Pony op proef weg doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:54

Ik geef nooit een paard mee op proef en vraag er ook nooit om als ik zelf iets koop.
Ik zou willen adviseren om als je toch een proeftijd doet bepaalde voorwaarden op te stellen.
Vooral het zinnetje " mocht het niet bevallen om wat voor reden dan ook" lijkt mij een beetje ver gaan. Straks bedenken ze ineens dat ze toch liever een bruine hebben ipv een vos.
Of ze leggen er een niet passend zadel op en je paard ontwikkeld ineens kuren onder het zadel, en jij krijgt een paard terug waar weer drie mnd werk in zit om weer lekker aan t lopen te krijgen... En zo zijn er nog honderd dingen waardoor je je paard verknipt terug kan krijgen.

Mijn ervaring is dat als mensen echt geïnteresseerd zijn dat ze meerdere keren komen rijden ookal is het ver.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:10

Wij geven nooit een paard op proef mee omdat we willen voorkomen dat er gedoe van komt.
Mensen mogen bij ons meerdere keren komen kijken/rijden en mogen gerust hun instructeur of een andere deskundige meebrengen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:15

Tuurlijk kan dat, maar dan zou ik wel een brief opstellen van wat wel en wat niet (want dan is hij of zij nog op proef periode dus nog jou paard) en dan heb je het altijd zwart op wit, want je ziet steeds vaker dat mesen die een pony leasen of gratis mogen maar dat die nog wel van de eigenaar is en dan verkopen ze hem gewoon terwijl ze wel alles op zwart wit hebben en dan hebben hun een probleem!

Succses! +:)+

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:27

Ik zou het niet maar zo doen met de reden dat je nooit echt goed weet hoe iemand met je pony/paard omgaat. We leven tegenwoordig in een rare wereld. Ik zou de mensen aanbieden dat ze zo vaak als ze willen mogen komen rijden maar dat hij niet op proef gaat. Als je eerlijk bent over je pony/paard moeten ze je geloven en zo niet dan moet je op zoek gaan naar een andere koper.
Vanuit de koper zijn oogpunt gezien kan ik me voorstellen dat ze een pony/paard op proef zouden willen hebben, maar voor wie is het risico als er wat gebeurd, voor wie is de rekening van evt dierenarts kosten etc etc.
Misschien vind je me kort door de bocht maar zou niet zo maar iemand mijn kostbaarste bezit toevertrouwen hoe goed men ook zegt voor hem/haar te zorgen. Ze kunnen in tijd van ja en nee je pony/ paard vernielen. Ik zou er echt nog eens goed over na denken en alles goed en duidelijk op papier zetten als je het wel zou doen.

Zilverroosje

Re: Pony op proef weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:54

Ik heb mijn paard ook op proef gehad, een half jaar zelfs. Maar ze is zo leuk... dus gebleven.
Goede afspraken zijn wel een voorwaarde. Ook een keuring van Da erbij is wel verstandig. Het voordeel is dat de pony niet wordt doorverkocht als ie niet bevalt, maar terugkomt bij jou. Dat zou ik wel prettig vinden.

Overigens is verkocht niet zomaar verkocht. Daar zijn regels voor in Nederland bij verborgen gebreken, bijvoorbeeld.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:31

ik zou idd zoals vaker gezegd word pony op proef oke maar dan wel bij jezelf laten staan zodat je alles goed in de gaten kan houden.

toen ik mijn paard ging kopen had ik 1 week proeftijd maar wel bij die mensen thuis omdat wij zelf niet wilde dat als het niet beviel dat ie iets ging mankeren zodat we hem niet terug konden brengen. we moesten wel 1 uur rijden maar als het een leuk paard is moeten ze het er maar voor over hebben vind ik :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:33

Ik zou het wel doen. Heb liever mijn pony terug als hij niet geschikt lijkt te zijn, dan dat ze hem weer doorverkopen of met tegenzin houden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:40

Zou het wel doen en wil het zelf ook als ik een paard koop, anders is de koop voor mij al een groot deel not done. Heb al regelmatig gezien dat eigenaren hun paard erg kunnen beïnvloeden als ze in de buurt zijn. Mijn ouders hebben een pony gekocht met proeftijd erbij en die bleek zelfs verdoofd te zijn geweest ofzo, want in de proefweken was het een doodbraaf beest en daarna was het een rodeo paard. Dat is mijn ervaring me t slechte verkopers en daarom wil ik gewoon een proef periode, zou natuurlijk wel betalen van te voren en contract opstellen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:49

Hier ook niet zomaar gratis meegeven op proef... Als hij betaald wordt moet het volgens mij wel kunnen, mits er afgesproken wordt dat het volledige aankoopbedrag enkel terugbetaald wordt als de pony op een correcte manier behandeld werd tijdens de proefperiode.

En anders moeten ze maar naar de pony komen kijken terwijl hij bij jullie staat...

Dat zou anders nogal wat zijn, als je telkens een pony voor een paar maand op proef neemt kan je het hele jaar door paardrijden zonder ooit een paard te kopen :roll: Daarnaast weet je ook nooit hoe ze de pony gaan behandelen tijdens de proefperiode...

