Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:26

lifaya schreef:
Luca03 schreef:
Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

lol, omgekeerde wereld. Moeten we alle weides dan maar gaan omheinen met 2 meter hoge muren? Zodat er geen honden meer naar binnen kunnen? Want ja, 1 meter omheiningen zijn te laag en dan vraag je erom dat honden er overheen springen. 1,50 kan een goede agility hond ook nog wel springen dus ja, dan maar 2 meter hoge muur, met eventueel nog een stroomdraad boven op voor de echte die-hard honden :+

Ja, en dat dan vooral voor weides van 2 hectare, kost geen drol die omheining dus dat kunnen al die weide eigenaren best missen :j Want als je een lage en toegankelijke omheining hebt die wel de paarden binnen houd maar de honden niet buiten houd, dan is het natuurlijk vragen om problemen :j honden eigenaren hebben absoluut geen toedracht hierbij...

:')

Kan een omgekeerde wereld zijn, maar ik als eigenaar vond het wel heel erg dat mijn paard is aangevallen door een hond en de dierenartsrekening is niet mals. Littekens zijn blijvend helaas... Dus ja, ik heb nu ook een extra stroomdraad gemaakt. Je kan een hoop ellende wel voorkomen namelijk en ja, gezien de rekening van de dierenarts was het goedkoper geweest om eerst maar het draad te spannen.

Lisitano

Luca03 schreef:
Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

Ja en plaats ook een dak over je tuin voor katten die je vogels komen pesten of je vijver leegvissen. Misschien kun je een bunker maken voor je paarden want er zijn ook honden die hoog springen om een weide in te komen.
Of oh :)* zet alle wegen ook maar af met stenen muren want stel dat zo'n loslopende hond toch onder jouw auto loopt. Stom zeg, je weet toch dat er katten en honden los kunnen lopen?
8)7

Omgekeerde wereld zeg.
Het hek is toch voldoende om jouw paarden binnen te houden? Al zouden ze geen hek nodig hebben om op jouw land te blijven. Zij hoort haar hond bij zich te houden. Een ongelukje kan gebeuren maar dan hoort mevrouw daar van te leren. Hier schieten ze gewoon je hond dood als die besluit achter het vee aan te rennen.
Ik zorg dus gewoon dat mijn hond vast zit in de buurt van vee, ik weet namelijk dat ik hem ook niet terug kan roepen als die de achtervolging in zet.
Natuurlijk wil je niet dat je dieren beschadigd raken, dus ook ik zou hier voor een stroomdraadje kiezen en ook zo'n bordje " Prive terrein" is niet verkeerd. Let wel op dat als je stroomdraad spant daar ook een zichtbaar bordje van moet zijn.
Mevrouw is in ieder geval aansprakelijk. Haar dier loopt op jouw terrein.

Kentaro

Wat een waardeloze situatie!!
Ben helemaal eens dat het niet jouw probleem zou moeten zijn, maar ik zou voor m'n eigen gemoedrust (als dat kan natuurlijk) een stroomdraadje laag buiten je hek zetten.
Het is haar 'probleem' als er iets mis gaat, maar je zit er zelf toch ook niet op te wachten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:27

Het gaat meer om de houding van " moet je weide maar niet zo omheind zijn, nu vraag je er om dat wij onze honden loslaten en ze jullie paarden opjagen en in de weide komen"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:28

Ik lees het anders, ik lees het als preventie ;)

Maar ja, komt omdat ik de ellende al wel heb gehad -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:28

Dat zou je inderdaad af en toe denken, sommige hondenbezitters denken dat de hele wereld één grote schijt- en piesplek is (op hun eigen keurige tuintje na natuurlijk ;) )

Hier ook schering en inslag: honden die worden uitgelaten op de weides, op het akkerland, tussen de jonge boompjes ... en durf er maar eens iets van te zeggen, dan krijg je de wind van voren :oo

Wij hebben ook overal gaas, om de eigen dieren binnen te houden, maar ook zeker om andermans dieren buiten te houden :n

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:31

Ik kan daar dus echt niet bij he?!?!? Mijn honden zouden niéts liever willen als eens over zo'n grote akker scheuren (en liefst ook afgraven :+ ) Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om mijn beestjes zomaar op iemands land/terrein te laten!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:31

Kentaro schreef:
Ik kan daar dus echt niet bij he?!?!? Mijn honden zouden niéts liever willen als eens over zo'n grote akker scheuren (en liefst ook afgraven :+ ) Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om mijn beestjes zomaar op iemands land/terrein te laten!!

