klopt mijn berekening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:01

scrappiecoco schreef:
Het gaat hier om een Audi80

Ledig voertuig 1160
TMM 1650
gewicht rijklaar 1260

max gewicht trailer ongeremd 580
max gewicht trailer geremd 1300

Berekening:
auto: 1400 (incl 2 pers en tuigage) wel heel ruim berekend
trailer: 1120 (incl paard 550kg) 750kg min ledig gewicht. trailer weegt 570 onbeladen
TOTAAL: 2520 IK MAG RIJDEN

Check!
Is de TMM van de auto en de trailer meer dan 3500kg?
ja: ik mag niet rijden
nee: ga naar volgende
Is het trekkend vermogen van de auto voldoende om het gewicht van de trailer en lading te trekken?
ja: ga naar volgende
nee: ik mag niet rijden
Is het laadvermogen van de trailer voldoende om het gewicht van de paarden te laden?
ja: RIJDEN MAAR!!
nee: ik mag niet rijden

Dus: de TMM van de totale combinatie beladen en al mag niet meer dan 3500kg wegen. Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het max trekvermogen van de auto.

Volgens mij gaat het wel om ledig gewicht van de auto.. dus dan zou je 1160 als gewicht aan moeten houden. Van de trailer moet je het 'maximaal geladen' gewicht gebruiken. Dan moet dus je auto zwaarder zijn dan de trailer, en samen niet boven de 3500.

In mijn geval heb ik een RAV4 (mag 1500kg trekken) van 1250kilo (ledig), een trailer die max. geladen 1200 kilo (is 1,5 paards die teruggekeurd is naar max 1200 geladen) mag zijn, en samen is dit dus 1450 en mag ik ermee rijden :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:03

GWR schreef:
Volgens mij gaat het wel om ledig gewicht van de auto.. dus dan zou je 1160 als gewicht aan moeten houden. Van de trailer moet je het 'maximaal geladen' gewicht gebruiken. Dan moet dus je auto zwaarder zijn dan de trailer, en samen niet boven de 3500.

In mijn geval heb ik een RAV4 (mag 1500kg trekken) van 1250kilo (ledig), een trailer die max. geladen 1200 kilo (is 1,5 paards die teruggekeurd is naar max 1200 geladen) mag zijn, en samen is dit dus 1450 en mag ik ermee rijden :)

:n. Dat zijn de oude regels ;).

Het gaat echt om tmm van de auto + tmm van de trailer en dat mag niet boven de 3500 kilo uitkomen ;). En dan natuurlijk of je het mag trekken en of je kogeldruk wel juist is.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 16:04

wat een gedoe ook heh :P ik denk dat er nog heel lang onduidelijkheid hierover blijft voor veel mensen.
regels blijven veranderen...

maar gelukkig hebben we hier Bokt voor!! +:)+ en natuurlijk alle bokkers die al hun kennis en informatie willen delen _/-\o_

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:05

Eigenlijk is het heel simpel qua gewichten auto en trailer.

TMM auto + TMM trailer = kleiner dan 3500 kg samen. En TMM staat vermeld op het kentekenbewijs van beide, dus niet te missen.

edit: Ik denk echt dat ze het qua gewichten eenvoudiger hebben gemaakt, want daarvoor was het een weerwar van regels en nu hoef je dus eigenlijk qua gewichten auto/trailer alleen nog naar de TMM te kijken (en natuurlijk wat de trailer mag trekken en de kogeldruk)
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-03-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:05

Oh dus dan is het eigenlijk nog soepeler geworden ofniet?
Ik heb toen een auto gekocht die echt zwaarder was, en een trailer die teruggekeurd was want die had een TMM van 1600 en is 1200 van gemaakt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:06

scrappiecoco schreef:
wat een gedoe ook heh :P ik denk dat er nog heel lang onduidelijkheid hierover blijft voor veel mensen.

maar gelukkig hebben we hier Bokt voor!! +:)+ en natuurlijk alle bokkers die al hun kennis en informatie willen delen _/-\o_

Maar ts, we zijn er bij jouw casus nog niet over uit :P. Wat is de tmm van de trailer? Pas dan kunnen we voor jou de exacte berekening maken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:07

GWR schreef:
Ik heb toen een auto gekocht die echt zwaarder was, en een trailer die teruggekeurd was want die had een TMM van 1600 en is 1200 van gemaakt.

Ja klopt :j. Vroeger moest je 'vaak' terugkeuren om zo onder het ledig gewicht uit te komen (hier ook een RAV4 :P). Nu geldt die regel niet meer.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 16:10

zap schreef:
scrappiecoco schreef:

Maar ts, we zijn er bij jouw casus nog niet over uit :P. Wat is de tmm van de trailer? Pas dan kunnen we voor jou de exacte berekening maken.

ho! sorry, het natuurlijk niet de bedoeling dat ik nu dan pleiten ga haha
tmm van de trailer is 1600.

Cardy

Re: klopt mijn berekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:12

Dan mag je met deze combi inderdaad met B rijden (1650 +1600 = 3250). Ik denk wel dat je stalgenoot dacht dat je niet met deze combi mocht rijden, omdat je berekening niet klopte.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:29

even een gekke vraag tussendoor. Er staat max ongeremd 580 en max geremd 1300. Maar een trailer is toch ongeremd dus dan zou het toch 580 moeten zijn en dan red je het niet met deze auto. Is voor mij een tijdje geleden maar ik dacht toch echt dat geremd en betekende dat je aanhanger ook zelf mee remt en dat doet een trailer niet

Flowq

Re: klopt mijn berekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:35

Mag toch hopen dat jou trailer wel geremd is ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:36

een paardentrailer heeft een oplooprem. ik vraag me nu alleen af of je met een B rijbewijs en een auto die geremd 1300kg mag trekken een trailer er achter mag gooien met een maximum gewicht van 1600kg
ondanks de regel van de totale combinatie < 3500 kg, en de wekelijke belading

in de regels zie ik steeds staan dat de wetelijke waarden in het rijbewijs gelden mits anders aangegeven baldiebla

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:38

Persevero schreef:
een paardentrailer heeft een oplooprem. ik vraag me nu alleen af of je met een B rijbewijs en een auto die geremd 1300kg mag trekken een trailer er achter mag gooien met een maximum gewicht van 1600kg

in de regels zie ik steeds staan dat de wetelijke waarden in het rijbewijs gelden mits anders aangegeven baldiebla

Jawel dat mag. Vroeger mocht dat niet ;). Sinds de nieuwe regels wel :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:08

zap schreef:
GWR schreef:

Ja klopt :j. Vroeger moest je 'vaak' terugkeuren om zo onder het ledig gewicht uit te komen (hier ook een RAV4 :P). Nu geldt die regel niet meer.

Nu zijn de auto's zo zwaar dat je in bepaalde gevallen terug moet keuren om onder de 3500 kg te blijven ;)

Volgens mij was vroeger ook al de regeling rijbewijs = gewicht op papier, mag auto trekken = gewicht op weegbrug. Dat zijn namelijk twee volkomen losstaande zaken. Maar goed, vroegûh is sowieso niet van belang dus laten we dat maar rusten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:32

Persevero schreef:

Ja dat mag, mits je hem niet zwaarder belaadt dan 1300 kg.