Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:11

Ik heb net even je advertentie bekeken.
Ik mis wat fotos waardoor ik al van de koop af zou zien.
Heb je rijdfotos? Als je deze niet heb kan je er misschien een ervaren ruiter opzetten voor fotos?
Een draf foto erbij zou ook wel mooi zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:12

ik vind het trouwens niet vreemd dat een pony een 11 jarige in de maling neemt.Een 11 jarige heeft het heel zelden rijtechnisch zo voor elkaar dat ze dat kan voorkomen en opvangen.
Ze zitten er netjes op maar echt rijden is het nog niet.Een beetje rondsturen zou ik het noemen.
Misschien toch een overschatting van de ouders?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:13

misschien is het goed om aan te geven in de titel dat de pony zowel western als engels is beleerd.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:25

Hoelang heb je buddy al? Want ik ken het meisje van foto 4 van je advertentie, en (vroeger?) was buddy haar pony. Ik geloof ook dat zij die pony een poosje geleden verkocht heeft, of in ieder geval te koop gezet heeft. Maar gaat het nu om degenen die die pony van haar gekocht hebben, en nu weer te koop hebben gezet wegens ontbreken van de klik? dit stukje snap ik even niet.. Want zij (die ik dan ken) is ouder dan 11 en heeft nu ook een nieuw paard..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:27

Buddy zou wel iets voor mij zijn, gezien zijn postuur, afstamming, voorwaarts zijn en western verleden. Ik snap daarom precies waarom hij voor een 11-jarige net iets te veel is.

Als ik jou was zou ik hem verkopen aan een handelaar, dan ben je hem snel kwijt, hoe onaardig dat ook klinkt. Dan heb je plek voor de pony die waarschijnlijk beter bij jullie past en waardoor het vooral voor je 11-jarige dochter leuk en veilig is om een eigen pony te hebben om mee te tutten en op te rijden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 14:58

KimD schreef:
Vind ik echt schandalig, zo harteloos! Waarschijnlijk staat dat dier nu dus ook maar op stal te verpieteren?

Lezen a.u.b. Hij gaat dagelijks op wei en wordt bijna dagelijks bereden!
Verder krijgt hij nog alle zorg die nodig is!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:02

KimD schreef:
Advertentie even bekeken, ik heb nog getwijfeld om te reageren op hem omdat ik hem erg leuk vind. Maar eerst stond nog bij de advertentie €1500,- en dat vond ik gewoon teveel voor deze pony, dat heeft mij weerhouden om te reageren.

Prijs is verlaagd en nog bespreekbaar :)

Bmamavan2

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:17

Dank voor degene die ook mijn andere posts hebben gelezen.
Even kort samengevat:
Wij hebben de pony vorig jaar idd. overgenomen van iemand van Bokt.
In eerste instantie leek het een geweldig leuke pony voor onze dochter van 11 maar helaas werd het na verloop van tijd pas duidelijk dat het hem niet ging worden. Onze dochter neemt niet altijd genoeg de leiding en daar maakt deze pony gebruik van, waardoor zij verkrampt (heeft te maken met een eerdere val van een andere pony). Hier wordt de pony dus weer druk van en het cirkeltje is rond.
Op een gegeven moment hebben we samen met de instructrice besloten dat het ronduit gevaarlijk werd om zo te rijden en hebben we een bijrijder gezocht.
De pony krijgt nog goede verzorging, gaat dagelijks naar de wei, wordt bijna dagelijks gereden maar in feite betalen wij dus een pony voor anderen. Dat wordt me toch iets te gek.
De gegadigden die er zijn knappen toch meestal af op zijn karakter en op de bemerking in het keuringsrapport dat hij alleen geschikt is voor recreatie/lichte sport (uitleg niet hier).
En ja het is erg dom geweest dat wij de pony toen toch gekocht hebben omdat we hem dus wel heel leuk vonden en onze dochter er geen zware sport mee zou gaan rijden, een hele harde les dus om nooit een pony te kopen die ook maar enige aanmerking op zijn keuringsrapport heeft!!!

