Trailerreis naar Frankrijk, wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Re: Trailerreis naar Frankrijk, wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:40

Bedankt voor alle reacties!!! Hier heb ik zeker wat aan :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:50

ik vraag me eigenlijk af hoeveel appelsap we mee moeten nemen? en hoe vaak moeten/ is het beste om ze van de trailer te halen?
En als ze van de trailer afgaan moeten ze dan dekentjes op?

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:02

Eventueel zemelen en olie(klein scheutje per keer) krijgen ze toch vocht binnen als ze niet veel willen drinken en olie is goed voor de darmen. Aangezien ze een lange tijd "stil" staan. Hier nemen ze op een lange reis gewoon een zak appels van de lidle ofzo voor de paarden.
En een flesje van colosan tegen koliek. Je weet maar nooit en is erg vervelend als je halverwege eentje ermee hebt.

M'n zusje is een keer naar Oostenrijk gereden met der paard voor een eventing wedstrijd en is in een keer doorgereden. Als ze gewend zijn om te reizen is dat het slimste.

En voor de dekens zou ik gewoon kijken naar de temperatuur daar.

Alvast een goede reis!
Laatst bijgewerkt door reneemontana op 29-06-14 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:03

Poeff dat weet ik ook niet. Maar is een paar prikpaaltjes en wat draad niet slim om achterin te leggen? Als er wat gebeurd onderweg, kan je ze daar even ''kwijt''.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 17:12

Bedankt voor de reacties. Slim om inderdaad wat mee te nemen tegen koliek!
Prikpaaltjes is inderdaad ook wel handig :)

Alleen dekentjes..ik heb nog geen zweetdekentjes oid voor ze..
Heeft iemand nog wat liggen voor een kleine prijs of weet iemand waar ik dit zo snel kan halen ?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:16

In plaats van appelsap kan je ook appelmoes mee nemen om door het water te mengen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:21

Hooinetjes?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:22

Reservewiel voor auto en trailer en een krik, gevarendriehoek en gele hesjes

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:27

xAnnouk schreef:
ik vraag me eigenlijk af hoeveel appelsap we mee moeten nemen? en hoe vaak moeten/ is het beste om ze van de trailer te halen?
En als ze van de trailer afgaan moeten ze dan dekentjes op?

Dat hangt erg af van hoe ver jullie gaan. In principe zou ik wel regelmatig pauze houden maar zo min mogelijk van de wagen af willen hebben. Ik vind het risico wel erg groot, zeker langs grote wegen.

En neem inderdaad zo veel mogelijk tolwegen. Ja dit kost geld maar het rijd veel rustiger voor de paarden. In Frankrijk zijn ze groot fan van rotondes en de 'binnenwegen' zijn niet allemaal even goed onderhouden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:28

ChevalNoir schreef:
Reservewiel voor auto en trailer en een krik, gevarendriehoek en gele hesjes

Het is in Frankrijk verplicht om voor iedere mogelijke inzittende in de auto een hesje te hebben. Tevens dien je 2! alcoholtests te hebben.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:33

Ik zou (zoals al gezegd) zeker prikpaaltjes en draad meenemen. Je weet nooit dat je ze eens even ergens moet neerzetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:38

Zorg ook dat je het bewijs hebt dat alle vier de paarden gezond zijn en uitgevoerd mogen worden. Dit moet je via de keuringdienst van waren in Eindhoven regelen. Via hun site kun je daarover meer info krijgen.
Vertrek zo vroeg mogelijk, desnoods rond 2.00 uur - 3.00 uur zodat je vroeg Parijs voorbij bent, scheelt je files dus veel tijd en stress. Als je naar het zuiden moet is Antwerpen, Lille, Parijs, en dan richting Bordeaux tot je A20 Toulouse splitsing krijgt de meest rustige route. De route du soleil is vaak veel drukker in de zomer.
Houd het normale eet ritme van de paarden aan. Zorg dat er onbeperkt hooi wordt aangeboden in netten. Neem jerrycans met het water dat ze NU drinken mee en emmers om het ze te kunnen aanbieden. Ze zullen dan gewoon normaal drinken. Appelsap door het water enz. is niet nodig (tenminste bij ons niet). Als de paarden rustig zijn rijdt zoveel mogelijk door via de tolwegen. Wij hebben over 850 KM met de paarden 10 uur gedaan (geen files). Wij hebben een lichte auto dus hebben niet harder dan 90 KM kunnen rijden. Mijn man en ik reden om en om. Als je zware auto hebt mag je in Frankrijk harder rijden dan 90 KM zoals in NL en dat is fijn want dan ben je er ook op tijd. Houdt er rekening mee dat het nu al heel warm kan zijn dus zorg dat je vroeg voorbij Parijs bent. Zondag rijden er geen vrachtwagens in Frankrijk en dat is een fijne dag dus om te rijden. Nee in een jerrycan ook extra benzine mee.
Neem reserve band mee voor de trailer en een speciale krik waarmee je de trailer gemakkelijk omhoog kunt krikken zodat je de paardjes niet uit hoeft te laden (wij hebben het meegemaakt en waren blij met de gemakkelijke krik).
Neem uiteraard de paarden paspoorten mee.
Succes!

