Paard valt in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:21

Apple schreef:
Het zou best nog kunnen doordat hij te smal staat in de 2-paards trailer :-)

Een van onze paarden ging prima op de vrachtwagen, prima in een anderhalfpaards trailer, maar een 2-paards brak ze volkomen af. Ze kon haar balans niet houden in een 2-paards trailer.

Ik nam haar meestal mee in een anderhalfpaards trailer en dan hoorde ik haar elk bochtje omstappen en bijsturen (dus met haar reed ik zo mogelijk nog voorzichtiger op rotondes dan normaal gesproken met de andere paarden).
Laden ging prima, afladen ook, alleen dat balans houden tussendoor was echt moeilijk :(:)

Hier dus ook. Paard is al 10-tallen keren gevallen en huppelt nog net zo vrolijk de trailer in. Hangt al tegen de wand voordat de klep dicht is.

Bimmetje

Re: Paard valt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:30

Ook hier hetzelfde.
Paard was altijd onrustig op de 2 paards trailer en ging er steeds slechter op.
Sinds een paar maanden hebben wij een ifor 1,5 paards gekocht en dit gaat pefect!
Nergens geen last meer van, staat rustig en loopt er zo op.
Wij hebben ook alleen rubber op de vloer en geen stro of zaagsel erop.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:31

Wij hebben trouwens ook een 1.5 Ifor, gewoon met rubber op de vloer zonder stro of zaagsel.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:02

gap schreef:
Wij horen vaker dat het raam van de Ifor Williams dit soort problemen veroorzaakt, ik zou idd beginnen met het raam dicht te maken.
Daarnaast zou ik idd ook het tussenschot wijder uitzetten, wij hebben een B Welsh die staat pas stil als hij in een soort van split kan gaan staan :oo en dat kan dus alleen als ze de ruimte zijwaarts hebben

Ik had het echt nog nooit gehoord maar ik wist wel dat ze al een tijdje met problemen zaten. En toen ik dus laatst zelf mee ging schrok ik er wel van. Ze hebben het raam nu dicht gemaakt (aan allebei de kanten) en de beschermers nog maar eens gemaakt in de hoop dat ze dit keer langer houden..

Ik ga zeker iets laten weten over hoe het verder gaat! Ik wist ook niet dat zoveel paarden problemen hebben met hun evenwicht (de mijne doet altijd net alsof ze staat te slapen)..

Ze hebben trouwens ook een rubbere vloer zonder stro of zaagsel. En ze waren er al een tijdje over aan het denken om toch de trailer maar weer weg te doen en een vrachtwagentje aan te schaffen waar hij zijwaarts in kon staan maar omdat de trailer nog niet zo oud is vinden ze dat nog wel zonde..

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:28

Hier hetzelfde probleem - gehad - en opgelost door breed te zetten.
Mijn merrie heeft ook last van engtevrees. Ze denkt dat ze haar been flink opzij moet zetten om stevig te staan. Als ze rechts op de trailer staat, kan ze haar linkerbeen een stuk naar links zetten dus bochten naar rechts (middelpunt vliedende kracht naar links, compenseren door linkerbeen links uit te zetten) zijn geen probleem.
Maar bij een bocht naar links (middelpuntvliedende kracht naar rechts, compenseren door rechterbeen naar rechts te zetten -> maar dat gaat niet want daar is de trailerwand -> dus: paniek en omvallen) gaat het mis.

Heeft jouw paard, die links staat, problemen met bochten naar rechts, maar het valt met bochten naar links wel mee? Dan denk ik dat je het met breed zetten inderdaad oplost.

Met een ifor kan je het achterschot schuin zetten en je moet dan een brede stang erachter hangen. Prijs is volgens mij ongeveer 75 euro voor 1 (nieuwe) stang. Maar, als je je paard helemaal een plezier wilt doen, dan haal je het hele binnenwerk eruit (klusje van 2 minuten voor 2 personen) en zet je voor en achter een brede stang. Tijdens het reizen zal je zien dat ze schuin gaan staan want dat reist toch het beste.
Het is ook ideaal op een regenachtige dag want je kan gewoon in je trailer op- en afzadelen :-)
Wel moet je je paard aan het halster links en rechts vastzetten, want je wil niet dat ze zich gaan proberen om te draaien (in zo'n brede trailer kunnen ze eerder op die gedachte komen).

