Ben jij wel eens aangehouden met trailer of paardvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij wel eens staande gehouden met trailer of vrachtwagen?

Ja, maar niet gewogen.
65 (21%)
Ja, ook gewogen.
11 (3%)
Nee.
223 (74%)

Totaal aantal stemmen: 299

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:13

MarliesV schreef:
Joolien schreef:
Waarom ik dat vraag, wij hebben 10 jaar in een 2-paards vrachtwagen gereden waar officieel maar 1 paard op mocht staan, zou wel omgezet kunnen worden naar C maar was niet nodig, maar wij zijn nooit staande gehouden of iets.

Jolien, hoe zit dat dan met de verzekering? Stel je raakt betrokken bij een ongeluk en hebt er dan 2 paarden op staan wat officieel niet mag. Ben je dan wel verzekerd?

Ben overigens nooit aangehouden. Maar het ritje was dan ook 1x per week naar les (voornamelijk binnenwegen) en nu 1x per maand die route.

Verzekering keert niet of nauwelijks uit omdat je bent overbeladen en dat staat in de kleine lettertjes van jouw verzekeringscontract.

Ik heb ze met regelmaat langs de kant gezet, gewogen en paarden over laten laden. Zelfs 1 maal helemaal niet verder laten rijden omdat de wagen zonder paarden en bestuurder al te zwaar was.

Gewoon dom, heel dom! Haal dan gewoon je C of schaf een BE combinatie aan (dus auto/trailer). Wel is het zo dat er, juridisch gezien (dus niet verzekeringstechnisch) een marge wordt aangehouden van 10% waarboven pas sancties worden opgelegd. Dus vanaf 350 kilo te zwaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:19

ikke20 schreef:
ik denk dat zolang ze een kloppende combi zien(trailer met goede zware auto of fatsoenlijke vrachtwagen) ze ook geen reden zien om je aan te houden. daarbij is het vaak ook hoop gedoe om naar weegbrug te rijden enz omdat je toch levend wezen achterin hebt staan.

Precies.
Wij reden eens met twee combi's ergens heen; wij mochten doorrijden en onze reiscompagnon werd eruit geplukt. Waarom? Nou simpel; de eerste combi was een Mit. L200 pick-up met een twee-paards en een duidelijk oudere (nog B-E in een) chauffeur en dito bijrijder (ik dus :D )
De tweede combi was een lichtblauwe Feroza met een "jong meisje" aan het stuur en een oudere 1,5 aan de haak. Dat de vrouw in die feroza flink wat jaren ouder is dan iedereen denkt, is niet altijd in haar voordeel. Spul klopte wel dus mocht ze doorrijden, maar de les is wel: zorg voor een potente combi en zorg dat je spul op orde is!

Ik ben een keer aangehouden door de douane op controle van rode Diesel met de vrachtwagen.

MarliesV schreef:
Joolien schreef:
Waarom ik dat vraag, wij hebben 10 jaar in een 2-paards vrachtwagen gereden waar officieel maar 1 paard op mocht staan, zou wel omgezet kunnen worden naar C maar was niet nodig, maar wij zijn nooit staande gehouden of iets.

Jolien, hoe zit dat dan met de verzekering? Stel je raakt betrokken bij een ongeluk en hebt er dan 2 paarden op staan wat officieel niet mag. Ben je dan wel verzekerd?

Overbelading kan een reden zijn voor de verzekering om een claim bij je terug te komen vorderen. Daarnaast is overbelading geen overtreding maar een (economisch) delict! Staan iets hogere boetes op......

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:22

Wij zijn een poosje geleden nog van de weg gehaald omdat het kapje van de verlichting stuk was.

Maar had geen papieren van die trailer omdat die geleend was, ik had m'n rijbewijs niet bij me en hadden verkeerde verzekeringsbewijs in het raam zitten (dat moet hier in Frankrijk)

Gelukkig mochten we doorrijden, maar dit had een flinke boete kunnen worden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:23

Wij tikten gewoon de kentekens in en controleerden vooraf de gewichten en andere technische gegevens en op basis daarvan werd besloten of je staande gehouden zou worden. De regio politie zal dit niet snel doen, maar een fanatieke verkeersdiender wel. Die heeft ook in zijn auto de beschikking over systemen die hij/zij kan raadplegen. dus ik zou het er zelf nooit op gokken! Tis zuur als je de buurman moet gaan bellen om een extra trailer te brengen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:24

hier zijn ook regelmatig controles. maar dan worden alle aanhangwagens gecontroleerd. alles moet dan in orde zijn anders mag je wat anders gaan regelen, of er wel of geen paard in staat maakt dan niet zo veel uit

