2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 06:56

ikkebenhier schreef:
Waarom maken ze die dan?
Ik heb het over van die equi-trek 2-paard auto'tjes

Omdat ze in het buitenland ook vaak wat kleinere paardjes hebben (Frankrijk, waar al die gebakjes vandaan komen).

edice
Berichten: 181
Geregistreerd: 18-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:38


ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:45

edice schreef:
Toydoll schreef:

Maar 60pk? Dat is wel heel weinig zeker als je nog eens gaat overladen met twee paarden.

Dat is een schrijffout van de adverteerder; een 308 heeft (ongeveer) 80pk en dat is nog steeds heel weinig, zeker omdat het uit een relatief klein blok geperst wordt, hetgeen ook nog eens niet de wereld aan koppel oplevert.

Dit soort Mercedes-gebakjes zijn ook verkrijgbaar als 416 met 160pk en 4500kg TMM; wel C-rijbewijs maar omdat de wagen zelf nauwelijks zwaarder is, heb je ongeveer 2000kg laadvermogen; will do the job.......

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: 2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:53

Word steeds blijer dat bijna iedereen in mijn omgeving een groot rijbewijs heeft (allemaal int. vrachtwagenchauffeurs).

Ik denk dat het beste is om niet met dat B rijbewijs te blijven zitten want 3500 kg voor een paardenvrachtwagentje is natuurlijk niets.
Leuk detail, als je aan buitenlandse chauffeurs vraagt wat hun grootste ergernis is in NL op de weg is het antwoord vaak 'Those damn horse trailers' :')

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:01

ilaan schreef:
Word steeds blijer dat bijna iedereen in mijn omgeving een groot rijbewijs heeft (allemaal int. vrachtwagenchauffeurs).

Ik denk dat het beste is om niet met dat B rijbewijs te blijven zitten want 3500 kg voor een paardenvrachtwagentje is natuurlijk niets.
Leuk detail, als je aan buitenlandse chauffeurs vraagt wat hun grootste ergernis is in NL op de weg is het antwoord vaak 'Those damn horse trailers' :')

Buitenlandse chauffeurs zijn het meestal als er te hard en roekeloos wordt gereden.... iets met potten en ketels dus.....

Daarnaast zijn er wel opties om met B-E rijbewijs te rijden EN voldoende laadvermogen te hebben:
http://www.be-combi.nl/?gclid=CO3WjYHdv ... tAodB0QA-Q
Kijk hier maar eens rond. Staan geen paardenautootjes op maar het principe is natuurlijk gelijk.

criollo_yess

Berichten: 1283
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:40

Als je een vrachtwagentje ziet en je kunt het kenteken lezen, dan kun je op de site van de RDW de kentekengegevens erbij zoeken, gratis. Dus ook het lege gewicht en het laadvermogen. Hier kun je dan uitrekenen of je er uberhaupt wel 1 paard in kunt vervoeren met je B rijbewijs.

http://www.rdw-kenteken.nl/

Santos_05
Fotograaf

Berichten: 3187
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:47


s0173957

Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:52

ikke schreef:
Buitenlandse chauffeurs zijn het meestal als er te hard en roekeloos wordt gereden.... iets met potten en ketels dus.....

Daarnaast zijn er wel opties om met B-E rijbewijs te rijden EN voldoende laadvermogen te hebben:
http://www.be-combi.nl/?gclid=CO3WjYHdv ... tAodB0QA-Q
Kijk hier maar eens rond. Staan geen paardenautootjes op maar het principe is natuurlijk gelijk.



http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr


En nog degelijke prijs voor zoiets ook... mocht wel wat meer pk hebben, de trekker.

Even duur als deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr

Met 890 kg laadvermogen, amper 1 paard dus.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 14-07-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:52


ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:12


s0173957

Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:14

Wat is dan het verschil na 19-01-2013?

Klopt dit ook in NL?

Citaat:
De houder van een rijbewijs B+E mag een samenstel** besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 750 kg en ten hoogste 3.500 kg.
Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs C1+E vereist.
De houder van een rijbewijs B+E, afgegeven vóór 01/05/2013, mag een samenstel** besturen, bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** niet meer dan 12.000 kg bedraagt.


Maar als ik dit lees moet er dus geen rekening gehouden worden met de MTM van de trekker, zolang die maar onder de 3500kg blijft.
En dus mag de totale MTM 7000 kg zijn theoretisch?

Geen idee wat de MTM van zo'n aanhanger is trouwens.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:52

s0173957 schreef:
Wat is dan het verschil na 19-01-2013?

Klopt dit ook in NL?

Citaat:
De houder van een rijbewijs B+E mag een samenstel** besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 750 kg en ten hoogste 3.500 kg.
Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs C1+E vereist.
De houder van een rijbewijs B+E, afgegeven vóór 01/05/2013, mag een samenstel** besturen, bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** niet meer dan 12.000 kg bedraagt.


Maar als ik dit lees moet er dus geen rekening gehouden worden met de MTM van de trekker, zolang die maar onder de 3500kg blijft.
En dus mag de totale MTM 7000 kg zijn theoretisch?

Geen idee wat de MTM van zo'n aanhanger is trouwens.

Klopt, dat zijn de regels voor degenen die hun B-E NA 19-01-2013 hebben gehaald. De opleggercombi uit de link mag je dus NIET rijden met dat rijbewijs!! Je hebt dan C(1)-E nodig.

Degenen die voor 19-01-2013 hun rijbewijs hebben gehaald, hebben geen beperking op het aanhangergewicht en mogen de bovengenoemde TMM 10.000kg combi WEL rijden.

DAT is dus het verschil tussen beide versies: de 7000kg grens van het samenstel.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:49

Verschil in datum zal wel verschil in land zijn, NL 19-01-2013 en B 01-05-2013.

