2-paards trailer zonder schot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Re: 2-paards trailer zonder schot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:17

Ze kunnen het dan nog zo goed kunnen vinden, maar de een zal zich maar verstappen en de ander schrikt daarvan. Dan heb je mot, en echt een heel groot probleem...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:20

MarlindeRooz schreef:
Polly schreef:
dus je wil echt 2 volwassen dieren op een tweepaards trailer zetten zonder tussenschot?
Ben ik de enige die dat niet echt heel verstandig lijkt?

2 shetlanders in een 1 paards trailer past btw ook. :7

Dit mag gewoon hoor ts!

volgens mij gaat het hier niet over shetlanders, er passen overigens veel meer dan 2 shetlanders in een tweepaardstrailer heb ik meer dan eens getest maar met grote paarden lijkt het me een stuk onverstandiger.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:36

Er passen zelfs 5 volwassen (Galloway)koeien in := (niet mijn verantwoordelijkheid dat overigens)

Maar waarom zou het ineens een enorm probleem zijn als er een op ijzers staat?
En waarom is het geen probleem als ze allebei blootsvoets staan?

Als er een op de ander zn voeten stapt volgt er toch wel reactie, ijzers of niet, lijkt me.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:43

Op het moment dat een paard met ijzers uit evenwicht raakt en verstapt is er een groter risico op verwonding van het andere paard.
Tot enkele jaren geleden was het niet toegestaan om paarden met ijzers zonder tussenschot te vervoeren, nu is het de verantwoording van de vervoerder. Ik kan niet beoordelen hoe goed de paarden elkaar verdragen en ook niet hoe goed de chauffeur in staat is om zo vloeiend te rijden dat de paarden niet hoeven verstappen, dus ook niet of dit verstandig is. Het lijkt me wel verstandig om hier heel goed over na te denken en met de eigenaar van het andere paard te bespreken. Want het andere paard is degene die het grotere risico op nare verwondingen heeft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:47

Klopt, ik zal het eens bespreken met haar!
Nu staat die van mij nog zonder ijzers maar ik merk nu al met intensievere buitenritten(2 tot 3 keer per week toch een uur of 2 onderweg zijn etc) dat zijn hoeven er al onder lijden.
De hoeven van het andere paard zijn veel sterken dan die van die van mij, dus ik laat hem volgende week beslaan, omdat ik anders gewoon niet veel met hem naar buiten kan en dat vind ik zonde.

Bedankt voor de informatie in ieder geval, dat wist ik dus niet dat het met ijzers een (groter) risico kan zijn. Toch maar weer handig dat ik het hier even vraag dan!

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:46

Charaz schreef:
Als ze het goed kunnen vinden zie ik ook geen probleem, waar kan je eigenlijk die lange stangen bestellen?

Wij maken ze, kosten vallen mee hoor ze zijn minder duur als de meeste denken ;)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:49

Ik geloof dat ik het risico niet zou nemen zonder tussenschot, jullie hebben er allebei niks aan als de paarden elkaar verwonden, de dierenarts is een stuk duurder dan een 2 paards die je evt. zou kunnen huren voor die rit en die wel een tussenschot heeft ;)
Onze paarden kunnen het ook prima met elkaar vinden maar samen in een krappe ruimte die ook nog eens van links naar rechts gaat optrekt en afremt is toch wel een heel ander verhaal, nee ik zou het zelf in ieder geval nooit doen :n

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:59

Poeh, ik zou het niet aandurven onze paarden zonder tussenschot te vervoer.
Persoonlijk denk ik dat ondanks dat de paarden goed met elkaar kunnen, ze mekaar
ook goed kunnen verwonden. Dit hoeft niet altijd jou schuld te zijn, maar kan ook
door een omstander gebeuren.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:21

Ik heb het er met mijn kennis over gehad en ze zou kijken of ze niet ergens nog een schot kunnen uithalen en die er weer inzetten voor die keer.
We waren er wel al over uit dat we ze zo inderdaad maar niet zouden vervoeren. Jammer maar helaas, maar mijn paard kan ook niet zonder zijn ijzers dus kan ze er moeilijk onderuit trekken voor die ene dag..