Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:51

Ik zal gaan navragen bij een manege eigenaar, die hebben toch vaak inderdaad veel connecties en een goed oog voor kinder pony's.
Ik zal je geen specifiek ras aanraden want tjaa.. Mijn new forest, daar moet je geen kind van 8 op zetten, maar ik weet zeker dat er genoeg nf ers zijn waarop je je kind met een gerust hard kan laten rijden.
Qua leeftijd zal ik voor een gemiddelde pony gaan, 10 jaar.. Hebben ze toch alle knoppen erop zitten.
Als het om de bouw gaat zal ik een welsh( a, b, c, mountain, cob) , new forest, connemara aanraden

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:52

Staar je niet blind op een ras en een Welsh kan behoorlijk veel pit hebben.
Koop een pony ook niet te groot ze moet wel goed been kunnen geven en ook ernaast wat mee kunnen doen.
In ieder geval een rustige niet schrikkerige pony.
Leeftijd ras of ras loos maakt niet zo veel uit maar neem wel een pony die goed doorgereden is.
Neem iemand mee die er kijk op heeft en niet alleen kijkt hoe schattige de pony is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:53

nathalie2302 schreef:
Maar een buitenritje o.i.d. kun je vergeten. Veel te sterk voor ons kleine dametje. Ze heeft gewoon helemaal niets te vertellen dus buiten is alleen "aan het touw" (onze dochter vindt dat de meest gruwelijke woorden die er zijn :') ).

En dan hebben we het hier over een jongedame die gewend is goedgekeurde dekhengsten te rijden nietwaar Neu.. eh Nathalie?

Verder zoals Senna21 zegt: neem een pony waar ze NU wat aan heeft, dan kun je over 3, 4 of 5 jaar veel beter kijken waar tegen die tijd behoefte aan is.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:55

Een pony op de groei is niet zo heel verstandig. In vele gevallen gaat het niet goed. Een combinatie moet bij elkaar passen.

Je moet ook niet voor een speciaal ras kijken. Gewoon zoeken op braaf, rustig, verkeersmak.
Haflingers en Fjorden zijn in het algemeen behoorlijk eigenwijze paarden, en doe je jonge kinderen vaak geen plezier mee. Het zal leiden tot conflicten waardoor je dochter zeer waarschijnlijk het plezier in het rijden zal verliezen.

Een lekkere goedsul van een jaartje of +15. Die hebben het meeste wel gezien en alle trucjes ook al geprobeerd.
Een mengelmoes is net zo goed als een met een stamboom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:56

Ragdollcat schreef:
eldora1 schreef:
Elk paard is natuurlijk anders maar een new forest is echt een kinder/wedstrijd pony. Heerlijk en vriendelijk ras!

Daar vergis je dan behoorlijk in, ze zijn niet altijd geschikt voor een 8 jarig kind.

Ken er zat die heel ondeugend zijn en heel pittig zijn, kende er zelfs een paar dat met hun 30ste nog behoorlijk pittig zijn, zulke werkgrage dieren.

Belangrijkste is om te kijken naar het karakter en hoe het dier is en of het geschikt is van wat TS graag ziet en hebben wilt.

Idd, ik ken er 1 die zelfs met 14-jarige aan de haal gingen.

TS, ik zou niet het risico nemen met een te jonge pony, dat heb ik te vaak fout zien gaan.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:57

Ik zou voor een kleine D gaan, new forest bijvoorbeeld..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:03

Voor de dochters van mijn vriendin zijn wij een aantal jaren geleden ook op zoek geweest. Wij vonden een 19 jarige grote b pony met alle knopjes erop. Geen raspony voor €1500,-
Op stal werden we voor gek verklaard. Zo'n oude pony voor zoveel geld. En dat hij vol in de sport liep was toch ook helemaal niet belangrijk immers de kinderen reden toch nog lang geen wedstrijden.
Wij zijn toch voor deze topper gegaan. Door zijn leeftijd hoeft hij niet elke dag bereden te worden lekker naar buiten kan dan ook. Doordat hij in de sport heeft gelopen kun je zien dat de pony met kinderen kan en wil samenwerken. Hij is jaren binnen een familie geweest maar toen de laatste te groot werd verkocht. Hij heeft met al deze kinderen super gepresteerd.
Ook wij hebben zitten twijfelen of we geen grotere moesten nemen. Maar dit formaat kunnen ze zelf handelen. Zelf opzadelen aansingelen enz enz en dat blijken ze toch het leukst te vinden. Om ook gewoon kind te zijn met hun pony.

