BE rijbewijs halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:08

Vesceron schreef:
Haha mijn neef is vorige week geslaagd voor het eerste deel en mijn collega gaat donderdag voor het tweede deel, die heeft 2 weken geleden het eerste deel al gehaald.

Dan heb je het of verkeerd begrepen, of jou neef heeft zich op geraffineerde wijze een hoop geld uit de zak laten kloppen!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:11

Rustig aan, daarom zei ik al, ik weet er het fijne niet van!!

Ik heb het bij mijn collega even nagevraagd, zij had al haar BE rijbewijs maar gaat donderdag voor een B+ code 96. Verkeerd begrepen dus misschien, ze moet namelijk wel 2 examens doen, maar je kan er ook gewoon voor 1tje gaan.

Anoniem

Re: BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:12

Daar snap ik nog niet zoveel van! Je haalt dan je BE rijkbewijs maar kan dan ook kiezen voor een B + code 96 waarmee je minder mag dan BE wat is daar dan het nut van? Weet jij dat ikke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:20

Yvank_ schreef:
Daar snap ik nog niet zoveel van! Je haalt dan je BE rijkbewijs maar kan dan ook kiezen voor een B + code 96 waarmee je minder mag dan BE wat is daar dan het nut van? Weet jij dat ikke?

Nee, ik weet het niet, maar ik denk dat je geen raketgeleerde hoeft te zijn om te vermoeden dat in de toekomst die eisen wel gesplitst worden en wellicht dat je inderdaad twee keer op moet voordat je volledige BE rijbewijs.

Vesceron schreef:
Rustig aan, daarom zei ik al, ik weet er het fijne niet van!!

Ik heb het bij mijn collega even nagevraagd, zij had al haar BE rijbewijs maar gaat donderdag voor een B+ code 96. Verkeerd begrepen dus misschien, ze moet namelijk wel 2 examens doen, maar je kan er ook gewoon voor 1tje gaan.

Dat zou een volstrekt nutteloze actie zijn!!
B+ voegt totaal niets toe aan BE, dus ik denk echt dat je nu wat zaken door elkaar gooit, danwel dat anderen dat voor jou hebben gedaan en jij dus zwamt in commissie.
In dat laatste geval zou ik het intelligentieniveau van die collega ernstig in twijfel trekken }:) }:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:28

Over die B+ code 96 kwam ik laatst iets tegen op Rijksoverheid.nl. Ik snap er alleen niks van en ik ben niet eens blond. :o?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -aanhanger

Niet dat het op mij van toepassing is, ik heb mijn BE. Maar ik kijk als (web)redacteur/tekstschrijver naar die tekst en denk dan: ben ik de enige die het niet snapt? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:32

ikke schreef:
Yvank_ schreef:

Nee, ik weet het niet, maar ik denk dat je geen raketgeleerde hoeft te zijn om te vermoeden dat in de toekomst die eisen wel gesplitst worden en wellicht dat je inderdaad twee keer op moet voordat je volledige BE rijbewijs.

[/quote]
Conculusie.... de kas van de overheid spekken :Y)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:39

Karin: ik snap er ook niks van. :n Het gaat dus om een paar kilootjes meer? Maar waarom zou je dan in vredesnaam die plusdinges aanvragen als je voor hetzelfde geld en hetzelfde examen een BE-rijbewijs kunt halen?

Rijksoverheid schreef:
U kunt een rijbewijs B+ code 96 bij uw gemeente aanvragen op het moment dat u bent geslaagd voor het BE-examen. Het examen voor B+ code 96 is gelijk aan het examen voor BE. Heeft u eenmaal voor B+ code 96 gekozen, dan kunt u deze later niet meer omwisselen voor een BE-rijbewijs.
Huh? Dus het examen is precies hetzelfde, maar de bewijzen niet?

