ikkebenhier schreef:Waarom maken ze die dan?
Ik heb het over van die equi-trek 2-paard auto'tjes
Omdat ze in het buitenland ook vaak wat kleinere paardjes hebben (Frankrijk, waar al die gebakjes vandaan komen).
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
edice schreef:Toydoll schreef:
Maar 60pk? Dat is wel heel weinig zeker als je nog eens gaat overladen met twee paarden.
ilaan schreef:Word steeds blijer dat bijna iedereen in mijn omgeving een groot rijbewijs heeft (allemaal int. vrachtwagenchauffeurs).
Ik denk dat het beste is om niet met dat B rijbewijs te blijven zitten want 3500 kg voor een paardenvrachtwagentje is natuurlijk niets.
Leuk detail, als je aan buitenlandse chauffeurs vraagt wat hun grootste ergernis is in NL op de weg is het antwoord vaak 'Those damn horse trailers'
ikke schreef:Buitenlandse chauffeurs zijn het meestal als er te hard en roekeloos wordt gereden.... iets met potten en ketels dus.....
Daarnaast zijn er wel opties om met B-E rijbewijs te rijden EN voldoende laadvermogen te hebben:
http://www.be-combi.nl/?gclid=CO3WjYHdv ... tAodB0QA-Q
Kijk hier maar eens rond. Staan geen paardenautootjes op maar het principe is natuurlijk gelijk.
Citaat:De houder van een rijbewijs B+E mag een samenstel** besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 750 kg en ten hoogste 3.500 kg.
Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs C1+E vereist.
De houder van een rijbewijs B+E, afgegeven vóór 01/05/2013, mag een samenstel** besturen, bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** niet meer dan 12.000 kg bedraagt.
s0173957 schreef:Wat is dan het verschil na 19-01-2013?
Klopt dit ook in NL?Citaat:De houder van een rijbewijs B+E mag een samenstel** besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 750 kg en ten hoogste 3.500 kg.
Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs C1+E vereist.
De houder van een rijbewijs B+E, afgegeven vóór 01/05/2013, mag een samenstel** besturen, bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** niet meer dan 12.000 kg bedraagt.
Maar als ik dit lees moet er dus geen rekening gehouden worden met de MTM van de trekker, zolang die maar onder de 3500kg blijft.
En dus mag de totale MTM 7000 kg zijn theoretisch?
Geen idee wat de MTM van zo'n aanhanger is trouwens.

Rex_Rolfo schreef:Verschil in datum zal wel verschil in land zijn, NL 19-01-2013 en B 01-05-2013.
De 7000 kg van het samenstel is trouwens een theoretisch maximum voor het 'nieuwe' BE, als trekkend voertuig een TMM heeft minder dan 3500 kg gaat het maximum van de combi ook omlaag.
[/miereneukmodus]
By the way ikke, nieuw stopwoord? "gebakje"
ikke schreef:Klopt, dat zijn de regels voor degenen die hun B-E NA 19-01-2013 hebben gehaald.
cissy schreef:ikke schreef:Klopt, dat zijn de regels voor degenen die hun B-E NA 19-01-2013 hebben gehaald.
Misschien een stomme vraag maar hoe zie je dat aan je rijbewijs? Ik moet de mijne gaan vervangen volgend jaar dus ik heb nog zo'n driedelige, straks krijg je een kaartje maar staat daar de datum op wanneer je BE hebt gehaald?
Sussanne schreef:Nederland en regeltjes... en dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die niet wist dat je op een 2-p vrachtwagen, niet 2 paarden kon houden. Maar fijn dat door dit topic veel mensen er nu achter komen, net als ik. Ik ga er over denken wat op den duur wijsheid is. Voor nu ben ik nog geen trailer/vrachtwagen nodig, maar wie weet in de toekomst.
cissy schreef:@Bliver, mooi! Toch maak ik maar even een kopietje voor de zekerheid, heb wel eens gehoord dat iemand spontaan zijn E kwijt was na verlengen