wie is er verantwoordelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:56

Mjay schreef:
je WA is dus echt niet alleen voor autos hoor je bent verplicht een wa te hebben ik heb niet eens een auto..... check dat maar eens even, er is al eens eerder een topic over geweest op bokt...

In Nederland zijn twee verzekeringen door de overheid verplicht. De eerste geldt voor iedereen: de basisverzekering tegen ziektekosten. De tweede geldt voor mensen die een auto, motor, brommer of snorfiets hebben, zij zijn verplicht een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor hun motorvoertuig af te sluiten.

Avelienvd

Re: wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 01:41

En daarnaast kun je nog afsluiten wat de meesten hier bedoelen. Vroeger heette het je WA verzekering, tegenwoordig AVP, Aansprakelijkheids verzekering...

Maar in dit geval ts: idd bedanken voor de eer..risico dat er iets gebeurt en dat zij jou aansprakelijk stelt is zo in te schatten te hoog...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 07:55

Het gaat helaas niet door :(

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:59

Pandameisje schreef:
Het gaat helaas niet door :(

Ik snap je teleurstelling, maar ik denk dat het een goede beslissing is
Hoe heb je het nou aangepakt?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:59

Ik heb haar verteld dat het niet door gaat en toen wilde ze wel in 1x verantwoordelijk zijn. dus moet ik het wel of niet doen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:06

Pandameisje schreef:
Ik heb haar verteld dat het niet door gaat en toen wilde ze wel in 1x verantwoordelijk zijn. dus moet ik het wel of niet doen?

Het is geen kwestie van willen, ze is het gewoon :) En als je het overweegt, zou ik dit zeker goed op papier zetten, inderdaad met handtekeningen van beiden

Ga voor jezelf ook goed na of bovenstaande kwestie jouw enige twijfelpunt is of dat er wellicht wat anders onder zit/bij komt (heb je bijvoorbeeld op zich wel vertrouwen in een prettige samenwerking?)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:11

Pandameisje schreef:

Ik zou het niet doen, als het puntje bij het paaltje komt en er straks wel wat is dan heb je een hele hoop gezeik.

Gerrit41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:15

Zou zeker iemand anders zoeken. Klinkt voor mij niet als een heel leuk persoon, en dat lijkt mij toch erg belangrijk. Zal stemmen!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:16

Ik zou er niet aan beginnen, want als een paard kreupel is/wordt hoe kan je dan aantonen dat het van het rijden is (tenzij het paard valt tijdens het rijden). Het kan toch ook een gekke sprong gemaakt hebben in de wei of iets dergelijks.

Inderdaad als het er op aankomt stelt ze jou waarschijnlijk aansprakelijk...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:25

ze zegt nu dit allemaal.

En als wij ons nou aansprakelijk houden voor het paard
Dan zou je niet alleen kunnen rijden maar dan hoef ik haar niet te verkopen.
Dan ben ik aansprakelijk voor al het leed en kosten van het paard ongeacht of jij rijd of ik.
Al het leed en kosten die jij op loopt zowel naast als op paard is voor jouw verzekering.
Mocht jij leed of kosten maken aan een ander bijvoorbeeld je rijd over een fiets of tegen een auto of over iemand anders dan is het leed van paard voor mij. Leed aan jou en/of andere betrokkene voor jouw WA verzekering.

ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken, ik zou thuis nog keer overleggen.

ik zei trouwens dit.

oke want wij zijn gister gaan opzoeken en sws is de eigenaar altijd aansprakkelijk als er iets met het paard gebeurd ook al rijd er iemand anders op.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:29

Zij is ook aansprakelijk voor de schade aan jou volgens mij, maar ik ben niet zeker

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:29

Lieve meid snap nou: die dame heeft niets te willen of af te spreken!!

Die dame heeft zich gewoon aan de WET te houden!!

Dus boeien wát zij zegt, er telt maar 1 ding en dat is de wet.

Gauw laten gaan dit paard, als het nu al zo'n gezeur geeft.... zoek iets anders!!

(en laat haar dit topic lezen als je haar hebt gezeg dat het niet doorgaat haha)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:46

Deze mevrouw heeft groot gelijk dat ze geen zin heeft om op kosten gejaagd te worden door schade door jouw schuld, zo te horen probeert ze daarvoor "onder ons" afspraken te maken zodat ze toch met een beetje een goed gevoel haar paard aan je toe durft te vertrouwen :)

Ikzelf wil van mijn levensdagen geen bijrijder voor mijn paardje, simpelweg omdat je als eigenaar echt enorm de sjaak bent als je bijrijder schade veroorzaakt of wat overkomt, die ellende wil ik echt niet -O-

Situaties waarin door jouw handelen schade ontstaat aan haar paard, jouzelf of de omgeving, daarvoor is het wel zo netjes als jij jouw verantwoordelijkheid neemt.

