbaar weinig verstand van hebben met alle risico's van dien dan zou dit in een rechtzaak zo maar een argument van de tegenpartij kunnen zijn. Ik zou hem teruglaten brengen en maar de helft of driekwart van het geld teruggeven, want jullie krijgen een totaal ander paard terug die niet meer zo braaf zal zijn als hij was.

Bliver, ben het helemaal met je eens hoor met je visie op hengstengedrag, maar een hengst naast een nieuwe kudde zetten met enkel een draadje er tussen is vragen om problemen. En vervolgens tussen vechtende paarden springen…. Tja ik zie dit echt als ontwetendheid en onkunde van de kopers. Als verkoper kan je veel toelichting geven over hoe je paard is, maar van de koper mag je verwachten dat ze zich ook verdiepen in wat ze kopen en ze hebben duidelijk geen verstand van hengsten. Ondanks dat voor hen in de planning staat dat het beest gecastreerd gaat worden, hadden ze zich voordat ze een hengst kochten, hierin moeten verdiepen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:06

Ik ben van mening dat hengst en kinderen niet zo'n al te beste combinatie is, uitzonderingen daar gelaten.

Ik zou eerst met hun zeggen dat ze wel het dier tijd moeten geven om te wennen. Mijn eerste paardje deed er een dikke twee weken over. Ik dacht dat ik een monster had gekocht, steigeren en bokken. En na twee weken ging de knop om en was het van de één op de andere dag de sukkel die ik had gekocht.

Als je hem terug neemt, dan vind ik dat ze zelf de hengst terug moeten brengen. Of dat je hem zelf ophaalt, maar wel van te voren afspreekt dat je het bedrag terug betaald na aftrek van gemaakte onkosten, tijd, benzine (diesel). Uiteraard alleen terug nemen in de zelfde staat als waarin je hem hebt verkocht, zonder schade, niet kreupel en met beide testikels.