Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Estherr__1 schreef:Mag ik me hier ook melden? Pff.. snap er even niks meer van na zoveel gelezen te hebben en verschillende meningen gehoord..
Onze auto weegt 1775 kgs en max 1200 kgs trekken, mag ik dan met een 1,5 paards trailer op pad die max 1300 kgs mag wegen maar rond de 1100/1200 kgs zal wegen inclusief 1 paard?
Ik kwam uit op de volgende berekening: 1200 + 1300 = 2500 kgs dus onder de toegestane maximum van 3500 kgs
En er als de trailer totaal 1150 kgs weegt en de auto 1200 kgs mag trekken, is het toegestaan?
Joltsje schreef:heb je BE, dan gaat het om het daadwerkelijke gewicht
heb je alleen B, dan gaat het om het maximaal te laden gewicht.
- dan moet de auto zwaarder zijn als trailer met maximaal te laden gewicht
- alles samen mag niet meer dan 3500 n
Estherr__1 schreef:Onze auto weegt 1775 kgs en max 1200 kgs trekken, mag ik dan met een 1,5 paards trailer op pad die max 1300 kgs mag wegen maar rond de 1100/1200 kgs zal wegen inclusief 1 paard?
Ik kwam uit op de volgende berekening: 1200 + 1300 = 2500 kgs dus onder de toegestane maximum van 3500 kgs
En er als de trailer totaal 1150 kgs weegt en de auto 1200 kgs mag trekken, is het toegestaan?
Radionx schreef:Helemaal met Kirrr eens. Ik heb al redelijk wat combi's gezien die een bocht waren gedrift of met gierende hartkleppen het maar net haalde.
Kirrr schreef:Waar ga je een trailer halen die in praktijk (dus niet op papier) die zo weinig weegt?
en weet je zeker wat je paard weegt? Of is het een gok?
1200kg trekvermogen zijn geen auto's om een trailer achter te hangen, ik blijf erbij.
Je zoekt gewoon problemen dan.
Wil je trailer trekken, dan zal je moeten investeren.
Joltsje schreef:heb je wel weer BE rijbewijs nog esterr_1. anders gaan ze van het 1300 uit en dan mag de auto het niet trekken.
correct me if i'm wrong.. maar zo heb ik het geleerd
heb je BE, dan gaat het om het daadwerkelijke gewicht
heb je alleen B, dan gaat het om het maximaal te laden gewicht.
- dan moet de auto zwaarder zijn als trailer met maximaal te laden gewicht
- alles samen mag niet meer dan 3500 zijn.
hmmm.. je hebt wel een zware auto die niet zoveel mag trekken
Rex_Rolfo schreef:Je berekening klopt van geen kanten!
a) is die 1775 kg het leeggewicht van de auto of de toegestane maximale massa?
Indien tmm dan 1755 + 1300 = 3055 kg dus toegestaan met B
Indien leeggewicht komt het laadvermogen er nog bij. Is dat meer dan 445 kg (oftwel een tmm van 2200 kg of meer) dan ga je boven de 3500 kg tmm uit en is E achter B nodig.
b) Als de tmm van de combi onder de 3500 kg blijft mag de tmm van de trailer rustig hoger zijn dan het max dat de auto mag trekken. Wel moet uiteraard (net als bij BE) het werkelijke gewicht lager zijn dan de max die de auto mag trekken.
Er gelden diverse regels en je zult aan allemaal moeten voldoen om de weg op te mogen.
- rijbewijs moet geldig zijn voor de combi (tmm op papier)
- aanhanger niet zwaarder dan auto mag trekken (werkelijk)
- kogeldruk niet te hoog
- als auto meer dan 4 jaar moet ie apk gekeurd zijn
- bestuurder mag niet teveel gedronken hebben
- enz enz.
Rex_Rolfo schreef:Wel bij de bepaling of je E achter B nodig hebt, niet bij de bepaling of de auto het mag trekken.