Trailer laden, methode Eddy Modde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Trailer laden, methode Eddy Modde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:29

Top! Je hebt er zelfs nu een winwin van gemaakt, doordat het met lossen ook stuk beter gaat.
Tot morgen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:24

ik breek ook even in op dit topic. Mijn 12-jarige paard is 2x in zijn leven vervoerd en de laatste keer was geen positieve ervaring.
Sinds kort een auto die trailer mag trekken en vorige week begonnen met oefenen. Eerst met het volg-principe, maar verder dan 4 benen op de klep kwam ik niet en het gaf veel spanning.
Toen ben ik me erin gaan verdiepen en ook op de parelli/eddy modde wijze gestuit. Gister 1,5 uur geoefend en hem 3x in de trailer gekregen (stang nog niet dicht kunnen doen, dan moest hij nog een stapje verder, maar die wilde ik nog niet vragen).
Ik zou graag wat advies van jullie willen vragen, want; zaterdag moet ik met hem naar de kliniek :(

Ik kan de trailer niet in de bak zetten, maar 8 meter verder. Daarvoor heb ik een stukje gras waar ik heb wel de circling en yoyo game kan laten doen. Maar echt in de bak kan ik hem 'aan het werk zetten'. Waar ik gister wat op vast liep is dat er met twee of vier benen op gaat, maar dan niet verder. Als ik in ontspanning wacht, gaat hij met de leadrope spelen of probeert hij om zich heen te kijken. Wat is dan mijn vervolgactie? Vraag ik hem naar voren (dat deed ik en werkte redelijk), vraag ik hem terug naar achter en zet ik hem aan het werk of moet ik nog weer wat anders doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:42

Toen Anna Bron (leerling van Eddy Modde) bij mij langs is geweest ging ze juist even naar de bak verder op om hem daar even wat oefeningen te laten doen. Bij de trailer in de buurt moest mijn paard juist zijn aandacht op de trailer richten.
Mijn paard probeerde de trailer ook te negeren,.. en als hij dat deed werd hij terug gestuurd. om dan opnieuw te vragen. Uiteindelijk stond hij na 3 uur werken ook net niet helemaal op trailer (net 1 voetje.. maar dat kreeg ik dag later wel makkelijk... ook voorin even een wortel)
Ik zou hem dus terugsturen... als hij zijn interesse in de trailer verliest, hij moet bezig zijn met de trailer.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:45

Beste Marja,
Er is niks zo vervelend als een paard dat (om welke reden dan ook) niet meer geladen wil worden.
Zelf heb ik ontzettend goede ervaringen met de methode van Eddy Modde.
In het begin zul je er even tijd voor moeten nemen, maar vervolgens heb je er wel jarenlang plezier van.
Mocht het niet lukken om het zelf middels de video's te doen, dan staan er op de website van Eddy verschillende instructeurs die je kunnen helpen.
In de omgeving achterhoek/ twente ben ik actief als trailerlaad instructeur. Ik heb in deze regio ap meerde paarden en eigenaren mogen helpen om de methode onder de knie te krijgen. http://www.regelinkhippique.nl

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:04

Evelijn schreef:
Toen Anna Bron (leerling van Eddy Modde) bij mij langs is geweest ging ze juist even naar de bak verder op om hem daar even wat oefeningen te laten doen. Bij de trailer in de buurt moest mijn paard juist zijn aandacht op de trailer richten.
Mijn paard probeerde de trailer ook te negeren,.. en als hij dat deed werd hij terug gestuurd. om dan opnieuw te vragen. Uiteindelijk stond hij na 3 uur werken ook net niet helemaal op trailer (net 1 voetje.. maar dat kreeg ik dag later wel makkelijk... ook voorin even een wortel)
Ik zou hem dus terugsturen... als hij zijn interesse in de trailer verliest, hij moet bezig zijn met de trailer.

