MarliesV schreef:Joolien schreef:Waarom ik dat vraag, wij hebben 10 jaar in een 2-paards vrachtwagen gereden waar officieel maar 1 paard op mocht staan, zou wel omgezet kunnen worden naar C maar was niet nodig, maar wij zijn nooit staande gehouden of iets.
Jolien, hoe zit dat dan met de verzekering? Stel je raakt betrokken bij een ongeluk en hebt er dan 2 paarden op staan wat officieel niet mag. Ben je dan wel verzekerd?
Ben overigens nooit aangehouden. Maar het ritje was dan ook 1x per week naar les (voornamelijk binnenwegen) en nu 1x per maand die route.
Verzekering keert niet of nauwelijks uit omdat je bent overbeladen en dat staat in de kleine lettertjes van jouw verzekeringscontract.
Ik heb ze met regelmaat langs de kant gezet, gewogen en paarden over laten laden. Zelfs 1 maal helemaal niet verder laten rijden omdat de wagen zonder paarden en bestuurder al te zwaar was.
Gewoon dom, heel dom! Haal dan gewoon je C of schaf een BE combinatie aan (dus auto/trailer). Wel is het zo dat er, juridisch gezien (dus niet verzekeringstechnisch) een marge wordt aangehouden van 10% waarboven pas sancties worden opgelegd. Dus vanaf 350 kilo te zwaar.
)

. Ik had op dat moment mijn E nog niet, maar mocht met die combinatie gewoon rijden en dat werd beaamt door de agent.
Ik kom dan idd vaak tegen dat het er iets niet klopt met gewichten en / of rijbewijs.