Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:30

wat ik zo grappig vind...ik zie iedereen over contractjes of "iets" op papier zetten...
het leuk is dat je dat wel kan doen, maar zodra het contract niet bij een notaris is geweest, kun je helemaal NIETS met zo'n zelf opgesteld contract. Zelfs niet als deze door beide is ondertekend.
Het is totaal NIET rechtsgeldig
ik vraag me serieus af wat mensen denken te kunnen als ze iets op papier hebben, graag hoor ik!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:31

Mijn paspoorten liggen niet op stal. Ik heb zelf wel een kast maar die is niet lastig open te breken wanneer er echt wil is. Durf ze daar niet in te leggen en van de stalhouders heb ik nooit gehoord dat ik ze in moet leveren. Als het moet zou ik het zonder morren doen. Mijn paarden staan daar en die hebben het onwijs goed, als ik hun aan ze toe vertrouw moet een boekje niet zo'n probleem zijn.

Met vervoeren gewoon doorgeven lijkt me, als je van te voren weet al vast zeggen. Kan niet zoveel mis gaan lijkt me. En wanneer mijn paard hals over kop naar de kliniek moet kan dat paspoort me niet zoveel schelen eigenlijk als de stalhouder er niet is...

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:34

Bij kennissen op de pensionstal moeten ze het paspoort in hun zadelkast hebben liggen en een reserve sleutel aan de pension eigenaar geven. Wil je dat niet dan moet je een formulier tekenen dat de boete bij degenen van het paspoort terecht komt. En de stal eigenaar daar niet voor op draait. Gaat om flinke bedragen heb ik begrepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:38

NikkiTazz schreef:
wat ik zo grappig vind...ik zie iedereen over contractjes of "iets" op papier zetten...
het leuk is dat je dat wel kan doen, maar zodra het contract niet bij een notaris is geweest, kun je helemaal NIETS met zo'n zelf opgesteld contract. Zelfs niet als deze door beide is ondertekend.
ik vraag me serieus af wat mensen denken te kunnen als ze iets op papier hebben, graag hoor ik!

Waarom is het niet rechtsgeldig als ik vragen mag?
Een overeenkomst is niet alleen geldig wanneer het bij de notaris geweest is.

Anoniem

Re: Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:43

dit zijn papieren die vaak, ook al is het niet zo, als eigendomsbewijzen worden gebruikt. Helaas, als er dus iets met het paspoort gebeurt en er is zo'n zelf opgesteld contractje, word het toch echt een kat en muis spelletje. heb ik ook niet verzonnen :(

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:47

Ja, de houder moet het paspoort kunnen tonen, dus de gene die hem stalt of vervoert.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:54

10.000 euro boete. Dat is wat er bij ons op stal hing als het paspoort niet bij de stalhouder is.
Die van mij liggen in de kast waar ze zo bij kunnen mocht dat nodig zijn.

Verder zou het eens tijd worden dat paspoort ook als eigendoms bewijs word gezien.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:54

NikkiTazz schreef:

Dit is dus echt onzin. Iets zelf opstellen op de juiste manier is zeker wel rechtsgeldig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:55

Bij ons is het dus zo dat er 7 dagen per week van 8 tot 17 iemand aanwezig is om je paspoort voor je te pakken. Mocht je buiten die tijden plotseling weg moeten, naar de kliniek bijvoorbeeld, dan kan je er inderdaad niet bij. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het paspoort vroeger altijd thuis had liggen en dat ik dan ook niet eerst naar huis zou rijden om het paspoort op te halen voordat ik naar de kliniek zou gaan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Bij ons hoefde dit ook nooit, maar afgelopen winter hebben wij een onverwachte controle gekregen. Konden toen niet alle paspoorten laten zien van de pensionklanten. Omdat dit de eerste keer was bij ons kregen wij geen boete maar moesten we wel binnen 3 dagen alle paspoorten kunnen overdragen.