Ok, dan blijf ik zo oefenen met bak en trailer apart. Wij liepen dus wat vast op die 4 benen op de laadklep, als hij dan zn interesse verliest stuur ik hem terug en vraag ik opnieuw. Mijn paard liep uiteindelijk de trailer in omdat mijn vriend via het trailerdeurtje naar binnen is gegaan. Het leek erop dat hij toen het vertrouwen had dat het in de trailer goed was. Daarna nog weer opnieuw geprobeerd en bleef hij met vier benen staan. Ik wist even niet zeker wat ik dan het beste kon doen.
Als ik parelli zn filmpjes bekijk op youtube, geeft hij wel wat klapjes op de kont van het paard, deed ik ook maar dan kreeg ik geen reactie. Daardoor wist ik dus niet hoe ik hem er verder in kreeg.
Maar ik denk dat dit een kwestie van geduld is en steeds maar opnieuw terug en erin vragen?

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:29

TS: super goed! ook al hoe je gehandeld hebt bij het uit de wei halen, echt super! Hoop voor je dat het vandaag ook is gelukt, jullie zijn iniedergeval een heel stuk vooruit gekomen. Helaas is mijn pony super slim en weet ze precies wanneer de trailer er staat om alleen te oefenen of om ergens heen te gaan, waardoor als we ergens heen gaan het toch altijd nog ietsje langer duurt en er iets langer over na moet denken (daarna loopt ze er wel gewoon in, maar hoop toch voor je dat jou paard dat niet heeft, en je gewoon verder kan gaan waar je was gebleven gister)

@Jotama:
Als je paard zich gaat vervelen en met andere dingen bezig gaat zijn terwijl hij op de klep staat of net niet in de trailer, geeft dat aan dat hij zich niet zo'n zorgen meer maakt om de huidige situatie. Dit betekend dus dat je hem een stapje verder kan vragen. Dit kan je zoals je al aangeeft inderdaad doen door 'klapjes op de kont te geven' ben je bekend met de fases van parelli? Deze 'klapjes' gaan via de fases, dus dat betekend eerst vraag je zachtjes of hij verder gaat, door bijvoorbeeld met je hand naar voren te wijzen, en desnoods de stick/ zweep omhoog te brengen (fase 1), als hij nog niet gaat kun je hem bijvoorbeeld aanraken met de stick of hem een 'klapje' te geven (fase 2) , als hij dan nog niks doet, ga je over naar fase 3, dus wat harder dan de vorige keer, en als hij dan nog niks doet (al laten de meeste paarden het niet zover komen maargoed) ga je naar fase 4. dit is de laatste fase dus hierna zou niks meer moeten komen (oft. dit is een harde 'klap') (als hij hierna nog niks doet was je fase 4 geen fase 4).
Als hij als je hem verder vraagt achteruit gaat en hij daarvoor dus niet verder is gegaan dan de vorige keer, dan zet je hem inderdaad weer aan het werk. Als hij wel verder is gegaan dan de vorige keer geef je hem even rust op de trailer en daarna voor hij zelf iets anders gaat bedenken, vraag je hem er af en haal je hem even weg van de trailer, om daarna weer verder te gaan. Je moet hem dus voor een soort van voor zijn voor hij andere dingen gaat bedenken: hem er af halen als hij het beter deed dan de vorige keer (een stap verder ofzo), verder vragen als hij stil gaat staan op een plek waar hij al geweest is, loopt hij dan achteruit, dat is goed maar dan moet hij wel weer werken.
Als het echt een probleem is met de bak en trailer apart zou je de trailer misschien ook op een grasveldje of weiland kunnen zetten. Het is in ieder geval wel handig om hem om de trailer (nouja om de klep) heen te kunnen laten draven.
En het is fijn dat je paard de trailer in loopt als je vriend voor in de trrailer staat maar je staat zelf ook niet voor niks buiten, dus zorg er wel voor dat hij ook zonder dat je vriend daar staat de trailer in kan voor je met de trailer gaat rijden.
hoop dat je er wat aan hebt en dat het lukt als je naar de kliniek moet. succes ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:14

