Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Snollygoster schreef:_Lizanne schreef:
Heel erg jammer, maar dan vrees ik dat jij er niets meer aan zult kunnen veranderen.
@Breghje er is toch wel een groot verschil tussen een paard dat van iets opschrikt en een paard dat opzettelijk opgejut wordt. Wat deze jongens gedaan hebben is het paard doen schrikken met kwaad opzet, ik denk niet dat iemand die met een brommer rijdt daar over nadenkt.
pipo schreef:Ben jij nadat je je paard weer op stal had staan naar de mensen gegaan van de auto om er melding van te maken? Nee Dan zit je behoorlijk fout. Kan zelfs doorrijden na ongeval worden lijkt me. Uiteraard kan je je verweren en jouw verhaal doen, maar jij heb je blijkbaar ook niet aan de regels gehouden.
Mensen waren niet thuis, dus had keurig een briefje achter de ruitenwisser geplakt met alle gegevens en het verhaal erop. RoyceMack schreef:Breghje schreef:
Volgens mij ben jij helemaal niet aansprakelijk.
Door het wangedrag van de jongeren op die bierfiets is jouw paard uit angst tegen een auto aangekomen. Het is dus onverantwoord gedrag wat die jongens deden en niet de 'eigen energie' van het paard (dat hij bv een auto beschadigd puur om het 'vervelend zijn'. Jij bent dus niet aansprakelijk. Je hebt alle maatregelen getroffen om je paard rustig te houden en de situatie te overzien. Maar toch vond de groep het noodzaak de muziek nog harder te zetten en nog harder te roepen. Zij reageerden niet op jouw signalen om te stoppen en daardoor kreeg jouw paard met jou een botsing.
Kunnen die mensen wel doodleuk achter jou aanlopen dat jij aan moet bellen, maar ze hadden beter die groep achterna kunnen gaan want ZIJ zijn aansprakelijk voor die schade. Niet jij.
Maar goed, uiteindelijk heb je waarschijnlijk geen gegevens van die groep, en als je een rechtszaak aanspant ben je al 171 euro griffierecht kwijt(en als je voldoende verdiend ook nog de kosten voor advocaat)..
Nope. Jij hebt als ruiter ten allen tijden je paard onder controle te houden anders hoor je niet op de openbare weg thuis. Zou wat zijn elke keer dat een ander een scheet laat of met een brommer voorbij komt, of een plastic tas die tegen je paard aanvliegt en je maakt schade. Sorry meneer, het is niet mijn paard zijn eigen energie, hij werd opgeschrikt.
dus dat betekend, dat ik met mijn 3 jarige paard, die ik verkeersmak wil maken, niet op de straat mag komen omdat hij kan schrikken van een bierfiets en dan schade aan kan richten waarvoor ik dan aansprakelijk ben? Hoe krijg ik mijn paard dan ooit verkeersmak? Met puur geluk dat ik die achterlijke jongens niet tegenkom op hun bierfiets?

RoyceMack schreef:Breghje schreef:
Nope. Jij hebt als ruiter ten allen tijden je paard onder controle te houden anders hoor je niet op de openbare weg thuis. Zou wat zijn elke keer dat een ander een scheet laat of met een brommer voorbij komt, of een plastic tas die tegen je paard aanvliegt en je maakt schade. Sorry meneer, het is niet mijn paard zijn eigen energie, hij werd opgeschrikt.
dus dat betekend, dat ik met mijn 3 jarige paard, die ik verkeersmak wil maken, niet op de straat mag komen omdat hij kan schrikken van een bierfiets en dan schade aan kan richten waarvoor ik dan aansprakelijk ben? Hoe krijg ik mijn paard dan ooit verkeersmak? Met puur geluk dat ik die achterlijke jongens niet tegenkom op hun bierfiets?
Vumana89 schreef:Ts, ken je het bedrijf nog van de bierkar?
