mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:56

Yvank_ schreef:
Gewoon opruimen.... Ik moet dwars door het dorp naar de bak. Dan kan ik toch niet alles maar laten liggen? Dus afstappen en opruimen of later heen gaan... Dat je niet van een jong paard af kan stappen vind ik onzin. Een paard moet aan de hand toch ook gehoorzamen?

aan de hand luistert ze wel maar na afstappen zal ik dan te voet aan de hand terug naar stal moeten lopen voor een kruk te halen? Paard verdraagt jammer genoeg geen druk in flanken. Ze is zeer sensibel en zal nooit ongevoelig worden.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:58

Dakario schreef:
Yvank_ schreef:
Gewoon opruimen.... Ik moet dwars door het dorp naar de bak. Dan kan ik toch niet alles maar laten liggen? Dus afstappen en opruimen of later heen gaan... Dat je niet van een jong paard af kan stappen vind ik onzin. Een paard moet aan de hand toch ook gehoorzamen?

aan de hand luistert ze wel maar na afstappen zal ik dan te voet aan de hand terug naar stal moeten lopen voor een kruk te halen? Paard verdraagt jammer genoeg geen druk in flanken. Ze is zeer sensibel en zal nooit ongevoelig worden.

wat is het probleem om dan erna je mest op te ruimen, je komt steeds aan met hetzelfde dat je niet af kan stappen, prima,dan ga je erna terug om de mest op te ruimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:58

Dat verdroeg mijn paard ook niet. Heb daar toch even met hem over overlegd en ik kan niet overal zonder kruk opstappen :) hij is ook zeer sensibel! Dus dat kan best een optie zijn/worden.

En tja anders dan moet je naderhand maar terug om het op te ruimen.... Het is toch ook een smeerbende als al die mest maar op de weg blijft liggen? Als er een hondendrol op de weg ligt zeur iedereen daar ook over.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:00

linky schreef:
Jammer dat de mensen tegenwoordig zo weinig begrip hebben voor ruiters/paarden. Vroeger waren de mensen blij als je paard voor hun huis poepte, kon de mest mooi bij de rozen.
Nu is het ineens vies geworden.
TS ik zou met een jong paard nooit langs de openbare weg afstappen, dat kan pas levensgevaarlijk zijn als je paard zich b.v. los rukt en de weg op schiet.
Officieel hoort een paard op de rijbaan, maar hier (Noord-Nederland) rijden we zonder uitzondering op het fietspad en nog liever in de berm ernaast, juist vanwege de mest.
Later op de fiets of zelfs met de auto teruggaan lijkt me dan ook weer sterk overdreven. Volgens mij woont TS in een dorp op het platteland, daar zouden ze toch aan een beetje mest gewend moeten zijn.

Laatst zag ik in een dorp hier vlakbij poep op de stoep liggen, dat is wat mij betreft dan weer helemaal fout. Je gaat niet met je paard/pony op de stoep lopen.

Ik kan me gewoon oprecht niet voorstellen dat er mensen zijn die zo redeneren :o. Iemans anders hoeft toch geen last te hebben van onze hobby? Wat is nou de moeite om even de mest op te ruimen? Ik persoonlijk zou in de berm schoppen ook voldoende vinden maar je zult ze de kost geven die zelfs dat niet doen en de mest op fietspaden laat liggen. Als iemand aangeeft het vervelend te vinden dat er mest in de berm ligt, dan kun je daar als ruiter toch wat aan doen? Straks gaan er zoveel mensen klagen over ruiters e.d. door de woonwijk dat het straks verboden wordt en TS helemaal nergens meer heen kan.