Dank je Velowisp, daar heb ik absoluut wat aan. Ik heb een klein grasveldje waar ik hem nu omheen laat draven. Mijn vriend was er nu meer bij om hem te laten weten, de trailer is oke en hem het laatste duwtje in de rug (maar dan de voorkant :') ) te geven, maar vanavond moet hij het er alleen in :)
Fijn dat je mij even de bevestiging geeft dat ik hem wel een stap verder kan vragen en je de klapjes even toelicht. Toevallig deed ik eigenlijk al wat je omschrijft, in die volgorde, alleen stap 3 en 4 deed ik niet. Ik vroeg me af of het dan niet alsnog dwingen werd.
Ik weet nu ook hoe ik het ga aanpakken qua; naar voren, naar achter.

Laatste vraag: ik begin vanavond eerst even in de paddock met de games. De squeezing game pas ik dan gelijk toe bij de trailer. In de paddock zet ik even wat sprongetjes, pionnen etc. Als ik begin met de squeezing game, bied ik hem dan gelijk de trailerklep aan? Of eerst nog wat erom heen circlen?

Edit: zoals het nu lijkt moeten we met een vrachtwagentje naar de kliniek ipv trailer. ik hoor vaak dat dit makkelijker laad, maar begint de ellende dan niet weer overnieuw? Als hij beschikbaar is ga ik hem vrijdagavond huren en dan alvast oefenen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:23

Nou we begonnen vrij goed, maar later werd het minder. Ik werkte voor t eerst met carrotstick ipv longeerzweep en kon hem er wel toe aanzetten om naar binnen te gaan. Maar fase 4 van de klapjes zorgde er eigenlijk voor dat hij naar buiten wilde gaan.
Ook gaat hij niet naar binnen zonder dat mn vriend hem voor gaat of al in de trailer zit. Anders blijft hij met 4 benen op de klep. Heb met moeite positief af kunnen sluiten :(

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:06

@Jotoma
Hmm ja het is inderdaad we een beetje dwingend, maar je uiteindelijke doel is toch wel in de trailer en voor het dwingend wordt geef je hem wel zelf de keuze, en ook kan hij altijd er uit, dat is meer het keuze gedeelte, er altijd uit kunnen (echt dwingen is met longeerlijnen en trekken en alles dat er maar 1 goede weg is, nu is het ook okee dat hij achteruit gaat, alleen dan moet hij wel werken en hij staat liever stil)

Voor beginnen met de squeeze game kun je hem ook een paar keer langs de trailer laten lopen, ligt er aan hoe eng hij het vindt, als je dat 2 keer doet en hij loopt gewon normaal langs de trailer hoef je daar niet te blijven hangen en kun je wel kijken tot hoever hij zelf de klep op gaat als je hem die kant op stuurt.

Hmm aangezien ik natuurlijk niet de hele situatie ken is het lastig om gericht tips te geven (er kunnen heel wat redenen zijn waardoor hij niet verder ging en juist achteruit ging toen de druk te groot werd)
Aangezien je nog niet heel lang met parelli bezig bent neem ik aan dat je nog niet heel veel van horsenalities weet. Hier zou je zelf maar een beetje over moeten inlezen, maar het komt er op neer dat Als je paard right brain introvert is, is hij juist heel erg in zichzelf gekeerd kan raken waardoor hij niet bang lijkt voor de trailer maar hij toch wel echt angst heeft en bij te veel druk opeens de situatie uit de weg wil gaan. miss dat dit filmpje van Eddy Modde dat beetje duidelijk kan maken: https://www.youtube.com/watch?v=PznFytaUHmY
Ander iets kan zijn dat je t snel of te langzaam met de fases was of dat je niet consequent genoeg was (soms dingen wel toe laten, soms niet), en er kunnen nog heel wat redenen zijn maar ik ben ook geen expert
Goed dat je in ieder geval positief afgesloten hebt ondanks dat dat moeilijk was. Ik ben helaas ook geen profesional hier in, en kan alleen tips geven over waar ik zelf ervaring mee heb, en heb niet echt ervaring met paarden die niet de trailer op gaan als er niemand staat (mijn eigen pony gaat er juist niet in als er iemand staat en heeft zelfs gehad dat ze er niet in ging toen het deurtje aan de voorkant open was omdat er daar mensen langs liepen.
In dit filmpje legt ze wel uit dat als je paard steeds op de zelfde plek blijft staan dat goed is maar dan toch blijven proberen hem een stapje vooruit te krijgen en als hij dan 1 keer ietsje verder is geweest dat dan zijn nieuwe comfort-zone en moet hij niet weer op de oude plek gaan staan en het laat ook wat dingetjes zien over het achteruit gaan bij te veel druk: https://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk
Dus misschien dat je daar iets uit kan halen.