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:52

Ik zou het niet doen ze mogen zo vaak ze willen bij ons komen proef rijden.
Overigens hebben we ook wel eens een pony terug gehaald/gekocht omdat ze er heel raar mee om gingen en wij dat niet aan konden zien( dat was trouwens geryon)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:55

sandra8 schreef:
Ik zou het niet doen ze mogen zo vaak ze willen bij ons komen proef rijden.
Overigens hebben we ook wel eens een pony terug gehaald/gekocht omdat ze er heel raar mee om gingen en wij dat niet aan konden zien( dat was trouwens geryon)

Ik schrok even omdat ik dacht dat je mij als bokker bedoelde :+ Maar je bedoelt mijn pony geryon? Was dat voor jullie hem aan mieke hadden verkocht?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:58

Doe het nooit weer, één keer gedaan en zeer veel gedoe mee gehad. Nu kunnen ze rijden wat ze willen, bij ons en nemen ze hem mee dan is het betalen bij de poort en paard is van hun.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:03

Ja we hadden hem als 2 jarige verkocht en dat ging niet helemaal goed. Ze bond hem aan een weidehek en gaf hem op zijn kop hij schrok en ging met hek en al ervandoor en eindigde in de sloot. Hij schrok bij hun in de wei van een trekker met spuitmachine en ging weer door het hek. Toen hoorde we via via dat we haar een valse rotknol hadden verkocht. Je snapt het al we hebben hem heel snel terug gehaald want hij kon er niets aan doen. Toen heeft hij lekker nog ongeveer 1,5 jaar bij ons op de wei gestaan en toen is hij naar Mieke verkocht.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:04

ik heb het met een paard en pony wel gedaan,en resultaat: ik kreeg ze mooi niet meer terug +:)+ en ze zijn er nu nog beide super gelukkig mee... *\o/*

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:05

sandra8 schreef:
Ja we hadden hem als 2 jarige verkocht en dat ging niet helemaal goed. Ze bond hem aan een weidehek en gaf hem op zijn kop hij schrok en ging met hek en al ervandoor en eindigde in de sloot. Hij schrok bij hun in de wei van een trekker met spuitmachine en ging weer door het hek. Toen hoorde we via via dat we haar een valse rotknol hadden verkocht. Je snapt het al we hebben hem heel snel terug gehaald want hij kon er niets aan doen. Toen heeft hij lekker nog ongeveer 1,5 jaar bij ons op de wei gestaan en toen is hij naar Mieke verkocht.

Vreselijk, dat er zulke mensen zoiets durven te doen.

pfffff

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:09

Het is heel dubbel, aan de ene kant snap ik het idee "op proef" van de koper uit. Aan de andere kant, een paard doet er gemiddeld wel even aan om ergens te wennen... + De risico's voor de eigenaar....

Dus vanuit dat punt zou ik het als eigenaar NOOIT doen, zoals al vaker is gezegd, laat ze bij jou een maand ofzo de pony op proef hebben. Dan is hij in zijn eigen omgeving, kun jij ze op weg helpen etc. Aan de andere kant.. Ik ken genoeg stallen waar ze de paarden 's ochtends helemaal moe maken zodat ze 's middags braaf rondhupsen... Dus mjah... Vandaar dat ik de koper ook echt heel goed snap met "op proef"... Maar het is gewoon een kwestie van vertrouwen/mee willen werken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:11

sandra8 schreef:

Ach arme geer! Misschien heeft hij daar zijn angst om dingen te trekken vandaan. Als er dingen achter hem aan zitten of aan hem vast zitten, dan wordt hij helemaal gek namelijk (wat ik erg jammer vind want had hem graag voor de kar gehad). Goed dat jullie hem hebben terug gehaald. (ook omdat ik hem anders niet had natuurlijk :D)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:33

@ geryon ja dat zal zeker de oorzaak kunnen zijn. Als ik me goed herinner heeft hij op zijn borst/ schouder nog een litteken of kaal plekje er aan over gehouden er zat namelijk een behoorlijke winkelhaak.

Ik ben ook heel blij dat hij naar Mieke is gegaan en later naar jou zijn moeder en zus en geer hebben nog altijd een plekje in mijn hart <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:20

sandra8 schreef:
@ geryon ja dat zal zeker de oorzaak kunnen zijn. Als ik me goed herinner heeft hij op zijn borst/ schouder nog een litteken of kaal plekje er aan over gehouden er zat namelijk een behoorlijke winkelhaak.

Ik ben ook heel blij dat hij naar Mieke is gegaan en later naar jou zijn moeder en zus en geer hebben nog altijd een plekje in mijn hart <3

Goh hij heeft inderdaad daar ergens een kaal plekje zitten!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:49

Bij mij heeft de verkoper het zelf voorgesteld. twee weken, bij geen klik wilden ze het paard terug. Ze wilden dan zelf een nieuwe koper zoeken waar ze een goed gevoel bij zouden hebben. Overigens wel een contract bij opgesteld.