Paard verzekeren, wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:34

SuperAssie schreef:
M_D_H schreef:

Maar stel nou... Je paard krijgt wat en je geld wat je opzij hebt gelegd gaat op... vervolgens binnen een korte tijd gebeurt er weer wat en heb jij nog niet gespaard... Wat dan?
De verzekering staat altijd klaar... wij kunnen zo ver gaan als we willen in onze pogingen om het paard te redden... Waarom? Omdat hij voor alles verzekerd is...
En mocht hij dood gaan... Krijg ik het aankoopbedrag terug...
En kan ik weer opnieuw beginnen...

Als jij maandelijks wat op zij legt heb je dat niet :)

Brr vind dit zo naar.. Het spijt me zeer, maar als mijn paard nu overlijd staat er geen nieuw paard meer hier op stal hoor.. Niet binnen korte tijd en wie weet ook niet binnen lange tijd, dus of ik dan 1500 of 2000 euro terug zou krijgen interesseert me echt geen reet.
Ik heb mijn paard ook niet verzekerd. Ik heb met mezelf afgesproken dat als hij iets krijgt ik er alles aan doe hem te redden, MITS hij erna nog een paardwaardig en pijnloos leven kan lijden. Als de kans op genezing niet groot is is het jammer maar helaas en dan neem ik afscheid van hem voordat ik hem al die ellende aan doe.

Wat is hier naar aan?

Je doet nu net alsof je dan niet van je paard zou houden... Ik dacht ook als mijn paard doodgaat neem ik niet direct weer wat.. En toch een maand later stond mijn nieuwe paard op stal.... Ik miste mijn hobby, mijn leven, elke dag naar het paard lekker dingen doen.. en nu was er leegte... niks....

En ja ik was toen erg blij met die 1500 die ik uitgekeerd heb gekregen dit was een mooi startbedrag voor een nieuw paard.. Is het niet een maand later, dan wel een jaar later...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:43

Ik heb mijn paard wel verzekerd, maar de paarden hierna verzeker ik niet meer. Ik word er gek van. Elke keer die rekeningen naar de dierenarts brengen, schadeformulier laten ondertekenen.. En aangezien ik fulltime werk, moet ik daar gewoon vrij voor nemen want mijn dierenarts gaat voor dit soort zaken gewoon om 5uur dicht. Ik heb een tóp dierenarts dus alleen omdat hij hier minder makkelijk voor is, ga ik niet wisselen.

Dan heb ik nog een keer mee gemaakt dat er per ongeluk een rekening op de naam van mijn verkeerde paard was gezet, werd het afgekeurd ( logisch) moest ik dat formulier opnieuw doen was het te laat gekomen na de behandelingdatum, weer afgekeurd en alles als nog zelf betaald. Wat een ellende..

Nee ik betaal het liever gewoon zelf zonder dat gedoe. Wil het nu alleen voor dit paard niet meer afzeggen omdat ik al zoveel premie heb betaald, dat ik bang ben dat ik pech heb zodra ik haar afmeld ( dat ze ineens iets groots krijgt ofzo)

Ik heb de verzekering genomen omdat het paard al verzekerd was en er verder niet echt over nagedacht. Nu is het wel zo dat mijn vriend en ik beide een baan hebben en het dus kunnen betalen. Bij grote bedragen ( toendertijd heeft mijn pony 2 weken op de kliniek gestaan voor 10.000 gulden) is mijn vader back-up, maar tot 10.000 euro is dat niet nodig.

Als je geen spaarport <5.000 euro hebt, raad ik wel aan te verzekeren. :)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:48

ik heb mijn bijna 3 jarige ook verzekerd, maar dan voor spoedoperaties in levensbedreigende situaties, natuur geweld en diefstal. Ze heeft ook nog een spaarpot maar dan kom ik liever niet aan.

Ben wel van plan haar uitgebreider te gaan verzekeren zodra ze onder het zadel is.
Zelf zit ik bij EFO.

