scrappiecoco schreef:Het gaat hier om een Audi80
Ledig voertuig 1160
TMM 1650
gewicht rijklaar 1260
max gewicht trailer ongeremd 580
max gewicht trailer geremd 1300
Berekening:
auto: 1400 (incl 2 pers en tuigage) wel heel ruim berekend
trailer: 1120 (incl paard 550kg) 750kg min ledig gewicht. trailer weegt 570 onbeladen
TOTAAL: 2520 IK MAG RIJDEN
Check!
Is de TMM van de auto en de trailer meer dan 3500kg?
ja: ik mag niet rijden
nee: ga naar volgende
Is het trekkend vermogen van de auto voldoende om het gewicht van de trailer en lading te trekken?
ja: ga naar volgende
nee: ik mag niet rijden
Is het laadvermogen van de trailer voldoende om het gewicht van de paarden te laden?
ja: RIJDEN MAAR!!
nee: ik mag niet rijden
Dus: de TMM van de totale combinatie beladen en al mag niet meer dan 3500kg wegen. Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het max trekvermogen van de auto.
Volgens mij gaat het wel om ledig gewicht van de auto.. dus dan zou je 1160 als gewicht aan moeten houden. Van de trailer moet je het 'maximaal geladen' gewicht gebruiken. Dan moet dus je auto zwaarder zijn dan de trailer, en samen niet boven de 3500.
In mijn geval heb ik een RAV4 (mag 1500kg trekken) van 1250kilo (ledig), een trailer die max. geladen 1200 kilo (is 1,5 paards die teruggekeurd is naar max 1200 geladen) mag zijn, en samen is dit dus 1450 en mag ik ermee rijden
. Dat zijn de oude regels
.
ik denk dat er nog heel lang onduidelijkheid hierover blijft voor veel mensen.
. Vroeger moest je 'vaak' terugkeuren om zo onder het ledig gewicht uit te komen (hier ook een RAV4