stoot kussens over tussenschot heen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: stoot kussens over tussenschot heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:14

Geef je je paarden eten onderweg of juist niet??

Wat betreft het links of rechts laden. Als je niet onder de stang heen kan haal hem er dan af en doe hem er pas weer op als de stang er achter zit. Dit doe ik standaard eigenlijk. Ooit een paard gehad die het eng vond dat ik onder de stang heen ging.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:19

@ janouk, bedankt voor het delen van je ervaring! Bijzonder he hoe het ineens zo kan veranderen!
Maar deze merrie is alleen nog maar 4 jaar!
Alleen in de trailer reizen gaat helaas niks worden helaas, op korte stukken zou het nog oke zijn maar ze is zowiezo gewend om samen met haar maatje in de trailer te staan, plus dat ze mee gaat op vakantie en dat is altijd een reis van 6 uur.. En on dat nou 2 keer te gaan rijden vind ik een beetje ver gaan :')

@bliver, ik geef ze de mogelijkheid tot hooi, zit in een net en ze kan er zeker bij maar ze eet eigenlijk amper op de trailer , dat deed ze ook toen ze dit gedrag nog niet toonde , dan stond ze altijd relaxt uit het raampje te kijken en zelfs gewoon echt te slapen...

Wat betreft de linker stang.. Daar is gewoon echt geen optie voor, er zit een zadelkamer ingebouwd waardoor ik er niet meer langs kan,
Hier een duidelijke foto :)
Afbeelding

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:51

ow dat is wel errug on praktisch

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 11:03

Dat was het eerst niet voor mij :) mijn ruin laad zichzelf perfect en die staat altijd links dus daarom ook besloten om het zo te laten maken...

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 19:33

Niemand meer ideeën oid? -O-

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:48

Je zegt dat ze nog maar 4 is. Zou ze niet breder geworden kunnen zijn waardoor de ruimte nu voor haar te smal is?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:09

Dat zou natuurlijk kunnen! Maar ik kan gewoon simpelweg geen 1,5 paards trailer aan gaan schaffen, ivm financiën en de vakanties enz! Is gewoon te gek om 2 keer 6 uur te gaan rijden!
Uiteraard liggen in de toekomst de planning voor een 2 paardsvrachtwagen maar dat is gewoon nog heel verweg helaas! Anders was het opgelost...

Maar voor nu moet ik het helaas echt doen met deze trailer

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:14

ik zou toch eens een rondje met haar alleen rijden en dan het schot breed zetten kijken of het dan beter gaat. dan kan je in ieder geval dingen uitsluiten

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 08:53

Oke! En hoe doen jullie dat dan met laden en de stang en uitladen?
Want ik weet zeker dat als ik de klep dan dicht doe dat ze dan naar achteren Stormd en bij het uit laden ook vrees ik....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:57

Daar heb je een grotere stang voor nodig. :j

Heb je haar al eens geprobeerd wat korter of juist wat langer vast te zetten? Staat ze aan twee kanten aan het halster vast of niet?

Edit: Kan het zijn dat je paard wat schever is geworden dan toen het nog wel goed ging in de trailer? Dus is ze met rijden scheef of schever ten opzichte van toen?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 09:14

Oh gewoon een lange stang? Die heb ik nog liggen :j zat bij de koop van de trailer erbij :) dus dan kan het tussenschot er gewoon uit!

Ze staat bij mij maar aan 1 kant vast en dan wel redelijk wat ruimte zodat ze ook goed bij het hooi kan wat op de zadelkamer ligt en ze kan ook goed omkijken natuurljk niet te ver want dan ben ik bang voor omdraaien!

Uhm even denken, wat betreft het scheef zijn kan natuurlijk heel goed kloppen, we zijn onder het zadel nog steeds bezig om de knopjes erop te zetten en bij het rijden is linksom haar moeilijke kant!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:23

Ik zou niet het hele schot eruit halen.alleen schuin zetten en achter een lange stang

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:26

Nee hoor het hele schot eruit kan prima. :j Maar ook opzijzetten is voldoende.

Als ze scheef is kan daardoor goed je probleem gekomen zijn, hier hetzelfde namelijk.
Je kan haar eens aan twee touwen vastzetten, zo heeft zie iets meer steun om haar balans te bewaren. :j

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 09:39

Oke!

Hmm aan 2 touwen gaat niet lukken tenzij het schot eruit is,

Ik kan ze namelijk enkel aan de uitenkant vast zetten en niet ook aan het tussenschot want die tillen ze dan op :')

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:58

zit er geen beveiliging op je schot dan tegen optillen??

