Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:58

LizMD schreef:
Brainless, ik ben zeer benieuwd waar jij je (foutieve) informatie vandaan haalt en hoe je het dan ook nog zo stellig weet te brengen... Een paspoort zonder medisch inlegvel is onvolledig, dus ongeldig. Dat betekent dus dat je in overtreding bent wanneer je het paard vervoert of wanneer (zoals de VWA nu doet) erop gecontroleerd wordt.

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/deeln ... handeling/

Bovenstaande informatie op de site is onvolledig, dat betekent namelijk dat alle paarden waar toentertijd een andere identificatiemiddel ingezet is nu 'illegaal' zijn.

Lees voor de lol even de link van de PVE door die ik net stuurde.

Bij de KWPN staat:
Citaat:
Bij ieder paard hoort een paspoort, dat is wettelijk geregeld. Ook moet ieder paard gechipt zijn.

http://www.kwpn.nl/over-kwpn/services/paspoorten/

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:00

Een paspoort en chip is echt al lang verplicht en nu ook met dat inlegvel als je een oud paspoort hebt, nieuwe zit het al in.
https://www.knhs.nl/actueel/nieuws/knhs ... paspoort!/

en ik heb het ook zelf meegemaakt dat onze merrie van bijna 34jr anders niet opgehaald werd, omdat ze niet was gechipt. De rendac moest het chipnummer weten bij het aanmelden, anders kwamen ze niet!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:02

Ik ga jouw link onder de aandacht brengen bij de beleidsmakers van mijn werk en het ministerie van EZ, Brainless, want die informatie is onvolledig en niet geheel correct.
Ik kom hier morgen op terug met verwijzing naar de wetgeving die van toepassing is.

Link van pve die eerder gepost is, is voor zover ik nu gezien heb wel correct.

Brainless

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:05

Het paard van mijn opa (4/5 jaar terug, beestje was 25+, met volledig ingetekend paspoort) werd niet door (meerdere) slachterijen geaccepteerd.
Zij is toen acuut gechipt om alsnog geschoten te kunnen worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:07

Pepper, was dit voor of na 2009? En ik vermoed, Brainless, dat het in jouw geval ook voor 1/7/2009 is geweest.

Dat is in dit geval nl cruciaal.
Tot 2009 was er NL wetgeving die chippen verplichtte (uitzondering, dna profiel) binnen NL.
In overige lidstaten was de chip niet verplicht.
Sinds 2009 is er Europese wetgeving van kracht, die de NL wetgeving overuled, dat alle oaarden van na 1/7/2009 in heel europa gechipt moeten worden. Paarden die voor 1/7/2009 zijn geboren, zijn hiervan vrijgesteld, mits ze correct waren geidentificeerd volgens de toen geldende Europese wetgeving. De NL wetgeving was toen strenger dat de EU wetgeving. Maar nu is de huudige EU wetgeving van kracht, waarmee bij oudere paarden niet perse een chip verplicht is.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 00:20

Dan moet dit paard dus sowieso gechipt worden? Dat zijn we ook wel van plan. Maar het zou wel handig zijn als iemand mij kan vertellen + bronvermelding (die correct is :+ ) of ik haar ergens anders kan inschrijven.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:12

Hoe oud is het paard?(krijg het idee dat het om een oud paard gaat, maar misschien klopt dit niet?)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 01:14

Het paard is 15.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:21

LesleyxLinn schreef:
Ja, maar het was tot ongeveer 10 jaar geleden niet verplicht..

naast chippen is DNA toch ook nog steeds toegestaan?

TS, kijk hier anders even.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=caowUsHs ... HsuOnbPTEY

Ik zou geen lid van het kwpn worden om het paspoort te wijzigen, dit kost je namelijk meer dan alleen het paspoort te veranderen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:50

Brainless schreef:
LizMD schreef:
Brainless, ik ben zeer benieuwd waar jij je (foutieve) informatie vandaan haalt en hoe je het dan ook nog zo stellig weet te brengen... Een paspoort zonder medisch inlegvel is onvolledig, dus ongeldig. Dat betekent dus dat je in overtreding bent wanneer je het paard vervoert of wanneer (zoals de VWA nu doet) erop gecontroleerd wordt. .

Op de site (zie de link) van de rijksoverheid!

Liz heeft wel gelijk Brainless :j Een paard van voor 2009 die geDNA't is hoeft nu niet ineens gechipt te worden. De info op de site van de rijksoverheid is dus idd onvolledig.
Mijn merrie is van voor 2009 heeft DNA profiel en GEEN chip :D En hoeft em dus ook niet.

En Daffie nee jammer genoeg is DNA nu niet meer toegestaan :x Je ontkomt nu niet meer aan de chip.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 01:51

daffie1986 schreef:
LesleyxLinn schreef:
Ja, maar het was tot ongeveer 10 jaar geleden niet verplicht..

naast chippen is DNA toch ook nog steeds toegestaan?

TS, kijk hier anders even.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=caowUsHs ... HsuOnbPTEY

Ik zou geen lid van het kwpn worden om het paspoort te wijzigen, dit kost je namelijk meer dan alleen het paspoort te veranderen.

Hier maak ik uit op dat ik gewoon een nieuw paspoort aan kan vragen bij een andere instantie?
Ik kijk morgen even verder.