En anders als een slak door de bochten gaan, dan heeft je paard niet zo'n last van de middelpuntvliedende kracht! Het blijft een psychisch iets, want een ander paard hoeft er geen enkel probleem mee te hebben.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 16:31

Tomos schreef:
Hier hetzelfde probleem - gehad - en opgelost door breed te zetten.
Mijn merrie heeft ook last van engtevrees. Ze denkt dat ze haar been flink opzij moet zetten om stevig te staan. Als ze rechts op de trailer staat, kan ze haar linkerbeen een stuk naar links zetten dus bochten naar rechts (middelpunt vliedende kracht naar links, compenseren door linkerbeen links uit te zetten) zijn geen probleem.
Maar bij een bocht naar links (middelpuntvliedende kracht naar rechts, compenseren door rechterbeen naar rechts te zetten -> maar dat gaat niet want daar is de trailerwand -> dus: paniek en omvallen) gaat het mis.

Heeft jouw paard, die links staat, problemen met bochten naar rechts, maar het valt met bochten naar links wel mee? Dan denk ik dat je het met breed zetten inderdaad oplost.

Met een ifor kan je het achterschot schuin zetten en je moet dan een brede stang erachter hangen. Prijs is volgens mij ongeveer 75 euro voor 1 (nieuwe) stang. Maar, als je je paard helemaal een plezier wilt doen, dan haal je het hele binnenwerk eruit (klusje van 2 minuten voor 2 personen) en zet je voor en achter een brede stang. Tijdens het reizen zal je zien dat ze schuin gaan staan want dat reist toch het beste.
Het is ook ideaal op een regenachtige dag want je kan gewoon in je trailer op- en afzadelen :-)
Wel moet je je paard aan het halster links en rechts vastzetten, want je wil niet dat ze zich gaan proberen om te draaien (in zo'n brede trailer kunnen ze eerder op die gedachte komen).

En anders als een slak door de bochten gaan, dan heeft je paard niet zo'n last van de middelpuntvliedende kracht! Het blijft een psychisch iets, want een ander paard hoeft er geen enkel probleem mee te hebben.

Het paard laat geen regelmaat zien in het vallen.. Hij valt in bochten linksom en rechtsom en vorige week was het dus zo erg dat hij het ook op rechte stukken deed en dat de eigenaren 3 keer zijn moeten stoppen. De eigenaar rijdt op dit moment echt als een slak, ik denk zelfs dat ze niet langzamer de bocht om kan dan dat ze nu doet. Aan de manier van rijden kan het echt niet liggen.. Morgen is het weer training en gaan ze met geblindeerde ramen dus ik ben benieuwd!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:58

jojoni schreef:
Het paard laat geen regelmaat zien in het vallen.. Hij valt in bochten linksom en rechtsom en vorige week was het dus zo erg dat hij het ook op rechte stukken deed en dat de eigenaren 3 keer zijn moeten stoppen. De eigenaar rijdt op dit moment echt als een slak, ik denk zelfs dat ze niet langzamer de bocht om kan dan dat ze nu doet. Aan de manier van rijden kan het echt niet liggen.. Morgen is het weer training en gaan ze met geblindeerde ramen dus ik ben benieuwd!

Ook voor hen geldt: ALS het ligt aan het rijden dan is niet het tempo bepalend maar of je "smooth" kunt rijden. Mijn opmerking over de warme-chocomel-met-slagroom ben je vast weleens tegen gekomen. Dat dus.......

In die context: je kunt straffeloos aan 130km/h over 's lands rechte wegen jakkeren (als oom agent niet kijkt) daar is niks ergs of gevaarlijks aan. Het probleem ontstaat als je die combinatie in korte tijd tot stilstand moet brengen! DAAROM zijn er snelheidlimieten.........
De rest is de capaciteit van de chauffeur.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:29

weet je al hoe het ging met de geblindeerde ramen ts?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:30

Ken ook iemand die vergelijkbaar probleem had.
Paard ging altijd prima op 1 1/2 paards trailer.
Later op 2 paards ging het mis.
Uiteindelijk hebben ze zelf 2 paards, waar dus tegenwoordig 1 paard in gaat met voor en achter lange stang, gaat super geen probleem meer.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:13

Hey!

Ik heb goed nieuws maar nog niet heel goed.. Het is in het afgelopen weekend met geblindeerde ramen al wat beter gegaan *\o/* . Maar het paard bleef wat staan trappelen.. Ze willen even afwachten of het nu misschien nog wat betert met de geblindeerde ramen omdat ze bang zijn dat als ze zonder tussenschot rijden dat het andere paard zeg maar alle ruimte inpikt..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:36

jojoni schreef:
Hey!

Ik heb goed nieuws maar nog niet heel goed.. Het is in het afgelopen weekend met geblindeerde ramen al wat beter gegaan *\o/* . Maar het paard bleef wat staan trappelen.. Ze willen even afwachten of het nu misschien nog wat betert met de geblindeerde ramen omdat ze bang zijn dat als ze zonder tussenschot rijden dat het andere paard zeg maar alle ruimte inpikt..