Bij welke maatschappij zitten jullie en zijn jullie hier tevreden over?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:50

M_D_H schreef:
Maar stel nou... Je paard krijgt wat en je geld wat je opzij hebt gelegd gaat op... vervolgens binnen een korte tijd gebeurt er weer wat en heb jij nog niet gespaard... Wat dan?
De verzekering staat altijd klaar... wij kunnen zo ver gaan als we willen in onze pogingen om het paard te redden... Waarom? Omdat hij voor alles verzekerd is...

Het bedrag dat je opzij legt (en eigenlijk al gespaard hebt voor je aan een paard begint) moet natuurlijk wel een beetje, tja hoe moet ik zeggen, groot zijn. Als je "maar" 2000 euro gespaard hebt dan is het een groot risico om het paard niet te verzekeren.
Zonder te diep op mijn financiën te willen ingaan, heb ik nu al een dergelijk bedrag dat ik best wel ver kan gaan met mijn paard qua behandelingen. Ik zie dat bedrag er niet op korte termijn doorheen gaan. En op langere termijn kan je tussendoor wat sparen of dat nieuwe zadel/dekje/wedstrijdlicentie/lessen/... uitstellen.
Moest het gespaarde geld dan toch op raken en het paard krijgt weer iets in de hand voor een bedrag wat minimum in de drie nullen loopt, dan denk ik dat ik serieus eens moet nadenken over de levenskwaliteit van het paard. Want als mijn paard na het spenderen van dergelijk "fortuin" nog iets erbovenop krijg of niet geneest, dan denk ik dat de grens van paardwaardig eigenlijk al lang overschreden is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:00

Ik heb mijn paarden niet verzekerd. Bewuste keuze.
Heb ooit een paard gekocht welke verzekerd was en had ook die verzekering over genomen.
Paard moest worden ingeslapen en heb het grootste gedoe gehad om dit bij hun aan het verstand te brengen. Ik zorg dat er een spaarpot is om grote dingen te kunnen bekostigen. Dan ben ik ten alle tijde vrij in mijn keuzes en beslissingen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:03

Even een andere vraag dan, is een bedrag van minimaal 5000 euro dan genoeg om achter de hand te hebben? Want ik heb nu geen eigen paard, maar mocht die er wel komen dan weet ik wat ik moet sparen alvorens een paard te kopen!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:10

Rena100 schreef:
Even een andere vraag dan, is een bedrag van minimaal 5000 euro dan genoeg om achter de hand te hebben? Want ik heb nu geen eigen paard, maar mocht die er wel komen dan weet ik wat ik moet sparen alvorens een paard te kopen!

Als een paard wat heeft en het is echt van grotere aard dan ben je zo door 5000 euro heen. maar dan moet je ook echt wel veel pech hebben.
Toen ik mijn paard kocht (wat totaal niet op de planning stond) had ik praktisch geen spaargeld, ik heb toen met mijn ouders erover gehad dat mocht het nodig zijn, hun mijn spaarpot zijn :) .
Inmiddels staat er het bovengenoemde bedrag op haar spaarrekening en op mijn eigen rekening staat nog genoeg inmiddels om straks nieuw tuig te laten maken.. Maar alsnog ben ik verzekerd hoor. nu nog echt heel weinig straks wel meer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:10

Ik heb mijn paard niet verzekerd. De premie is vrij hoog, en ik kan dat bedrag dan beter sparen en zelf inzetten als het nodig is. Dan heb ik ook nooit goedkeuring van de verzekering nodig voor een behandeling.
Een kennis van mij heeft haar paarden wel verzekerd gehad, en ja, het was fijn dat ze een deel van de behandeling betaald hebben, maar de paarden zijn afgekeurd. Ze wilde ze eigenlijk ook niet laten slachten, omdat ze het op de wei nog goed doen. Maar omdat ze afgekeurd zijn, en zij haar verzekeringsgeld heeft gekregen, mag ze ze ook niet wegdoen. Ze mag ze niet verkopen, of weggeven, dus ze blijft nu verantwoordelijk. Terwijl de paarden het elders misschien goed zouden doen als weidemaatje of voor de fok, maar dat mag dus niet. Ze heeft nu een nieuw paard, en gaat die dan ook niet verzekeren.