We zijn nu twee maanden verder en ik had inderdaad wel gehoopt dat het allemaal iets beter/vlotter zou gaan en normaal had ik het nog even aangekeken, alleen hebben we nu dus het dilemma dat we een zeer leuke andere pony op het oog hebben, die we eigenlijk niet willen laten schieten.
Maar ja wat dan met deze? Op het land gooien is in mijn ogen geen optie want hij houdt van aandacht en ik denk dat hij dan ook te fris wordt om nog fatsoenlijk te rijden.
Dus moet hij ergens komen te staan waar hij ook gereden wordt.
Leasen zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Een handelaar wilde ik eerst niet maar nu twijfel ik of een goede handelaar toch geen optie is.
Pffff vind het heel moeilijk want ik wil wel het beste voor hem maar moet ook naar mijn eigen portomonaie kijken en aar mijn dochter die hier ook niet gelukkiger van wordt.....

Bedankt iedereen voor de reactie en het meedenken!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:26

heb je al een westernmanege benaderd?
of een westernhandelsstal?
wie weet kunnen zij jou verder helpen, de kruising van buddy spreekt denk ik meer aan bij westernrijders dan bij de engelse kant :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:30

ik kan me best voorstellen dat het een lastige situatie is. En mensen die zeggen dat het zielig is voor die pony dat er zo over hem gedacht word, tjah. Paarden kosta heel veel geld en een paard waar geen klik mee is wil je natuurlijk zo snel mogelijk een nieuw huisje geven waar wel die klik is. Heeft niks met egoïsme te maken...

succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:39

Wat is er mis met een handelaar?
Naar wat voor adres je hem verkoopt (particullier of handelaar), je hebt toch nooit garantie dat hij daar eeuwig blijft of gelukkig wordt.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:43

Bmamavan2 schreef:
Dank voor degene die ook mijn andere posts hebben gelezen.
Even kort samengevat:
Wij hebben de pony vorig jaar idd. overgenomen van iemand van Bokt.
In eerste instantie leek het een geweldig leuke pony voor onze dochter van 11 maar helaas werd het na verloop van tijd pas duidelijk dat het hem niet ging worden. Onze dochter neemt niet altijd genoeg de leiding en daar maakt deze pony gebruik van, waardoor zij verkrampt (heeft te maken met een eerdere val van een andere pony). Hier wordt de pony dus weer druk van en het cirkeltje is rond.
Op een gegeven moment hebben we samen met de instructrice besloten dat het ronduit gevaarlijk werd om zo te rijden en hebben we een bijrijder gezocht.
De pony krijgt nog goede verzorging, gaat dagelijks naar de wei, wordt bijna dagelijks gereden maar in feite betalen wij dus een pony voor anderen. Dat wordt me toch iets te gek.
De gegadigden die er zijn knappen toch meestal af op zijn karakter en op de bemerking in het keuringsrapport dat hij alleen geschikt is voor recreatie/lichte sport (uitleg niet hier).
En ja het is erg dom geweest dat wij de pony toen toch gekocht hebben omdat we hem dus wel heel leuk vonden en onze dochter er geen zware sport mee zou gaan rijden, een hele harde les dus om nooit een pony te kopen die ook maar enige aanmerking op zijn keuringsrapport heeft!!!

We zijn nu twee maanden verder en ik had inderdaad wel gehoopt dat het allemaal iets beter/vlotter zou gaan en normaal had ik het nog even aangekeken, alleen hebben we nu dus het dilemma dat we een zeer leuke andere pony op het oog hebben, die we eigenlijk niet willen laten schieten.
Maar ja wat dan met deze? Op het land gooien is in mijn ogen geen optie want hij houdt van aandacht en ik denk dat hij dan ook te fris wordt om nog fatsoenlijk te rijden.
Leasen zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Een handelaar wilde ik eerst niet maar nu twijfel ik of een goede handelaar toch geen optie is.
Pffff vind het heel moeilijk want ik wil wel het beste voor hem maar moet ook naar mijn eigen portomonaie kijken en aar mijn dochter die hier ook niet gelukkiger van wordt.....

aha, nu snap ik het ook.
Misschien is een manege of een stal waar ze buitenritten/tochten te paard geven iets? Ik weet dat de vorige eigenaar van Buddy erg veel met hem buiten reed. En idd een westernstal is misschien ook een optie.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:44

heb je hem al op de boktmarkt staan trouwens? Misschien dat je hem daar ook op kan zetten als je m er nog niet op hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:52

Ik weet niet in welke mate je actief verkoopt, maar hier zijn enkele tips.
Zorg voor mooie en representatieve foto's (eventueel zelfs een filmpje). Zorg dat de hele pony spik en span geborsteld en verzorgd is. Haal ook de babydoekjes even boven om neus en ogen prutvrij te maken. Knot de manen en doe je mooiste (leren) halster aan. Zorg voor een mooie en duidelijke hoofdfoto die niet uit een rare hoek genomen is. Een standfoto op een vlakke ondergrond waarbij de vier benen zichtbaar zijn. Verder nog bewegingsfoto's: los en onder het zadel. Trek veel foto's, zodat je echt kan selecteren op het perfecte plaatje.

