verzekering van een verzorg paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:50

Misschien bedoelen ze dat jij een verzekering moet af sluiten voor het geval er iets met het paard zelf gebeurt waar flinke dierenartsrekeningen bij komen kijken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:00

bruja schreef:
Ziet de verzekeraar het dan niet als zakelijk ipv prive wa?

Nee, het is geen bedrijf immers. Iets anders is bv een manege:
Op grond van artikel 6:170 van het Burgerlijk Wetboek, dat
de aansprakelijkheid voor ondergeschikten regelt, komt de
onzorgvuldigheid van instructeurs per saldo voor rekening
van de manege. Deze aansprakelijkheid voor ondergeschikten
is vrij ruim. Ook fouten van vrijwilligers, bijvoorbeeld personen
die af en toe lesgeven of meehelpen met de les zonder
daarvoor salaris te ontvangen, kunnen onder deze aansprakelijkheid
vallen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:05

De eigenaar zou bij Hippozorg een extra verzekering kunnen afsluiten: http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/O ... fault.aspx .

Jij kan die aan de eigenaar betalen, als die het maar aan de verzekering betaalt. In de link kan je zien wat gedekt is en als je verder klikt kan je alles erover lezen. Dit kost € 30,-- per jaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:29

Ziviaantje schreef:
Misschien bedoelen ze dat jij een verzekering moet af sluiten voor het geval er iets met het paard zelf gebeurt waar flinke dierenartsrekeningen bij komen kijken?

Dit zal onder haar eigen of haar ouders WA vallen als zij iets doet wat voorkomen had kunnen worden. En idd de schade die het paard veroorzaakt valt onder de WA van de eigenaar. Dus TS hoeft niets te doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:38

pillow schreef:
Ziviaantje schreef:

Dit zal onder haar eigen of haar ouders WA vallen als zij iets doet wat voorkomen had kunnen worden. En idd de schade die het paard veroorzaakt valt onder de WA van de eigenaar. Dus TS hoeft niets te doen.

En wil de eigenaar dat wel? dat het dan op de WA van de eigenaar verhaald gaat worden.
Vraag er naar........en als ie dat niet wilt dan houdt t gewoon op.

lianne304

Re: verzekering van een verzorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 02:16

zo als ik al zij het zijn 2 haflingers en ik mag er echt alles mee doen ik heb dan wel mijn eigen rij matriaal gehaald maar dat vond ik niet erg :D .
de eigenaaren doen zelf nicks met de paarden ze verplaatsen de paarden allen van wieland en geven ze eten enzo.
ik hoef de stallen niet uit te mesten of klusjes te doen, het is echt helemaal gratis en ik mag dan doen wat ik wil. <<) allen als ik buiten wou rijden dan moest de paarden verzekert worden zodat als er wat zou gebeuren met de paarden en de dierenarst zou moeten komen dat er dan een verzekering voor staat. maar dan zouden we dat waarschijnlijk delen ofzo. maar nou vraag ik me nog af hoe veel het kost om een paard er echt voor te verzekeren? ofzo of kan dat niet :? ?

hoopelijk heb ik het wat beter uitgelegt voor de duidelijkheid!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:36

als de eigenaar het zelf wil, dan is het aan hem zelf . jij kan geen verzekering voor zijn paard gaan bepalen lijkt me..
en heel eerlijk ik heb even wat meer topics van je bekeken en ik snap ook best dat hij niet wil dat je ermee naar buiten gaat... je rijd altijd zonder cap , op elke foto die ik heb gezien , en ja ik doe dat ook maar ik ben volwassen en heb een eigen paard al 17 jaar dezelfde en nee dat is geen excuus, en als er wat met mij gebeurt en ik heb geen cap op is het eigen schuld dikke bult!

maar nee ik snap de eigenaar best wel eigenlijk ..

je kan de eigenaar niet verplichten een verzekering af te sluiten omdat jij en je vriendin met zijn paard naar buiten willen ...

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 02:37

Jet schreef:
De eigenaar zou bij Hippozorg een extra verzekering kunnen afsluiten: http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/O ... fault.aspx .

Jij kan die aan de eigenaar betalen, als die het maar aan de verzekering betaalt. In de link kan je zien wat gedekt is en als je verder klikt kan je alles erover lezen. Dit kost € 30,-- per jaar.

ik heb er even op gekeken maar dan onder schadevergoeding staat een linkje naar een andere blandzijde met meer info.

artikel 1 omvang van de dekking

daar staat dat het voor particuliere doel einde word gebruik enzo. maar geld het dan ook als ik er op rijd want het is niet mijn paard?

en als ik 2 /3 paarden hier mee zou verzekeren zou dat 60,00 euro per jaar kosten ?