Verder veel lezen, veel filmpjes kijken, vel proberen en vooral volhouden en niet opgeven. Elk paard is anders en het is de truc om uit te vinden hoe het met jou paard het beste werkt (vooral horsenalities zijn da erg belangrijk voor). De basis is hetzelfde natuurlijk maar als je paard echt right brain is moet je niet te veel pushen hoewel als je paard juist snel verveeld is moet je hem bezig houden en voor zijn.

En een vrachtwagentje is inderdaad wel een stuk makkelijker. We hebben ook een keer een vrachtwagentje gehad, de tweede keer dat ik met deze methode werkte (helaas hebben we geen eigen trailer dus ook niet vaak een trailer bij de hand om te oefenen of te herhalen, waardoor er soms wel een half jaar tussen de ene en de andere keer trailer laden zit, en in het begin was het elke keer weer een behoorlijke opfris klus, al gaat het nu gelukkig wel elke keer beter) Een vrachtwagentje is veel ruimer en aantrekkelijker om in te gaan dus dat ging een stuk sneller. alleen het schot dicht doen is wel weer heel anders dan een stang dicht doen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 10:50

Ik ben inmiddels alweer voor de 2e dag in Ermelo. Gisteren liep Coldy uiteindelijk prima de trailer in, maar eerst rukte ze zich een keer los uit mijn handen. Gelukkig had ik auto + trailer in de wei staan, met het hek dicht (daar hadden we de dagen ervoor ook geoefend), anders was ze weg geweest.

Het duurde weer ca. 20 minuten (opjagen) voordat ze zich weer overgaf en naar me toe kwam, maar toen liep ze zo in een keer helemaal de trailer in. Balkje erachter, klep dicht en rijden.

Bij het uitladen in Ermelo wilde ze eigenlijk volgens haar oude gewoonte achteruit denderen, maar een tikje met de stick op haar achterhand en een stevig stemcommando "ho" waren genoeg om haar terug naar voren te laten stappen. En toen bleef ze netjes wachten tot ik haar achteruit vroeg.

Al met al ben ik erg tevreden met hoe het verlopen is. De vele uren oefenen hebben duidelijk vruchten afgeworpen.
En we hebben zelfs meer winst geboekt: Coldy is nu helemaal makkelijker in de omgang. Ze respecteert mijn persoonlijke ruimte duidelijk veel beter.

Ik kan deze manier van oefenen erg aanbevelen aan iedereen die te maken heeft met dezelfde problematiek.
Het is niet makkelijk (geduld!), maar wel heel effectief.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:28

Klinkt super! +:)+

Ga met de mijne ook nog eens stilletjes beginnen te oefenen want meneer hangt het ook uit als hij de trailer op moet ... Heb hier al heel veel nuttige tips gelezen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:32

@TS: wat goed dat het toch allemaal gelukt is. Hopelijk lukt mij dit ook!