De advertentietekst: hou het kort en bondig. Vermeld de belangrijkste gegevens bovenaan. Hou het vooral kort, niet hele lappen tekst met veel herhaling (bv. telkens de naam van de pony aan het begin van de zin werkt heel storend tijdens het lezen).

En dan: verspreiding. Het belangrijkste. Zorg dat iedereen weet dat jouw pony te koop is. Zet de advertentie op verschillende websites, ook op facebookpagina's en je eigen facebook! Laat vrienden de advertentie of het fotoalbum op facebook delen. Vraag of je een papier mag ophangen in maneges, ruiterwinkels en boerenbondachtige winkels. Laat op stal aan iedereen weten dat de pony te koop staat en vraag hen of ze geen mogelijk geïnteresseerden kennen. Hang een 'te koop' bord of blad + belangrijkste informatie op de staldeur van de pony zodat ook bezoekers het weten.
Zet een aanklikbare link naar de advertentie op bokt in je onderschrift.

Heb je kijkers, zorg dan dat je pony weer spik en span in orde is. Hou de communicatie open, wacht niet af. Probeer mails binnen de 24 uur te beantwoorden. Wees altijd vriendelijk, ook als ze de pony toch niet willen en vermeld zeker dat de kijker zeker nog eens mag langskomen mocht hij dat willen. Wees goed voorbereid: heeft je pony een week niet gereden en is die dus wat fris, rij de pony dan de twee dagen voor de kijkersdag.

En als je echt gewoon de gegarandeerd snelste oplossing wilt, is een handelaar natuurlijk ook nog altijd een optie.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:20

geerke schreef:
Lizzle schreef:
Handelaar, manege, pff.
Niet eens de tijd nemen een fijn tehuis te vinden vind ik echt harteloos, Entschuldigung.

mee eens....ik word ook misselijk van het woord ''klik''.Werk er gewoon voor,ook goed voor het kind,daar leren ze tenminste goed paardrijden van.

Dus van bang van een pony zijn/worden, leer je goed paardrijden?

Als het nou om een verwend kind zou gaan, wat bij de eerste tegenslag al een nieuwe pony wil, zou ik het 100% met je eens zijn. Het gaat hier echter om een situatie die steeds gevaarlijker wordt voor het meisje en TS denkt er heel goed over na, samen met de instructrice.

TS, misschien ben je oom bang dat de pony doorverkocht zal worden als volwaardige sportpony, terwijl hij goedgekeurd is voor recreatie en lichte sport? Maar weet je, die zekerheid heb je eigenlijk nooit 100%; zodra de pony bij jullie weg is, heb je er geen zeggenschap over. Ik zou de pony in jullie geval naar een goede handelaaf brengen, of western-gericht verkopen.

Succes met jullie moeilijke beslissing.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:25

[/quote]

mee eens....ik word ook misselijk van het woord ''klik''.Werk er gewoon voor,ook goed voor het kind,daar leren ze tenminste goed paardrijden van.[/quote]

Dus van bang van een pony zijn/worden, leer je goed paardrijden?

Als het nou om een verwend kind zou gaan, wat bij de eerste tegenslag al een nieuwe pony wil, zou ik het 100% met je eens zijn. Het gaat hier echter om een situatie die steeds gevaarlijker wordt voor het meisje en TS denkt er heel goed over na, samen met de instructrice.

Dank je, het is ook geen beslissing die we over 1 nacht ijs genomen hebben.
Tuurlijk is dit geen situtie die wij voor ogen hadden of wensten maar het is helaas zo gelopen.
Tuurlijk misschien hebben we de pony te snel gekocht, zijn we te veel uitgegaan van ons gevoel i.p.v. echt rationeel een besluit te nemen, hebben we niet goed genoeg naar anderen gelusiterd, hebben we te naief naar de dierenarts geluisterd. En dat is allemaal onze eigen domme schuld.
Maar wat moet je als ouder als de situatie gevaarlijk voor je kind wordt? Door laten rijden? Kijken of het misschien ooit goed komt of wachten tot ze haar nek breekt?
Dat was iets wat steeds in ons achterhoofd speelde.
Daarbij zagen we een pony die niet gelukkig was omdat hij geen duidelijkheid kreeg, niet kon doen wat hij echt leuk vindt (buiten rijden, springen etc.) dus wat is dan de eerlijkste keuze?