Anoniem

Re: Ben jij wel eens aangehouden met trailer of paardvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:34

Nou achteraf Marlies vind ik ook dat wij best een risico hebben genomen. We zijn niet vaak met 2 paarden weg geweest overigens.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:36

Ben nog nooit gecontroleerd, rijd toch 2 a 3x in de week met de trailer. Nu heeft mijn vriend zijn auto total los gereden en hebben we snel een andere weer moeten kopen. Deze mag officieel de trailer niet trekken. (wel grote station, maar niet zo'n zware motor en rijd gewoon prima, alleen iets langzamer met optrekken) Zul je altijd zien dat je nu aangehouden word....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:58

Persevero schreef:
hier zijn ook regelmatig controles. maar dan worden alle aanhangwagens gecontroleerd. alles moet dan in orde zijn anders mag je wat anders gaan regelen, of er wel of geen paard in staat maakt dan niet zo veel uit

Nou, dat ligt iets genuanceerder }:)

Kennis van me werd eens aangehouden met paarden van een ander, op een bloedhete vakantiedag. Er stonden tientallen caravans en het verzoek om voorrang vanwege paarden werd afgewezen. Helaas voor deze groep waren de paarden eigendom van een advokaat en die was erbij, dus werd de groepsleider gesommeerd een formulier te tekenen waarin hij de verantwoording voor paarden en combi volledig overnam.
Ze konden doorrijden............

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:05

Eventjes bijdehand doen!

Aangehouden zijn jullie als het goed is geen van alle! Als de politie je aanhoud ben je verdachte en word je meegenomen naar het bureau!

Staandehouden of Stilhouden kan wel... Ze voeren dan een controle uit op papieren en de combinatie waarmee je rijd!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:13

Ik ben 2x aangehouden met de combinatie, de eerste keer was er grote controle bij Zurich en werden er allemaal aanhangers/trailers/vrachtwagen steekproefgewijs uitgehaald. Ik stond daar met mijn (in vergelijking kleine) combinatie, tussen allemaal Poolse vrachtwagens :') . Ik had op dat moment mijn E nog niet, maar mocht met die combinatie gewoon rijden en dat werd beaamt door de agent.
De papieren zijn gecheckt, de chip van mijn paard is gelezen door een aanwezige DA. de DA in kwestie kon eerst de chip niet vinden en zou al bijna boos worden op mij, maargoed chip gevonden en mocht daarna gelukkig zonder te wegen verder.
Ik mocht met die combinatie op papier rijden zonder mijn BE, het gewicht wat verschilde was echter 4 kilo. Dus ik heb mijn ernstige twijfels of ik ook daadwerkelijk mocht rijden.
Ik was in die periode ook bezig met mijn rijbewijs te halen.

Ong een jaar later, toen ik al een tijdje mijn BE had. Ben ik nog eens in Leeuwarden aangehouden. Ik reed op de ring en ging door oranje/rood(op moment van doorrijden sprong licht van oranje naar rood), maar stoppen was op dat moment geen optie meer.
Op moment dat ik doorreed zag ik op de tegenliggende weghelft een politieauto staan, welke toen gedraaid is en mij heeft laten stoppen langs de kant van de weg.
Werd ik staande gehouden, wegens check rijbewijs/papieren/aanhanger en mocht daarna weer verder rijden...

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:14

ik tot nu toe nog nooit. wel zijn we laatst tijdens het verhuizen een keer uitgebreid bekeken door (we gokken) een politie agent op de motor.
we gingen toen een keukenblok ophalen met de trailer.

meneer bleef eerst 3 min achter ons hangen, toen haalde hij ons langzaam in en keek nog een paar keer achterom. denk dat ie de auto en trailer heeft nagetrokken. maar zeker weten doe ik dat niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:22

Best bizar hoe weinig er wordt gecontroleerd, ik zie zo vaak combinaties die echt niet kunnen kloppen (grote tweepaardstrailers achter een simpele auto). Zijn ook zat mensen die gewoon de regels niet (willen) weten.

Ik ben zelf ook nog nooit gecontroleerd, maar heb wel een prima combinatie.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:25

toch zegt dat niks. ik heb een station auto. zo in eerste instantie misschien ook niets bijzonders om te zien.
maar hij heeft een 2l motor en 4wd, wat maakt dat ie 1600kg mag trekken. ik kom daar nooit aan. maar het mag wel. terwijl je dat aan de buitenkant er niet vanaf ziet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:27

Princesj schreef:
Best bizar hoe weinig er wordt gecontroleerd, ik zie zo vaak combinaties die echt niet kunnen kloppen (grote tweepaardstrailers achter een simpele auto). Zijn ook zat mensen die gewoon de regels niet (willen) weten.