en onder het kopje derde(n)

staat dat de hele familie ook is verzekerd als er wat gebeurt maar aangezien hun er niet op rijden maar ik word dat dan ddor mijn WA verzekering gedekt of word dat ook door dezelfde verzekering gedekt?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 02:42

Sparky10 schreef:
als de eigenaar het zelf wil, dan is het aan hem zelf . jij kan geen verzekering voor zijn paard gaan bepalen lijkt me..
en heel eerlijk ik heb even wat meer topics van je bekeken en ik snap ook best dat hij niet wil dat je ermee naar buiten gaat... je rijd altijd zonder cap , op elke foto die ik heb gezien , en ja ik doe dat ook maar ik ben volwassen en heb een eigen paard al 17 jaar dezelfde en nee dat is geen excuus, en als er wat met mij gebeurt en ik heb geen cap op is het eigen schuld dikke bult!

maar nee ik snap de eigenaar best wel eigenlijk ..

je kan de eigenaar niet verplichten een verzekering af te sluiten omdat jij en je vriendin met zijn paard naar buiten willen ...

ik heb het aan de eigenar gevraagt en hij wil wel een verzekering er voor afsluiten hij weet dat ik zonder cap rijd in de wei en we hebben ook duidelijk afgeproken dat ik altijd een cap draag op buiten ritten.
en ik weet dat het stom is dat ik geen cap draag vooral omdat ik nog minderjarig ben het het niet mijn paard is de eigenaar weet er van en we hebben het daar verders al over gehad.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 05:58

Lianne de enige optie om via jou een verzekering te hebben is je ruiterbewijs halen, echter voor schade aan jou ook opeigen terrein blijft de eigenaar verantwoordelijk. Ik heb zelf een ruiter en menbewijs en heb gemerkt dat zij erg makkelijk zijn met het uitkeren van de schades. Het halen kost eenmalig best wat geld maar de verlenging is geloof ik 20 euro per jaar.

Bij de eigenaar valt het normaliter onder zijn wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, moet hij wel checken want niet bij iedere verzekering is de schade aan anderen ook gedekt als er iemand anders dan de eigenaar op rijdt. Dit kost dan dus niks extra's behalve een telefoontje om het te checken en ik heb het zwart op wit laten zetten dat het meeverzekerd is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:45

Jet schreef:

Bullsh*t-verzekering! Een gewone, fatsoenlijke AVP dekt deze risico's en ook nog eens voor veel hogere bedragen!! Kwestie van goed je voorwaarden lezen!!

Je kunt verzekeringen afsluiten tot je een ons weegt; de eigenaar is ALTIJD eerst aansprakelijke en een eventuele claim zal als eerste bij hem (zijn verzekering) terecht komen!

Iemand al eens bedacht dat die eigenaar domweg niet wil hebben dat TS met zijn paarden van het terrein af gaat dat blokkeerd door "onmogelijke" eisen te stellen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:06

Als het de eigenaar meer gaat om de ziektekosten van de Haflingers moet hij een basisverzekering voor de paarden en een ziektekostenverzekering voor ze afsluiten. Dit moet per paard.

Artikel 1 van de verzekering geeft aan dat dat ook geldt als jij erop rijdt, er staat bij "gemachtigd gebruiker", dat ben jij als de eigenaar toestemming zou geven.
Bij artikel 2 staat dat je meerdere paarden voor dit bedrag kan verzekeren, maar dat de uitkering nooit hoger wordt dan € 500.000,--.
Wat onder het kopje derde(n) staat zijn juist de personen die uitgesloten zijn als hun iets gebeurt. Als zij ondersteboven worden gelopen keert de verzekering niet uit.

Er staat trouwens ook duidelijk bij dat het handig is om eerst bij de eigen verzekering ( dit moet de eigenaar dan doen) na te vragen of de pony's met jullie erop onder zijn gewone WA ( of eigenlijk AVP) valt.
Ik zou trouwens hoe dan ook maar wel met cap gaan rijden, goed fatsoenlijk schoeisel enzo, laat zien dat je je verantwoordelijkheden kent en dat je die kan dragen.
Zijn die Haflingers wel verkeersmak? Want als dat niet zo is kan ik me ook heel goed voorstellen als eigenaar dat je er niet mee naar buiten mag als verzorgster.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:27

Voor die verzekering van Hippo Zorg, maar ook voor de verzekering die bij het ruiterbewijs zitten geldt dat ze alleen uitbetalen wanneer de AVP van de aansprakelijke persoon dat niet doet. Dus alleen secundaire dekking. In praktijk betekend dat dus eigenlijk gewoon dat je dubbel geld betaald. 2x verzekerd voor hetzelfde. Alleen in uitzonderingsgevallen kan je er wel een voordeel van hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:41

Zo moet je het inderdaad zien, Anoeska.