Helaas is bij lange na niet iedereen zo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:32

vuurneon schreef:
Ik heb het meegemaakt; de eigenaar van de hond kreeg een flinke boete toen mijn paard werd gebeten en moest de dierenartskosten betalen en het had geen gevolgen voor mij; ook al had mijn paard de hond doodgetrapt.

De eigenaar van de hond heeft pech als de hond een trap krijgt; paard zit immers op eigen terrein.

Apart, want ik heb altijd geleerd dat je aansprakelijk bent als je dieren schade toebrengen, ook al is er iemand onterecht in de wei.

De situatie van kinderen in een wei, krijgen een trap: wie is er aansprakelijk. Nou de eigenaar van het paard kan ik je vertellen.

Denk dat je geluk hebt gehad in jouw geval mbt kosten ed.

Verder... natuurlijk is het de omgekeerde wereld dat iemand de wei moet beveiligen omdat die ene vrouw zo idioot is. Maar je kunt eigenwijs zijn en je principes vasthouden en niets doen.

Je kunt ook toegeven, het beste kiezen (ook al is dat dan tegen je principes) en voor een stukje gemoedsrust gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:33

Kentaro schreef:

Ik heb zelfs een volwassen persoon gehad die even wou vliegeren op mijn weiland, want het was toch leeg :+
Dat het helemaal was afgesloten, maakte niet uit toch???

Hij en zijn gezelschap van oa zijn ouders waren verbaasd dat ik er zo moeilijk over deed. Je hebt ze er tussen.... Stelletje apen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:33

Eerlijk?

Wat ik zou doen is even bij de politie informeren wat zij kunnen doen.

Het dier komt op privé terrein en je hebt herhaaldelijk de eigenaar erop aangesproken. Het is ook wel een keer klaar..

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:34

Zij kan wel aansprakelijk zijn, maar als je er op dat moment toevallig niet bij bent kun je ook nooit bewijzen dat het haar hond was en heb je geen poot om op te staan. Natuurlijk heel vervelend en belachelijk dat jij je hier aan moet passen maar ik zou toch een extra draadje spannen. Er kunnen natuurlijk ook nog andere mensen aankomen die hun hond niet de baas zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:36

Amaris schreef:
vuurneon schreef:
Ik heb het meegemaakt; de eigenaar van de hond kreeg een flinke boete toen mijn paard werd gebeten en moest de dierenartskosten betalen en het had geen gevolgen voor mij; ook al had mijn paard de hond doodgetrapt.

De eigenaar van de hond heeft pech als de hond een trap krijgt; paard zit immers op eigen terrein.

Apart, want ik heb altijd geleerd dat je aansprakelijk bent als je dieren schade toebrengen, ook al is er iemand onterecht in de wei.

De situatie van kinderen in een wei, krijgen een trap: wie is er aansprakelijk. Nou de eigenaar van het paard kan ik je vertellen.

Denk dat je geluk hebt gehad in jouw geval mbt kosten ed.

Verder... natuurlijk is het de omgekeerde wereld dat iemand de wei moet beveiligen omdat die ene vrouw zo idioot is. Maar je kunt eigenwijs zijn en je principes vasthouden en niets doen.

Je kunt ook toegeven, het beste kiezen (ook al is dat dan tegen je principes) en voor een stukje gemoedsrust gaan.

Is niet apart; ging namelijk niet over kinderen immers. De eigenaar is verantwoordelijk voor het dier; de eigenaar van de hond zat namelijk fout door de hond te laten lopen op de afgesloten wei. Ik als eigenaar was niets te verwijten. Politie is er bij geweest, eigenaar is bekeurd. De hond is door mijn paard doodgetrapt en had geen enkel gevolg voor mij; de eigenaar van de hond was volledig verantwoordelijk.

