Klophengst gekocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Klophengst gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:15

Ik voel me niet aangevallen hoor! :)
Alleen TS verklaard zelf pas ook in verdere posts wat haar bedoeling nu is en wie ze in principe 'aansprakelijk' wil stellen, want ze wil de verkopers er (voor zover ik begrijp) niet mee lastig vallen omdat zij het niet wisten (wat heel lief is van haar) maar de fokkers, daar kan ze dus inderdaad niks mee.

Ik weet niet of de koop ontbonden kan worden.
https://www.knhs.nl/print/2765/

Daaruit begrijp ik dat het wél mogelijk zou kunnen zijn om de koop te ontbinden als het op een verborgen gebrek gegooid wordt. De koopovereenkomsten buiten de TS om kunnen lijkt mij inderdaad niet meer ontbonden worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:38

Bedankt voor de reacties! Ik ben weer iets wijzer. Wel wil ik de praktijk die de halve castratie heeft gedaan bellen om te vragen waarom dit niet in het paspoort vermeld is, wat ze verplicht zijn volgens mij Veearts.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:55

@_Zsazsa bekijk die link eens die ik in mijn vorige bericht hebt gekopieerd, dit is gewoon een rechtsgeldige uitspraak. Ga hier mee naar de verkopers blijf beleefd en zeg gewoon ik wil niemand op extra kosten jagen maar kunnen we er met een minnelijke regeling uit komen?

(volgens de rechter is dit namelijk geen koop ontbindend gebrek..want er kan wat aan gedaan worden... en die kosten die moest de verkopende partij voor zijn/haar rekening nemen).

Ik weet niet wat het beestje heeft gekost? (als het 800 euro is dan is 500 natuurlijk veel) is het een paard van 5000 euro dan kijkt 500 al heel anders.

Kortom ga in gesprek, laat zien dat je je achtergrond werk hebt gedaan en benadruk dat je het vredelievend op wilt lossen. (en laat de verschillende offerte's zijn van de castratie's) wie weet valt dat ook nog wel mee.

(hoe ver verkopers het dan weer met de fokkers oplossen..dat is dan weer hun probleem... en daar zou ik mij niet mee bemoeien). Uiteraard kun je wel de toenmalige DA praktijk contacten...wellicht willen ze voor een heel klein prijsje de castratie wel op zich nemen...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:11

Pony was indd niet duur, maar of hij nou 1000,00 of 10.000 kostte, ik wilde een ruin.. ik ga je link even lezen. Dankje

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:17

1 of 2 castratielittekens zegt toch helemaal niets.
Stel dat een klophengst netjes gecastreerd wordt. De hoge bal doen ze dmv laparoscopie
en de andere op de gewone manier. Dan heb je ook maar 1 zichtbare snede.
Lijkt mij stug dat een DA daarnaar kijkt met een aankoopkeuring.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:23

Zonder een koopcontract/overeenkomst kun je zeker niks ondernenen toch?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:23

Jawel! Een mondelinge overeenkomst is ook een rechtsgeldige overeenkomst. Hoeft niet per se schriftelijk.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:44

_Zsazsa_ schreef:
Zonder een koopcontract/overeenkomst kun je zeker niks ondernenen toch?

whah hoeft niet (heb je nog een advertentie tekst bv?) (of andere communicatie?) email verkeer kan ook voldoende zijn.

(het verhaal is opnzich niet heel complex, zoals bv dingen zoals stalondeugden wel zijn..) het gaat namelijk om een ruin vs klopt hengst,dus ook nogeens makkelijk aantoonbaar.

Ben je al in contact getreden met de vorige eigenaar?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:00

Ja, maar omdat zij het ook echt niet wist, vind ik het zo banketstaaf om bij haar aan te kloppen. Ik heb de eigenaar voor haar een bericht gestuurd maar dat bied verder geen hulp of informatie. lastig nu, ik vind het gewoon een hele dure onaangename verassing. Hij had mijn geblesseerde ruin ook al zwaar aangevallen en verwond, waar ik ook al kosten door heb gehad, en nu is hij ook niet meer gewenst op de pensionstal. dus ik zit een beetje met de handen in het haar.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:15

Tja als je het rot vind om bij haar aan te kloppen heb je eigenlijk heel simpel 2 keuzes

Of je spreekt er wel aan om tot voor beide een acceptabele oplossing te komen of je houd heel cru gezegd verder je mond, laat het beestje castreren en praat nergens meer over.

Aangezien je er wel mee zit (want je opent tenslotte een topic erover) zou ik voor optie 1 gaan.

