geld krijgen van verzekering na ongeluk met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: geld krijgen van verzekering na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:24

Ik zou eerst eens even met de kliniek gaan bellen.
Aangeven dat de rekening naar het verkeerde adres is gestuurd, en dat deze naar de eigenaar moet.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:28

Heb je uberhaupt de eigenaar al gesproken? Zo nee dat is stap 1. Dan de kliniek bellen dat t niet jou pony was en dan pas een verzekering.
Ik vind t erg apart allemaal. Dit is helemaal jou zaak niet normaal gezien. Tenzij er misschien afspraken over waren die je hier niet vertelt?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:39

Pfff ik schrik van sommige reacties hier zeg! En zelf denk je er blijkbaar ook nog zo over! " niet jouw pony niet betalen" ok tis niet jouw pony maar JIJ was ermee naar buiten, JIJ bent er vanaf gevallen. .. eigenaar heeft daardoor zijn pony moeten laten inslapen! ! Dus wettelijk gezien hoef je ms niet te betalen maar er is ook nog zoiets als fatsoen... ik zou zeker in overleg gaan en me kapot schamen als ik de eigenaar met alle ellende achterliet.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:47

Ik zelf als paardeneigenaar zou de kosten niet verhalen op mijn verzorgster. Het was een ongeluk (had netzo goed kunnen gebeuren als ik erop zat) en denk dat de verzorgster al genoeg heeft aan het verlies van haar verzorgpaard op zon nare manier.
In de OP staat ook nog eens dat de eigenaar heeft besloten om het paard te laten inslapen. Beetje raar als hij/zij zou mogen kiezen en de verzorgster daarvoor zou moeten betalen.

Ik denk dat er sprake is van een misverstand en ik zou je ook het advies geven, wat meerdere bokkers al geven, neem contact op met de eigenaar. En als je wil kan je aanbieden om mee te betalen.

Sterkte met het verlies van je verzorgpaard.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:48

girlyggirl schreef:
Pfff ik schrik van sommige reacties hier zeg! En zelf denk je er blijkbaar ook nog zo over! " niet jouw pony niet betalen" ok tis niet jouw pony maar JIJ was ermee naar buiten, JIJ bent er vanaf gevallen. .. eigenaar heeft daardoor zijn pony moeten laten inslapen! ! Dus wettelijk gezien hoef je ms niet te betalen maar er is ook nog zoiets als fatsoen... ik zou zeker in overleg gaan en me kapot schamen als ik de eigenaar met alle ellende achterliet.

Dit is ook mijn reactie. Ik schrik van sommige mensen hier. Eigenaar is de pony al kwijt en dan ook zo zonder pardon de rekening naar de eigenaar sturen? Eerst maar eens communiceren met de eigenaar en kijken wat er met de wa verzekering mogelijk is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:56

Nee, als eigenaar zijnde je verzorgster opzadelen met een beslissing die jij gemaakt hebt.
Als eigenaar ben je wie er dan ook op je paard of pony zit verantwoordelijk voor je dier.

Enigste oplossing in zon geval is contact opnemen met de eigenaar en de kliniek en afspraken maken.
Wanneer er sprake is van bewust schade toe brengen is het een heel ander verhaal.

Ergens denk ik zelfs dat je toch eens contact op moet gaan nemen met de gemeente...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:59

A_nouk schreef:
Nee, als eigenaar zijnde je verzorgster opzadelen met een beslissing die jij gemaakt hebt.
Als eigenaar ben je wie er dan ook op je paard of pony zit verantwoordelijk voor je dier.

Enigste oplossing in zon geval is contact opnemen met de eigenaar en de kliniek en afspraken maken.
Wanneer er sprake is van bewust schade toe brengen is het een heel ander verhaal.

Ergens denk ik zelfs dat je toch eens contact op moet gaan nemen met de gemeente...

Denk niet dat de eigenaar veel keuze had... hij heeft m niet in laten slapen omdat ie een schrammetje had ;) dat hij verantwoordelijk is daar waren ww al achter maar nogmaals er bestaat ook iets als fatsoen.
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 21-07-14 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:00

wat betreft de stokken, hopelijk heeft iemand foto's gemaakt van de situatie.
want het heeft met de plaats te maken waar ze lagen en natuurlijk of daar gereden mag worden.
hoe het zit met natuurbeheer en wie daarvoor verantwoordelijk is.

ik zou zoveel mogelijk informatie verzamelen.
Ook met de eigenaar om tafel gaan hoe 'we' dit aan gaan pakken (je bent immers volwassen, beste is om dat ook te laten zien).
Aanbieden om de rekening bijvoorbeeld te splitten (mocht dat voor jou niet haalbaar zijn, dan bijvoorbeeld aanbieden te splitten en haar in termijnen te betalen). Zo houd je de eer aan jezelf.
Maar ook hebben over hoe de kosten teruggehaald kunnen worden. Wellicht heeft ze een rechtsbijstandverzekering (of jijzelf) waar je dit kunt voorleggen, of anders een juridisch loket.