Een betrouwbare goeie kinderpony is zijn gewicht in goud waard.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 03-03-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:04

Nee was ik ook eigenlijk niet van plan hoor, een hele jonge, maar omdat ze zo duidelijk als "kinderpony" worden aangeprezen vroeg ik het me toch af of het mogelijk was. Heb zelf jonge paarden genoeg gereden om te weten hoe dat functioneert met zo'n jonkie :D

Ik ga inderdaad maar eens kijken voor echt braaf en betrouwbaar, mocht ze later de show willen stelen dan kunnen we alsnog kijken :o

Wat zouden jullie denken van die 21 jarige die niet meer mag springen? :o

@Jenny dat zijn inderdaad ook overwegingen om te maken :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:05

Jennyj01 schreef:
Om ook gewoon kind te zijn met hun pony.

Amen

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:05

Zoek inderdaad een rustige die niet overal flink tempo in moet hebben.
Maar die ook lekker kan sjokken.
Je dochter kan beter een keer gefrustreerd zijn omdat ie niet wil lopen, en dat ze daar meer werk aan heeft, dan dat ze doodsbang in de teugels hangen omdat de versnelling steeds net even te hoog is.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:07

Dan zou ik toch gaan voor een pony waar ze eigenlijk alles mee zou kunnen. Stel ze komt bij de club en tijdens de lessen willen ze gaan springen...

(Wat zouden jullie denken van die 21 jarige die niet meer mag springen? :o)

kaatje77

Re: Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:09

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:10

wij zitten in zelfde schuitje. Dochter is 9 jaar en onze d pony van 30wordt nu echt te oud. Ik ben gewoon gaan kijken naar van alles en nog wat. En dan kom je hem / haar vanzelf tegen. Is ons ook gelukt. Eentje die gewoon aan al je eisen voldoet... En kijken vinden ze heel leuk!

nathalie2302

Dakotah schreef:
Zoek inderdaad een rustige die niet overal flink tempo in moet hebben.
Maar die ook lekker kan sjokken.
Je dochter kan beter een keer gefrustreerd zijn omdat ie niet wil lopen, en dat ze daar meer werk aan heeft, dan dat ze doodsbang in de teugels hangen omdat de versnelling steeds net even te hoog is.

*geeft Rex_Rolfo een offtopic mepje in het voorbijgaan*

Precies. Eigenlijk moet zo'n jong kind niets hoeven doen behalve evenwicht leren houden en netjes leren zitten ("rechtop zitten, benen stil en handen laag" is voor die jonge kinderen al meer dan genoeg om op te moeten letten ;)), een ervaren pony die voor "de rest" zorgt is daarom ideaal :) oh...en als zo'n pony ook nog eens heel vergevingsgezind is, is dat een driedubbele bonus.

kaatje77

een 21 jarige die niet meer mag springen zou ik persoonlijk niet doen.
Waarom mag deze niet meer springen? Wat is de achterliggende gedachte?
Wat als het qua peeswerk niet kan en ze moet uit nood een keer een rare sprong maken, wat dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:15

WowAmigo schreef:
@pien_2010 die benen is misschien een puntje bij deze, je kunt er niet meer mee springen want dan krijgt ie dikke benen. Pony lijkt zo uit de info verder wel iets waar we naar zoeken, maar dat is wel een struikelblokje denk ik. Hij hoeft echt geen parcoursen af te leggen, maar af en toe een huppeltje zou toch eigenlijk geen probleem mogen zijn...

Over je vraag heb ik even na moeten denken wat ik daarvan vindt. Nee, dat zou ik dus niet doen. Er zijn teveel pony's van 21+ die echt heel gezond zijn. Dus voor minder ..... NIET doen, dan even iets langer gezocht is mijn advies aan je. Ze zijn allemaal leuk en lief en hebben vragende koppies van "neem me mee", maar als je straks been problemen heb dan is het niet leuk meer. Een sprongetje moet een 21 jarige gewoon kunnen doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:18

Ik zou persoonlijk kijken voor een jongere iele D pony die wel super eerlijk is en op twee manieren gereden kan worden. Ken zat die kunnen hobbelen (lang teugeltje, het been een beetje 'negeren' en dus niet zo scherp reageren) maar ook goed aan het werkt gezet worden, zo alle twee op 1 dag.

Lastige zoektocht, dat zeker, maar dan heb je wel iets. Zat jongere paardjes die braaf zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:22

@pien_2010 Nee he, dat was ook mijn gedachte eigenlijk... Ik weet niet wat de precieze oorzaak is, maar ze gaven aan dat het bij hen ook een keer mis was gegaan (dikke benen na het springen) en dat ze daarna niet meer hadden gesprongen. En ik denk toch echt dat ze best een sprongetje wil gaan maken en dan zal het vast ook een keer misgaan qua balken raken (mocht ze mijn springtalent hebben geerfd :') )

Wel eerlijk dat ze het erbij vertellen trouwens. Leek een heel aansprekende brave pony :j

Maar goed, even verder kijken dus. @kaatje: mooie pony zeg! Maar die gaat al richting de 1.50, ik ben eigenlijk bang dat dat toch net iets te groot is?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:25

Hoe groot is je dochtertje? Denk er wel aan dat ze nog gaat groeien!