Ik wil ook zeker geen lid worden en ik denk de eigenaar ook niet om het paspoort te wijzigen.
Maar dan moet er wel een andere oplossing zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:13

Moet ze naar het buitenland? Zo niet, gewoon verkopen en er eerlijk bij vermelden. Ik heb hier ook een pony lopen zonder chip, wel met paspoort. ;) Ook zo gekocht en mij is het eerlijk verteld, ik kan daar niet wakker van liggen. Het was mijn eigen verantwoordelijkheid bij het vervoeren van hem.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:27

Als je het zeker wilt weten neem dan even contact op met het PVE die kan je het precies vertellen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:46

@Brainless
Toen mijn paard vorig jaar augustus naar NL kwam, heb ik van alles zitten uitzoeken of hij wel of niet gechipt moest worden. Ik heb juist bij de Rijksoverheid destijds gevonden dat hij niet gechipt hoefde te worden (hij is nu 8,5). Nu heb ik dat gevonden bij de voedsel en waren ... dinges. Daar stonden de regels bij die Marije aangeeft.

Ik heb jouw pagina ook gevonden en die is inderdaad wel erg kort door de bocht.

Hier lees ik ook wat Marije aangeeft.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:33

28 WANNEER IS EEN NEDERLANDS OF BUITENLANDS PAARD CORRECT GEÏDENTIFICEERD?

paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd, omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moesten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moesten hebben.

paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die een correct paspoort hebben (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) en die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt.

paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.

paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

Bron: PVE, NL-paardenpaspoort

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:39

LesleyxLinn schreef:
Hier maak ik uit op dat ik gewoon een nieuw paspoort aan kan vragen bij een andere instantie?

Waar lees je dat? In principe staat het er, maar is jouw paard (gok ik) een geval apart omdat er al een paspoort (maar geen chip) is. Heb je ondertussen al gekeken of er een schets+medisch inlegvel/bladzijde medische behandeling in zit?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:15

Om het nog even lastiger te maken...
Als je wedstrijden rijdt is een chip toch wel altijd verplicht??? Of dan met een paard voor 2009 die correct is geïdentificeerd ook niet?? Hoe kunnen ze dat dan ooit controleren op wedstrijd??

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 19:54

LizMD schreef:
LesleyxLinn schreef:

Waar lees je dat? In principe staat het er, maar is jouw paard (gok ik) een geval apart omdat er al een paspoort (maar geen chip) is. Heb je ondertussen al gekeken of er een schets+medisch inlegvel/bladzijde medische behandeling in zit?

Het staat er inderdaad sowieso voor paarden die nog geen paspoort hebben.
Maar ik lees ook dat ze een paspoort mogen uitgeven wanneer een paard wordt gechipt.
Dit paard wordt gechipt, dus mag er een paspoort worden uitgegeven.

Als die ander verloren zou zijn, zou het ook zo gaan.

Tenminste, dit is wat ik lees. Natuurlijk ga ik het wel allemaal uitzoeken.
Het paspoort konden ze zo snel niet vinden. Dus die heb ik nog niet kunnen bekijken, maar als er zo'n vel in zit is die leeg :')

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:03

ik dacht dat je alleen lid hoefde te worden als je het paspoord op naam wil zetten. Als je paard laat chippen en je stuurt het paspoort op word er een stempel over de sticker met chipnummer heen gezet en teruggestuurd of je krijgt een nieuw paspoort. Of is dat nie meer zo

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:03

Ja dat maakt niet uit. Als ie er maar in zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:06

Chip hoeft niet, paspoort wel. Alleen krijg je tegenwoordig geen paspoort zonder chip, dus je zult wel aan de chip moeten. Maar ik heb netjes ontheffing aangevraagd en mijn dieren hebben geen chip, wel een paspoort dus ik mag ze gewoon vervoeren.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:12

Ik heb een paar reacties, waarvan een koper die uit belgië komt. Dan zou chippen dus sowieso moeten en dan moet dan ook het paspoort gewijzigd worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:15

Ik zou dat toch echt aan de koper overlaten. Geef 80 Euro korting op de uiteindelijke verkoopprijs voor de kosten van de chip en laat ze dat zelf regelen. Niet iedere nieuwe eigenaar is blij met een chip in zijn paard. En als er door de chip wel complicaties ontstaan, is de oude eigenaar wel de pineut. Geen risico lopen! Paspoort is voldoende om te kunnen transporteren.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:19

Cassidy schreef:
Ik zou dat toch echt aan de koper overlaten. Geef 80 Euro korting op de uiteindelijke verkoopprijs voor de kosten van de chip en laat ze dat zelf regelen. Niet iedere nieuwe eigenaar is blij met een chip in zijn paard. En als er door de chip wel complicaties ontstaan, is de oude eigenaar wel de pineut. Geen risico lopen! Paspoort is voldoende om te kunnen transporteren.

De reacties die ik tot nu toe heb willen het paard alleen meenemen met chip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:23

Tja, hetzelfde gevoel heb ik met reacties van mensen op een hengst: willen hem alleen meenemen als hij is geruind. Laat je hem ruinen, zien ze alsnog van de koop af. :D

Als mensen het dier echt, echt, echt, ECHT willen hebben, dan stappen ze over die ontbrekende chip heen, kopen hem zonder en laten er zelf een chip injassen.