adoptie paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:00

liljebo schreef:
Degene bij wie een paard wordt geplaatst, betaalt echter wel een bedrag, afhankelijk van het paard, tussen de tweehonderd en zeshonderd euro en draagt dus ook zelf de kosten van het houden van het paard.

Zijn dat normale bedragen? Geen haar op m'n hoofd dat ik 600 euro + alle kosten zou betalen voor een paard wat niet van mij is.. of gaat het om een éénmalige betaling?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:02

Nee, ze gaat niet weg voor de fok. Ze heeft zichzelf bepaald niet bewezen in de sport en er wordt al veel te veel gefokt. Daar gaan we niet aan meewerken.

En nee, je kunt niet alles redden. We zijn bepaald geen kinderen die alles opnemen wat zielig is. Paarden met lichamelijke problemen worden idd afgemaakt, net als paarden die gewoon te oud zijn, hoe sneu dat ook is. Maar we moeten ruimte houden voor de jongere en gezonde paarden.
Zo nu en dan komt er echter een paard dat niet bruikbaar is, maar kerngezond en jong en dan is inslapen zonde. Zeker als er een manier is waarop je zo'n dier nog een aangenaam leven kunt geven

Bovendien is het ook een stukje betrekken van mensen in je werkzaamheden. Dubbele functie dus

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:02

Jannepauli schreef:
liljebo schreef:
Degene bij wie een paard wordt geplaatst, betaalt echter wel een bedrag, afhankelijk van het paard, tussen de tweehonderd en zeshonderd euro en draagt dus ook zelf de kosten van het houden van het paard.

Zijn dat normale bedragen? Geen haar op m'n hoofd dat ik 600 euro + alle kosten zou betalen voor een paard wat niet van mij is.. of gaat het om een éénmalige betaling?

eenmalig uiteraard. Paard heeft dan pas (is er vaak niet bij als ze in beslag worden genomen) is dan gevaccineerd, gekeurd en gezond. Je loopt ook geen risico want het kan terug als het niet functioneert

Met de kosten bedoel ik dus voer, hoefverzorging, medische verzorging indien nodig en verzekering (laag bedrag, maar voorkomt wel hoge medische kosten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:04

liljebo schreef:
Nee, nu snap je het verkeerd. Dat komt een beetje doordat bepaalde begrippen in nederland minder gangbaar zijn en dat is dan lastig uit te leggen
Je kunt een paard ter 'fodervärd' nemen. Je krijgt dan het paard in je eigen stal te staan en het valt verder onder jouw verantwoordelijkheid, net als een eigen paard, maar het blijft officieel van de stichting.
In dat geval betaal je de kosten voor het paard zelf, net als je voor eigen paard zou doen.
Alleen de verzekering is goedkoper, omdat we vanuit de stichting een collectief verzekering hebben. Bovendien kan het paard terug naar de stichting als je om welke reden dan ook het paard niet kunt aanhouden.
Je kunt het paard nooit verkopen en je krijgt wel controles door de stichting, zodat we weten dat het paard het goed heeft.

Vergoeding voor voer etc gaat alleen naar accuutopvang en naar een adoptiepaard (fadderhäst), dat dus alleen op afstand geadopteerd kan worden omdat het ongeschikt is voor plaatsing; bv omdat het niet bruikbaar is.
Bij een accuutpaard staat daartegenover dat het dier 'opgelapt' en eventueel ingereden/ingespannen moet worden opdat het geschikt wordt voor plaatsing. Bij adoptiefpaard(fadderhäst dus) staat er dus tegenover dat je het werk hebt met een paard waar je verder niet mee kunt rijden of zo en dat je de adoptiefbaasjes moet updaten over het wel en wee van het paard, omdat zij uiteindelijk zijn levensonderhoud betalen

Hmmja, ik blijf het inderdaad moeilijk snappen, sorry :+

Maar het gaat dus enkel om de paarden die bij "jullie" in de opvang blijven omdat ze helemaal niet meer te plaatsen zijn? De dieren die wel nog te plaatsen zijn komen gewoon onder de kosten van de adoptanten en staan hier los van, toch?