Heb je het met haar al gehad over de kosten van de castratie? en hoe reageerde ze daarop? benadruk echt dat je tot een goede oplossing wilt komen. (contact opnemen met de fokker zou ik niet doen..want je hebt niet van de fokker gekocht...laat die partij er dus ook buiten..je maakt het alleen maar lastig voor jezelf). (wellicht wat ik aangaf DA praktijk die de castratie uitvoerde..(waarschijnlijk zijn ze ook verzekerd voor dit soort dingen en willen ze het wellicht nog wel kosten loos oplossen dmv van een castratie..)

stappen plan

1) neem contact op met de kliniek die de castratie niet correct heeft uitgevoerd (en blijf beleefd en vraag of ze willen meedenken aan een oplossing/coulance regeling) Lijkt mij een zeer redelijk verzoek. (eventueel nog andere klinieken voor een offerte)

2) bespreek deze regeling met de verkoopster en kom er samen uit, welllicht stuur haar de uitspraak van de rijdende rechter door om te laten zien dat je geen onzin praat en ook niets onredelijks wil.

(casus is inprincipe klopthengst/vs ruin het zelfde)

Stel ik was in dit geval de verkoopster, dan is het uiteraard rot voor beide partijen..maar het goedkoopste is toch echt om te schikken..en dat zou ik ook heus wel in zien. Dan zou ik als verkoopster daarna de spreekwoordelijke strijd aangaan met de fokker om ook daar een deel van de kosten terug te halen)

Als je als verkoper voor pak hem beet 350 euro van de problemen verlost bent (want ja dit blijft je achtervolgen) dan is het goedkoop. In rechtsgang maken is nog vele malen duurder..en frustrerender voor beide partijen, + de tijd die het in beslag neemt en ondertussen kun je nergens terecht met je klopt hengst

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:43

Ik betwijfel of dit paard gecastreerd is door een DA praktijk. In NL zijn ook genoeg castreurs te vinden die het zo, handje contantje, voor een habbekrats doen. En ja dan laat je die 2e bal zitten. Als iedereen zijn mond houd en zegt dat hij/zij van niks weet... Je kunt alleen 'dealen' met de verkoper zoals studiemiep zegt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:48

Eens maar eens die hormoontest woensdag afwachten vooraleer je enige actie onderneemt of mensen gaat aanspreken. Dat lijkt mij het slimste?

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:40

ZsaZsa ik heb even meegelezen en ben benieuwd of je inmiddels als wat meer weet na de test?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 09:38

Na de echo is bevestigd dat het om een klophengst gaat, de hormoontest heb ik nog geen uitslag. De bal zit heel hoog in de lies, en ze willen hem liever via de lies proberen te halen dan via de buik ivm risico's. Maar eerst het bloedonderzoek af wachten..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:34

en hoe is het contact met de verkoopster? daar zou ik ook mijn pijlen oprichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 13:31

Die heeft ook geen geld zegt ze. Maarja ik heb 3750,00 voor een koliekoperatie betaald en mijn paard is ook nog eens overleden tijdens die operatie. Daarna deze pony gekocht en nu dit weer... ik heb maandag contact met de veeartsen die hem hebben gecastreerd. Praktijk Westwoud oid. Dus aan hun de vraag waarom het niet in het paspoort is vermeld. De fokster reageert niet op mijn vraag bij wie hij is gecastreerd. Zecheeft mijn bericht wel ontvangen en gelezen. Ik ben dit aan het uitpluizen omdat ik graag wil weten wie er bewust een klophengst als ruin verkoopt. Maargoed, eigenlijk is dat voor mijn zaak niet belangrijk maar ik ga ze daar wel op aanspreken. het zijn overigens allemaal bokkers. Hoop dat ze meelezen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:34

_Zsazsa_ schreef:
Hoopte misschien onderling met de fokkers/dierenartspraktijk te kunnen regelen. Omdat hun oneerlijk zijn geweest. Vind het zo banketstaaf om de vorige eigenaresse op te zadelen met kosten omdat zij er ook niet van af wist. Lang procederen is het niet waard.

Misschien is hij met een kijkoperatie gecastreerd en is het op een bal niet goed gegaan. Dat had met de nacontrole wel eruit moeten komen maar misschien is er ergens iets niet goed gegaan. Het hoeft geen kwade opzet te zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:38

Meid wat erg dat je dit moet meemaken nadat je zoveel pech hebt gehad met je vorige paard :(
Hoop dat het goed voor jou afloopt...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 14:14