Als je het tussenschot er tussenuit haalt moet je ook niet met nog een paard erin rijden. Dan heeft hij nog niet de ruimte.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:16

Ja, dat zou ik nu ook niet doen, zonder tussenschot met twee paarden rijden. Als er één valt heb je wel iets voor...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:24

Inderdaad niet zonder tussenschot vervoeren met twee paarden. Dat is vragen om blessures...

Fijn dat het met de geblindeerde ramen beter leek te gaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:44

Somebitch schreef:
Klopt maar als jij in een tweepaardstrailer het schot eruit haalt kan je paard ook scheef staan :) ik heb het getest met een trailer met camera, mijn pony stond met zijn neus aan de ene kant en de achterbenen aan de andere kant van de trailer waardoor het genoeg stabiliteit heeft om voor hem prettig te kunnen reizen. :)

Hier dezelfde ervaring. Mijn paard is zz springen, heeft heel veel gereist, maar kan alleen breed staan, dus schot eruit. Eenpaards kan ze niet reizen. Tweepaards reist ze heel rustig.
Heel vervelend dat er geen ander paard mee kan. Wij moeten 2 x rijden. Het is niet anders.
Maar wel zo rustig

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:43

Hier nog een ervaring met een paard wat niet goed smal kan staan. In een twee paards trailer een hoop kabaal en ellende, bonken en bijna laten vallen. Met het achterschot schuin geen enkel probleem en inmiddels al weer jaren veel en lang onderweg met een anderhalf paards trailer en het makkelijkste paard om mee te nemen.
Die zet ik dus niet graag op een twee paards trailer. Hij kan dan niet breed en genoeg staan. Schuin gaat hij eigenlijk niet eens staan maar wel met de benen wijd.

En nee! Geen 2 paarden in een trailer zonder schot. Dat wordt uitesten en dan toch 2 keer rijden of een andere trailer kopen.

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:19

Soms helpt het inderdaad om van kant te wisselen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:26

pol013 schreef:
Hier nog een ervaring met een paard wat niet goed smal kan staan. In een twee paards trailer een hoop kabaal en ellende, bonken en bijna laten vallen. Met het achterschot schuin geen enkel probleem en inmiddels al weer jaren veel en lang onderweg met een anderhalf paards trailer en het makkelijkste paard om mee te nemen.
Die zet ik dus niet graag op een twee paards trailer. Hij kan dan niet breed en genoeg staan. Schuin gaat hij eigenlijk niet eens staan maar wel met de benen wijd.

En nee! Geen 2 paarden in een trailer zonder schot. Dat wordt uitesten en dan toch 2 keer rijden of een andere trailer kopen.

Ik stopte twee paarden in een 1,5-paards trailer; geen enkel probleem. Het ligt wel aan de paarden maar dat het fout moet gaan is echt de grootste flauwekul!

Voor paarden die toch een tussenschot nodig hebben, overweeg zo'n tussenschot met rubber, dan kunnen ze wel breed staan maar niet elkaar verwonden bij het omstappen.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:39

mijn pony moest ook altijd reizen met het schot uit de trailer. toen wij haar kochten kwam ze van een vrachtauto en heeft nooit kunnen wennen aan de trailer. met het schot eruit en lange stangen ging het prima. ze ging helemaal scheef staan. ze ging ook gewoon met twee paarden op de trailer. buiken tegen elkaar en zij zette dan haar achterbeen onder de buik van het andere paard. Hier nooit problemen mee gehad. wat je ook nog zou kunnen controleren is de bandendruk. wanneer de banden te hard zijn of er geen trailer banden maar auto banden onder zitten is de trailer net een trilplaat. Het paard van vrienden van ons liet zich daardoor vallen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:52

jgd schreef:
mijn pony moest ook altijd reizen met het schot uit de trailer. toen wij haar kochten kwam ze van een vrachtauto en heeft nooit kunnen wennen aan de trailer. met het schot eruit en lange stangen ging het prima. ze ging helemaal scheef staan. ze ging ook gewoon met twee paarden op de trailer. buiken tegen elkaar en zij zette dan haar achterbeen onder de buik van het andere paard. Hier nooit problemen mee gehad. wat je ook nog zou kunnen controleren is de bandendruk. wanneer de banden te hard zijn of er geen trailer banden maar auto banden onder zitten is de trailer net een trilplaat. Het paard van vrienden van ons liet zich daardoor vallen.

Goede tip van de bandenspanning! Er zitten wel echte trailerbanden onder want het is een nieuwe trailer en geen opgeknapte ofzo. Maar de bandenspanning is denk ik nog niet aan gedacht!
Ik ga het meteen doorgeven!