Anoniem

Re: mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:15

Dat je in een dorp op het platteland woont betekend toch niet dat je alles maar moet laten liggen? Ik woon ook in een dorp op het platteland. En het is hier echt geen strontbende waar we aangewend zijn hoor.... Het is gewoon normaal dat je de boel even aan de kant doet...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:51

Al die mensen die vinden dat je het moet opruimen, hoe vaak zijn jullie terug gegaan na een buitenritje? Of hoe vaak zijn jullie afgestapt? Het is prachtig in theorie maar in de praktijk is het behoorlijk vervelend en het hoort bij een levend dier, ze poepen nou eenmaal.

Als het de spuigaten uitloopt is het wat anders maar af en toe een drol is echt geen ramp, na een regenbui is het al bijna opgelost.

Politiepaarden poepen ook in de stad en dat laten ze ook liggen, en dat is in twee dagen platgereden en weggespoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:53

Altijd als mijn paard in het dorp poept stap ik af en ruim het op... Als dit niet wil kom ik later terug.. Als een hond bij jouw bijna voor de deur poept dan zou je het toch ook fijn vinden als het wordt opgeruimd?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:55

Fred_Kroket schreef:
Al die mensen die vinden dat je het moet opruimen, hoe vaak zijn jullie terug gegaan na een buitenritje? Of hoe vaak zijn jullie afgestapt? Het is prachtig in theorie maar in de praktijk is het behoorlijk vervelend en het hoort bij een levend dier, ze poepen nou eenmaal.

Als het de spuigaten uitloopt is het wat anders maar af en toe een drol is echt geen ramp, na een regenbui is het al bijna opgelost.

Politiepaarden poepen ook in de stad en dat laten ze ook liggen, en dat is in twee dagen platgereden en weggespoeld.

Ik stap ELKE keer af en veeg het dan in de berm. Andere mensen hoeven geen last te hebben van "mijn" rotzooi. En dat andere mensen het wel laten liggen, is voor mij geen reden om dat ook te doen. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:58

Opruimen. Ik erger me er als fietser suf aan dat ik moet slalommen om de stront heen.
Als ik merk dat de mijne moet poepen, stuur ik m de berm in en poept ie daar.

Alleen nu doet ie t uit zichzelf, wat ook wel ideaal is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:07

Fred_Kroket schreef:

Wij stappen ook altijd af als het niet in de berm/goot ligt om het alsnog daarin te schuiven. Kleine moeite, groot gebaar.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:07

maar wat nou als je een braaf paard heb waar je wel van af kan stappen om de mest aan de kant te schuiven maar niet meer op kan stappen omdat hij 1.85 meet? :+ dat is het probleem waar ik dus tegen aan loop.

mijn paard mest veel tijdens een buitenrit en waar ik woon heb je zo goed als geen ruiterpadden en moet je wel op de weg/fietspad maar ik heb dus echt een opstap hulp nodig :D dus ik zeg eerlijk dat ik dus ook nooit opruim tenzij hij per ongeluk op een oprit poept of iets dergelijk dan moet ik een bank ofiets zoeken om op te stappen haha

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:10

Bij mijn verzorgpony moet ik altijd voordat ik naar het bos ga een stukje langs de weg, met een fietspad... Gelukkig nooit negatief commentaar, rij altijd in de berm , gelukkig poept ze ook pas in het bos :)

Hoe willen ze anders dat je weg kan?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:11

Je kunt altijd achteraf even op de fiets of met de auto de route langs en de mest opruimen. Als je dit om toerbeurt zou kunnen afspreken met je mede-stalgenoten/rijgenoten, dan is toch iedereen tevreden en houd je het rijden mogelijk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:12

Ik zou het ook gewoon even opruimen,later even op de fiets terug en de rommel opruimen als het niet direct kan.

Wat de regelgeving in België is voor de fietspaden durf ik niet te zeggen,in Nederland is het officiëel verboden maar het wordt toegestaan vanwege de veiligheid en omdat veel mensen niet eens op de hoogte zijn.