voordat je echter een jurist aanschakelt is het verstandig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen.
Alleen komen met: het zijn de stokken van de gemeente en we mochten er niet aan komen' is heel zwakjes voor een rechtbank'. Want mijn eerste gedachte was namelijk ook: ja maar takken vallen toch vaker uit bomen, dat is natuur.. het bos ligt er vol mee.. in een akelig geval kan er een ongeluk mee gebeuren (spreek uit ervaring.. mijn hond is ooit achter een stok aangerend die ik gegooid had.. trapt ze niet op het uiteinde? mooi dat er een zijtak haar oog invloog. gelijk door naar DA waar het oog al 2x zo dik was.. liep allemaal met een sisser af gelukkig).

dus in het kort mijn advies:
-inwinnen zoveel mogelijk informatie met betrekking tot het stuk waar je reed
-met eigenaar om tafel hoe of wat met de rekening
-met eigenaar spreken hoe eventueel het geld van de gemeente te krijgen.

Op die manier sluit je dit op een goede manier af. en kun je ook met een schone lei hun volgende paardje bijrijden, of iets in die buurt (verhaal is natuurlijk snel overal bekent, maar ook hoe jij er mee omging)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:11

wettelijk gezien is de eigenaar van het paard verantwoordelijk. voor mij een reden om niet snel een bijrijder te nemen.. ik gok dat de kliniek de factuur gewoon verkeerd heeft gestuurd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:12

girlyggirl schreef:
A_nouk schreef:

Denk niet dat de eigenaar veel keuze had... hij heeft m niet in laten slapen omdat ie een schrammetje had ;) dat hij verantwoordelijk is daar waren ww al achter maar nogmaals er bestaat ook iets als fatsoen.

Dan hebben wij een andere opvatting als fatsoen :)
Het gaat hier niet om een paar tientjes, en het is een voorval waar de TS zoals ze het verteld niets aan kan doen.

Weinig mensen die uit 'fatsoen' dergelijke bedragen moeten betalen. Ik zou het als paarden eigenaar ook nooit aan mijn verzorgster kunnen vragen. Mijn paard mijn verantwoording. Edit: opzet daargelaten natuurlijk.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:16

Ik denk dat ts niet zo veel heeft aan welke (duidelijk verschillende) opvattingen we allemaal hebben over fatsoen, ts vraagt hoe het werkt met verzekering e.d., en feit blijft dat de verzekering naar wet kijkt, en niet naar fatsoen. Of het inderdaad terecht is dat TS uit 'fatsoen' wat bijlegt, kan alleen ts inschatten omdat zij degene is die bij de situatie aanwezig was. Vanachter het computerscherm kunnen we hier niet inschatten of TS iets onverantwoordelijks heeft gedaan of een te groot risico heeft genomen, of dat de eigenaar zelf iets had kunnen doen om de situatie te voorkomen... Hoe zou iedereen gereageerd hebben als het niet het paard, maar TS was waar die stok op 1 cm van het hart had gezeten?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:23

robbie88 schreef:
wettelijk gezien is de eigenaar van het paard verantwoordelijk. voor mij een reden om niet snel een bijrijder te nemen.. ik gok dat de kliniek de factuur gewoon verkeerd heeft gestuurd.

Nee hoor. TS heeft getekend bij de kliniek voor de kosten. Dus de kliniek heeft niks verkeerds gedaan.

Vraag blijft wqat vind de eigenaar ervan. Misschien is het helemaal niet haar bedoeling om TS te laten betalen. Als TS haar niet heeft verteld dat de rekening naar haar is gestuurd heeft ze hier helemaal geen weet van

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:32

de eigenaar heeft opdracht gegeven tot inslapen niet ts!

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:51

girlyggirl schreef:

ik denk er zo helemaal niet over, ik wil wel weten wat mijn rechten zijn! en hoe ik dit kan aanpakken!
en alsof de eigenaar de enige is die hier veel verdriet van heeft!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:53

ik snap TS heel goed. En dit zegt helemaal niks erover dat TS het niet erg vind, en misschien wel denkt "had ik dit niet anders kunnen doen". Maar dan nog is dat achteraf gepraat,en wil zij nu weten wat haar rechten zijn. Ik snap best dat als je een rekening krijgt van 500 euro dat je schrikt. Niet iedereen kan die even zo snel ophoesten en ik zou ook eerst willen weten hoe het precies zat als ik dit kreeg.