Kun je hun niet bellen met de datum en tijd en zeggen dat je een mooie factuur hebt voor de gasten die die kar gehuurd hadden?
Breghje schreef:Dat mag niks uitmaken. Want had het paard die reactie niet gegeven waren de jongens gewoon doorgegaan. Ruiter moet paard Ten Allen Tijden Onder Controle hebben, zo simpel is het. Heb je dat niet, heb je niks op de openbare weg te zoeken. Want wat is het verschil als er een brommer voorbij komt of die bierkar? Als t paard verkeersmak is niks, is t paard niet verkeersmak dan is er schade. Hoe dat ontstaat maakt niet uit voor degene die de schade geleden heeft.
Breghje schreef:Breghje schreef:
Die maak je samen met andere paarden bomproof paarden verkeersmak, met schriktrainingen ed. En geloof me, been there done that have enough t-shirts. Ik heb jaren voor mijn brood jonge paarden verkeers en zadelmak gemaakt en nooit problemen gehad. En uiteraard is er een keer dat je alleen voor het eerst naar buiten gaat, maar dan hoor je al dusdanig veel vertrouwen in elkaar te hebben dat je dat aankan. Maar dat betekend het dus idd. En tuurlijk kan een paard eens schrikken, maar dat hoor je als ruiter snel onder controle te hebben.
Schrikken kun je inderdaad onder controle houden, maar een paard zo hard opjutten is gewoon zielig en ik gaf hem het grootste gelijk dat hij achteruit krabbelde om niet dichter bij die kar te komen! 
Snollygoster schreef:Breghje schreef:Dat mag niks uitmaken. Want had het paard die reactie niet gegeven waren de jongens gewoon doorgegaan. Ruiter moet paard Ten Allen Tijden Onder Controle hebben, zo simpel is het. Heb je dat niet, heb je niks op de openbare weg te zoeken. Want wat is het verschil als er een brommer voorbij komt of die bierkar? Als t paard verkeersmak is niks, is t paard niet verkeersmak dan is er schade. Hoe dat ontstaat maakt niet uit voor degene die de schade geleden heeft.
Dan zijn wij het niet eens met elkaar. Ik ben het wel met je eens dat een ruiter in staat moet zijn om zijn paard onder controle te houden, maar ik kan TS ook begrijpen, en ik denk dat ieder verkeersmak paard wel van deze kar had opgekeken.
Zoals een ruiter het verkeer niet mag hinderen, mogen andere bestuurders ruiters ook niet opzettelijk in gevaar brengen, en dat is wat hier wel is gebeurd, want ondanks de signalen van TS bleven de jongens verder doen, en daar zijn zij fout.
Snollygoster schreef:Breghje schreef:Dat mag niks uitmaken. Want had het paard die reactie niet gegeven waren de jongens gewoon doorgegaan. Ruiter moet paard Ten Allen Tijden Onder Controle hebben, zo simpel is het. Heb je dat niet, heb je niks op de openbare weg te zoeken. Want wat is het verschil als er een brommer voorbij komt of die bierkar? Als t paard verkeersmak is niks, is t paard niet verkeersmak dan is er schade. Hoe dat ontstaat maakt niet uit voor degene die de schade geleden heeft.
Dan zijn wij het niet eens met elkaar. Ik ben het wel met je eens dat een ruiter in staat moet zijn om zijn paard onder controle te houden, maar ik kan TS ook begrijpen, en ik denk dat ieder verkeersmak paard wel van deze kar had opgekeken.
Zoals een ruiter het verkeer niet mag hinderen, mogen andere bestuurders ruiters ook niet opzettelijk in gevaar brengen, en dat is wat hier wel is gebeurd, want ondanks de signalen van TS bleven de jongens verder doen, en daar zijn zij fout.