Alleen uit het latere bericht van TS begrijp ik dat het nog meer om de kosten gaat voor schade aan de pony's zelf, dan om schade aan derden. Daarvoor zijn deze verzekeringen allebei niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:49

Anoeska schreef:
Voor die verzekering van Hippo Zorg, maar ook voor de verzekering die bij het ruiterbewijs zitten geldt dat ze alleen uitbetalen wanneer de AVP van de aansprakelijke persoon dat niet doet. Dus alleen secundaire dekking. In praktijk betekend dat dus eigenlijk gewoon dat je dubbel geld betaald. 2x verzekerd voor hetzelfde. Alleen in uitzonderingsgevallen kan je er wel een voordeel van hebben.

En ken jij concrete gevallen waarin deze verzekeringen moesten uitkeren? Ik niet.......
Vandaar mijn opmerking....

Jet schreef:
Zo moet je het inderdaad zien, Anoeska.

Alleen uit het latere bericht van TS begrijp ik dat het nog meer om de kosten gaat voor schade aan de pony's zelf, dan om schade aan derden. Daarvoor zijn deze verzekeringen allebei niet.

Dat zal de eigenaar dan met de AVP van TS (haar ouders) uit moeten vechten. Ook dat risico kan TS niet laten dekken door een verzekering, anders dan haar AVP en dan zal dus, plat door de bocht, eerst nalatigheid van TS aangetoond moeten worden voordat een claim wordt geaccepteerd.

Bedenk hierbij dat je alleen de grote lijn aan kunt geven en dat je 100.000 individuele voorbeelden kunt bedenken waarin dit niet zomaar opgaat.

Kort gezegd: als eigenaar ben je verantwoordelijk en die verantwoordelijkheid strekt heel ver! Als je die verantwoording niet kan of wil nemen, laat dan geen "vreemden" op je paarden rijden of zorg op z'n minst zelf dat je je spul goed verzekerd hebt. Dat is namelijk ook een verantwoording, in mijn optiek, die de eigenaar richting de ouders van TS heeft!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:57

Ik probeerde me nog in te dekken (werk bij een grote verzekeraar, zal wel verpest zijn ;) ) door het over uitzonderingsgevallen te hebben. Maar ik ken inderdaad geen concrete verhalen waarbij dat het geval was.

Mijn advies: eigenaar een goede AVP (check / meld voor de zekerheid even dat je een paard hebt). (Ouders van) bijrijder een goede AVP. En voor 'je weet maar nooit' ook een rechtsbijstandverzekering. Dan heb je waarschijnlijk bij ongelukken nergens last van. Dan vechten de versschillende verzekeringen het verder wel met elkaar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:05

lianne304 schreef:
zo als ik al zij het zijn 2 haflingers en ik mag er echt alles mee doen ik heb dan wel mijn eigen rij matriaal gehaald maar dat vond ik niet erg :D .
de eigenaaren doen zelf nicks met de paarden ze verplaatsen de paarden allen van wieland en geven ze eten enzo.
ik hoef de stallen niet uit te mesten of klusjes te doen, het is echt helemaal gratis en ik mag dan doen wat ik wil. <<) allen als ik buiten wou rijden dan moest de paarden verzekert worden zodat als er wat zou gebeuren met de paarden en de dierenarst zou moeten komen dat er dan een verzekering voor staat. maar dan zouden we dat waarschijnlijk delen ofzo. maar nou vraag ik me nog af hoe veel het kost om een paard er echt voor te verzekeren? ofzo of kan dat niet :? ?

hoopelijk heb ik het wat beter uitgelegt voor de duidelijkheid!

Ah maar dit is wat anders dan in de openingspost! De eigenaren willen in feite dus gewoon dat jij hun paarden verzekerd voor ziektekosten... Dat is een dure grap ik betaalde voor mijn haflinger 80 per kwartaal dus x 2 is 160 dat zou uitkomen voor jou op ruim 50/60 per maand.. En dan betaal jij in feite de DA rekeningen..

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:10

oke supper bedankt dit was het antwoord wat ik zogt :D
en als het goed is gingen ze prijs verdelen maar dan zal ik het er met mijn ouders en eigenaaren over hebben. :D

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:34

en daarbij mocht er wat gebeuren stel he :
jij en je paard gaan door een stomme fout onderuit, hierbij raakt ook een scooterrijder bij betrokken , die raakt zwaargewond , het paard zelf is er ook niet best aan toe ...

dan moet je dus helemaal uit gaan zoeken wat de rechten zijn (verzekeringsrechten ) voor jou , de scooter rijder want door jou fout is hij zwaargewond, en het paard...en dan dus alle rompslomp nadien ,...
ik denk dat de eigenaar in zulke gevallen nooit meer een ander op zijn paard laat...

je bent minderjarig, je ouders hun verzekering daar gaat het van af, en dan de eigenaar nog, ..in het verkeer rijden nu eenmaal meer gebruikers..

