mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:03

_KellyAV schreef:
Qua combinatie mag het gewoon. Mij gaat het erom of ik dus mag rijden omdat ik mn rijbewijs NA 19 januari 2013 heb gehaald Ik heb namelijk gehoord dat dat niet mag als je je rijbewijs NA 2013 hebt gehaa;d

Hoezo zou dat niet mogen? Heeft niks te maken met wanneer je je rijbewijs gehaald hebt hoor. Dat geld enkel voor een aanhanger die zwaarder is dan 3500 kg dus álleen de aanhanger niet je combinatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:04

Ja dat mag gewoon.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:04

Speedster schreef:
Dorine92 schreef:
Heeft wél wat met het rijbewijs te maken, want om te bepalen of je auto het mag trekken kijken ze bij B rijbewijs naar het gewicht van de trailer + wat er maximaal in MAG, en bij E kijken ze naar het gewicht van de trailer + wat er in STAAT

Nee, dat heeft te maken met of je overbeladen bent of niet. Als het max treingewicht onder de 3500kg blijt, rij je wel met het juiste rijbewijs, maar als je de trailer vervolgens zwaarder laadt dan dat de auto technisch mag trekken, dan ben je overbeladen. Maar dat ben je op dat moment ook als je een BE rijbewijs hebt. Het is dus een beperking van de auto en niet van het rijbewijs.

Je hebt dus te maken met de regels mbt het rijbewijs EN DAARNAAST met de technische beperking van de auto.

Je begrijpt volgens mij niet wat ik zeg. Stel:

1 Je auto mag 1400 kg trekken
2a Je trailer weegt inclusief maximale lading 1500 kg (ook al weegt ie met jouw lading maar 1200 kg,
hij KAN 1500 wegen als je hem maximaal belaadt)
2b Je stopt er dus veel minder lading in en je trailer weegt 1200 kilo inclusief lading (ook al KAN ie
1500 wegen op papier, hij weegt maar 1200 omdat je hem niet maximaal hebt beladen)

Op een B rijbewijs kijken ze naar 2a en mag je de trailer dus niet trekken (1500 is hoger dan de 1400 die de auto mag trekken), bij een E rijbewijs kijken ze naar 2b (trailer weegt met deze lading maar 1200 en dat is ruim onder de 1400 kg)

Overigens moet je ook nog naar de kogeldruk kijken, die kan ook te hoog zijn, maar dat heeft echt niets met je rijbewijs te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:06

Dat is niet waar Dorine ze kijken bij het B rijbewijs naar het totaalgewicht van de auto en trailer en niet naar hoeveel de auto trekken mag of dat meer is dan maximale gewicht in de trailer.

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:10

Yvank_ schreef:
Dat is niet waar Dorine ze kijken bij het B rijbewijs naar het totaalgewicht van de auto en trailer en niet naar hoeveel de auto trekken mag of dat meer is dan maximale gewicht in de trailer.

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto

Je zegt het hier zelf

Dorine92

Re: mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:11

Leeggewicht + laadvermogen IS het maximale gewicht van de trailer namelijk

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:12

Voor een B rijbewijs is er niets veranderd. Die datum van 19 januari geldt voor een BE rijbewijs. Daar is wel wat in je nadeel veranderd

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:13

En jij begrijpt niet wat ik bedoel :o. Bij zowel rijbewijs B als bij BE wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht, wanneer er bepaald wordt of de AUTO die trailer op dat moment, zoals hij beladen is, mag trekken. Is de trailer zwaarder dan wat de auto mag trekken, dan is deze overbeladen en krijg je daar dus een bekeuring voor. Dit geldt ongeacht welk rijbewijs je hebt, overbeladen mag niet, punt. Al heb je je vrachtwagenrijbewijs.

Met max treingewicht wordt gebruikt om te bepalen of je B of BE moet hebben. Onder de 3500 B, daarboven E.