De beste en leukste kinderpony's die ik ken zijn een grotere maat (D/E) en gemiddelde leeftijd (10-15 jaar). Fijn, kunnen nog lang mee, kunnen nog springen, wedstrijden rijden etc.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:30

Daar heb je ook wel gelijk in, maar ik vind het ook wel belangrijk dat ze zich nu lekker senang voelt op een pony! Maar misschien is het ook een kwestie van uitproberen. Verder ben ik er wel altijd zelf bij. Onze shet bijvoorbeeld is echt superleuk en heel braaf maar wel als ik er bij ben :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:34

WowAmigo schreef:
@pien_2010 Nee he, dat was ook mijn gedachte eigenlijk... Ik weet niet wat de precieze oorzaak is, maar ze gaven aan dat het bij hen ook een keer mis was gegaan (dikke benen na het springen) en dat ze daarna niet meer hadden gesprongen. En ik denk toch echt dat ze best een sprongetje wil gaan maken en dan zal het vast ook een keer misgaan qua balken raken (mocht ze mijn springtalent hebben geerfd :') )

Wel eerlijk dat ze het erbij vertellen trouwens. Leek een heel aansprekende brave pony :j

Maar goed, even verder kijken dus. @kaatje: mooie pony zeg! Maar die gaat al richting de 1.50, ik ben eigenlijk bang dat dat toch net iets te groot is?

Deze pony is 1.47m
Een officiële d-pony dus.
Zelfs ik kan er op rijden met mijn 1.83 en 90 kg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:39

Ik vind zelf voor die kleine meiden gewoon een goed door gereden shet ideaal. Kunnen kinderen zelf gewoon lekker mee rond rommelen, zelf een zadel er op leggen, zelf overal bij met poetsen en een halster om doen enzo.
Ik heb het hier op de vereniging gezien, werden B/C pony's met wedstrijd ervaring gekocht en hele bubs op ponykamp. Alle pony's aan touwtjes het bos in, behalve de shet die 2 dagen (!!!) daarvoor bij mij gekocht was, die ging los mee en liep overal braaf voorop. Pony rijd nu rond met de volgende generatie bixie ruiter en het jaar daarna met pony kamp waren toch al wel wat sportpony's ingeruild voor shetten :j.

Ik heb mijn shetten voornamelijk als menpony, maar ze lopen ook net zo makkelijk een bixie proef. Verzorgsters vinden die ze ohz rijden is helaas erg lastig dus verder dan bixie komen ze vaak niet met de lesmeiden die er op rijden (met 1x in de week in een groepje leren ze meestal minder snel dan als ze vaker per week rijden en ook prive les hebben).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:43

@kaatje: Ja, ok, maar afgerond bedoel ik ;-), het is wel een grote D. Dat ik er op zou kunnen is wel weer een pré trouwens. :) Hmmm. even over nadenken! Zou je me de vraagprijs willen pb'en?

@dennis, hier ook een shet, echt leuk beest, ook om mee te rommelen etc, maar voor wat betreft gangwerk net wat te klein/snel om lekker mee rond te galopperen bijvoorbeeld. Schuift dat pannenkoekzadeltje weer naar zijn oren toe enzo :') en ze wordt daar al bijna wat lang voor, mijn jongste dochtertje kneutert er dan wel weer lekker mee rond dus die houden we voor haar gewoon aan, zij hoeft ook nog niet echt los te rijden enzo.

Maar die shet hou ik ook nog echt aan een touwtje trouwens hoor, anders zie ik die ook nog met een hoeraatje het bos in vertrekken *\o/* :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:48

Daarom zeg ik, een goed door gereden shet. Gewoon een sportpony verder. Die van mij lopen voor de wagen in de sport (t/m het ZZ), lopen ohz netjes aan de teugel, pasje wijken, beetje schouder voor (uiteraard niet met alle ruiters), maar ook net zo makkelijk met iemand op hun rug die er nog nooit op gezeten heeft.

Een pannenkoekzadeltje ligt idd voor geen meter. Heeft niets met de shet te maken, maar gewoon met het niet passen van het zadel, bij mijn pony's komt zo iets niet in de buurt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:55

Tja pony's. Je hebt brave D-pony die je met een klein kind het bos in kan sturen en die geen stap verkeerd zetten en je hebt er bij waar zelfs een volwassene goede ruiter zijn handen aan vol heeft. Persoonlijk zou ik gaan voor diertje vanaf een jaartje of 10. Dan zijn over het algemeen de puberstreken er al uit. naargelang haar grote zou ik wel voor een C dan wel een kleine D gaan.