Wat ik me heb laten vertellen, is wanneer de kosten van de behandeling hoger zijn dan het bedrag waarvoor het paard verzekerd is, is dat ze hem van je overnemen en uit betalen. Heel leuk, maar ik wil dan geen geld, maar mijn paard. Dus voor mij heeft verzekeren weinig zin.

moet wel zeggen dat ik gewoon een recreatie paardje heb, zonder sportambities. Als haar wat overkomt en ik kan niet meer rijden, vind ik dat niet erg. Het is denk ik wat anders als je voor een paar 1000 euro een sportpaard koopt en de sport ook in wil. Dan heb je niet zoveel aan een paard die op de wei staat. Dus dan kan ik het me zeker wel voorstellen.

Rena100

Re: Paard verzekeren, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:18

Ja ik begrijp dat bepaalde behandelingen duur uit kunnen vallen. Maar die 5000euro zie ik dan als startbedrag. Gaandeweg zou ik dan geld opzij blijven zetten.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:26

De keuze om al dan niet te verzekeren is uiteraard één die tegemoet moet komen aan de persoonlijke noden en de persoonlijke situatie. Ik denk dat het moeilijk is om absoluut voor of tegen een verzekering te zijn. Niettemin kunnen een aantal algemene richtlijnen wel nuttig zijn bij het overwegen van het al dan niet verzekeren van een paard.

Ten eerste zijn verzekeringsmaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen. Dat wil concreet zeggen dat zij, weliswaar met competetieve prijzen en producten, winsten dienen te boeken. Zij kunnen die winsten op twee manieren boeken. Enerzijds door ervoor te zorgen dat het geheel aan verzekeringsgelden dat binnenkomt de uitgaven in uitkeringen overstijgt. Ten tweede door de vezekeringsgelden te laten renderen (weliswaar met inrekening van risico producten). Deze tweede manier is echter sterk marktafhankelijk. In tijden van economische hoogconjunctuur zal een verzekeringsmaatschappij meer kunnen inzetten op het rendement van het kapitaal aan verzekeringsgelden, in slechtere tijden zal dit echter minder inkomsten opleveren.
Je zou dus kunnen stellen dat het aangaan van een verzekering steeds voordelig is, omdat de verzekeringsmaatschappij beter onderlegd is om jouw geld te laten renderen dan wat jij zou kunnen met een simpel spaarproduct. Hoewel daar iets van aan is, mag je niet vergeten dat verzekeringsmaatschappijen ook meer kosten dienen te dekken (de dienstverlening, infrastructuur, belastingen, enz.) en zeker niet al hun producten heel competetief uitspelen (vele verzekeringsmaatschappijen beseffen dat kleinere producten, zoals paardenverzekeringen bijvoorbeeld, vaak worden afgesloten bij hen omdat de klant reeds voor tal van andere producten bij hun klant is).

Omwille van de bovenstaande logica mag je ervan uitgaan dat statistisch gezien je meer geld aan verzekering zult uitgeven dan je ervan zal terugtrekken. Met andere woorden je koopt een verzekering bovenop eventuele kosten die je kan maken (algemeen genomen). Maar wat koop je dan precies? Simpelweg gesteld: zekerheid. Hoewel je gemiddeld genomen meer kans hebt om meer uit te geven aan een verzekering dan om eraan te winnen, bestaat er een beduidende variatie op dat gemiddelde. De kans, hoewel steeds kleiner, bestaat dat je meer zult terugtrekken wanneer het nodig is. Het is net deze dienst dat een verzekering biedt, de zekerheid dat in gevallen van financiële noodwendigheid de kosten gedekt worden. Daarenboven is de dienstverlening mbt dergelijke kosten voor sommigen ook een reden om een verzekering af te sluiten (hoewel anderen zich vaak storen aan het 'paparassenwerk' dat sommige instanties vereisen).

