Mentrailer vs gewone trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:32

FlyAway schreef:
djuulsie schreef:
Nee, dat hoef ik niet :) en dat weet ik heel zeker :o dus zullen we dat verder buiten beschouwing laten?

Ik wil alleen graag weten wat de ervaringen zijn met mentrailers vs gewone trailers?

Als je nog steeds de Sorento hebt, zou mij verbazen als je qua gewichten binnen het B rijbewijs kunt blijven.

De maximale toegestane massa van jouw auto is namelijk 2455kg. Dat betekent dat de trailer die je er achter hangt een maximale toegestane massa van maximaal 1045kg mag hebben, wil je binnen de grenzen van het B rijbewijs blijven.

Ik trek de trailer nu niet met de Sorento, dus mag ik met mn B-rijbewijs rijden. Kunnen we er dan nu over ophouden of ik wel of niet met B mag rijden? :D

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:33

djuulsie schreef:
Vind em erg mooi! +:)+

Bedankt :o Voorin naast de wagen zit nog een bankje met opbergruimte eronder en een opklapbaar tafeltje, dus als de wagen eruit is kun je voorin ook lekker zitten.

djuulsie

Re: Mentrailer vs gewone trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:37

Hoe groot is jouw wagen? En hoe groot kan die max zijn?

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:18

djuulsie schreef:
Hoe groot is jouw wagen? En hoe groot kan die max zijn?

2 meter lang x 1.27 m spoorbreedte past ongeveer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:19

djuulsie schreef:
Nee, dat hoef ik niet :) en dat weet ik heel zeker :o dus zullen we dat verder buiten beschouwing laten?

Ik wil alleen graag weten wat de ervaringen zijn met mentrailers vs gewone trailers?

Ik weet niet wat de MTM van een mentrailer is maar ik kan me niet voorstellen dat je die met B mag rijden, een gewone 2 paards is al 2000kg, dan moet je het karretje ook nog eens mee gaan rekenen. Plus een dikke auto ervoor, ik geloof nooit dat dat gaat met B.

Mijn ervaring met een mentrailer is dat je wat moeilijker kunt manouvreren doordat de hele combi wat langer is. Je moet ook goed opletten dat je menkar niet te breed is zodat hij meer naar voren op de dissel komt waardoor je draaicirkel te groot wordt en je met krappe bochten toch echt anders moet gaan sturen.

Voordeel is dat je wel alles lekker bij de hand hebt op 1 kar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:27

@Cissy
Dat zegt TS ook niet?
Citaat:
Mentrailer
+ kan overal heen met wagen en paard
+ kan overal heen met paard
+ geen extra auto met aanhanger meer nodig
- moet E halen
- mega gevaarte achter de auto

Ze geeft aan nu met een trailer te rijden (wat voor 1 zegt zij niet) en deze mag ze gewoon met B met een normale auto rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:30

ok, overheen gelezen... maar ze zegt ook dat ze dat niet hoeft. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:31

cissy schreef:
ok, overheen gelezen... maar ze zegt ook dat ze dat niet hoeft. :)

Wel met een mentrailer, maar niet met een gewone trailer.

Daarnaast zeg TS

Citaat:
Ik trek de trailer nu niet met de Sorento, dus mag ik met mn B-rijbewijs rijden. Kunnen we er dan nu over ophouden of ik wel of niet met B mag rijden? :D

en
djuulsie schreef:
Nee, zit niet over de 3500kg heen ;)

E wil ik sowieso gaan halen idd :j

djuulsie

Re: Mentrailer vs gewone trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 22:24

Ik weet dat ik mn E moet halen voor een mentrailer :j daar hoeft niemand zich druk over te maken. Nogmaals, ik vraag alleen naar ervaringen.

Van die grotere draaicirkel had ik nog niet over nagedacht idd, das wel een goede.

Ik blijf het een moeilijke keus vinden, ookal lijkt een mentrailer handiger

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:31

Ik ben ontzettend blij met mijn tweepaards-mentrailer. Met 1 paard + wagen (in totaal 1650 kg gewogen gewicht) mag hij achter de VW Passat, met 2 paarden + wagen gaat hij achter de auto van mijn stalgenootje.
Na een kleine aanpassing bij Touran Trailers heeft Jan Tap hem eens goed "doorgewogen", met het oog op de kogeldruk achter de Passat. Hij raadde me aan om met 1 paard achterin en zonder koets, wat meer gewicht naar voren te brengen. Paard kan niet naar verder naar voren, dus zonder koets is de mentrailer beter in balans met 150 kg ballast aan de voorkant (zandzakken).
Ik heb zo een heel schema'tje gehad (1 of 2 pony's / paarden, wel of geen koets) en ook hoe ik de bandenspanning daarop kan aanpassen.

Draaicirkel went vanzelf, gewoon vaak doen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:36

Wij hebben ook een mentrailer, een alluminium Humbauer,kijk even op allerlei sites/merken, zit vast ook nog wel verschil in qua gewicht..
Wij trekken hem sinds kort met een BMW 5.20 D, hiervoor een Audi Q5,mogen beiden 2000 kilo trekken.
We gaan ook op wedstrijd met 1 pony en zonder wagen, dressuur ohz, trailer ligt als een huis op de weg, geen xtra belasting oid voorop, hij ligt gewoon stabiel.
Keus lijkt mij niet moeilijk, draaicirkel is even wennen, maar dat leer je toch bij je E bewijs, ben je wrs nog wel langer..
Succes met je keus!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:47

We hebben eerst een bockmann tweepaards gehad en sinds 2 jaar nu een bockmann 2 paards mentrailer.

Veel verschil met rijden is er niet. Het haalt kwa wegligging niet uit of hij leeg is er wel of geen paard of wel of geen kar op staat.
Het enige is dat je de bochten wat ruimer moet nemen maar voor de rest rijd het hetzelfde.
Mentrailer is zo veel makkelijker als je ment en je je kar mee wil.

Maar inderdaad je auto moet het wel kunnen trekken. Onze mentrailer weegt leeg al 1065 kg. en met 2 paarden en de kar zit je rond de 2500 kg.

Maar ik kan het je aanraden.

Het nadeel kan zijn dat je dus inderdaad wel een aardige wagen ervoor moet hebben. Wij hadden een land rover discovery dus dat was geen probleem. Alleen is deze nu verkocht en hebben we een opel vivaro gekocht. Deze mag veel minder gewicht trekken. Maar met 1 paard en wagen mag het nog. Ik ga eigenlijk nooit meer met 2 paarden en wagen op pad. Rij enkelspan en wil dat ook blijven doen.