Jij denkt dat die combi's niet kunnen kloppen maar als ik zeg dat een lege tweepaards achter een Fiat Panda koekblik legaal is (zelfs met B-rijbewijs!!!) dan zullen er meer legale combi's rondrijden dan jij denkt...........

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:30

Ik heb hetzelfde. Ik heb een peugeot 307 die mijn trailer (2paards) met 1 paard erin mag trekken. Toch vragen veel mensen of dit echt wel mag. Ik ga er bijna van aan mezelf twijfelen, maar ik had dit toch echt goed uitgezocht voordat ik hem kocht.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:31

Nog nooit aangehouden en ben zelfs naar Frankrijk geweest ermee.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:33

Nog nooit aangehouden of gecontroleerd.
Wel een paar keer gehad dat er een politiewagen een tijdje naast ons bleef rijden ter hoogte van de koppeling.
Je zag ze dan even kijken of de boel goed aangekoppeld was en vervolgens doorrijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:34

ikke schreef:
Princesj schreef:

Jij denkt dat die combi's niet kunnen kloppen maar als ik zeg dat een lege tweepaards achter een Fiat Panda koekblik legaal is (zelfs met B-rijbewijs!!!) dan zullen er meer legale combi's rondrijden dan jij denkt...........

Ik denk dat niet, ik kan zelfs nog een beetje rekenen! Een auto die 1300kg mag trekken met een gevulde 2 paardstrailer er achter, dat mag niet }:0

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:36

Als hij gevuld is mag dat inderdaad niet Princesj! (tenminste, dat heb ik zo begrepen). Als er nu maar 1 paard in staat is het een ander verhaal.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:38

Ik controleer zeker met regelmaat trailers :j Ik kom dan idd vaak tegen dat het er iets niet klopt met gewichten en / of rijbewijs.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:40

Ik heb eigenlijk nooit de papieren van de trailer bij me, aangezien de trailer niet van mij is.

ikke

Princesj schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat niet, ik kan zelfs nog een beetje rekenen! Een auto die 1300kg mag trekken met een gevulde 2 paardstrailer er achter, dat mag niet }:0

dat ligt er dan maar net aan wat voor pony's erin staan.
Beetje tweepaards weegt 800kg. Heb je 500kg over voor belading. Goed, dat zijn geen grote pony's maar het kan wel legaal.........

Kady1

Laatst was ik onderweg naar een avond concours op vrijdag avond en was er vlak voor de oprit van snelweg alcohol controle. Het was toen al bijna donker. Wij moesten ook aansluiten in de rij. Mijn paard vond de achterop komende auto s die natuurlijk lekker dichtbij kwamen met hun lichten de trailer in schijnen niet zo tof. Dus ik heb een agent achter mn trailer geparkeerd met zo'n rood zwaai lampje. Tja als ze me aanhouden mogen ze ook zorgen dat het veilig blijft voor paard.
Ik moest blazen, uiteraard alles goed. Naar rijbewijs en papieren werd niet gevraagd en na 20 min wachten op mijn beurt kon ik zo doorrijden.
Paard vond het wachten niet zo tof... Maarja... Wie ben ik om daar wat van te zeggen he

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:41

Princesj schreef:

Er worden er genoeg ! gecontroleerd, alleen heb jij enig idee hoeveel trailers/vrachtwagens erop de weg rijden? En dan hebben de mensen die die controles uitvoeren ook nog andere werkzaamheden, zoals controles op goederen en/of personenvervoer, controles op gevaarlijke stoffen etc.

Helaas is er geen hippisch team in het leven geroepen om al die paardenmiepjes te controleren...

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:42

Ik ben zelf eenmaal gecontroleerd. Op de snelweg op de terugweg vanaf de kliniek kwam er een motor agent voor ons rijden, vervolgens achter ons rijden en kwam weer voor ons rijden en gebaarde ons te volgen. Gelukkig was de afslag waar hij ons naartoe leidde ook de afslag die wij moesten hebben. Eenmaal daar nog een agent erbij, de papieren gecontroleerd van de auto en de trailer, ik werd nog gevraagd hoe zwaar mijn paard was en we mochten weer doorrijden. Alles was in orde.