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 10:01

Nee helaas!? Wat voor beveiliging zou dat dan zijn?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:02

zet haar eens aan de andere kant. één van onze hengsten heeft veel moeite met bochten naar links en gooit zich dan ook tegen het tussenschot aan. Rechter bochten is er niets aan de hand.
Als we hem dus links zetten kan hij in zijn moeilijke bochten tegen de wand 'leunen' wat hij veel minder doet dan tegen het schot.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:13

Woogy schreef:
zet haar eens aan de andere kant. één van onze hengsten heeft veel moeite met bochten naar links en gooit zich dan ook tegen het tussenschot aan. Rechter bochten is er niets aan de hand.
Als we hem dus links zetten kan hij in zijn moeilijke bochten tegen de wand 'leunen' wat hij veel minder doet dan tegen het schot.

Zoals meerdere malen is aangegeven is dit helaas voor TS geen optie..

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:20

Misschien kun je gewoon het tussenschot weg laten en gewoon 2 stangen voor en achter doen?
Zo deden wij het ook altijd.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 10:22

Ik wil het alle twee wel eens proberen!
Maar als ze moeite met een bepaalde kant zou hebben, dan zou ze alleen maar in een linker of in een rechter bocht vallen, maar ze valt echter in alle bochten, zowel links als rechts!

Maar zodra ik kan zal ik beide dingen proberen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:27

Je kan ook proberen om je schot te voorzien van flexibel rubber wat heen en weer kan, dan kan je paard het als het ware een beetje opzij duwen met zijn achterbenen. :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:30

Edit: reactie op somebitch: Natuurlijk is dat wel een optie. Het vereist alleen een andere aanpak wat betreft het laden. Je laat de merrie aan de linkerkant erin lopen terwijl je zelf aan de rechterkant van het schot loopt. Zo kun je vervolgens zelf onder de stang door en bij het voordeurtje eruit. Vervolgens laad je je andere paard.

Denk niet te ver vooruit, maar onderzoek eerst wat er mogelijk is voor je paard. Als daar een of meerdere opties uit komen kun je een stapje verder gaan door te gaan nadenken hoe je de betreffende vorm in kunt passen in je plannen. Een reis met 2 paarden van 6 uur is op dit moment namelijk een veel te groot doel. Leuk als einddoel, maar daar zitten nog veel kleine tussendoelen in. Op dit moment is het gewoon niet verantwoord, beide paarden kunnen gewond raken en het tast de stabiliteit van de combinatie aan waardoor je voor jezelf en voor anderen op de weg een potentieel gevaar vormt. Daarnaast, hoe vaker dit gebeurt, hoe minder zelfvertrouwen de merrie over zal houden.

Ik zou een aantal dingen gaan uitproberen:
- Laden aan de andere kant
- Alleen reizen
- Alleen reizen met schuin tussenschot
- Alleen reizen met tussenschot er helemaal uit
- Reizen op een vrachtwagen
- Reizen in een 1,5 paards trailer

De laatste 2 opties kun je testen door te lenen/huren voor een dagje. Zo krijg je een indruk. Wel zou ik eerst de eerder genoemde mogelijkheden gaan uittesten. Als je er daarmee al komt scheelt het je weer in de kosten.

Wat betreft achteruit stormen, ik laad mijn paarden vaak door met een leadrope buitenom te lopen. Dus voor het paard (of ernaast) de trailer in, touw over de voorstang, zelf er onderdoor en met het touw in de hand via het voordeurtje naar buiten. Dan loop je naar de achterkant met het touw op lichte spanning. Zo heb je aan de voorkant controle over je paard en kun je veilig de achterstang en klep sluiten. Dan loop je weer naar voren om je paard vast te zetten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:11

@somebitch, mijn schot is voorzien van flexibele pvc :j

@fjordnina, bedankt voor je super uitgebreide bericht!

ik snap dat die lange reis op dit moment een groot doel is, maar ik zie het niet als een doel, ze gaan mee op vakantie en dat gingen ze vorig jaar ook, en de vakantie is al betaald dus ze moeten gewoon mee, twas ook niet goedkoop dus dat vind ik zonde, plus ik kan geen 3 weken zonder mijn paarden en mijn merrie is best gecompliceerd en vind het dan fijner om ze mee te nemen dan dat iemand anders er 3 weken voor moet zorgen.

de dingen die je noemt die je kan proberen, zal ik zeker weten proberen uit te gaan testen!

als ik het schot schuin zet en of weg haal en ik mijn lange stang erachter kan doen dan ben ik niet bang voor achteruit stormen :j wij laden immers altijd met 2 mensen ivm veiligheid, behalve bij mijn ruin dan die laad zichzelf :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:12

Nogmaals de vraag waar woon je?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:12

in middelburg! zeeland :)