_Lizanne schreef:Hier ben ik het zooo niet mee eens.... Een paard dat schrikt is echt wel anders dan opgejaagd wordenSchrikken kun je inderdaad onder controle houden, maar een paard zo hard opjutten is gewoon zielig en ik gaf hem het grootste gelijk dat hij achteruit krabbelde om niet dichter bij die kar te komen!
Breghje"[quote="Snollygoster schreef:Breghje schreef:Dat mag niks uitmaken. Want had het paard die reactie niet gegeven waren de jongens gewoon doorgegaan. Ruiter moet paard Ten Allen Tijden Onder Controle hebben, zo simpel is het. Heb je dat niet, heb je niks op de openbare weg te zoeken. Want wat is het verschil als er een brommer voorbij komt of die bierkar? Als t paard verkeersmak is niks, is t paard niet verkeersmak dan is er schade. Hoe dat ontstaat maakt niet uit voor degene die de schade geleden heeft.
Die jongens waren niet goed bezig, ben ik absoluut met je eens, maar TS had ook zelf maatregelen kunnen nemen. Dat een paard eens ergens van opkijkt is niks geks, maar het moet ten allen tijden bij de ruiter blijven. Wat als het paard op een mens of een kind was gestapt? Ze had toen ze merkte dat haar paard gespannen werdt al om kunnen draaien, zorgen dat ze vrij baan had en niet bij auto's oid in de buurt was. En anders afstappen en weglopen, is ook nog een optie. En als haar paard dit soort reacties geeft hoort ie domweg nog niet zonder begeleiding naar buiten te gaan.
Breghje schreef:_Lizanne schreef:Hier ben ik het zooo niet mee eens.... Een paard dat schrikt is echt wel anders dan opgejaagd wordenSchrikken kun je inderdaad onder controle houden, maar een paard zo hard opjutten is gewoon zielig en ik gaf hem het grootste gelijk dat hij achteruit krabbelde om niet dichter bij die kar te komen!
Je kan het linksom of rechtsom draaien, een paard dat schrikt en het bit beetpakt en er vandoor kneitert is hetzelfde. Ze gaan ervandoor het maakt het paard niet uit of ie opgejaagd wordt of schrikt, de reactie is hetzelfde. Jij hoort gewoon je paard onder controle te hebben als je naar buiten gaat ermee. Je verzekering heeft dus gewoon gelijk, of jij het daar nu mee eens bent of niet.
Ieder paardenmens kan denk ik toch wel begrijpen dat dit gewoon fout is en een paard zo eigenlijk 'de dood in jagen' is. Natuurlijk snap ik dat dit vanuit de verzekering mijn schuld is en dat het betaald moet worden. Daar gaat het hier ook niet om.
Anthea schreef:Jouw paard heeft een auto beschadigd en je eigen risico is 250 euro. Dit vindt je belachelijk?
Denk niet dat je er iets aan kan doen. Het is jouw paard en jij had 'm niet in controle.
Maar goed. De volgende keer loop je dus gewoon weg als je paard een auto beschadigd? Netjes.
Anthea schreef:Jouw paard heeft een auto beschadigd en je eigen risico is 250 euro. Dit vindt je belachelijk?
Denk niet dat je er iets aan kan doen. Het is jouw paard en jij had 'm niet in controle.
Maar goed. De volgende keer loop je dus gewoon weg als je paard een auto beschadigd? Netjes.
Dacht dat Ts enkel wat verhalen van anderen mensen wou horen die ook zoiets meegemaakt hebben en horen wat zei gedaan hadden... :/ RoyceMack schreef:dus dat betekend, dat ik met mijn 3 jarige paard, die ik verkeersmak wil maken, niet op de straat mag komen omdat hij kan schrikken van een bierfiets en dan schade aan kan richten waarvoor ik dan aansprakelijk ben? Hoe krijg ik mijn paard dan ooit verkeersmak? Met puur geluk dat ik die achterlijke jongens niet tegenkom op hun bierfiets?
Citaat:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.