Paard kopen, vervoer en papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:53

Als je er niet mee fokt heeft het geen directe meerwaarde, maar voor bijvoorbeeld shows is het al wel zo handig als hij én op jouw naam staat én in het stamboek in je eigen land, anders zit je altijd vast aan buitenlandse of internationale shows. Ook weer zo'n gedoe.
Ik kan me in elk geval wel voorstellen dat het prettiger is om paard op naam te hebben staan bij het stamboek.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:01

Tieneke schreef:
Ik heb contact opgenomen met het AVS via mail. Ik weet zeker dat hij stamboekwaardig is en ben ook zeker van zijn afstamming, heb hier ook een papier van gezien. Hij was ook goed op internet te vinden vanaf zijn geboorte, dus daarvan ben ik wel overtuigd.

Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik wilde het toch even melden, wellicht voor een andere koper:
Ik heb een raskat. 100% raszuiver. Ik ken de vader, de moeder, beiden katten hebben een stamboom die ik zelf heb gezien, foto's van de geboorte staan op internet, ik heb het kitten zelf gezien bij de moeder, foto's van de groei van het kitten etc, etc...
En tóch.... heb ik geen papieren/stamboom van het kitten en zal ik die ook nooit krijgen. Doordat de fokker niet heeft gedaan wat gedaan had moeten worden...

amyz

Re: Paard kopen, vervoer en papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:08

AVS is niet zo heel lastig, als beide ouders bekend zijn bij een Arabisch stamboek kan er gewoon dna getest worden (dit is verplicht sowieso) en krijgen ze een stamboekpapier. Je kunt alleen echt flinke boetes krijgen voor late registratie etc.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:13

ik vind het terecht dat je de koop heb afgezegd. Registreren is de fokker zijn plicht niet de jouwe. En dan eerst wel dan weer niet brengen.. tja vreemd. Ook dat je eventueel stalgeld zou moeten betalen om de tijd te krijgen om dingen te regelen die zij hadden moeten doen.... nee klopt geen R van. Doe je goed aan om m niet te nemen. Wel sneu, maar wijs!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:14

Ja, sneu zeker, want ik vond het echt een leuk paard. Maar financieel hoef ik die extra dingen er niet bij, terwijl ik er niks aan kan doen. Nee, voor mij is het definitief.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:43

Jeetje, wat jammer dat je op deze manier de koop moet laten gaan! Ik geef je groot gelijk hoor, registreren is idd de verplichting van de fokker en moet (naar mijn weten) ook binnen een half jaar na de geboorte gebeuren bij het AVS. Begrijp best wel dat dat er soms bij inschiet maar het paard is al 2! Daarbij ook gewoon dom van de fokker/eigenaar want als het paard met spoed naar de kliniek of wat dan ook vervoerd moet worden, moet hij gewoon een paspoort hebben.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:51

heb ook contact gehad met Tieneke via pb en naar mijn weten
is de vader van het paard een niet geregistreerde (dek)hengst (kan het mis hebben hoor)
dit zou betekenen dat er buitenom de normale inschrijfkosten (die al hoger zijn door late inschrijving)bij het AVS
ook een `boete` betaald moet worden van 425 euro
ik zou denken dat het paard daardoor niet geregistreerd is door de fokker..
omdat het totale kostenplaatje dan toch richting de 700 euro gaat voor registratie

het is jammer Tieneke , maar ik kan je geen ongelijk geven..
er zal vast iemand komen die het paardje met uitsluitend een paspoort en chip wil kopen
zonder stamboek papieren
voor jou komt er vast weer een ander leuk paard op je pad

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:55

En toch vind ik dat het de verantwoordelijkheid blijft van de fokker om het paard wel te registreren, desnoods bij het NRPS ofzo zodat het wel een paspoort krijgt. Fokker heeft er toch ook zelf voor gekozen om met haar niet geregistreerde (of niet goedgekeurde?) hengst te dekken dus imo is het ook haar verantwoordelijkheid dat zij daar ook de verhoogde registratiekosten van betaalt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:02

Kan je zulke mensen ook aangeven of een melding maken ergens? Ik bedoel ze proberen op deze manier de wettelijke verplichting te ontlopen. Je bent verplicht je veulen te laten chippen en er een paspoort bij te hebben. Stamboom is bijzaak.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:16

En precies dat wat ik al voorspelde komt uit. Jeetje Tieneke balen hoor, maar dit gebeurd zo vaak. En dan proberen ze het op een koper af te schuiven. Ik geef je dus ook groot gelijk dat je de koop afgeblazen hebt. Helemaal als ze je ook nog wel even een maand stalling in de maag willen splitsen. Is toch van de zotte, paard is nog niet eens verkocht, hun probleem dat zij de papieren niet voor mekaar hebben.

Iloontjeehh zo zou het ook moeten zijn, maar je ziet er zijn nog steeds mensen die proberen die kosten op een ander af te wenden. Als koper moet je dus heel goed opletten en jezelf informeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:35

Ik geef ts groot gelijk, zeker als ze ook nog stalgeld voor de stalling van hun paard gaan vragen, je bent toch geen sponsor..