De volgende keer ligt er per paard een boete van rond de 10.000 euries...

Vanaf dat moment liggen alle paspoorten in de kluis en iedere medewerker in de kantine (en die is altijd bemand zodra de stal open is) weet die kluis te vinden en hoe die open moet.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Ik heb die van mij ook gewoon op stal liggen. Zoals al gezegd is het geen eigendomsbewijs en ik kan aantonen dat het mijn pony is. Ik zie geen problemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:57

NikkiTazz schreef:
dit zijn papieren die vaak, ook al is het niet zo, als eigendomsbewijzen worden gebruikt. Helaas, als er dus iets met het paspoort gebeurt en er is zo'n zelf opgesteld contractje, word het toch echt een kat en muis spelletje. heb ik ook niet verzonnen :(

Dus? Dat is toch juist wat TS dan in haar contract gaat schrijven. Dat de overdacht van het paspoort niets verandert aan de eigendomsbepaling van het paard.
Dat is wettelijk gewoon zo, want paspoort is geen eigendomsbepaling en nu laat ze het voor de eigen zekerheid tussen de oren gewoon nog eens expliciet op papier zetten.

Ik zie het probleem niet dat jij blijkbaar wel ziet?

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:06

Tja dat kan wel zo zijn dat het niet rechtsgeldig is maar ik voor mij heb dus gewoon geen probleem ermee dat ik het zo gedaan heb Ik kan ten alle tijden dat papier overleggen dat ik het paspoort ter beschikking van de stal eigenaar heb gegeven met hun en mijn handtekening en dag tekening ..Een mondelinge afpraak is ook rechtsgeldig ....Al heb je het papier bij een notaris laten onderteken en je raakt het kwijt dan ben je het ook kwijt (en de notaris kosten ook ) als je overal achter aan gaat zeuren dan wordt het een moeilijk feit .Als je dan aan regeltjes wilt gaan prikken dan is het gewoon een feit dat je verplicht ben je paspoort ten alle tijden bij je paard aanwezig te hebben !Dan teken ik wel net als al mij 80 stal genoten een papiertje waarin alle gegevens van paard en mij op staan en ondertekend met naam en handtekening door mij en stal eigenaar.....Maar je moet gewoon altijd doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt ... :D

Bij ons op stal is altijd iemand aanwezig om de paspoorten te pakken als het nodig is .Ik weet dat het voor de stal eigenaren ook een zware belasting is om alles te bewaren ....Maar ja het moet en het is ook voor hun een aanpassing en belasting ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:09

Barte, daar sluit ik me bij aan en heb ik verder ook niets op te zeggen.
Gini, ik ben sowiezo een negatieve denker. Ik ga altijd uit van het ergste... dus misschien zie ik inderdaad en probleem die er nog niet hoeft te zijn. Ik ga alleen verder denken...wat als het dan toch en probleem is.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:51

Ik heb met de pensionhoudster afgesproken dat het is een afsluitbare kast (beiden toegang tot) in een afsluitbare ruimte ligt. Zo kan zij er altijd bij en kan ok 'm zo pakken als ik met de trailer weg ben. Ideaal!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:58

Bij ons is dit sinds kort ook, ze worden bewaard in een kluis.
Wij hebben een A4 gekregen met handtekening e.d. dat het paspoort bij de staleigenaar ligt.
Als je dit niet wil moet je iets tekenen en dan is de evt. boete voor eigen rekening.