De kosten van de dierenarts moest ik wel zelf betalen, ook al was hij aansprakelijk. Hij had geen verzekering en geen geld -O-
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-02-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:36

kun je haar net vertellen wat je zorgen zijn. Dat je weet wat er kan gebeuren als de hond op het land komt en een paard bv schrikt. Een paard groter is en de kans groot is dat een hond het niet overleefd, het zal niet het eerste verhaal zijn. Dat je het alleen maar goed bedoelt om narigheid te voorkomen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:37

Wow wat een reacties!

Dat extra draadje is inderdaad een goed idee, ik wil natuurlijk niet dat mijn paarden iets overkomt. Ondanks dat ik het belachelijk vind dat mevrouw haar hond niet aan de lijn doet als ze langs komt lopen. We hebben haar al meerdere keren aangesproken, ook goed duidelijk gemaakt waarom we het zo erg vinden. Maar helaas blijft ze eigenwijs.

Fijn om te lezen dat meerderen hetzelfde denken als ik! Stelt me toch wel gerust.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:39

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:42

De wettelijke wereld is vaak zo krom als een hoepel.

Zou ook gaas ervoor zetten, want deze vrouw zal zeker niet de laatste zijn en ik zou het risico niet willen nemen met mijn paarden. Echter zou ik wsl wel de vrouw even duidelijk maken dat ze niet meer in de buurt wil komen..... de wet kun je ook in je eigen voordeel gebruiken, want mijn naam is haas......... :-)

Kentaro

Als een extra draadje mogelijk is, zou ik dat zeker doen! Ben je gelijk voorbereidt op eventuele andere idioten die ook van vrije grenzen voor hun huisdieren zijn!

vuurneon, een vriendin van mij woont aan de bollenvelden. Vorig jaar stond er ineens een groepje Japanners bij hun in de tuin zodat ze even goed foto's konden maken..... :') (en dan moeten ze echt door het hek om heel het huis heen....)

Amaris

Lisitano schreef:
Het is een andere situatie maar volgens mij ben jij als je jouw dieren op eigen terrein hebt niet aansprakelijk voor de verwondingen van een indringer: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... en-terrein

Neehoor.

Als er kinderen de wei inlopen en die krijgen een trap, dan is de eigenaar paard aansprakelijk. Ook al hoorden die kinderen daar niet te komen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:44

Ja maar :)* de wetten rondom verwondingen aan mensen zijn anders dan die voor dieren.
En nu gaat het niet over indringende kindertjes.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:45

Wat een bizarre verhalen komen er voorbij!

Ik ga gelijk bezig met het extra beveiligen dit weekend. Dan hebben wij er in ieder geval alles aan gedaan. Dank jullie wel!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

Bekend probleem. Helaas. zelfs zo dat de hondeneigenaren de honden bij ons in de wei kwamen uitlaten en spelen.
Wat wij hebben gedaan is extra draad spannend met een boel stroom en een bordje met een waarschuwing ophangen. Boze reacties kon je van afstand zien. Maar ze bleven toen wel buiten onze wei.
Je doet het dan ook om te voorkomen dat je paarden gebeten worden.

Shirley

Re: Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:48

Ik krijg dan altijd de neiging hun adres te vragen en dan eens een leuke spelletjesmiddag in hun tuin te organiseren, uiteraard met veel kinderen en veel pony's *\o/*

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:48

Wil je mijn shet even lenen, gegarandeerd dat die hond niet meer durft. Shet valt met de tanden naar voren die hond stijlrecht aan.Gekheid natuurlijk.

Maar wat een maf mens, die wil blijkbaar haar bord voor d'r hoofd niet verwijderen.
Wat heb je eraan als eigenaar van de hond of paard als er wat gebeurd.

Ik zou idd ook een extra draadje spannen met een flinke dot stroom erop, zodat de hond nooit meer durft.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:50

En misschien kijken of je bewijs kan krijgen dat de hond jouw terrein betreedt?
Desnoods aangifte doen. Erg hard, maar straks heb jij het gedaan als dat dier dood in de wei ligt..