Je kan ook alle kosten wel betalen, maar dan mag je het paard zo mee nemen ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 18:44

De kosten allemaal tesamen waren me een beetje gek en ik moet niet opdraaien voor de fouten van anderen. Ik heb nu toegezegd voor een jaarling waarbij alles in orde is en die al bij het BAPS staat en die bovendien gewoon fijn gebracht wordt. Uiteindelijk qua kosten goedkoper, maar ik denk wel beter, ook qua bloedlijnen (vader is Aja Justified en moeder is van Sanadik el Shaklan).

Nu dat ik net mijn Falco verloren heb, heb ik echt geen zin in gedoe en onwelkome verrassingen. Vind het ook een beetje triest, want de verkoper wist dat. Het heeft me allemaal uitgeput. Nu hoop ik dat het jaarlingetje snel naar hier komt en dan kan ik weer vooruit kijken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:51

Nou verheugen op je jaarlingetje! Lekker dit gezeur achter je laten. Komop meid, schud je hoofd en denk aan morgen! Laat je de nieuweling wel even zien?

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:01

mooie afstamming
veel geluk met je jaarling!!!
en sterkte met het verwerken van het verlies van je Falco

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 21:04

Bedank, ja het was een week met heel veel emoties en mijn hoofd zit nu compleet vol :+ Hoop nu een beetje te rusten en dan eind volgende week te kunnen genieten van mijn scheetje!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:32

Krijg ik nog via FB te horen dat ik geweigerd zou hebben dat zij hem zou brengen :? Die persoon wist zogezegd alles, want de verkoper had haar om advies gevraagd. Wel, bizar dat er zo gelogen kan worden. Oh ja, en het paard verdient beter dan bij mij te komen, want ik heb ezels en hij verdient beter :? Tikkie van de molen.

Het paard mag niet eens wettelijk verkocht worden, denk dat de verkoper zich beter eens achter de oren krabt. Twee keer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:39

Niks van aantrekken joh, hou de eer aanjezelf

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:48

Ik weet het, maar het is volkomen belachelijk. "Ik weet wat er aangeboden is, want ik heb haar geadviseerd". Dan was haar advies niet duidelijk, want dat aanbod heeft mij nooit bereikt.

Bah bah.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:50

Geen energie meer in steken, die baalt gewoon dat t peerd niet verkocht is. Zegt meer over haar dan over jou.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:52

Ik zag hem idd weer te koop staan, "uiteraard" zonder vermelding dat hij niet geregistreerd is. Jammer hoor maar niks van aantrekken en lekker gaan genieten van je nieuwe paardje!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:54

Tuurlijk, Urielle. Het moet ook balen zijn als je met een paard zit van een niet ggk vader, dat niet geregistreerd staat, waardoor je veel geld moet betalen om het in orde te maken en je ook nog boete zal moeten betalen, waardoor het hele kostenplaatje waarschijnlijk hoger uitdraait dan de prijs die je voor hem kan terugvragen.

Had ze zelf het paard beter niet gekocht, ook al is het een lief dier.

"Het was toch liefde op het eerste gezicht?" Ja, maar met liefde, veel frustratie en geen cent meer over op den duur, koop je niet veel. Waar maken ze zich druk om, als het allemaal zo easy en eerlijk is, is het paard in no-time verkocht.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:59

Als je iets weet over ezels en paarden dan weet je ook dat dat best goed kan gaan. Ik heb ook een ezelruintje van bijna 2 en 5 paarden.. Geweldige combi!
Lekker laten banketstaaf.. en vooral niets meer over zeggen. Laat ze maar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:02

Mijn paard heeft 8.5 jaar bij de ezels gestaan, nooit longworm oid gehad en zich altijd prima vermaakt.

Ik erger me aan mensen die onwaarheden verkondigen, ik weet dat het meer zegt over hen dan over mij, maar ik vind dat zo laag bij de gronds. Alle mails bewaar ik met de waarheid zwart op wit, ik stuur maandag nog een aangetekende brief voor de zekerheid en dan is daarmee voor mij de kous af. En hopelijk zijn andere mogelijke kopers beter op de hoogte dan ik vooraleer ik ging kijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:18

Er zou trouwens ergens groot en duidelijk moeten staan dat die hengst nooit werd goedgekeurd. Want als ik dit ook maar ergens op voorhand had kunnen lezen, had ik alles veel beter begrepen in de eerste plaats. Ik snap uberhaupt niet waarom iemand daar dan zou mee fokken, meerdere keren, en waarom dat dier dan hengst blijft.

En dan had ik van die mogelijke boete op voorhand geweten. Als je het paard nu zo koopt, kom je dat ook dan maar fijn pas te weten als de rekening op de mat ligt.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:50

Het punt is meer dat ook veulens van een niet ggk hengst gewoon geregistreerd kunnen worden bij het avs alleen dient er dan een extra bedrag van 400 euro nogwat betaald te worden en dat had de fokker gewoon moeten doen want zij heeft er zelf voor gekozen om met haar niet ggk hengst te dekken. En nu is dat bedrag natuurlijk nog een stuk hoger omdat hij te laat wordt ingeschreven...