Paard schraapt/klauwt mijn trailer kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 17:28

Yvank_ schreef:
Jennyj01 schreef:
Er zijn natuurlijk ook paarden die liever met een maatje reizen hè. Of heb je dat al eens geprobeerd.

Geloof dat het probleem van TS is dat niemand zn paard ernaast wil hebben laat staan de trailer uitlenen :=

Heb je al eens een camera opgehangen om te zien wat en wanneer hij precies wat doet en ook uit reactie waarop?

Camera hang erin, al jaren :) Maar je ziet hem dus gewoon als een malle staan schrapen/klaawen. Zo erg dat hij de voorbuis er al een paar keer uit heeft geramd. Het ziet eruit alsof hij staat te gabberen, maar dan maar met 1 been :-) Hij gaat zo fanatiek staan stuiteren dat hij met zijn hoofd en schoft mee spring, haha.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 17:30

Gina schreef:
Wordt het gedrag erger in de bochten tijdens het rijden?

Ja, het begint gemiddeld genomen na de eerste rotonde. Vroeger hadden we hier vanuit stal de eerste 5km een rechte weg en had ik daarna pas een probleem. Nu ligt er na 2km een rotonde en begint hij daar meestal, soms ook eerder. Maar meestal erna pas. En dan blijft hij gaan, recht stukken, snelweg, rotondes, maakt allemaal nix meer uit.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:32

Mijn paard doet dit alleen op de terugweg naar stal. Zodra ik in de weg kom van stal, dan begint ze :( Wij hebben op de bodem van de trailer een rubbermat die helemaal verlijmd is en afgekit. In de punt en bij de voorbenen hebben we nog een extra rubbermat vastgelijmd.

Graag zou ik het haar afleren, maar tot op heden heb ik de oplossing nog niet gevonden.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 17:33

Elco schreef:
Ik ken iemand die der paard deed dat ook en die heeft hem toen gekluisterd en probkeem was opgelost..Maar ik denk niet dat ik dat zelf zou doen..

Iemand die ik ken ook en raadde het mij ook al aan. Alleen was dat bij de achterbenen, dit is natuurlijk voor. En de dierenarts raadde het af, omdat hij dan waarschijnlijk nog meer stress krijgt omdat hij nog vast zit ook. Dierenarts dacht dat het zijn manier van omgaan met stress was. Als dat zo is, heb ik liever dat hij gaat roken of nagels bijten :D

Ook de rit maakt weinig uit. Hij doet het naar het bos, naar concours, dierenarts... Ook als ik naar mijn winterstal ga, die 7km (en dus 2 rotondes) hier vandaan ligt.

tinkerkyara

Re: Paard schraapt/klauwt mijn trailer kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:02

Ha :) Ik heb meerdere paarden met dit probleem lesgegeven en mijn ervaring is dat het indd een stressprobleem is. Maar daar was je zelf denk ik ook al wel achter :')
Dat stressprobleem hangt dan samen met een soort verlatingsangst en onzekerheid in de trailer. Hij loopt braaf achter je aan de trailer in, maar zodra je weg/uit het zicht/gehoor bent wordt ie onzeker. Hij vertrouwt dus heel veel op jou, dat is goed. Maar zodra je uit de trailer bent, is hij aan zichzelf overgeleverd en dat vindt ie eng. Dus wat je kan doen is zelf naast de klep staan en je paard zelf de trailer in laten lopen. Dan wordt het zijn idee om erin te gaan en niet jouwe. Je zult zien dat ie dan wel gaat eten. Oja en oefen in de bak met in- en uitladen, maak er een 'spelletje' van op basis van dat ie buiten de trailer moet 'werken' en bij of liever in de trailer rust krijgt. Op mijn fb heb ik een aantal filmpjes/foto's van deze trailertraining, misschien heb je er wat aan.