Op basis van die redenering kan je afwegen wat voor jou belangrijk is. Heb je een regulier inkomen en wil je je spaarcenten liever laten renderen of ze gebruiken dan opzij te zetten voor de noodwendigheid van je paard, dan is een verzekering aangewezen aangezien je normaliter niet in staat bent om de extra kosten van het verlies of de ziekteval van een paard te dekken. Heb je wel de capaciteit (doordat je makkelijk kunt variëren in je budget) om die kosten te maken (of speel je liever op het risico dat je het grootste deel van die kosten wel de baas zult kunnen, in de hoop dat de echt grote bedragen uit blijven), dan ga je beter geen verzekering aan. Tot slot kan je ook tevreden zijn met de dienstverlening van een bepaalde verzekering en daarom kiezen om toch het paard te verzekeren.

Wanneer je een verzekering afsluit, ga steeds na wat je precies laat verzekeren, of er een franchise is en wat het verzekerd bedrag is (zodat je later niet voor verassingen komt te staan). Veel mensen gaan bijvoorbeeld een verzekering aan met het idee volledig gedekt te zijn, tot de 'dag des oordeels' valt en zij tot de constatatie komen dat het betreffende ongeluk niet onder de verzekering valt of de kosten het verzekerde bedrag ruimschoots overstijgen.
Ga verder ook op zoek naar ervaringen van anderen met een bepaalde maatschappij. Hoewel mensen meestal de neiging hebben om negatieve reacties te plaatsen dan positieve, kunnen deze reacties je wel een beeld geven van de werking van de maatschappij. Let vooral op de 'eigen ervaringen' van mensen en hou minder rekening met loze stellingen over een bepaalde maatschappij of 'ik heb horen zeggen dat ... " verhalen.
Met betrekking tot het betwisten van uitkeringen zijn opnieuw een aantal patronen merkbaar. Ten eerste zal een goedkope verzekering eerder geneigd zijn om uitkeringen te betwisten dan een duurdere (omdat zij onder sterkere druk staan). Wanneer je je laat verzekeren bij een maatschappij waar je andere producten van geniet, dan zullen zij meer geneigd zijn om jouw uitkering uit te betalen.
Blijf dus steeds bewust dat je iets koopt en in de meeste gevallen krijg je waarvoor je betaalt. Weet dus wat je koopt en ga na of dit voor jouw persoonlijk nodig is, dat lijkt mij de belangrijkste moraal van het verhaal.

Ik heb zelf drie paarden, geen ervan is verzekerd (met uitzondering van schade die zij aan derden toebrengen en een ruitersportverzekering). Wij hebben eenmaal een maandelang aansplepend proces gekend waarbij ons paard uiteindelijk is gestorven. De medische kosten alleen lagen toen tegen de €2000 aan met een lage kans op succes bij aanvang. Niettemin hebben wij deze kosten gemaakt en waren wij ook in staat (mits een zekere flexibiliteit in ons budget) om die te maken. Omwille van die mogelijkheid is een verzekering voor ons niet aan de orde. Andere mensen, die liever niet voor een plotse uitgave van duizenden euro's willen komen te staan (de prijs van een nieuw paard nog niet ingerekend) zouden in ons geval beter wel een verzekering aangaan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:29

Ik vind wel of niet verzekeren afhankelijk van de waarde van je paard en je eigen inkomen/spaargeld. Ik heb mijn paard voor een vriendenprijsje (< 1.000,-) overgenomen, aangezien ik de bijrijder was en de eigenaar haar echt aan mij wilde verkopen. Ik ga vervolgens geen € 500,- per jaar betalen om haar te verzekeren. Ik heb een spaarpotje, maar zouden de kosten erg hoog worden, dan ga ik niet (veel) meer uitgeven dan het paard heeft gekost...

Ik hou enorm veel van mijn paard, maar eea moet wel in verhouding blijven. Dat vind ik voor alle huisdieren trouwens. Een huisdier voor tig euro's opereren e.d. (vaak met een geringe kans op nog een pijnvrij/goed leven na de operatie) zou niet mijn keuze zijn.