En tuurlijk balen we er van dat we nu maar een fractie terugkrijgen van wat we voor hem betaald hebben maar ja ik heb me er inmiddels bij neergelgd dat het niet anders is.
De pony staat op bokt, op mp, op speurders, op paardenveiling, eguidori en kan ook nog op tophorses gezet worden. Verder heb ik al wat handelaren aangeschreven, bij stal Jansen kan ik later deze week nog contact opnemen.

We zijn geen mensen die een dier aanschaffen en het bij enige tegenslag wegdoen want dan hadden we onze honden ook al lang niet meer gehad maar als je ziet dat je dochter met tegenzin, angstig etc. naar de manege gaat omdat ze moet rijden, dan klopt er niets.
Bij de pony die nu toevalligerwijs (en op het verkeerde tijdstip eigenlijk) op ons pad is gekomen zien we een blij kind, dat weer met plezier rijdt, dat weer durft te rijden en dat vind ik eerlijk gezegd heel prettig!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

Ik snap je helemaal TS. Op een vorige stal een soortgelijk verhaal gezien met twee zusjes van 9 en 11 jaar oud. Werd door een stel onwetende ouders een paard voor gekocht dat in veel opzichten een paar maten te groot voor ze was. Paard had duidelijk leiding en sturing nodig, wat geen van de gezinsleden kon bieden en paardebeest werd steeds onhandelbaarder. Op het laatst wilden de jongedames alleen nog maar lessen op mijn brave hafje dat geen pootje verkeerd zet en als er kinderen in het spel zijn alles alleen nog maar doet op standje langzaam. Ik heb er destijds nog over gedacht om te ruilen maar dan zat ik zelf met een draakje dat toendertijd ook voor mij nog een maatje te groot was in sommige opzichten.

Een blije, gelukkige en onbevangen dochter wat haar pony betreft, is zo veel meer waard.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:00

Ik kan de beslissing van TS om de pony weg te doen best begrijpen, ik heb onlangs ook na 2,5 jaar proberen een pony verkocht omdat het echt niet werkte tussen ons. Je kan áltijd nog meer moeite doen, maar je moet je ook afvragen of dat het wel waard is. Het is en blijft een hobby en je moet er nog steeds plezier aan hebben.

Ik vind het verkeerd als mensen na een maand al hun paard weer verkopen omdat er 'geen klik' is, maar het lijkt me dat TS de pony wel kansen heeft gegeven en dat ze ook de keuze om hem te verkopen niet zomaar hebben gemaakt. Sommige combinaties werken gewoon niet, dat is heel spijtig maar dan heeft het ook geen zin om te blijven proberen. Niet voor TS, maar ook niet voor de pony. De dochter heeft geen plezier in het rijden en de pony kan ook niet doen wat hij leuk vindt.7

Een nieuwe thuis zoeken is moeilijk, mijn pony is naar een ponyclub gegaan. Ik ken wel de lesgeefster in de manege goed dus ik weet dat de pony's daar goed behandeld worden. Niet alle maneges zijn per definitie slecht, soms krijgen pony's in een manege gewoon juist de aandacht en uitdaging die ze nodig hebben en die ze bij een privé-eigenaar niet kunnen krijgen.

Ik zou jullie in elk geval geluk willen wensen met de verkoop! En als je het gevoel hebt dat die andere pony iets voor jullie dochter is, dan zou ik niet twijfelen. Een beetje geschikte handelaar of manege kan wel weg met een goeie pony.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:42

Pff als ik had geweten dat al deze ellende zou gaan gebeuren had ik Buddy nooit verkocht :(
Ik dacht echt dat hij een geweldig plekje had gevonden, mijn ouders hadden ook totaal geen verstand van paarden toen ze Buddy voor mij kochten (ik was net 13) maar door heel goede begeleiding werd het een super leerpony voor mij.
Ik heb met hem heel veel kilometers door het bos gereden, ik ben met hem op ponykampen geweest, heb grondwerk-lessen met hem gevolgd, heb westernlessen, dressuurlessen en springlessen met hem gevolgd en ging vaak met hem op locatie rijden. Kortom, bij mij was t echt een toppony!