Bvb. even grofweg uitgelegd een voorbeeld van een situatie waar ze bang voor is: dat jij haar paard dat al heel moe is toch over een hindernis heen jaagt, paard red de sprong niet meer waardoor jij valt met paard en al, paard en jij moeten gehecht worden, een hindernis-staander is daarbij door midden gekrakt en op een toevallig naast de wei geparkeerde scooter gevallen :=

Mevrouw is bang dat jij het dan zo gaat spelen dat zij opdraait voor alle kosten:

- kosten om paard te hechten
- kosten om jou te hechten
- kosten voor het vervangen van je rijbroek omdat daar een gat in zit
- kosten voor het vervangen van de kapotte staander
- kosten voor reparatie van beschadigde scooter

En wie weet ben je zelfs zo gek dat je nog iets gaat eisen zoals dat zij jouw weekendje weg vergoedt, dat niet door kon gaan vanwege de verwondingen die je opgelopen hebt door de val van haar paard.

Als eigenaar van een paard zal je maar zo iemand treffen die dergelijke schade veroorzaakt en vervolgens de handjes er vanaf trekt en zegt: deze schade is door jouw paard ontstaan, dus jij bent verantwoordelijk voor de schade, niet ik!

Best begrijpelijk dat ze d.m.v. dergelijke afspraken probeert om een fijne samenwerking te krijgen waarbij jij als ruiter beloofd dat je haar niet in dergelijke problemen gaat brengen. Gewoon, netjes "onder ons" met goed fatsoen zonder je te verschuilen achter wetten en regeltjes die niet altijd fair zijn :)

Uiteraard heeft zij alsnog geen poot om op te staan als jij het achteraf toch wettelijk wilt regelen, maar ik kan me voorstellen dat ze probeert iemand te vinden die niet zo flauw gaat doen en gewoon zijn belofte waarmaakt zijn verantwoordelijkheid te nemen bij een gevalletje eigen schuld.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-06-14 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:50

Als je zo denkt moet je gewoon geen bijrijder zoeken, dan ben je in één keer klaar.

Doe je dat wel: dan is daar de wet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:54

Daarom wil ik (en velen met mij) ook absoluut geen bijrijder.

Maar dat is natuurlijk hartstikke zonde voor de bijrijders die wel heel netjes hun verantwoordelijkheid zouden nemen als zoiets zou gebeuren. Die lopen daardoor op zich beschikbare paarden mis, van mensen die ze simpelweg niet durven uit te lenen.

Als bijrijder kan ik me voorstellen dat je dan graag onderlinge afspraken maakt en op papier zet, zodat de eigenaar er wat meer vertrouwen in krijgt en je toch dat paard kan gaan bijrijden :j

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:19

maar raden jullie wel aan om wel te doen fo niet te doen ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:20

wat jij wil..

Het klinkt nu trouwens of het paard echt megalevensgevaarlijk is.. := Maar dat zal wel puur komen door dit topic..:=

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:22

haha het paard is echt een schatje heb der gister ook gezien en ze was gelijk heel nieuwschierig naar me en met haar neus in me duwen en echt knuffels vragen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:29

Pandameisje schreef:
ze zegt nu dit allemaal.

En als wij ons nou aansprakelijk houden voor het paard
Dan zou je niet alleen kunnen rijden maar dan hoef ik haar niet te verkopen.
Dan ben ik aansprakelijk voor al het leed en kosten van het paard ongeacht of jij rijd of ik.
Al het leed en kosten die jij op loopt zowel naast als op paard is voor jouw verzekering.
Mocht jij leed of kosten maken aan een ander bijvoorbeeld je rijd over een fiets of tegen een auto of over iemand anders dan is het leed van paard voor mij. Leed aan jou en/of andere betrokkene voor jouw WA verzekering.

ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken, ik zou thuis nog keer overleggen.

ik zei trouwens dit.

oke want wij zijn gister gaan opzoeken en sws is de eigenaar altijd aansprakkelijk als er iets met het paard gebeurd ook al rijd er iemand anders op.

Heel vreemd zinnetje...Want betaal je haar om bij te kunnen rijden?

Wat er ook gebeurt, zowel jij als de mevrouw staan niet boven de wet, en dus zal ten alle tijden als er iets gebeurt de wet in werking treden.

Ik ben nu weer opnieuw bijrijdster, en de eigenaresse is ten allen tijden aansprakelijk voor haar paarden, dat weet zij, dat weet ik en dat werkt perfect. Er hoeft niets onderling geregeld te worden als je beiden gewoon weet waar je aan toe bent en je aan afspraken houd, plus normaal met het dier omgaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:30

Als je het een leuk paard vindt en de vrouw verder aardig is, dan zou je gewoon eens een goed gesprek aan kunnen gaan :j

Bedenk dan wel eerst even voor jezelf hoe jij het ziet, overleg even met je ouders, of jullie het zelf ook niet meer dan normaal vinden om wat kosten te dragen die door jou veroorzaakt worden ook al zou je daar wettelijk gezien onderuit kunnen komen.