ik heb gelukkig nog nooit een bijrijder gehad voor mijn paard, en ga dat ook nooit doen , maar toen ik een bijrijder zocht van 18+ omdat ik zwanger was en er reageerde enkel meisjes van de leeftijd van 10 t/m 16 wouden wel buiten rijden enz... ik begin daar niet aan ,zeker niet naar buiten.. puur ook om het stukje verantwoordelijheid wat ik bij jou in de foto's al niet terug zie.. niet om je af te kraken, maar je bent jong en neem erg veel risico's en dat hoort ook bij de leeftijd god weet wat ik allemaal heb uitgespookt :D , maar achteraf denk ik dom dom dom ... maar goed ..

lekker in de wei blijven rijden :) of de bak zoek het gevaar gewoon niet op ,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:39

Sparky10 schreef:
jij en je paard gaan door een stomme fout onderuit, hierbij raakt ook een scooterrijder bij betrokken , die raakt zwaargewond , het paard zelf is er ook niet best aan toe ...

dan moet je dus helemaal uit gaan zoeken wat de rechten zijn (verzekeringsrechten ) voor jou , de scooter rijder want door jou fout is hij zwaargewond, en het paard...en dan dus alle rompslomp nadien ,...
ik denk dat de eigenaar in zulke gevallen nooit meer een ander op zijn paard laat...

je bent minderjarig, je ouders hun verzekering daar gaat het van af, en dan de eigenaar nog, ..in het verkeer rijden nu eenmaal meer gebruikers..

ik heb gelukkig nog nooit een bijrijder gehad voor mijn paard, en ga dat ook nooit doen , maar toen ik een bijrijder zocht van 18+ omdat ik zwanger was en er reageerde enkel meisjes van de leeftijd van 10 t/m 16 wouden wel buiten rijden enz... ik begin daar niet aan ,zeker niet naar buiten.. puur ook om het stukje verantwoordelijheid wat ik bij jou in de foto's al niet terug zie.. niet om je af te kraken, maar je bent jong en neem erg veel risico's en dat hoort ook bij de leeftijd god weet wat ik allemaal heb uitgespookt :D , maar achteraf denk ik dom dom dom ... maar goed ..

Dat is ook wel wat egoistisch: je hebt zelf alles gedaan wat god verboden heeft, maar je gunt het een ander niet omdat je bang bent voor iets wat helemaal nog niet zo zeker is.

Ik heb zo'n ondernemend "kind" als bijrijder en die mag gerust naar buiten, alleen moet er wel iemand bij zijn. Ik weet (en zij ook) dat het paard buiten niet 100% betrouwbaar is. Iemand erbij maakt dan net het verschil; kwestie van je paard kennen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:55

ikke schreef:
Sparky10 schreef:

Dat is ook wel wat egoistisch: je hebt zelf alles gedaan wat god verboden heeft, maar je gunt het een ander niet omdat je bang bent voor iets wat helemaal nog niet zo zeker is.

Ik heb zo'n ondernemend "kind" als bijrijder en die mag gerust naar buiten, alleen moet er wel iemand bij zijn. Ik weet (en zij ook) dat het paard buiten niet 100% betrouwbaar is. Iemand erbij maakt dan net het verschil; kwestie van je paard kennen.

ik deed het met mijn eigen paardje :) en die heb ik nog, maar doelde meer op eh de dingen buiten het paardrijden om ook :) , ik was zoohoo niet oplettend en fout bezig :)
maar he tis goed gekomen, maar met een paard van een ander?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:40

Sparky10 schreef:
ik deed het met mijn eigen paardje :) en die heb ik nog, maar doelde meer op eh de dingen buiten het paardrijden om ook :) , ik was zoohoo niet oplettend en fout bezig :)

Ik denk dat je als volwassene moet kijken naar de gulden middenweg. Laat kinderen gerust op hun bek gaan maar zorg ervoor dat ze zachtjes vallen :D Dan maakt eigen of andermans paard niet zoveel uit.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:51

ikke schreef:
Sparky10 schreef:

Ik denk dat je als volwassene moet kijken naar de gulden middenweg. Laat kinderen gerust op hun bek gaan maar zorg ervoor dat ze zachtjes vallen :D Dan maakt eigen of andermans paard niet zoveel uit.

stel dat ik een verzorgster had , en er gebeurt een ongeluk . hoe banketstaaf ook ... mijn vertrouwen zou dan weg zijn :)

tuurlijk van fouten moet je leren! zeker ,maar niet met andermans dier, maar goed zo denk ik er over een ander zou het niet uitmaken denk ik

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 16:43

en zouwieso zij de eigenaar het eerste jaar mee gaan voor de zeker heid aangezien de paarden ook niet egt vaak op de weg komen en als alles goed gaat na een jaar dat we dan Mischien allen mogen rijden maar het lieft wel met een volwassenen er bij.