_velowhisp schreef:
@Jotoma
Hmm ja het is inderdaad we een beetje dwingend, maar je uiteindelijke doel is toch wel in de trailer en voor het dwingend wordt geef je hem wel zelf de keuze, en ook kan hij altijd er uit, dat is meer het keuze gedeelte, er altijd uit kunnen (echt dwingen is met longeerlijnen en trekken en alles dat er maar 1 goede weg is, nu is het ook okee dat hij achteruit gaat, alleen dan moet hij wel werken en hij staat liever stil)

Voor beginnen met de squeeze game kun je hem ook een paar keer langs de trailer laten lopen, ligt er aan hoe eng hij het vindt, als je dat 2 keer doet en hij loopt gewon normaal langs de trailer hoef je daar niet te blijven hangen en kun je wel kijken tot hoever hij zelf de klep op gaat als je hem die kant op stuurt.

Hmm aangezien ik natuurlijk niet de hele situatie ken is het lastig om gericht tips te geven (er kunnen heel wat redenen zijn waardoor hij niet verder ging en juist achteruit ging toen de druk te groot werd)
Aangezien je nog niet heel lang met parelli bezig bent neem ik aan dat je nog niet heel veel van horsenalities weet. Hier zou je zelf maar een beetje over moeten inlezen, maar het komt er op neer dat Als je paard right brain introvert is, is hij juist heel erg in zichzelf gekeerd kan raken waardoor hij niet bang lijkt voor de trailer maar hij toch wel echt angst heeft en bij te veel druk opeens de situatie uit de weg wil gaan. miss dat dit filmpje van Eddy Modde dat beetje duidelijk kan maken: https://www.youtube.com/watch?v=PznFytaUHmY
Ander iets kan zijn dat je t snel of te langzaam met de fases was of dat je niet consequent genoeg was (soms dingen wel toe laten, soms niet), en er kunnen nog heel wat redenen zijn maar ik ben ook geen expert
Goed dat je in ieder geval positief afgesloten hebt ondanks dat dat moeilijk was. Ik ben helaas ook geen profesional hier in, en kan alleen tips geven over waar ik zelf ervaring mee heb, en heb niet echt ervaring met paarden die niet de trailer op gaan als er niemand staat (mijn eigen pony gaat er juist niet in als er iemand staat en heeft zelfs gehad dat ze er niet in ging toen het deurtje aan de voorkant open was omdat er daar mensen langs liepen.
In dit filmpje legt ze wel uit dat als je paard steeds op de zelfde plek blijft staan dat goed is maar dan toch blijven proberen hem een stapje vooruit te krijgen en als hij dan 1 keer ietsje verder is geweest dat dan zijn nieuwe comfort-zone en moet hij niet weer op de oude plek gaan staan en het laat ook wat dingetjes zien over het achteruit gaan bij te veel druk: https://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk
Dus misschien dat je daar iets uit kan halen.

Verder veel lezen, veel filmpjes kijken, vel proberen en vooral volhouden en niet opgeven. Elk paard is anders en het is de truc om uit te vinden hoe het met jou paard het beste werkt (vooral horsenalities zijn da erg belangrijk voor). De basis is hetzelfde natuurlijk maar als je paard echt right brain is moet je niet te veel pushen hoewel als je paard juist snel verveeld is moet je hem bezig houden en voor zijn.

En een vrachtwagentje is inderdaad wel een stuk makkelijker. We hebben ook een keer een vrachtwagentje gehad, de tweede keer dat ik met deze methode werkte (helaas hebben we geen eigen trailer dus ook niet vaak een trailer bij de hand om te oefenen of te herhalen, waardoor er soms wel een half jaar tussen de ene en de andere keer trailer laden zit, en in het begin was het elke keer weer een behoorlijke opfris klus, al gaat het nu gelukkig wel elke keer beter) Een vrachtwagentje is veel ruimer en aantrekkelijker om in te gaan dus dat ging een stuk sneller. alleen het schot dicht doen is wel weer heel anders dan een stang dicht doen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp absoluut dat het moeilijk is om advies te geven van achter de pc, maar hier kan ik al een hoop mee.