Het rijden in de berm mag overigens officiëel ook niet zonder toestemming van de gemeente. op de rijbaan,of dat altijd de meest wijze keuze is laat ik even in het midden :+

Ik reed veel in Amsterdam en heb eigenlijk nooit problemen gehad,schoof de mest altijd in de goot of de berm.
In de binnenstad wel eens gehad dat paard van vriendin een pakketje liet vallen,pal bij iemand voor de deur.

De bewoonster kwam naar buiten gerent gewapend met emmer en blik...alles werd snel opgeruimd."Zo" zei ze..."dat is nog eens fijn,lekker voor mijn rozen en nu hoef ik het niet van ver te halen" :D

Hadden niet eens de kans om te reageren :=

Tegenwoordig woon ik aan een weg die grenst aan een ruiterpad,als er hier wel eens een hoop voor de deur valt dan mik ik die in de tuin...doorschoffelen en je ziet er niets meer van.Dat van mijn jongens komt daar uiteindelijk toch ook terecht.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:13

Stel je voor dat er zo'n bult hondenpoep op het fietspad of de stoep lag.. Daar word je toch ook niet blij van? Dat wij 'paardenmensen' paardenpoep minder vies vinden (ja, dat is zo :D ), wil niet zeggen dat andere mensen dat ook vinden.
Dus of even in de berm schoppen of terugkomen en opruimen. Wel zo netjes.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:15

Fred_Kroket schreef:

Dat is niet waar, tenminste niet altijd. Dit is idd het geval als het op een weg ligt met veel autoverkeer waardoor het al goed stuk wordt gereden. Maar op een fietspad bv kan dit heel lang blijven liggen. Ik fiets vaak via een natuurgebied naar stal en kom daar ook wel eens paardenstront tegen. Echter hier mogen dus alleen wandelaars en fietsers komen, dus zo'n hoop blijft gewoon weken liggen, soms maanden zelfs.

En hopen van paarden die bv alleen ruwvoer krijgen, worden ook niet door vogels uitgeplozen; daar valt niks voor ze uit te halen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 25-04-14 10:21, in het totaal 3 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:16

Majabeestje schreef:
Stel je voor dat er zo'n bult hondenpoep op het fietspad of de stoep lag.. Daar word je toch ook niet blij van? Dat wij 'paardenmensen' paardenpoep minder vies vinden (ja, dat is zo :D ), wil niet zeggen dat andere mensen dat ook vinden.
Dus of even in de berm schoppen of terugkomen en opruimen. Wel zo netjes.

haha, dat is inderdaad zo, we hebben een hond en een paard. De hondenpoep vind ik vreselijk, stinkt en wanneer het niet opgeruimd wordt, ligt het er een week later nog. De paardenpoep is veel minder erg en verteert erg snel (of anders eten de vogels het wel op).

....en ja, misschien ben ik één van de weinigen, maar ik ruim het netjes op.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:17

Ik blijf het onzin vinden, paardenmest is in no time weg, het zorgt voor aantrekking van vliegen die weer vogels te eten kunnen geven, het spoelt zo weg, en met droog weer droogt het heel snel uit.

Het is een kwestie van "het is vies want het is poep", "het is veel", "en het hoort hier niet". Hondenpoep komt van carnivoren en heeft een hele andere structuur dan paardenmest en is niet in twee dagen weg en ben je verplicht dat op te ruimen, zeker in maatschappelijke zin. Een bult, of verspreide hoop paardenmest kun je makkelijk omheen lopen in honden poep trap je terwijl je het niet ziet.