De 7000 kg van het samenstel is trouwens een theoretisch maximum voor het 'nieuwe' BE, als trekkend voertuig een TMM heeft minder dan 3500 kg gaat het maximum van de combi ook omlaag.

[/miereneukmodus] ;)


By the way ikke, nieuw stopwoord? "gebakje" :D

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:50

Rex_Rolfo schreef:
Verschil in datum zal wel verschil in land zijn, NL 19-01-2013 en B 01-05-2013.

De 7000 kg van het samenstel is trouwens een theoretisch maximum voor het 'nieuwe' BE, als trekkend voertuig een TMM heeft minder dan 3500 kg gaat het maximum van de combi ook omlaag.

[/miereneukmodus] ;)


By the way ikke, nieuw stopwoord? "gebakje" :D

Hoezo? Ik heb zelfs een auto met die naam. Is nog te koop ook......

Die 3500kg TMM voor de aanhanger is ook puur ingegeven door de rest van de wetgeving (APK-plicht, autonoom remsysteem e.d.) die voor zwaardere aanhangers geldt.

Dat zetten ze in de ad er overigens niet bij; dat die oplegger APK-plichtig is........

cissy

Berichten: 20544
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:45

ikke schreef:
Klopt, dat zijn de regels voor degenen die hun B-E NA 19-01-2013 hebben gehaald.

Misschien een stomme vraag maar hoe zie je dat aan je rijbewijs? Ik moet de mijne gaan vervangen volgend jaar dus ik heb nog zo'n driedelige, straks krijg je een kaartje maar staat daar de datum op wanneer je BE hebt gehaald?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:55

cissy schreef:
ikke schreef:
Klopt, dat zijn de regels voor degenen die hun B-E NA 19-01-2013 hebben gehaald.

Misschien een stomme vraag maar hoe zie je dat aan je rijbewijs? Ik moet de mijne gaan vervangen volgend jaar dus ik heb nog zo'n driedelige, straks krijg je een kaartje maar staat daar de datum op wanneer je BE hebt gehaald?

Ik ben zomaar niet verbaast als de dames en heren slimmeriken in Den Haag daar helemaal niet over hebben nagedacht.......

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:00


Anoniem

Re: 2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:08

Ik mag 1050 kg opladen. Met brandstof, spullen en (meestal) 2 personen kan er inderdaad net 1 paard op.
Gaat om een Equi-trek 2 paards vrachtwagen. Dit wisten wij van te voren maar gebruiken hem ook alleen voor 1 paard tegelijk. Ik vind hem ideaal, heb alleen een B rijbewijs dus hoefde ook niet mijn BE of C te halen. Vind ze veel fijner rijden dan een trailer. Maar 2 paarden erop mag inderdaad niet.

cissy

Berichten: 20544
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:05

Dat vraag ik me dus terecht af Ikke en RexRolfo, misschien maar even een kopietje maken van mijn rijbewijs voordat ik m inlever om te verlengen...

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: 2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:06

Nederland en regeltjes... en dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die niet wist dat je op een 2-p vrachtwagen, niet 2 paarden kon houden. Maar fijn dat door dit topic veel mensen er nu achter komen, net als ik. Ik ga er over denken wat op den duur wijsheid is. Voor nu ben ik nog geen trailer/vrachtwagen nodig, maar wie weet in de toekomst.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 06:22

Ook op het pasje staat gewoon de datum wanneer je welk rijbewijs hebt gehaald

cissy

Berichten: 20544
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:49

Sussanne schreef:
Nederland en regeltjes... en dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die niet wist dat je op een 2-p vrachtwagen, niet 2 paarden kon houden. Maar fijn dat door dit topic veel mensen er nu achter komen, net als ik. Ik ga er over denken wat op den duur wijsheid is. Voor nu ben ik nog geen trailer/vrachtwagen nodig, maar wie weet in de toekomst.


Er zijn al regelmatig topics hierover geweest, er wordt ook regelmatig over gesproken in trailer topics, maar nog steeds is het niet overal bekend. Vandaar dat het fijn is dat het regelmatig herhaald wordt.

@Bliver, mooi! Toch maak ik maar even een kopietje voor de zekerheid, heb wel eens gehoord dat iemand spontaan zijn E kwijt was na verlengen :)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:04

cissy schreef:
@Bliver, mooi! Toch maak ik maar even een kopietje voor de zekerheid, heb wel eens gehoord dat iemand spontaan zijn E kwijt was na verlengen :)

Yep, altijd goed om dat vast te leggen. Ik ken het andersom; iemand die opeens C en D rijker was.
Maar ik ben bijvoorbeeld de trekhaak van mijn oude 4x4 kwijt; moet ik de RDW ook nog eens voor aan de tand voelen (claims indienen gaat niet zoveel nut hebben, vrees ik....)


Maar in deze context voor de juristen onder ons: hoe wordt dat geregistreerd? Die persoon die vanuit het niks C en D had, die zal dus gewoon een vrachtwagen kunnen huren en ermee gaan rijden. Een verhuurder heeft geen andere controle-optie op de juistheid van die papieren. Stel dat er wat gebeurt (brokken), wie is er dan waarvoor verantwoordelijk?? Hoe ver strekt dat?

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:12

ikke schreef:
Maar ik ben bijvoorbeeld de trekhaak van mijn oude 4x4 kwijt

Duh, moet je 'm ook maar met Loctite vastzetten.



Land Rover denkt zeker dat ie een Harley Davidson is :+

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:19

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Maar ik ben bijvoorbeeld de trekhaak van mijn oude 4x4 kwijt

Duh, moet je 'm ook maar met Loctite vastzetten.



Land Rover denkt zeker dat ie een Harley Davidson is :+

:D :D :D