Paard wel te laden, maar daarna..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:53

Hoi Sorry ik heb alleen jou verhaal gelezen en verder niet van de rest.

Ik heb met mijn jonge paard het zelfde heb zelfs nog geen stang er achter. Sins kort heb ik les van Florance Faber en ze gaat nu echt stappen voor uit.

ruitje

Re: Paard wel te laden, maar daarna..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:49

Ik zou ook het eten weg halen, lijkt erop of dat alleen maar meer stress opleverd... Belonen met eten doe je nu bij negatief gedrag in principe, lijkt mij niet oke :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 22:07

ruitje schreef:
Ik zou ook het eten weg halen, lijkt erop of dat alleen maar meer stress opleverd... Belonen met eten doe je nu bij negatief gedrag in principe, lijkt mij niet oke :)

We belonen alleen als ze stil staat, niet als ze onrustig is..

Gisteren zijn we begonnen met alleen zijn training in de stal mbv clickertraining, dat timed net wat handiger. Kwartje viel van rust = beloning, maar ze heeft zo'n onrust in d'r lijf/koppie dat ze het moeilijk vindt echt rustig te staan..

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:14

komt op mij over dat je een enorm onzeker paard hebt. Mijn merrie was hetzelfde probleem, drijfnat aankomen op de plek van bestemming, daar praktisch over je heen lopen.. was allemaal onzekerheid van haar kant. Daar ben ik aan gaan werken en ben naar iemand toe gegaan. Sindsdien is het een wereld van verschil. Nu staat ze aan het einde van de straat helemaal stil op de trailer en is lekker aan het eten. Komt heerlijk rustig en droog aan op plek van bestemming.
Ik ben grondwerk met mijn merrie gaan doen en dat heeft echt enorm goed gewerkt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:19

Esther schreef:
We zijn nu bezig met kleinere stappen, dus paard in trailer, klep dicht, hapje voer, mensen eruit, deurtje dicht en wij uit zicht. Op het moment dat het deurtje dicht gaat slaat de stress toe en staat ze zich weer verschrikkelijk op te naaien. Als we het deurtje weer open doen, op de momenten dat ze even stil staat, valt ze als een gek aan op het hooinet, echt stresseten.

Hier schrijf je toch echt dat je eten aanbied
op het moment dat ze stress heeft, waarmee je (onbewust) beloond met eten voor fout gedrag.

Nu heb ik helemaal niks met eten in dit soort situatie's, paard moet zich op jou focussen en niet op het eten...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 23:10

Er staat dat ze eten krijgt als ze stil staat, dan krijgt ze een hapje brokjes en daarna eet ze uit het hooinet. Dat ze dan volledig rustig is in het koppie verwacht ik niet, maar ik denk wel dat haar mindset kan veranderen op zo'n manier. We hebben het over een erg gevoelige merrie, ben ik nog niet eerder tegengekomen zo'n gevoelig dier.

Maar zoals gezegd werken we nu eerst in de stal, dan blijft iig de trailer heel..
Gisteren ook een stukje kunnen staccato clickeren, daarbij stond ze dus al een wat langere tijd rustig.

Het maakt mij niet uit dat een dier in de aanleerfase voor voer werkt, dat voor de mens werken komt dan wel. Dier leert snel genoeg dat de mens die aan het voer zit bepaald wanneer er voer komt.