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:43

In plaats van appelsap kan je ook erg nat aangemaakte slobber of speedibeet (voldoende laten weken) geven als ze onderweg slecht willen drinken. Thuis vooraf even testen wat ze het liefste opslobberen, dan weet je bijna zeker dat je ze tijdens de reis voldoende vocht binnen kan laten krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:51

Bij de voedsel en waren authoriteit een gezondheidsverklaring aanvragen. Deze komen dan binnen 24 uur voor vertrek bij je op stal kijken en de verklaring afgeven.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:59

het enige wat ik buiten bovenstaande kan bedeken is spons- voor warmte
en misschien iets van reflecterende dingen voor de paarden??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:02

Water
Appelen en wortels
Die leggen wij vaak in een bodempje water als ze niet willen drinken.
Emmers
Een camera
Wij rijden meer dan 1000km elk jaar, in 1 keer.
Paarden niet afladen. Is voor niks nodig en vraagt om problemen.

Als je daar komt moeten ze zo lang mogelijk los zodat de stijvigheid eruit kan.

Hooi aanbieden, eventueel nat hooi als je al weet dat ze niet of slecht gaan drinken.

Reserve wielen, sleutels, krik...

Reservesleutel, lampjes etc.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:20

De routebeschrijving van pien_2010 is het meest handige om door parijs te komen. Onthoud dit dus haha

Let inderdaad goed op wat je voor jezelf ook verplicht bent om mee te nemen. En je neemt prikpaaltjes mee maar laad ze onderweg niet onnodig uit.. het blijven shetten die maar al te goed weten te ontsnappen.

Nou veel succes dan maar!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:30

Ik weet niet of daar dazen of andere (steek)vliegen zijn, anders misschien spray daartegen, mocht je ze toch om de een of andere reden uit moeten laden.

Ik denk ook wel dat rusten goed voor ze is om de zoveel tijd, maar niet uitladen.

Succes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:35

ilaan schreef:
De routebeschrijving van pien_2010 is het meest handige om door parijs te komen. Onthoud dit dus haha

Het gaat erom dat je als het enigszins kan de route du soleil moet zien te omzeilen. Volgens mij heb ik dat goed geformuleerd. Want daar hebben wij ooit (zonder paarden) zo verschrikkelijk in de file gestaan dat je daar niet vrolijk van wordt. Natuurlijk bedoel ik dat je bij Parijs de borden Bordeaux gaat volgen (A86) totdat je afslag A20 krijgt richting Limoges etc..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:41

[pien_2010] schreef:
ilaan schreef:
De routebeschrijving van [pien_2010] is het meest handige om door parijs te komen. Onthoud dit dus haha

Wellicht niet slim geformuleerd :D maar het gaat erom dat je als het enigszins kan de route du soleil moet zien te omzeilen. Want daar hebben wij ooit (zonder paarden) zo verschrikkelijk in de file gestaan dat je daar niet vrolijk van wordt. Natuurlijk bedoel ik dat je bij Parijs de borden Bordeaux gaat volgen (A86) totdat je afslag A20 krijgt richting Limoges etc..

Eigenlijk komt het er op neer dat je door Parijs de borden Bordeaux moet volgen. Zodra je Parijs uit bent en door de tolpoorten bent kan je de weg vervolgen in de richting die je op wilt. (Ervan uitgaand dat je zuid gaat is dat inderdaad de a20 richting Bordeaux / Orléans (zeg ik zo even uit mijn hoofd).

Mocht je nu op de radio horen dat Parijs heel erg vast staat (107.7 fm) kun je er eventueel voor kiezen om om te rijden over metz-Nancy (104 dacht ik). Hier draai je op vlak voordat je Parijs in rijd. Dit is een stukje langer en kost bij doorrijdend verkeer ongeveer een half uur extra maar als Parijs volledig vast staat is het een prima alternatief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:47

Goed omschreven Lizy. Ik kan het inmiddels "met mijn ogen dicht rijden" maar opschrijven is weer anders. En de omleiding die je beschrijft hebben wij nog nooit nodig gehad maar hebben we wel bij de hand. Klopt ook.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:53

Ik heb hetzelfde Pien. Ik rij het zo maar moest echt even hard nadenken over wat er op de borden staat.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:10

Bedankt voor de reacties.
Kwa weg etc dat kunnen we eigenlijk zowat al dromen. We gaan een paar keer per jaar al naar frankrijk(familie) en dit keer nemen we de ponys mee.

Dus niet uitladen zeggen jullie?
Als we ze water willen geven oid dan kunnen we moeilijk bij de middelste omdat ze "vrachtwagenwijs" vervoerd worden.
(we nemen er trouwens nu drie mee)

Bedankt voor het meedenken allemaal :)
Mochten mensen nog meer aandachtspunten/tips hebben hoor ik het graag!

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:23

Er af halen zou ik je idd afraden, doordat je ze vrachtwagen gewijs vervoert kost het hun ook minder energie. Wel raad ik je aan om bij aankomst een flink stuk (zeker 20min als het niet langer is) te gaan lopen met ze.

Nog een tip: geen krachtvoer tijdens de rit maar alleen lichtverteerbaar voedsel om koliek of verstoppingen te verkomen. Ze staan stil dus de darmen zijn ook wat minder actief.

Ik weet niet hoeveel ruimte je nog in je trailer hebt als ze er instaan maar misschien kan je een emmer onder de ene z'n hoofd doorschuiven naar de middelste. Of ze samen uit een emmer laten drinken als ze dit thuis ook al gewend zijn. Anders alvast laten wennen thuis voordat je weggaat om ze water te geven uit een emmer.

Mijn paarden ken het erg goed en accepteren het dus ook op vreemd terrein en op de wagen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:24

Nee niet eraf halen hoor. Wij zijn ook naar Frankrijk gereden en zijn ook gewoon doorgereden. Onderweg wat water gegeven en de mogelijkheid om even te plassen. Die van mij doet dat niet tijdens het rijden.