Om even kort te reageren: ik ben zo begonnen zoals jij zei, ervoor langs lopen (circelen) was even spannend, maar niet heel erg. Al vrij snel liep hij erop en wel t/m 4 benen op de klep. Daarna zelfs al meer richting de ingang, ik denk dat ik daarna wat te snel wilde gaan en dat dit averechts werkte. Qua geduld vind ik het moeilijk dat ik niet verder kan gaan waar we gebleven waren (namelijk 3x erin geeindigt).
In de afgelopen 4 jaar heb ik met een mengeling van Emiel Voest en Parelli gewerkt, de 7 games gaan heel rap, maar de horseanelities ben ik nog niet mee bekend. Ik ben erg benieuwd naar het filmpje, ik ga zo kijken. Het andere filmpje ben ik ook super benieuwd naar, want dat is wel waar we tegen aanlopen.
Mijn paard is echt een super koele kikker, in no time lopen we door schriktrainingen heen, dit is eigenlijk de eerste uitdaging.
Omdat de vrachtwagen a.s. zatd niet beschikbaar is en ik niet elke avond kan oefenen, kreeg ik er zelf te veel stress van. Dus heb de afspraak een week verplaatst.
Gister was mn paard ff vrij en vandaag ga ik even leuke dingen doen. Dan morgen weer oefenen met de trailer. Ben erg benieuwd welke input ik kan gebruiken uit jou filmpjes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:48

Ik kan mn bericht niet meer aanpassen, maar zeker het tweede filmpje is heel behulpzaam. Dit is eigenlijk precies waar ik met mn paard tegen aan loop, maar ik weet nu hoe ik het moet aanpakken. Zodra hij comfortabel is in zone 2, moet ik hem 'oncomfortabel' maken zodat zone 1 de comfortabele zone wordt. Ik denk dat dit voor mij de oplossing gaat worden. Maar weet nu hoe ik het zonder stress en spanning kan vragen en ook wat ik juist niét moet doen (ach ja, al doende leert men).
Het filmpje van Eddy Bodde had ik al gezien (alle al wel), maar kijk er nu met andere ogen tegen aan.

Ik had voor sessie 2 nog een filmpje van Parelli gezien met trailer laden, volgens mij een oud filmpje, want die vind ik een stuk minder paardvriendelijk.
Heb er nu een stuk meer zelfvertrouwen bij hoe ik het wél kan gaan doen, of verder, want we zijn er al 5 keer op gekomen :)

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:52

@Jotoma
fijn dat het nu de goede kant op gaat, volgensmij heb je het nu helemaal door, dus ga zo door zou ik zeggen ;)
denk niet dat ik heel veel meer kan toevoegen, gewoon veel opzoeken, lezen, filmpjes kijken, uitproberen en zo kom je er vanzelf. (mocht je echt vast lopen kun je natuurlijk ook les nemen maar zoals het nu gaat kom je er volgens mij zelf wel uit). Had je ook het E-book al gelezen van Eddy Modde? daar staat eigenlijk alles in voor zover ik weet en ook heel simpel beschreven. (het is alweer een tijdje terug dat ik het gelezen heb dus weet niet precies meer wat er allemaal in stond, maar weet wel dat ik normaal heel moeizaam lees en dit heel fijn en goed geschreven was)
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/hello-world

vel succes nog en fijn dat ik kon helpen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:19

Omdat we de dierenarts hebben we verplaatst gaan we dit weekend weer verder oefenen. Dan hebben we alle tijd en hoeft het niet in een avond gepropt met klokkijken.
Het ebook en filmpjes had ik al gelezen voor in aan dit topic begon. Maar zoals eddy het in een kwartier voor elkaar krijgt, vraagt het mij wat meer tijd. Maar dat geeft niets.
Ik denk ook wel dat t gaat lukken en zo niet kan ik idd altijd hulp inschakelen. Ik had al opgezocht welke leerlingen van eddy in de buurt wonen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 18:55

@Jotoma: gewoon rustig volhouden, hoor.