TS heb je inmiddels met de eigenaar gesproken of gebeld of gemaild of die meer weet ?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:55

Hoe is jouw contact met de eigenaar?
Ik zou daar eerst eens informeren.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:59

Ik dénk dat idd de eigenaar de rekening moet betalen, eigenaar kan aankloppen bij zijn verzekering (of niet, als hij die niet heeft voor z'n pony), maar degene die uiteindelijk de rekening moet betalen kan wel moeilijk gaan doen bij de gemeente over de stokken, als ze al verschillende keren gewaarschuwd zijn over die stokken hebben ze echt een fout begaan (als in art 1382 BW) en kunnen ze dus wel idd aansprakelijk gesteld worden. Maar als de eigenaar verzekerd is is dat dus de zaak van de verzekering om bij de gemeente aan te kloppen en er evt een rechtszaak van te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:59

Kliniek stuurt de rekening naar de opdrachtgever en dat ben jij volgens hen. Aangezien je niet de eigenaar bent van de pony is de kans dat je verzekering (WA/AVP) betaald klein.
Neem contact op met de kliniek over dat jij niet de opdrachtgever bent geweest voor de behandeling (jij hebt immers ook geen beslissing over het inslapen genomen) en dat de eigenaar opdrachtgever is/was.
Daarnaast zal je onmiddellijk contact moeten opnemen met de eigenaar, omdat die de rekening hoort te krijgen en daar waarschijnlijk nog niks van gezien heeft. Het kan heel goed dat die van coulance van de kliniek uit gaat en dus geen rekening verwacht.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:08

Mioux schreef:
ik snap TS heel goed. En dit zegt helemaal niks erover dat TS het niet erg vind, en misschien wel denkt "had ik dit niet anders kunnen doen". Maar dan nog is dat achteraf gepraat,en wil zij nu weten wat haar rechten zijn. Ik snap best dat als je een rekening krijgt van 500 euro dat je schrikt. Niet iedereen kan die even zo snel ophoesten en ik zou ook eerst willen weten hoe het precies zat als ik dit kreeg.

TS heb je inmiddels met de eigenaar gesproken of gebeld of gemaild of die meer weet ?

ik heb al contact gezocht met de eigenaar ,sms, hij werkt namelijk overdag vaak in buitenland.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:12

Ik zou dan even de kliniek eerst bellen nu, en uitleggen dat jij niet de eigenaar bent en niet deze opdracht heb gegeven,maar de eigenaar en waarom jij de rekening hebt gekregen.(eventuele nummer geven ook al is hij lastig bereikbaar) en de eigenaar even proberen te bellen op tijden die voor hem in t buitenland haalbaar zijn (lunchtijd daar of na t avond eten daar etc)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:37

tamary schreef:
Kliniek stuurt de rekening naar de opdrachtgever en dat ben jij volgens hen. Aangezien je niet de eigenaar bent van de pony is de kans dat je verzekering (WA/AVP) betaald klein.
Neem contact op met de kliniek over dat jij niet de opdrachtgever bent geweest voor de behandeling (jij hebt immers ook geen beslissing over het inslapen genomen) en dat de eigenaar opdrachtgever is/was.
Daarnaast zal je onmiddellijk contact moeten opnemen met de eigenaar, omdat die de rekening hoort te krijgen en daar waarschijnlijk nog niks van gezien heeft. Het kan heel goed dat die van coulance van de kliniek uit gaat en dus geen rekening verwacht.

Maar hoe kan TS nou ooit de opdracht tot inslapen hebben gegeven. Dat kan toch helemaal niet, dat is niet logisch want de eigenaar was erbij.

Daarbij: knappe DA die een paard laat inslapen op verzoek van iemand anders dan de eigenaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:56

Dat schrijft tamary toch ook?
'Neem contact op met de kliniek over dat jij niet de opdrachtgever bent geweest voor de behandeling (jij hebt immers ook geen beslissing over het inslapen genomen) en dat de eigenaar opdrachtgever is/was. '

Rechtelijk gezien hoef je niet te betalen, als eigenaar ben je ten alle tijden verantwoordelijk. Was de pony daar niet bekend op de kliniek want normaal zijn de gegevens van de eigenaar dan bekend?

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:47

ik heb met de eigenaar gesproken, we gaan maandag als ik terug ben van vakantie alles regelen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:02

Ik zelf zou uit fatsoen het hele bedrag betalen, Ondanks dat de eigenaar verantwoordelijk is. Hij is zijn paard kwijt en ook nog kosten en jij hebt er neem ik aan een leuke tijd mee beleefd . Ik vind het het minste wat je kan doen , het ongeluk is met jou gebeurd ( of je er nou wat aan kon doen of niet) .

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:07

goh wellicht is de pony gewoon verzekerd. en ts heeft waarschijnlijk niet voor niets een vz pony. iets met kosten wat een pony met zich meebrengt.
wij rijden ook paarden voor een ander.. het risico ligt bij de eigenaar..een ongeluk zit in een klein hoekje