En mijn oog spotte ook nog een kwootje dat ik bewaar voor het taalbloepertopic :))

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:44

Een vriendin van mij heeft vorige week haar e rijbewijs gehaald, en dat is gewoon een BE, zonder plus of codes, en gewoon in 1x

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:45

Ha, nog een redacteur die het niet snapt. :D

Mijn gedachte ook... Wat móet je met zo'n B+?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:51

Ik snap het ook echt niet :=

Ik heb 4 lessen gehad voor mijn BE en vond het eigenlijk te veel. Voor mijn examen was ik al helemaal duf (of dat kwam door het feest de nacht ervoor..). Achteruit rijden had ik al geoefend en lukte daarom gelijk goed en rechtuit is nou niet echt een moeilijke truc.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:56

Kan het zijn dat je je eerst moet afvragen of je überhaupt wel BE nodig hebt?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:05

Als ik het goed begrepen heb (eind 2012 examen gedaan), is het B+ (code 96) rijbewijs een geharmoniseerd Europees ding dat in Nederland verplicht ingevoerd moest worden. Echter ten opzichte van het Nederlandse BE rijbewijs heeft het geen enkele meerwaarde (zie de post van Ikke). Omdat het examen voor B+ en BE hetzelfde is, zal in de praktijk vrijwel niemand het B+ rijbewijs aanvragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:26

vur schreef:
Kan het zijn dat je je eerst moet afvragen of je überhaupt wel BE nodig hebt?

Jawel; zolang je geen aanhanger gaat trekken, is BE overbodig :D

Lon schreef:
Als ik het goed begrepen heb (eind 2012 examen gedaan), is het B+ (code 96) rijbewijs een geharmoniseerd Europees ding dat in Nederland verplicht ingevoerd moest worden. Echter ten opzichte van het Nederlandse BE rijbewijs heeft het geen enkele meerwaarde (zie de post van Ikke). Omdat het examen voor B+ en BE hetzelfde is, zal in de praktijk vrijwel niemand het B+ rijbewijs aanvragen.

Op zich heb je het goed begrepen maar zoals ik al eerder schreef hoef je geen raketgeleerde te zijn om te bedenken dat de wet in de toekomst wordt aangepast, waardoor die noodzaak wel ontstaat...

Yvank_ schreef:
Conculusie.... de kas van de overheid spekken :Y)

Dat dus :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:01

Nou Ikke, volgens mij heb je tegenwoordig nog maar voor heel weinig situaties BE nodig en kan je heel vaak met B af. Ook dus als je een paardentrailer trekt. Je hoeft dan dus alleen maar te kijken of je trekkend voertuig de aanhangwagen mag trekken en de boel samen niet boven de 3500 kg uitkomt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:11

vur schreef:
Nou Ikke, volgens mij heb je tegenwoordig nog maar voor heel weinig situaties BE nodig en kan je heel vaak met B af. Ook dus als je een paardentrailer trekt. Je hoeft dan dus alleen maar te kijken of je trekkend voertuig de aanhangwagen mag trekken en de boel samen niet boven de 3500 kg uitkomt.

Een 1,5 paards kan vaak wel op B-rijbewijs, zolang de trekauto niet al te groot is, maar een 2-paards is altijd BE, ook in de nieuwe situatie.
Er zijn nog altijd volksstammen die menen dat het laadvermogen van de auto (al dan niet met de grijs-kenteken-smoes) niet meedoet. Helaas voor deze mensen: het laadvermogen van de trekauto telt ALTIJD!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:26

Ik snap ook niet waarom je het niet zou doen. Op een heel mensen leven is het zo heel duur niet, kost een halve dag tijd en daarna hoef je geen sommetjes te berekenen op de 10 kg nauwkeurig (die ook nog vaak fout zijn) en kun je gewoon met een fatsoenlijke combinatie de weg op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:33

Nies_ schreef:
Ik snap ook niet waarom je het niet zou doen. Op een heel mensen leven is het zo heel duur niet, kost een halve dag tijd en daarna hoef je geen sommetjes te berekenen op de 10 kg nauwkeurig (die ook nog vaak fout zijn) en kun je gewoon met een fatsoenlijke combinatie de weg op.