Ik heb momenteel in mijn omgeving ook een aantal mensen die aan het "dokteren" zijn met hun paard. De paarden zijn > 15 jaar oud en ik denk dat aan beiden al wel enkele duizenden euro's zijn uitgegeven, sowieso meer dan de paarden waard zijn (qua marktprijs dan). De kans dat de paarden volledig herstellen is nihil en beide paarden hebben last (kortademig/ pijn). Ik vraag me dan echt af of je de paarden in leven laat voor jezelf of omdat het paard zo graag leeft...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:36

nooit meer....

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:37

Tango1979 schreef:
Ik vind wel of niet verzekeren afhankelijk van de waarde van je paard en je eigen inkomen/spaargeld. Ik heb mijn paard voor een vriendenprijsje (< 1.000,-) overgenomen, aangezien ik de bijrijder was en de eigenaar haar echt aan mij wilde verkopen. Ik ga vervolgens geen € 500,- per jaar betalen om haar te verzekeren. Ik heb een spaarpotje, maar zouden de kosten erg hoog worden, dan ga ik niet (veel) meer uitgeven dan het paard heeft gekost...

Ik hou enorm veel van mijn paard, maar eea moet wel in verhouding blijven. Dat vind ik voor alle huisdieren trouwens. Een huisdier voor tig euro's opereren e.d. (vaak met een geringe kans op nog een pijnvrij/goed leven na de operatie) zou niet mijn keuze zijn.

Ik heb momenteel in mijn omgeving ook een aantal mensen die aan het "dokteren" zijn met hun paard. De paarden zijn > 15 jaar oud en ik denk dat aan beiden al wel enkele duizenden euro's zijn uitgegeven, sowieso meer dan de paarden waard zijn (qua marktprijs dan). De kans dat de paarden volledig herstellen is nihil en beide paarden hebben last (kortademig/ pijn). Ik vraag me dan echt af of je de paarden in leven laat voor jezelf of omdat het paard zo graag leeft...

Hier sluit ik me compleet bij aan :j verder hebben wij een paard nu een merrie jaar of twaalf en ze heeft gelukkig nog nooit iets noemenswaardigs gehad. Wij hebben dus inmiddels een flinke spaarpot mocht er iets gebeuren, maar zoals Tango schreef zal ik niet iets laten uitvoeren enkel omdat de emotionele waarde bij mij erg hoog ligt. Ik denk niet dat ze het er thuis mee eens zullen zijn, maar voor een kleine operatie of een operatie met een goede herstelkans is dus wel een potje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:39

moyra schreef:
nooit meer....

Licht toe?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:41

Ik moet altijd wel beetje lachen en grinneken om dit soort topic en ik zie bedragen voorbij komen waarvan ik denk olalalalal hoe gaat dat aflopen.

Ik wilde mijn paard verzekeren met de dood en medische hulp wat mij dus 115 euro per maand ging kosten ik heb maar liefst 5 verzekeringen "gebeld" en alle zaten tussen de 100-130 euro per maand.

Nadeel van verzekering is vaak dat je niet meer realistisch nadenkt je bent toch verzekerd.... als je een spaarpotje hebt kun je beter zelf door en aansparen dan verzekeren.

Als verzekeringen winstgevend zouden zijn voor de verzekeraars......dan zouden ze geen lang bestaan hebben.
Dus welk partij wordt er altijd beter van?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:44

Ik ben het niet eens met Tango

Een weekje of 3 in Utrecht kostte me 1800 euro (exl de weekendarts)
Eeen weekje Utrecht kostte me 575 euro
Een een flinke peesklap met open wond kostte me 900 euro

Pony is 31 jaar oud dit gebeurde alle op de leeftijd van 24-29-30 moet je hem dan laten inslapen omdat de kosten hoger zijn dan de dagwaarde...terwijl ie nu nog steeds leeft

Paarden kosten geld...
ff met mijn paard naar bodegraven kijken waar dat dikke been vandaan kwam 940 euro.....tja...paarden kosten geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:45