Om te bepalen of jij als bestuurder op dat moment met jouw rijbewijs een bepaalde combinatie mag besturen, hangt alleen af van het max treingewicht. MAAR, je kunt ondanks dat je met het juiste rijbewijs rijdt, toch je trailer overbeladen. Dan krijg je dus een boete voor overbeladen, en niet voor het rijden zonder geldig rijbewijs. De regels mbt het rijbewijs waaraan de bestuurder moet voldoen, staan dus volledig los van de regels mbt het technische trekgewicht waar de auto aan moet voldoen. Maar ze zijn wel allebei van kracht.

Heb je dus BE rijbewijs, hoef je alleen nog maar te kijken of je al dan niet overbelaadt, heb je alleen B, dan moet je ook kijken of je de totale combinatie wel mag rijden met dat rijbewijs. Ga je dus op enig moment met een bepaalde combinatie de weg op, dan moe je wel overal aan voldoen, maar overbeladen staat dus helemaal los van het rijbewijs van de bestuurder.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:17

Radionx schreef:
Voor een B rijbewijs is er niets veranderd. Die datum van 19 januari geldt voor een BE rijbewijs. Daar is wel wat in je nadeel veranderd

BE is inderdaad nadelig vernaderd, als je die na 19 januari hebt gehaald. Voor je B is voor iedereen (ongeacht de datum van halen) veranderd dat als je met een aanhanger rijdt de auto vroeger zwaarder moest zijn dan de aanhanger, maar dat is niet meer zo. Uiteraard nog wel met een totaal maximum van de 3500kg.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:20

Speedster schreef:
Heb je dus BE rijbewijs, hoef je alleen nog maar te kijken of je al dan niet overbelaadt, heb je alleen B, dan moet je ook kijken of je de totale combinatie wel mag rijden met dat rijbewijs. Ga je dus op enig moment met een bepaalde combinatie de weg op, dan moe je wel overal aan voldoen, maar overbeladen staat dus helemaal los van het rijbewijs van de bestuurder.

Dit deel klopt niet helemaal.
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto
- een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
- onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg (maar dat si erg lastig).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:21

Speedster schreef:
En jij begrijpt niet wat ik bedoel :o. Bij zowel rijbewijs B als bij BE wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht, wanneer er bepaald wordt of de AUTO die trailer op dat moment, zoals hij beladen is, mag trekken. Is de trailer zwaarder dan wat de auto mag trekken, dan is deze overbeladen en krijg je daar dus een bekeuring voor. Dit geldt ongeacht welk rijbewijs je hebt, overbeladen mag niet, punt. Al heb je je vrachtwagenrijbewijs.

Met max treingewicht wordt gebruikt om te bepalen of je B of BE moet hebben. Onder de 3500 B, daarboven E.

Om te bepalen of jij als bestuurder op dat moment met jouw rijbewijs een bepaalde combinatie mag besturen, hangt alleen af van het max treingewicht. MAAR, je kunt ondanks dat je met het juiste rijbewijs rijdt, toch je trailer overbeladen. Dan krijg je dus een boete voor overbeladen, en niet voor het rijden zonder geldig rijbewijs. De regels mbt het rijbewijs waaraan de bestuurder moet voldoen, staan dus volledig los van de regels mbt het technische trekgewicht waar de auto aan moet voldoen. Maar ze zijn wel allebei van kracht.

Ik weet niet waarom je nu over overbeladen begint, maar ik heb het over je eerste reactie:
Uiteraard moet de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook mogen trekken, maar dat heeft niks met je rijbewijs te maken.
Dat heeft dus wél te maken met de rijbewijs, want met een B rijbewijs mag de auto die 1400 kg mag trekken, alleen een trailer trekken als deze betreffende trailer OP PAPIER niet boven de 1400 kg uitkomt. Dus een trailer die OP PAPIER 1800 kg MAG wegen, maar beladen is tot 1300 kg, mag je NIET trekken met een B rijbewijs.
Daarentegen mag je met een E rijbewijs een trailer die OP PAPIER 1800 MAG wegen, maar daadwerkelijk 1300 kg weegt omdat je hem niet maximaal belaad, wél trekken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:24

