pony kwijt, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BOKTMANDYY

Re: pony vermoedelijk gestolen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:55

Ja klopt hoe schoftelijk ook van de manege maar t is meestal fijner om anoniem te blijven en ook geen namen noemen als hun dat bijv lezen, word de herrie alleen maar groter

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:56

Tip van hierboven zou ik inderdaad opvolgen ( het was mij nog niet opgevallen )
Aangezien er genoeg mensen kunnen zijn die meelezen en het doorgeven.
( Maar dat is een aanname, kan natuurlijk ook niet zo zijn )

Dat ze liegen, is eigenlijk minder prettig.
Gewoon ophalen :j

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:58

Weghalen die pony. Het contact tussen jou en die manege komt toch nooit meer goed. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) moeten zij 12 maanden lang alles voor de pony hebben betaald en dan zijn zij de eigenaar van de pony. Maar de kans dat zij een rechtszaak aanspannen voor 1 pony (hoe lief en braaf die wel niet is, de pony zal geen duizenden euro's waard zijn) want dat kost een stuk meer dan een andere pony kopen. Jouw pony liep mee in de lessen, daarvoor kreeg jij het stallingsgeld terug. Niet slim dat je geen contract hebt gemaakt, maar volgens mij kan dit best met een sisser aflopen als je gewoon vertrekt. Probeer wel eerst bewijzen te verzamelen dat jouw pony heeft meegelopen in de lessen (lesroosters etc.) Dan kunnen ze de stallingskosten ook niet zomaar op jou verhalen. Maar haal eerst de pony weg

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:01

Ik denk dat de kans er dik in zit als jij de pony op haalt en meeneemt dat daarmee de kous af is.
Geloof niet dat ze de tijd en moeite er in gaan steken als je hem eenmaal opgehaald hebt.
En zowel dan word het een lastige zaak. Heb jij op een of andere manier een bewijs dat de pony van jouw is?
Dat is vaak het ingewikkelde veel eigenaren hebben geen bewijs van eigendom.

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:03

ik heb dierenarts rekeningen, 1 vaste hoefsmid voor meer dan een jaar lang gehad, de hele stal kan bevestigen dat ze van mij is, heb nog goed contact met de vorige eigenaar.. dus dat is het probleem niet

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:03

Wat een onzin zeg! Zij zijn degene die de overeenkomst aan hun laars lappen. Ze hebben geen poot om op te staan, dus ga je pony maar gewoon halen hoor :j

Laat je wel iets weten hoe het afloopt? Ik ben toch benieuwd :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:05

MaddiHappy schreef:
ik heb dierenarts rekeningen, 1 vaste hoefsmid voor meer dan een jaar lang gehad, de hele stal kan bevestigen dat ze van mij is, heb nog goed contact met de vorige eigenaar.. dus dat is het probleem niet

Klinkt natuurlijk heel vervelend maar dat is niet echt bewijs. De pony is nu verhuisd en kan dus net zo goed verkocht zijn. Jouw bewijs is volgens mij niet veel sterker als dat van hun. Je hebt geen aankoopbewijs?

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:07

ja en ik kan de naam niet weghalen, toen ik het probeerde zij hij dat ik het bericht nietmeer kon veranderen?

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:08

en ja laat het sowieso even weten.. ben nu een formele brief aan het opstellen voor ze, met dank aan jullie tips :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:08

Kan jij de rekening van meer dan een jaar overleggen van de pony dat jij dat allemaal betaald heb. Dus da, tandarts, hoefsmid alles?

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:09

Waar is het paspoort bij jou of de manege? Ik zou m ophalen. En desnoods als als ze moeilijk doen dan maar 2 x de smid aan hun betalen als je er dan klaar mee bent.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:11

callass schreef:
Waar is het paspoort bij jou of de manege? Ik zou m ophalen. En desnoods als als ze moeilijk doen dan maar 2 x de smid aan hun betalen als je er dan klaar mee bent.

Paspoort hoort te zijn waar de pony verblijft velen malen belangrijker is het eigendomsbewijs

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:13

MaddiHappy schreef:
ja en ik kan de naam niet weghalen, toen ik het probeerde zij hij dat ik het bericht nietmeer kon veranderen?