Het heeft mij ook niet een kwartier, maar vele kwartieren (lees uren) gekost. ;-)
Maar het is me wel gelukt. En het gaat jou vast ook lukken.

Met veel geduld consequent blijven oefenen gaat vast vruchten afwerpen. Hou vol!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:53

@ts: ik heb geprobeerd wat jij ook hebt gedaan. Maar na de pauze doorgaan werkt bij mij averechts.
We begonnen heel goed, zoals t laatste filmpje die hier gedeeld is. Maar over de klep krijg ik hem niet zelf. Met mijn vriend ernaast loopt mijn paard vervolgens zo mee.

Langer dan 4 sec blijft hij nog niet staan. Dan wil hij er weer af. Dus na een keer of 3 met mijn vriend erop kreeg hij pauze en daarna werd het drama.
Dus voor zaterdag is het doel om er dan maar samen met mijn vriend op te gaan en hem daar minimaal 10sec te laten staan en dan de stang dicht. Al moet hij dan nog wel een stapje verder dan vandaag.

Baal wel als een stekker dat we na de pauze verder zijn gegaan. Gezien het toen in negatieve spiraal ging.

Hebben jullie dat niet na een pauze?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 14:57

Ik denk dat ik met Coldy voorlopig ook nog moet blijven oefenen, hoor. Vrijdag toen ik uit Ermelo terug wilde naar huis heeft het toch ook weer zeker een half uur gekost voor ze de trailer in liep.
Ze wilde eerst niet eens in de buurt van de klep komen. Heb echt weer oefeningen moeten doen.

Ik ga straks weer even oefenen en blijf dat de komende tijd regelmatg doen tot een en ander echt goed bevestigd is en ze er altijd in een keer gewoon op loopt.

Volhouden!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:12

Hmmm wat bij ons toch het beste lijkt te werken is clickertraining. Uit zichzelf erop lijkt wat meer spanning te worden dan wanneer ik naast hem loop en elk stapje beloon met click en brokje. Dan doet hij de laatste stappen uit zichzelf. Vandaag een half uur geoefend en dan komen we nog niet toe aan the bar closen. Maar ik ben al zeer tevreden hoe relaxed hij mee loopt. Er komt geen dwang aan te pas, geen touwhalster, oneindige rondjes of carrotstick meer aan te pas. Gewoon halster en leadrope, ik aan de zijkant en lezen wanneer hij klaar is voor de volgende stap. En zoals vandaag was keurig, relaxed en bijna helemaal erin. Dan laat ik hem daarna grazen, rollen en krijgt hij wat hooi. Zo wil ik elke dag even oefenen, want the bar en klep moeten nog dicht en hij moet dan nog relaxed blijven staan. Genoeg huiswerk voor zaterdag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:23

Jotoma schreef:
Baal wel als een stekker dat we na de pauze verder zijn gegaan. Gezien het toen in negatieve spiraal ging.

Hebben jullie dat niet na een pauze?

Het hangt er maar helemaal vanaf op welk moment je de pauze hebt ingelast. Als je de pauze neemt net op een moment dat het niet zo lekker gaat, dan ga je na de pauze op dezelfde voet verder.
Gaat het echter wel goed en je neemt dan pauze van zeg 15 min dan kun je daarna ook weer op dezelfde goede voet verder.
Paarden kunnen dan in die pauze even lekker drinken en plassen en nadenken. Maar nogmaals: neem de pauze op het juiste moment.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:04

We stopten juist nadat hij er 3x op had gestaan. De beloning was pauze :) maar mijn paard had het geintrepreteerd als dat we klaar waren denk ik. Daarna ging het van slecht tot erger en heb ik hem aangeleerd juist naar de zijkanten te lopen omdat ik dan om moest lopen hem erop te krijgen, waardoor hii er uiteindelijk dus niet verder dan met twee benen op kwam.