Zat mensen die van dergelijke kosten niet eens zouden willen dat de eigenaar ervoor opdraait, omdat ze dat zelf ook niet eerlijk vinden :)

Zo iemand zal die vrouw wellicht zoeken en daar is op zich echt niks raars aan want het is gewoon doodeng om je paard aan iemand uit te lenen met alle risico's die er aan kleven -O-

Alhoewel ik wel even dat verhaal van het eerdere probleem met die bijrijder uit zou zoeken, je wil natuurlijk niet dat je allerlei gezeur krijgt en dat de eigenaresse jou overal de schuld van gaat geven :=

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:34

Pmarena, maar dan moet je dan alles wat er eventueel zou kunnen gebeuren toch al op papier moeten leggen wie waar wanneer en waarom verantwoordelijk voor is? Wettelijke bepalingen zijn er niet voor niks, en veel makkelijker dan gesteggel over wie wat waar wanneer en waarom.

De mevrouw zal het niet dood eng vinden om haar paard uit te lenen anders zocht ze geen bijrijder imho, en dus zal ze zich gewoon aan de wet moeten houden.

Maar ts, voor mij zou het al niet meer hoeven op deze manier, want als ze al eerder moeilijk heeft gedaan zal ze dat waarschijnlijk mócht er iets gebeuren ook bij jou doen, en heb jijzélf daar wel zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:37

pmarena schreef:
Als je het een leuk paard vindt en de vrouw verder aardig is, dan zou je gewoon eens een goed gesprek aan kunnen gaan :j

Bedenk dan wel eerst even voor jezelf hoe jij het ziet, overleg even met je ouders, of jullie het zelf ook niet meer dan normaal vinden om wat kosten te dragen die door jou veroorzaakt worden ook al zou je daar wettelijk gezien onderuit kunnen komen.

Zat mensen die van dergelijke kosten niet eens zouden willen dat de eigenaar ervoor opdraait, omdat ze dat zelf ook niet eerlijk vinden :)

Zo iemand zal die vrouw wellicht zoeken en daar is op zich echt niks raars aan want het is gewoon doodeng om je paard aan iemand uit te lenen met alle risico's die er aan kleven -O-

Alhoewel ik wel even dat verhaal van het eerdere probleem met die bijrijder uit zou zoeken, je wil natuurlijk niet dat je allerlei gezeur krijgt en dat de eigenaresse jou overal de schuld van gaat geven :=

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten :j

Wellicht bedoelt ze het allemaal echt zo rot niet als het overkomt (of als je het over doet komen, geschreven uitleg is toch lastiger en 'platter' ), en ik zou ook zeker inderdaad even het verhaal van de vorige bijrijdster uitzoeken; bedenk wel, op een stal kunnen snel indianenverhalen ontstaan.

Ik denk dat je met rustig praten en dingen op voorhand afspreken (dus wat kan wel, wat kan niet, wat komt voor eigen kosten etc.) al een hoop problemen uit de weg kunt gaan. Volg je eigen gevoel; had je gister een klik met het paard? Stond ze al met een rekeningenoverzicht te wapperen van wat een paard allemaal wel niet kost? Zolang dat laatste niet het geval is en het gisteravond los van alle horror-verhalen een goed gevoel gaf, kan je gerust een tweede afspraak maken.
Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt, maar dat kan ik uiteraard niet voor je beoordelen :j

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:43

Ik doe het zo dat ik maandelijks een bijdrage geef en als er iets gebeurd met het paard dan kunnen ze van dat geld betalen, en anders moeten ze gewoon zelf bij betalen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:51

Ik zou iets anders zoeken, er zitten al te veel haken en ogen aan.

Ik heb altijd geleerd wanneer paarden schrikken is de eigenaar aansprakelijk. En idd wanneer paard gestuurd wordt door ruiter, is de ruiter zelf aansprakelijk.

Maar met een rechtzaak zijn er miljoenen haken en ogen aan.

Tip voor als je t gaat doen, neem een maand proeftijd zodat je ook het paard wat beter kan leren kennen.
Die van mij is ook super nieuwsgierig op de grond, maar kan best een bok geven als je er op zit. Dat zegt niet zoveel.

Succes in ieder geval!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:15

Silly_Woman schreef:
Ik zou iets anders zoeken, er zitten al te veel haken en ogen aan.

Ik heb altijd geleerd wanneer paarden schrikken is de eigenaar aansprakelijk. En idd wanneer paard gestuurd wordt door ruiter, is de ruiter zelf aansprakelijk.

Maar met een rechtzaak zijn er miljoenen haken en ogen aan.

Tip voor als je t gaat doen, neem een maand proeftijd zodat je ook het paard wat beter kan leren kennen.
Die van mij is ook super nieuwsgierig op de grond, maar kan best een bok geven als je er op zit. Dat zegt niet zoveel.

Succes in ieder geval!

Dan heb je dat mooi verkeerd geleerd :Y)