Waarom zou je niet meer realistisch nadenken? In welk opzicht dat je te lang doorgaat, nou die ervaring heb ik met niemand... Eerder andersom, 'we hebben nu toch al 5000 uitgegeven laten we dan nog maar een paar duizend doen want anders is het helemaal weggegooid geld en wie weet lukt het toch' Ben ook wel benieuwd waar je op doelt met bedragen waarvan je je afvraagt hoe dat gaat aflopen.. Kwa uitkeren van de verzekering? Dat doen ze gewoon hoor... Ook als je voor 80 euro per kwartaal verzerd bent.. Jij zal een duurder paard hebben en die kosten worden dan zo hoog door dat hoge verzerde bedrag. Gaat het je voornamelijk om medische kosten dan kan je, je paard ook lager verzekeren..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:47

Zelf was ik bij EFO paardenverzekeringen voor een jaar verzekerd, aangezien we geen kosten hadden noch de vorige eigenaresse hebben we besloten om de verzekering stop te zetten en een spaarrekening te openen voor mijn paard. Het verzekeringsgeld was voor ons weggegooid geld.
Er staat nu altijd een bedrag op die spaarrekening en tot nu toe waren er 2 kleine dingen waarvoor ik de rekening aan moest spreken in 3,5 jaar tijd dus ik ben erg blij dat ik ben gestopt met de verzekering.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:50

1000 euro aan medische kosten is inderdaad wel heel laag, dat bedrag heb je snel bereikt. Maar ieder moet die grens voor zich stellen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:08

M_D_H schreef:

Maar stel nou....je betaalt maandelijks aan je verzekering een x bedrag en het paard krijgt wat. Dan wordt in veel gevallen slechts een deel vergoed en heb je vaak een eigen risico van zeg 25%. Daarnaast kan het zomaar zijn dat een verzekering iets niet vergoedt omdat het buiten de dekking valt. Dan heb je dus én premie betaald elke maand én vervolgens draai je alsnog zelf voor de kosten op! Maar je hebt geen spaarpotje "want je bent toch verzekerd". Dan - in mijn optiek - liever mijn eigen spaarpotje dat altijd uitkeert!

Mijn vorige paard heb ik 11 jaar gehad en niet verzekerd. Op een kleine DA-rekening of twee heb ik nooit kosten aan haar gehad. Mijn ene ruin nu heb ik zo'n vier jaar (ook niet verzekerd) en die heeft het afgelopen jaar een paar duizend euro aan DA gekost ivm een peesblessure. Dat is dan even slikken, maar door een eerdere blessure aan zijn heup (als jaarling) zou het been waar toevallig de peesblessure ook zit vrijwel zeker uitgesloten zijn van de verzekering. Dat zou betekenen dat áls ik hem verzekerd had, ik bij elke beenblessure 25% kans heb dat de verzekering niet uitkeert. Mijn andere ruin heb ik samen met een vriendin en die hebben we wel verzekerd (zij heeft haar andere paarden ook verzekerd, dus wilde dit graag). Tot nu toe ook vrijwel niets hoeven declareren.

Het is afhankelijk per paard en per persoon of verzekeren wel of niet verstandig en in alle gevallen kan je pas achteraf beoordelen of dat een juiste beslissing is geweest.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:13

Linksom of rechtsom, het is een potje kansberekening. Heb je geluk, dan hou je geld over. Heb je pech en/of de verkeerde verzekering, dan kost het je bakken met geld. Mja dat is met je eigen risico bij je zorgverzekering niet anders :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:13

mylittlejoy schreef:
Het is afhankelijk per paard en per persoon of verzekeren wel of niet verstandig en in alle gevallen kan je pas achteraf beoordelen of dat een juiste beslissing is geweest.

Hier ben ik het mee eens. Als je wel een verzekering hebt en je paard heeft nooit wat, kan je zeggen: weggegooid geld. Maar je hebt geen verzekering, en je paard heeft ineens wel wat, dan zeg: had ik maar een verzekering...je kan nooit van te voren weten of je paard wat krijgt. Ik kan me voorstellen dat dat een lastige keuze is, als ik nu zou moeten kiezen zou ik het ook niet weten...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:22

mylittlejoy schreef:
M_D_H schreef:

Maar stel nou....je betaalt maandelijks aan je verzekering een x bedrag en het paard krijgt wat. Dan wordt in veel gevallen slechts een deel vergoed en heb je vaak een eigen risico van zeg 25%. Daarnaast kan het zomaar zijn dat een verzekering iets niet vergoedt omdat het buiten de dekking valt. Dan heb je dus én premie betaald elke maand én vervolgens draai je alsnog zelf voor de kosten op! Maar je hebt geen spaarpotje "want je bent toch verzekerd". Dan - in mijn optiek - liever mijn eigen spaarpotje dat altijd uitkeert!