Echt mensengedrag, als je het kunt zien en het is er dan is het vies en als je het niet ziet is het er ook niet. Een beetje paardenpoep is echt niet zo erg het is niet eens schadelijk, ik vraag weggebruikers toch ook niet om iets aan hun uitlaatgassen te doen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:19

wij gaan echt niet terug voor de poep hoor, dat zou wat dan ben ik uren onderweg,
wel probeer ik de berm te pakken of even op het midden van de baan te gaan rijden

ik negeer mensen gewoon totaal hoor, het is niet verboden

wel zou ik me ook aan ergeren als je op het fietspad komt ook al laat je fietsers passeren, je hebt er niks te zoeken.
drukke weg over? zorg dan eerst dat je paard verkeersmakker is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:20

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:22

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:25

Maar waarom kun je niet afstappen dan?
Ik heb ook een jong paard (lees; 4 jaar) en eigenlijk het enige waar ik heel consequent mee ben geweest is het stilstaan met op en afstappen. De rest was allemaal; komt later wel, ze is nog jong.
Maar stilstaan dat moet ze gewoon, dat kun je altijd gebruiken en juist voor dit soort situatie's.

Anders volgende keer iemand mee nemen op de fiets die de mest op ruimt. Ik vind het bloed irritant als er honden of katten poep op de weg/stoep zelfs berm ligt. Kan het me dus heel goed voorstellen dat mensen paarden poep écht niet leuk vinden. Gewoon even opruimen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:26

Mensen kunnen wel gaan lopen zeiken over een beetje poep maar ik ken er genoeg die hun hondendrollen ook lekker laten liggen hoor :D
Ook die te knap zijn om een beetje afval te scheiden of zomaar van alles op straat gooien.
Sja....dat kan kennelijk allemaal wel gewoon!
Paardenmest is goed voor de grond en stink stukken minder dan een hondendrol. :D
Enerzijds lopen zeuren om een beetje mest en anderzijds te knap om richting afvalbak te lopen voor een papiertje bijvoorbeeld.
Best apart eigenlijk........Ik denk dat ik zou antwoorden dat je aan een goed milieu werkt en de bodem voorziet van voeding.

Majabeestje

Fred_Kroket schreef:
Ik blijf het onzin vinden, paardenmest is in no time weg, het zorgt voor aantrekking van vliegen die weer vogels te eten kunnen geven, het spoelt zo weg, en met droog weer droogt het heel snel uit.

Het is een kwestie van "het is vies want het is poep", "het is veel", "en het hoort hier niet". Hondenpoep komt van carnivoren en heeft een hele andere structuur dan paardenmest en is niet in twee dagen weg en ben je verplicht dat op te ruimen, zeker in maatschappelijke zin. Een bult, of verspreide hoop paardenmest kun je makkelijk omheen lopen in honden poep trap je terwijl je het niet ziet.

Echt mensengedrag, als je het kunt zien en het is er dan is het vies en als je het niet ziet is het er ook niet. Een beetje paardenpoep is echt niet zo erg het is niet eens schadelijk, ik vraag weggebruikers toch ook niet om iets aan hun uitlaatgassen te doen...

Tja, dat kan allemaal wel zo zijn maar voor de meeste mensen (die niks met paarden hebben) is poep gewoon poep. En daar wordt verder niet bij stilgestaan of het een andere structuur heeft of in twee dagen weg is. Ik vind dat je prima rekening kan houden met je medemens.
Ik vind de vergelijking met uitlaatgassen wel een beetje vreemd..
En als we toch gaan vergelijken.. Het is toch net zo asociaal om een biologisch afbreekbaar papieren zakje uit je autoraam te gooien als een plastic zakje?

Celiien

Fred_Kroket schreef:
Celiien schreef:
Gewoon opruimen die handel. Jij veroorzaakt met je paard overlast op de weg. Voor fietsers en scooters, vooral met gladheid en regen is het gewoon een probleem.
Probeer anders deze oplossingen:
http://www.paardenmestzak.nl/index.php/onder-het-zadel/
http://www.mestboytogo.com/over-mestboy-to-go
Succes. Jij wilt paardrijden, jij moet t opruimen zodat anderen geen last hebben.

Ik ben nog nooit uitgegleden over een hoop paardenmest tijdens de regen...

Oo met de scooter echt wel.. Je hebt heel weinig grip, vooral als het een spoor ipv hoop is..