Denk dat iets van 10 euro per maand wel mooi is :j
Je kan misschien ook de updates/bezoekjes laten afhangen van het bedrag? Bv. vanaf 5 euro beginnen en dat je dan 1x per maand een mail krijgt met een update en foto's .. Voor 10 euro mag je ook 1x per maand een bezoekje brengen, etc. (weet niet juist wat er met welk bedrag in verhouding staat, maar gewoon als idee ;) ).

liljebo

Re: adoptie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:07

Ja, nu snap je hem.Is ook wat lastig uit te leggen omdat ze in nl tegen alles adoptie zeggen, terwijl er hier verschillende woorden zijn voor het paard dat je daadwerkelijk naar eigen stal haalt en kunt beschouwen als 'eigen' paard en het paard dat je op afstand adopteert.

Ja 10 euro lijkt mij ook redelijk. Denk dat je qua opdates gewoon een vaste regeling moet aanhouden, anders wordt het echt te ingewikkeld voor de opvang. Bezoek kan op afspraak, denk ik dan,. Zal in de praktijk echt niet heel veel gebeuren. De afstanden zijn hier vaak enorm. Maar het is leuk dat die mogelijkheid er is. Je zou misschien ook aan een paar open dagen of zo kunnen denken. Is wellicht makkelijker, dan zit je niet met te pas en onpas bezoekers. De meeste vrijwilligers hebben immers ook gewoon nog een baan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:25

Open dagen is ook een optie :j Enige waar ik dan wel naar zou kijken, maar dat hangt er puur vanaf hoe groot de groep donerende mensen zal zijn en hoeveel er daadwerkelijk naar zo'n dag komen, is dat het paard het wel leuk moet vinden.. al die aandacht .. Kan me zomaar voorstellen dat niet elk paard er happy mee is als er plots 10 mensen rond hem/haar staan die allemaal willen aaien enzo .. Hier is dat toch niet zo, en meestal hebben die dieren toch wel het nodige meegemaakt dus wel iets om rekening mee te houden vind ik :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:35

Ja idd, maar als het goed is, weten de donateurs hoe het met dat paard zit. Het is erg onwaarschijnlijk dat veel mensen tegenlijk komen, gezien de afstanden hier, maar je zou bv vaste datums kunnen prikken, waarop de mensen 'hun' paard kunnen bezoeken, mits ze zich even opgeven. Dan is de kans nog kleiner dat er 10 mensen op een hoop staan. Of bv... een vaste dag in de week/tijdstip waarom bezoek mogelijk is. Dan verspreid je het nog meer.
Zoals gezegd is het nog maar de vraag of daar echt veel gebruik van wordt gemaakt. Maar het is wel leuk als de mogelijkheid bestaan om 'jouw' paard op te zoeken. Lijkt mij tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:38

Is ook zo :j Klinkt allemaal al goed doordacht dus komt vast allemaal in orde ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:40

Nja, het is dus echt experimenteel, dus ik wil het goed opzetten. Vandaar ook mijn topic hier... ff peilen en tijdens het beantwoorden van vragen, wordt mijn denkmotor aangezet. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:40

kleinvosje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele adoptie-op-afstand idee niet echt aantrekkelijk vind. Noem het dan donateur worden van jullie stichting. Als een paard geplaatst is/wordt, dan is er in mijn ogen pas een adoptie.

De donateurs zou je een of meerdere keren per jaar uit kunnen nodigen om te zien waar hun geld naar toe gaat, een soort open huis zeg maar.

Mee eens!

Want men betaald toch geen hopen geld per maand wat niet van hun is en ze er helemaal niets mee kunnen behalve vanaf een foto of een mail om naar te kijken en op de hoogte te zijn van hoe het ermee gaat.

Een donatie is toch anders en het staat men vrij hoeveel men geven wilt (vrijblijvend).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:41

Ragdollkat, als je even terugbladert, zie je dat ik hier al best uitgebreid uitleg over heb gedaan :)