Hey, ons bin zuunig hè. Het gros kan/wil al niet eens een fatsoenlijke trekauto betalen.........

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:35

Er zijn mensen die zuinig met hun geld moeten omgaan en dan is het vast wel de moeite waard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:37

ikke schreef:
Nies_ schreef:

Hey, ons bin zuunig hè. Het gros kan/wil al niet eens een fatsoenlijke trekauto betalen.........

Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. :+

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:37

Ik ga over 3 weken lessen voor mijn BE rijbewijs. Ik moet eerst een avond lessen en twee dagen later nog een paar uur voor het examen. Ik les dan ongeveer 7 uur. Dat schijnt genoeg te zijn.

En bij een tweepaardstrailer heb je idd altijd je BE nodig. Dat probleem is het ook bij mij. Ook al zet je er maar een paard in en je blijft onder het gewicht, je moet naar het laadvermogen kijken van de trailer. Deze kan je op papier wel omlaag brengen maar dan kun je er nooit geen twee paarden meer inzetten. :D

Ik vind het het trouwens wel erg goedkoop! Ik ben geloof ik rond de 600/700 euro kwijt. Weet niet of dit zo betrouwbaar is. Volgens mij is het examen bij het CBR al meer dan dat bedrag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:51

vur schreef:
Er zijn mensen die zuinig met hun geld moeten omgaan en dan is het vast wel de moeite waard.

Ik kan die Range Rover ook alleen maar betalen omdat ik 'm niet nodig heb voor woon-werk-verkeer EN omdat ik al het onderhoud eigenhandig uit kan voeren..........

Voor de meeste mensen is het al helemaal niet rendabel om een trekauto te hebben voor die paar keer dat ze op pad gaan, maar ja, huren is in een keer zoveel geld.......

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:24

Stille meelezer hier.
Mijn vriend gaat zn be halen ivm trailer gekregen.maarre toen kwam ik dit tegen;

knaasje schreef:
.
En bij een tweepaardstrailer heb je idd altijd je BE nodig. Dat probleem is het ook bij mij. Ook al zet je er maar een paard in en je blijft onder het gewicht, je moet naar het laadvermogen kijken van de trailer. Deze kan je op papier wel omlaag brengen maar dan kun je er nooit geen twee paarden meer inzetten. :D

Er staat in de papieren vd trailer inderdaad op een blaadje;
" 1 paarden".
En volgens mij is dat t keurings blaadje.
Dus dat zou lekker zijn als er geen 2 meer in mogen want wat heb ik dan aan die hele 2paards. Of dan opnieuw laten keuren?

Even on topic.
Ik heb altijd geleerd met rijbewijs etc geen kortings gebeuren via dat soort sites aan te nemen omdat je bv een gewoon rijschool dat niet ziet doen die wel goed bekend staat.
Wat een wisselende prijzen heeft iedereen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:01

Ik heb bij een zeer goed bekend staande rijschool met hoge slagingspercentages 400 euro voor een dagcursus incl examen betaald. Niet veel dus als ik dat hier zo lees. Dat kwam neer op oefenen van 8.00 tot 13.00 met een korte pauze tussendoor en daarna direct examen. In 1 x geslaagd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:23

Merry98 schreef:
Stille meelezer hier.
Mijn vriend gaat zn be halen ivm trailer gekregen.maarre toen kwam ik dit tegen;

knaasje schreef:
.

Er staat in de papieren vd trailer inderdaad op een blaadje;
" 1 paarden".
En volgens mij is dat t keurings blaadje.
Dus dat zou lekker zijn als er geen 2 meer in mogen want wat heb ik dan aan die hele 2paards. Of dan opnieuw laten keuren?

Nee, het betekend simpelweg dat je alleen paarden mag vervoeren.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:26

Ik heb een dagcursus gedaan en dat is mij goed bevallen!