Dan nog weet je dat er 1 bal zit Jenny en dan ben je verplicht dat te melden. Lees nu wel in een ander topic dat de vorige eigenaresse ook een hormoontest wilde doen maar dat te duur vond. Ook lees ik dat ze hem zelf heeft willen beleren, terwijl ik hem als vrij groen gekocht heb. Hij is doodsbang met zadelmak maken, dat heb ik nu dus ook al moeten uitbesteden voor 450,- per maand omdat hij helemaal gek word zodra je aan het zadel gaat hangen. Na dit alles breng ik hem het liefst terug. Wat mensen hier toch al niet op bokt zetten... Lees nu zoveel ellende over de pony. Ik wist dat hij druk en onopgevoed was en dat heb ik voor lief genomen omdat ik wel van een pittige haflinger houd. Op aanraden van de veearts en zadelmakmaker word hij nu de eerste week verdoofd met inrijden. 17,50 per spuit. Het is toch belachelijk dit nodig moet zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:57

wauw verdoven met inrijden heb ik nog nooit van gehoord

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:32

Ik wel, als een jong dier veel stress ervaart dat je iets kalmerends geeft. Maar niet zomaar indd, hij heeft zich al 2 keer laten vallen. We willen hem niet banger maken, dus vandaar de keus voor verdoving.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:33

Citaat:
De vorige eigenaresse wist hier ook niks van zegt ze, en heeft hem maar enkele maanden gehad. Ook de eigenaresse daarvoor beweert hem als 'ruin' van de fokkers gekocht te hebben.

2 maal snel doorverkocht en ze wisten van niets? Hier klopt iets niet!

misschien kan je contact zoeken met de DA van de vorige eigenaar, het paard wordt doorverkocht door zijn hengst gedrag en zij weten van niets?
Als je het geweten had, was in de prijs daar rekening mee gehouden. Ik zou de vorige eigenaar toch "deels" aansprakelijk stellen omdat het paard met een niet gemeld gebrek is verkocht.

verkopen en je verlies nemen is een makkelijke manier om een probleem op te lossen, maar in dit geval wordt jij daar mee opgezadeld.
Bewijzen dat er daarvoor al fouten zijn gemaakt helpt jouw weinig.
Misschien de DA die de fout heeft gemaakt, als hij hierop aangesproken wordt, is hij dan bereid de 2e operatie voor kostprijs te verrichten?
Ik weet niet of die DA een verplichting naar jouw toe heeft.

De operatie is ook riskanter dan de castratie zelf.

Waarom de bal weghalen? Het paard kan niet dekken en zijn hengst gedrag is natuurlijk.
Dat de ruin verbaal wordt is in deze tijd van het jaar dan ook gewoon, hij wordt opgewonden maar is dit ook stress? Ik ken trainers die je bij zijn gedrag en training kunnen helpen.
Het paard zal altijd dat gedrag als extra hebben, mooier pittiger. Is het een mogelijkheid dat je het paard accepteert zoals het nu is ?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:06

Hij kan niet naar buiten omdat hij blijft rennen. In de stal vind hij geen rust, met zadelmak maken word hij gek als hij een ander paard hoort. De eerste maand stond hij rustig bij mij thuis en viel het mee, tot hij mijn andere ruin aan heeft gevallen. het zadelmak maken ging thuis zo moeizaam dat ik hem op een pensionstal heb gezet, hier mag hij nu als klophengst ook niet blijven. Hij kan wel dekken overigens en dat doet hij ook als hij de kans krijgt. Ik werk zelf met dekhengsten en weet hoe ze zijn, maar zijn gemoedstoestand en gezondheid moet die bal eruit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:30

_Zsazsa_ schreef:
Ik wel, als een jong dier veel stress ervaart dat je iets kalmerends geeft. Maar niet zomaar indd, hij heeft zich al 2 keer laten vallen. We willen hem niet banger maken, dus vandaar de keus voor verdoving.

Dus omdat hij bang is prop je er maar een verdoving in? Zou eerst eens gaan werken aan vertrouwen. Een paard dat angst heeft en die angst vervolgens niet meer kan uiten (door de verdoving) gaat jou na de inrijfase echt niet vertrouwen. Of je er nu wel of niet bekent mee bent, ik vind dit persoonlijk echt te zot voor woorden.

De vraag is nu meer wat wil je met het paard? In hoeverre valt dit onder verborgen gebrek en zou je het paard naar de oude eigenaar kunnen terugbrengen? (dat weet ik ook niet, ben geen jurist). En wil je het paard ondanks deze verrassing toch houden, of wil je hem weg hebben?

Alle voorgaande eigenaren + fokker afgaan om te kijken waar de knik in de kabel heeft gezeten vind ik een beetje overkomen als "er een slaatje uit te proberen te slaan". Als de fokker het dier niet heeft laten castreren( of daar over liegt), en de eigenaren daarna of liegen of ook van niks wisten kan je nogsteeds weinig. De kans dat je de waarheid achterhaald van het verhaal met zo veel eigenaren is gewoon klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:37

Heb je een bloedtest laten doen? Dan pas weet je zeker of hij nog 1 bal heeft...