Ik kan er gewoon niet bij hoe hij nu zo veranderd kan zijn, en ik kan wel janken om het idee dat hij misschien naar een handelaar gaat. Hij heeft mij zo veel geleerd en hij was echt mijn beste vriendje, als ik hem terug zou kunnen kopen zou ik het echt graag willen doen! Helaas hebben wij maar 3 stallen die allemaal al een inwoner hebben en zijn wij de helft van ons landje kwijt geraakt.

Ik word erg verdrietig van al jouw verhalen over wat er allemaal niet goed is, en ik hoop echt dat er heel snel een koper komt die echt een geweldige klik met hem heeft want al deze onzekerheid en verschillende ruiters verdient hij gewoon niet, en ik hoop dat Lara daar een geweldige pony voor terug krijgt waar ze gewoon haar ding mee kan doen.
[size=9]
Dit berichtje is misschien wat kortaf geschreven, sorry daarvoor, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik hier ontzettend verdrietig en onrustig van word...
[/size]

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:48

Bmamavan2 schreef:

Onze pony werd juist heel fris en jolig van het op stal staan, was sinds dat ze 24/7 buiten stond prima te rijden voor onze dochter, ook na 3 week stil staan, de buitenlucht worden ze juist rustiger van!

Mijn eerste keuze zou ook geen handelaar zijn, maar als het niet anders kan....dan moet het, ik kan me voorstellen dat je geen pony/paard aan kan houden voor het gebruik van een ander.
Onze eerste pony heb ik ook gekocht van een handelaar die haar weer van een een handelaar had, gelukkig is ze vlot bij ons gekomen, we hebben haar 4 jaar gehad en hebben haar nu onlangs dus verkocht aan hele lieve mensen, ze is dus wel degelijk heel goed terecht gekomen via handelaren.
Ik zou uiteindelijk wel voor een handelaar gaan in jou geval, ten eerste omdat je niet echt wat met het dier hebt en ten 2de voor dat predicaat recreatie, weet je tenminste zeker dat jij er zelf geen gezeur meer om krijgt en jij ook niet de verantwoordelijkheid meer hebt mocht het wel fout gaan bij/met een nieuwe ruiter.

Succes met keuzes maken, is het ook mogelijk de eventuele nieuwe pony eerst een maand of wat te leasen, zodat je niet weer in het zelfde pakket terecht komt?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:45

Maar juist dat stukje 'geen verantwoordelijkheid mocht het fout gaan bij de andere ruiter.' Als je deze pony aan een handelaar verkoopt, hoop je toch wel dat hij dit soort dingen vertelt bij de verkoop? Anders gaat hij toch van hot naar her, omdat hij eigenlijk niet als kinderpony geschikt is?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:53

Lizzle schreef:
Maar juist dat stukje 'geen verantwoordelijkheid mocht het fout gaan bij de andere ruiter.' Als je deze pony aan een handelaar verkoopt, hoop je toch wel dat hij dit soort dingen vertelt bij de verkoop? Anders gaat hij toch van hot naar her, omdat hij eigenlijk niet als kinderpony geschikt is?

Het klikt niet met deze combinatie. Vorige eigenaresse had er een wereldpony aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:01

Lekker dan. Jullie kopen een prima kinderpony, verrijden hem, en nu gaan jullie vrolijk door naar de volgende. Ik heb echt te doen met de vorige eigenaar. Dit is een rotopmerking, maar wel hoe jullie gedrag overkomt. Wat moet je dochter hier van leren? Leer haar met deze om te gaan, daarna zal ze de hele wereld aan kunnen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:04

Soms gaat het inderdaad gewoon niet en moet je je pony verkopen.
maar na een handelaar brengen dan krijg je nog lang niet 900 euro dan gaat er nog heel wat geld vanaf.
dan kan je nog beter even iemand zoeken die super mooie foto's van je pony maakt voor een paar tientjes en die bij je advertentie plaatsen.
foto's doen verkopen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:05

Dat lijkt me inderdaad wel wat kort door de bocht, Gypsy. Het gaat wel om een kind dat ermee moet kunnen omgaan. Ik zou zelf als moeder van een elfjarige dochter daar ook niet voor kiezen, het moet wel verantwoord blijven. Net zoals met sommige mensen kan je ook weleens hebben dat het met een paard niet klikt.
Ik vind het ook sneu voor de vorige eigenaar, maar net zo goed voor de huidige. Je kan juist zien uit alles wat ze onderneemt, dat ze echt haar best heeft gedaan, maar dat het echt niet gaat werken. Bah. Inderdaad een rotopmerking.