Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Evelijn schreef:Toen Anna Bron (leerling van Eddy Modde) bij mij langs is geweest ging ze juist even naar de bak verder op om hem daar even wat oefeningen te laten doen. Bij de trailer in de buurt moest mijn paard juist zijn aandacht op de trailer richten.
Mijn paard probeerde de trailer ook te negeren,.. en als hij dat deed werd hij terug gestuurd. om dan opnieuw te vragen. Uiteindelijk stond hij na 3 uur werken ook net niet helemaal op trailer (net 1 voetje.. maar dat kreeg ik dag later wel makkelijk... ook voorin even een wortel)
Ik zou hem dus terugsturen... als hij zijn interesse in de trailer verliest, hij moet bezig zijn met de trailer.
_velowhisp schreef:@Jotoma
Hmm ja het is inderdaad we een beetje dwingend, maar je uiteindelijke doel is toch wel in de trailer en voor het dwingend wordt geef je hem wel zelf de keuze, en ook kan hij altijd er uit, dat is meer het keuze gedeelte, er altijd uit kunnen (echt dwingen is met longeerlijnen en trekken en alles dat er maar 1 goede weg is, nu is het ook okee dat hij achteruit gaat, alleen dan moet hij wel werken en hij staat liever stil)
Voor beginnen met de squeeze game kun je hem ook een paar keer langs de trailer laten lopen, ligt er aan hoe eng hij het vindt, als je dat 2 keer doet en hij loopt gewon normaal langs de trailer hoef je daar niet te blijven hangen en kun je wel kijken tot hoever hij zelf de klep op gaat als je hem die kant op stuurt.
Hmm aangezien ik natuurlijk niet de hele situatie ken is het lastig om gericht tips te geven (er kunnen heel wat redenen zijn waardoor hij niet verder ging en juist achteruit ging toen de druk te groot werd)
Aangezien je nog niet heel lang met parelli bezig bent neem ik aan dat je nog niet heel veel van horsenalities weet. Hier zou je zelf maar een beetje over moeten inlezen, maar het komt er op neer dat Als je paard right brain introvert is, is hij juist heel erg in zichzelf gekeerd kan raken waardoor hij niet bang lijkt voor de trailer maar hij toch wel echt angst heeft en bij te veel druk opeens de situatie uit de weg wil gaan. miss dat dit filmpje van Eddy Modde dat beetje duidelijk kan maken: https://www.youtube.com/watch?v=PznFytaUHmY
Ander iets kan zijn dat je t snel of te langzaam met de fases was of dat je niet consequent genoeg was (soms dingen wel toe laten, soms niet), en er kunnen nog heel wat redenen zijn maar ik ben ook geen expert
Goed dat je in ieder geval positief afgesloten hebt ondanks dat dat moeilijk was. Ik ben helaas ook geen profesional hier in, en kan alleen tips geven over waar ik zelf ervaring mee heb, en heb niet echt ervaring met paarden die niet de trailer op gaan als er niemand staat (mijn eigen pony gaat er juist niet in als er iemand staat en heeft zelfs gehad dat ze er niet in ging toen het deurtje aan de voorkant open was omdat er daar mensen langs liepen.
In dit filmpje legt ze wel uit dat als je paard steeds op de zelfde plek blijft staan dat goed is maar dan toch blijven proberen hem een stapje vooruit te krijgen en als hij dan 1 keer ietsje verder is geweest dat dan zijn nieuwe comfort-zone en moet hij niet weer op de oude plek gaan staan en het laat ook wat dingetjes zien over het achteruit gaan bij te veel druk: https://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk
Dus misschien dat je daar iets uit kan halen.
Verder veel lezen, veel filmpjes kijken, vel proberen en vooral volhouden en niet opgeven. Elk paard is anders en het is de truc om uit te vinden hoe het met jou paard het beste werkt (vooral horsenalities zijn da erg belangrijk voor). De basis is hetzelfde natuurlijk maar als je paard echt right brain is moet je niet te veel pushen hoewel als je paard juist snel verveeld is moet je hem bezig houden en voor zijn.
En een vrachtwagentje is inderdaad wel een stuk makkelijker. We hebben ook een keer een vrachtwagentje gehad, de tweede keer dat ik met deze methode werkte (helaas hebben we geen eigen trailer dus ook niet vaak een trailer bij de hand om te oefenen of te herhalen, waardoor er soms wel een half jaar tussen de ene en de andere keer trailer laden zit, en in het begin was het elke keer weer een behoorlijke opfris klus, al gaat het nu gelukkig wel elke keer beter) Een vrachtwagentje is veel ruimer en aantrekkelijker om in te gaan dus dat ging een stuk sneller. alleen het schot dicht doen is wel weer heel anders dan een stang dicht doen.
Jotoma schreef:Baal wel als een stekker dat we na de pauze verder zijn gegaan. Gezien het toen in negatieve spiraal ging.
Hebben jullie dat niet na een pauze?