Daarom laten mensen soms hun trailer terugkeuren, zodat ze hem wél met een B rijbewijs mogen rijden. Als je namelijk die trailer van 1800 kg hebt, en je weet nu al dat je hem toch nooit zwaarder zult laden dan 1300, dan kun je hem terug laten keuren tot 1350 zodat je hem op B kunt rijden met een auto die 1400 kg mag trekken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:25

Voor 19 januari werd voor B inderdaad gekeken of de totale toegestane massa van de trailer lager was dan het leeggewicht van de auto (en dan alléén om te bepalen of je rijbewijs klopte!). Dat geldt niet meer.

Qua B of BE geldt nu echt alléén nog maar dat je met B qua 'treingewicht' (dus TMM auto plus TMM trailer niet boven de 3500 kilo mag zitten.

Daarnaast werd zowel vroeger als nu gekeken naar wat je er daadwerkelijk achter hebt hangen om te bepalen of je overbeladen bent.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:25

Dat is toch precies wat ik zeg: de auto moet het gewicht OOK mogen trekken, maar dat geldt ALTIJD, ongeacht het rijbewijs. Dus je rijbewijs moet kloppen EN de auto moet het mogen trekken. En dat laatste heeft dus totaal niks te maken met het rijbewijs. Je verlichting moet ook in orde zijn, dat heeft net zo min te maken met het rijbewijs. Geldt altijd. Dus om te bepalen of je B of BE nodig hebt geldt alleen het max treingewicht.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:26

Dorine92 schreef:
Speedster schreef:

Ik weet niet waarom je nu over overbeladen begint, maar ik heb het over je eerste reactie:
Uiteraard moet de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook mogen trekken, maar dat heeft niks met je rijbewijs te maken.
Dat heeft dus wél te maken met de rijbewijs, want met een B rijbewijs mag de auto die 1400 kg mag trekken, alleen een trailer trekken als deze betreffende trailer OP PAPIER niet boven de 1400 kg uitkomt. Dus een trailer die OP PAPIER 1800 kg MAG wegen, maar beladen is tot 1300 kg, mag je NIET trekken met een B rijbewijs.
Daarentegen mag je met een E rijbewijs een trailer die OP PAPIER 1800 MAG wegen, maar daadwerkelijk 1300 kg weegt omdat je hem niet maximaal belaad, wél trekken.

Dorine, dat klopt niet helemaal. Zolang je op papier niet boven de 3500 kg uit komt, mag je dit met een B rijbewijs rijden.
Stel je hebt een auto van 1500kg en een trailler van 1750, mag je met een B rijden (totaal = 3250). Nu mag jouw auto maar 750 kg trekken. De trailler weegt leeg 700kg. Dan mag jij met een lege trailler rijden (maar dus niet met iets erin)
Laatst bijgewerkt door JosineS op 12-03-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:26

Dorine92 schreef:
Daarom laten mensen soms hun trailer terugkeuren, zodat ze hem wél met een B rijbewijs mogen rijden. Als je namelijk die trailer van 1800 kg hebt, en je weet nu al dat je hem toch nooit zwaarder zult laden dan 1300, dan kun je hem terug laten keuren tot 1350 zodat je hem op B kunt rijden met een auto die 1400 kg mag trekken

Dat werd vroeger alléén gedaan vanwege de eis TMM trailer lager dan lege auto (NIET vanwege wat een auto mocht trekken!). Dat hele terugkeuren geldt niet meer, ténzij je daarmee onder de 3,5 ton treingewicht komt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-03-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:27

Ibbel schreef:
Dorine92 schreef:

Dat werd vroeger alléén gedaan vanwege de eis TMM trailer lager dan lege auto. Dat hele terugkeuren geldt niet meer, ténzij je daarmee onder de 3,5 ton treingewicht komt.