Moet je aan een mod vragen.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:15

Ja dat hoort inderdaad maar misschien dat ze het zelf heeft gehouden. Eigendomsbewijs heb ik ook niet van mijn paard. Er staat maar bij 1 van de paarden en naam op de papieren omdat ze hier gefokt is. Naar mijn weten is het zo dat wie het paspoort heeft de gene is volgens politie enzo eigenaar is, ik kan dit ook fout hebben hoor

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:19

Als je dan nog een goed contact hebt met de oude eigenaren zorg dan dat je nog een betalingsbewijs krijgt met de datum van aankoop en bedrag wat je voor haar betaald hebt.
Dat is namelijk het enige rechtsgeldige bewijs dat de pony van jou is. Paspoort en stamboekpapier zijn geen eigendomsbewijs.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:22

Wat trouwens ook raar is, is dat volgens hun het cc seizoen tot juli loopt. De nk's zijn namelijk rond april en daarna is het seizoen gewoon afgelopen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:24

Je bent pas de eigenaar als je een eigendomsbewijs hebt, volgens de wet.

Als ik een fiets zie staan en ik zeg 'Die is van mij, die hebben ze van mij gestolen', kan ik er naar zwaaien zolang ik geen aankoopbewijs (bonnetje en garantie) heb, hoe moet ik in vredesnaam bewijzen dat het mijn fiets is?

Heeft de oude eigenaresse een eigendomsbewijs? De eigenaar van 'mijn pony' heeft 'ergens in een la, ergens in het huis' het bonnetje waar door twee man is ondertekend dat paard bla bla met die kleur en die dit en die dat voor zoveel is verkocht aan bla bla.

Ik zou dus net doen wat zigranta zegt, maar vooral zo snel mogelijk de pony en spullen ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:27

Als het mijn pony zou zijn. En ze zou niet goed behandeld worden en er is verder geen contract of wat dan ook, dan zou ik direct mijn pony ophalen. En bel alvast met je rechtsbijstand of het juridisch loket, mochten ze met stappen komen, dat jij weet waarmee je je kan verweren. (Wel verwacht ik niet dat de manege zover gaat hoor.) Eerste zorg lijkt mij dat je zsm je pony ophaald.

Zijn ze nou helemaal... >;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-14 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:28

Is overigens je tuig mee? Informeer dan eens hoelaat het paard meeloopt in een les, ik weet niet of het tuig achter slot en grendel hangt, maar in een les weet je wel zeker dat het bij het paard is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:29

xSlvna schreef:
Je bent pas de eigenaar als je een eigendomsbewijs hebt, volgens de wet.

Als ik een fiets zie staan en ik zeg 'Die is van mij, die hebben ze van mij gestolen', kan ik er naar zwaaien zolang ik geen aankoopbewijs (bonnetje en garantie) heb, hoe moet ik in vredesnaam bewijzen dat het mijn fiets is?

Heeft de oude eigenaresse een eigendomsbewijs? De eigenaar van 'mijn pony' heeft 'ergens in een la, ergens in het huis' het bonnetje waar door twee man is ondertekend dat paard bla bla met die kleur en die dit en die dat voor zoveel is verkocht aan bla bla.

Ik zou dus net doen wat zigranta zegt, maar vooral zo snel mogelijk de pony en spullen ophalen.

Dat is ook niet waar :) Een eigendomsbewijs is handig in zulke situaties, maar niet verplicht.

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:33

hoofdstel, dekens en paspoort hebben zij.. maar weet hoe ik erin moet komen en hoe ik eventueel aan een sleutel kan komen als het achter slot en grendel ligt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:34

Bizzybijtje, uiteraard, maar als je het hebt is het wel even handig. Hoe wil je anders aantonen dat die van jou is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:35

Ze zegt ook niet dat het verplicht is, alleen dat je dan volgens de wet de eigenaar bent. Vraag me dat overigens af of dat klopt, zie o.a. http://www.advocaat-voor-hippisch-recht ... en-verkoop daar hebben ze het over een koopovereenkomst.

Wellicht kun je bij dat bureau ook even informeren over het hoe en wat TS?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:36

Niemand die me op dat moment tegen zou houden als ik MIJN paard kwam halen hoor, daar zou ik wel voor zorgen...
Zijn ze nou helemaal.

Ze houden zich niet aan de afspraken dus ontbind jij op basis daarvan het contract.
Punt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:37

Het aankoopsbewijs is eigenlijk een brief waar vorige eigenaar en nieuwe eigenaar op staan, de prijs, het paard (chipnummer, kenmerken, naam)... Als jij een hebt van de vorige eigenaar en jezelf sta je al zo goed als zeker.

Melaniepk, er is niet eens een contract, nog handiger.