Edit: Zo dan, is de boete echt rond de €10.000? Ik had gehoord €500, anders is het wel een hoop geld. :=

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:08

Bij ons is dit sinds kort ook. Pensionstalhouders kunnen inderdaad hoge boetes krijgen als ze de paspoorten niet onmiddellijk kunnen laten zien. Bij ons liggen ze in de zadelkast met cijferslot en die staan in een ruimte die nachts op slot gaat. Het is wel wennen, als we met de paarden op pad gaan moet ik er goed om denken de paspoorten mee te nemen en ze later weer terug te leggen. Maar ze liggen nu waarschijnlijk veiliger als voorheen, ik had ze namelijk altijd in de auto liggen....
En ik ben absoluut niet bang dat mijn pensionhouder nu mijn paarden bv gaat verkopen oid!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:18

Helaas hebben wij in NL m.b.t. het paardenpaspoort de meest idiote regels. Paard zou ooit naar de slacht mogen maar heeft zoveel consumptieschadelijke medicijnen dat dit niet zonder gevolgen zal blijven.
Dit terzijde. Zelf heb ik een kluisje in de paardentrailer, zeer deugdelijk bevestigd, en een reserve sleutel heeft mijn staladres.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:31

Paspoort hoort bij het paard. Dus ja staat je paard op een pensionstal dan hoort zijn paspoort daar.
Wij hebben ook een jaarling ergens in de opfok lopen. Zijn paspoort is ook daar. Het papier hebben we zelf.
Ik las net dat er ergens met een pasje werd gewerkt. Dat lijkt me een handig systeem.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:54

De paspoorten van mijn pony's liggen ook thuis. Er is door mijn stalhouder ook nooit om gevraagd, maar ik weet dat het bij het paard hoort (te liggen). Ik vind het de verantwoordelijkheid van de stalhouder om de boel op orde te hebben, dus als erom gevraagd wordt, lever ik ze ook in.

Toen ik 1 van mijn pony's uitleende voor lease/bruikleen (op een andere stalling), was het paspoort wel bij de pony en had ik het registratiebewijs thuis. Ik heb toen ook melding gemaakt bij het stamboek daarvan.
Dus dat is ook nog een optie.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:59

Is het niet een idee om je paspoort in je zadelkast te leggen? Dan is het toch aanwezig op stal en heb jij het toch in bezit. Bij ons op stal is het zo dat de stalhouder ook een reserve sleutel heeft van alle kasten(voor het geval je je eigen kwijtraakt, vergeet oid) dus zou hij er eventueel bijkunnen bij controle.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:02

Dorientjuh, dit is niet waar. Contracten stellen 9/10 keer niks voor, ligt er aan hoe en wat, maar vaak is het gewoon nutteloos.

Je kunt je pas gewoon afgeven trouwens. Ze weten ook wel dat als jij én een koopcontract is én het papier bij een staleigenaar ligt, het papier niet van hem als paardeneigenaar is maar als stalbaas.

Als je een wedstrijd gaat rijden haal je de pas even op en geef je het erna weer terug. Als de pas verbrand kun je een nieuwe aanvragen bij het stamboek.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:07

Ik ben niet anders gewend dan dat de manegehouder het paspoort van mijn paarden heeft, ik deed er dan ook niet moeilijk over toen ik het paspoort achter moest laten bij de stal waar ik nu sta. Ik vertrouw hem en kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand er bijbedoelingen mee heeft.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:29

xSlvna: ik zei ook als het op de juiste manier wordt opgesteld. Dan is het ook zonder tussenkomst van de notaris rechtsgeldig.

Ik heb mijn paardenpaspoort inmiddels ingeleverd bij de stalhouder, zonder contract of iets. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:25

Popke schreef:
Maar de stalhouder kan een flinke boete krijgen als hij/zij het paspoort van het paard niet kan overleggen bij een controle. En wie betaald die boete dan? Heb je dat ook eens vanuit de staleigenaar bekeken?
Het paspoort hoort bij het paard te zijn en ik denk dat je alleen je paardje wil stallen bij een stal die je denkt te vertrouwen toch?

dit is niet in alle gevallen mogelijk. Ik heb mijn jonge paarden in opfok staan en zij hebben de koppel elders in een weiland staan (bij een ander in onderstalling) ik neem aan dat de opfok de paspoorten ook niet meegegeven heeft.