Mijn vorige paard heb ik 11 jaar gehad en niet verzekerd. Op een kleine DA-rekening of twee heb ik nooit kosten aan haar gehad. Mijn ene ruin nu heb ik zo'n vier jaar (ook niet verzekerd) en die heeft het afgelopen jaar een paar duizend euro aan DA gekost ivm een peesblessure. Dat is dan even slikken, maar door een eerdere blessure aan zijn heup (als jaarling) zou het been waar toevallig de peesblessure ook zit vrijwel zeker uitgesloten zijn van de verzekering. Dat zou betekenen dat áls ik hem verzekerd had, ik bij elke beenblessure 25% kans heb dat de verzekering niet uitkeert. Mijn andere ruin heb ik samen met een vriendin en die hebben we wel verzekerd (zij heeft haar andere paarden ook verzekerd, dus wilde dit graag). Tot nu toe ook vrijwel niets hoeven declareren.

Verzekering dekt alles :)
In ieder geval de onze wel, daar hebben wij hem op uitgezocht...

Verder hebben mijn ouders een eigen goedlopende zaak.
Zonder al te veel uit te wijden over onze financiën, wij zouden heel veel van e behandelingen gewoon voor 100% kunnen bekostigen...
Verder hebben wij wel een spaarpot je voor het paard, hier worden voornamelijk de ehbo spullen en de entingen uit betaald.

Maar verzekering vind ik persoonlijk handiger

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:23

tita schreef:
Ik ben het niet eens met Tango

Een weekje of 3 in Utrecht kostte me 1800 euro (exl de weekendarts)
Eeen weekje Utrecht kostte me 575 euro
Een een flinke peesklap met open wond kostte me 900 euro

Pony is 31 jaar oud dit gebeurde alle op de leeftijd van 24-29-30 moet je hem dan laten inslapen omdat de kosten hoger zijn dan de dagwaarde...terwijl ie nu nog steeds leeft

Paarden kosten geld...
ff met mijn paard naar bodegraven kijken waar dat dikke been vandaan kwam 940 euro.....tja...paarden kosten geld

Klinkt misschien heel hard wat ik nu ga zeggen... een auto van € 1000,- laat je toch ook niet repareren voor € 1.500,- ? En ja, je pony leeft nog, hopelijk met een uitstekende kwaliteit van leven. Ik zie in mijn omgeving momenteel echter paarden die imo geen uitstekende kwaliteit van leven hebben, waar toch duizenden euro's aan besteed worden. Dit zou niet mijn keuze zijn.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:27

Ik heb mijn paard niet verzekerd, maar ik had me er ook nooit zo over ingelezen. Nu begin ik wel wat te twijfelen. Ik heb voor mijn paard minder dan 1000 euro betaald, dus ik weet niet of ik een verzekering bij haar passend vind. Je zit dan al gauw aan het aankoopbedrag als je een premie betaalt, vind ik het dat waard? Nu heeft ze helaas 3,5 week geleden een ongeluk in de wei gehad waardoor ze een diepe wond op haar achterbeen had en de dierenarts ook moest komen. Het eerste deel van de rekening bedroeg al 550-600 euro, en er komt nog wat bij. Ik vraag me alleen af of ik dit dan überhaupt uitgekeerd had gekregen. Oorzaak van de wond is onbekend, lijkt het meest alsof ze heeft vastgezeten in een draad. Blijvende schade of ongeschiktheid houdt ze hier niet aan over. Ik vraag me af hoeveel ik aan premie had moeten betalen om hiervoor verzekerd te zijn, en of het dan nog wel rendabel zou zijn geweest...