De afgelopen 2 dagen gingen erg goed. Niet met dwang, maar ook nog niet op eddy modde manier.
Ik kan hem nu in minder dan 20 min laden terwijl hij naast me loopt. Op mijn commando gaan we terug. Ben elke keer daarna gestopt en hij loopt er al makkelijker en verder op.
De trailer is erg klein en smal, ik moet onder de voorstang door en hij moet bijna met zn boeg tegen de voorstang aan om er helemaal in te passen. Is dat gebruikelijk?
Stang dus nog niet dicht gedaan, dat is mijn doel voor woensdag. Donderdag doel is klep dicht en stukje rijden. Vrijdag laden met de vrachtwagen. Zaterdag dierenarts :)
Daarna in alle rust en zonder tijdsdruk verder oefenen met eddy modde manier. Wellicht schakel ik dan wel hulp in van een leerling of gaat het al makkelijker omdat hij zelf de trailer al op loopt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:11

Je moet zelf niet gaan lopen, je moet zoveel mogelijk je paard sturen vanaf de plek waar je staat. Wie de ander beweegt regeert... dus jij moet lekker blijven staan en je paard veel bewegen :) Geloof me je kunt je paard prima sturen vanaf de klep, als je weet hoe dat moet, maar neem aan dat je het Ebook al gelezen hebt van Eddy (ik ben ook een leerling van Eddy)

Wat je beter kunt doen als het kan is een 2-paards lenen en daarmee gaan oefenen, dan kan de stang er aan de voorkant ook uit, schot schuin zetten en dan heb je meer ruimte. Ook op de klep heb je dan meer ruimte en gaan ze er niet zo snel vanaf aan de zijkant. Als dat goed en relaxed gaat dan pak je weer je eigen trailer.

Je trailer zou niet te krap moeten zijn tijdens vervoer want dan vraag je om problemen, als jij zegt dat hij al helemaal met zn boeg tegen de voorstang staat dan lijkt het mij een te kleine trailer voor je paard.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:28

Ja, ebook gelezen en een heleboel filmpjes gezien en teksten gelezen. Ik begrijp de manier en wil het juist op die manier doen, echter bleven wij steken op het punt van 4 benen op de klep. Verder kreeg ik hem niet en kwam er juist meer stress, spanning en achteruit lopen bij naar voren vragen.
Ik heb alle ervaringen in dit topic gepost, dus zal niet weer opnieuw gaan vertellen. Met de tips uit dit topic heb ik het geprobeerd, maar het is mijzelf niet gelukt. Ik leer hem zelfs dingen aan die niet moeten, dus dan lijkt het me niet goed daarmee door te gaan.
En aangezien we naar de kliniek moeten, is het zaak om te kijken hoe ik hem dan naar binnen krijg.

Mijn auto mag geen 2paardstrailer trekken en deze trailer leen ik van een stalgenoot. Ik maak het onszelf daar onnodig moeilijk mee, daarom ga ik vrijdag/zatd een vrachtwagen huren.
Ik heb 2 jaar terug wel geoefend met 2 paardstrailer en dat was stukken makkelijker. Maar dat is nu niet anders.

Je woont niet toevallig in de buurt van Drenthe Cissy?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:10

Nee ik woon niet in de buurt van Drenthe, maar weet wel de weg erheen :D

Jouw auto hoeft geen 2 paards te kunnen trekken, je gaat er alleen mee oefenen niet rijden... ;) Stukkies over een erf kan best als de trailer leeg is, je kunt tenslotte wel met die andere trailer rijden dus je auto vindt dit ook wel best.
Je moet het jezelf en je paard zo makkelijk mogelijk maken. Als je er eentje kunt regelen en daarmee het laden gaat oefenen dan kun je daarna weer de trailer pakken waar je mee weg wilt. Set it up for succes!