Dat was inderdaad de reden. Terugkeuren heeft dus bijna geen nut meer sinds 19 januari 2013 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:31

Dorine92 schreef:

Jij zegt als je auto 1400 mag trekken en je trailer maximaal 1500 is mag het niet op B rijbewijs en dat is dus veranderd. Je trailer mag zwaarder zijn dan de auto ;)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:35

Yvank_ schreef:
Dorine92 schreef:

Jij zegt als je auto 1400 mag trekken en je trailer maximaal 1500 is mag het niet op B rijbewijs en dat is dus veranderd. Je trailer mag zwaarder zijn dan de auto ;)

auto mag 1400kg trekken. trailler mag 1500 kg in totaal wegen. Zegt niks over of het mag met een B rijbewijs. hiervoor is het gewicht van de auto bepalend en niet het gewicht wat hij mag trekken. Vroeger moest de auto zelf zwaarder zijn dan de aanhanger. Dit is veranderd. Los van wat je mag trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:36

En je trailer mag ook een TMM hebben die hoger is dan de auto mag trekken. En dat mocht bovendien altijd al. Zolang je de trailer maar niet tot die TMM volstopt, maar max tot wat de auto mag trekken....
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-03-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:37

JosineS schreef:
Dorine, dat klopt niet helemaal. Zolang je op papier niet boven de 3500 kg uit komt, mag je dit met een B rijbewijs rijden.
Stel je hebt een auto van 1500kg en een trailler van 1750, mag je met een B rijden (totaal = 3250). Nu mag jouw auto maar 750 kg trekken. De trailler weegt leeg 700kg. Dan mag jij met een lege trailler rijden (maar dus niet met iets erin)

Praat je nu over het gewicht van 1500 kg van de auto of over dat de auto 1500 kg mag trekken? Ik heb het namelijk over wat de auto mag trekken.
Er vanuit gaande dat jij bedoelt dat die auto 1500 kg is en 1750 kg mag trekken, dan mag dat inderdaad. Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet mag.
Waar ik op doel is dat als de auto 1500 kg is, en 1750 kg mag trekken, dat deze auto alléén deze 1750 kg mag trekken als de trailer OP PAPIER maximaal 1750 kg mag wegen. Als de trailer dus 1750 DAADWERKELIJK weegt, maar op papier tot 2000 kg beladen mag worden, dan mag dit NIET op een B rijbewijs

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:38

Dorien, dat is niet zo en is ook nooit zo geweest.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:39

Yvank_ schreef:
Dorine92 schreef:

Ik zeg ook nergens dat dat niet mag. We praten hier over 2 verschillende dingen:
- jij hebt het over het maximale gewicht van de trailer t.o.v. het gewicht van de auto
- ik heb het over het maximale gewicht van de trailer t.o.v. het maximale trekgewicht van de auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:39

JosineS schreef:
Yvank_ schreef:

auto mag 1400kg trekken. trailler mag 1500 kg in totaal wegen. Zegt niks over of het mag met een B rijbewijs. hiervoor is het gewicht van de auto bepalend en niet het gewicht wat hij mag trekken. Vroeger moest de auto zelf zwaarder zijn dan de aanhanger. Dit is veranderd. Los van wat je mag trekken.

Dat klopt maar het is dus niet zo dat een auto die 1400 mag trekken en een trailer trekt die maximaal 1500 is (maar er staat 1200 in) niet mag. dat gaat inderdaad om het gewicht van de auto (leeggewicht) + het totale gewicht van de trailer. Maar over het algemeen is een auto die 1400 mag trekken zelf geen 2500 kg :)

Ik rijd wel eens met een combi van trailer die 1300 is totaal en auto mag 1200 trekken in de trailer staat 1100 kg. Al eens controle gehad en dit mocht gewoon met B :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:40

Dorine92 schreef:
Yvank_ schreef:

Ik zeg ook nergens dat dat niet mag. We praten hier over 2 verschillende dingen:
- jij hebt het over het maximale gewicht van de trailer t.o.v. het gewicht van de auto
- ik heb het over het maximale gewicht van de trailer t.o.v. het maximale trekgewicht van de auto

Dat klopt maar wat je daarin zegt klopt dus niet :)