Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:38

Kan me zelf niet voorstellen dat ik hem zou vergeten maar goed.....

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:38

voordat je weg gaat, kijk je toch altijd even of je paard goed en lekker staat in zijn box? dan kan je m toch niet vergeten?
Mijn paard kan niet in de stapmolen bij ons op stal. Na een rondje denkt ze 'volgens mij gaat-ie draaien', dan draait ze zelf vast. Om te merken dat-ie helemaal niet ging draaien, dus dan moet ze als een razende nog een keer omkeren om het volgende hek niet niet tegen haar neus te krijgen. Loopt ze eenmaal weer goed, weet ze echt zeker dat-ie nu echt gaat draaien… gevolg: zij draait in een rondje zes keer om haar as, met alle risico's en belastingen vandien. Het enige dat helpt, is ernaast gaan lopen. En als ik er toch naast moet lopen, dan wandel ik wel gewoon een rondje in de omgeving hoor!

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:41

Ik hou ook helemaal niet van die dingen..

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:41

44Myrthe44 schreef:
stefje schreef:
Er is 1 bericht bekend van een paard dat urenlang in de molen heeft gelopen (als ik het goed heb een nacht lang), omdat ze hem waren vergeten. Die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Vreselijk!

Ik heb mijn paard er ook nooit ingezet, ik ben mijn eigen stapmolen! Ik vind het vreselijke dingen.

Aah, dat is echt heel zielig!
Wel vraag ik me af hoe een paard daar dood aan kan gaan? Ze zijn gebouwd om urenlang te lopen, het is natuurlijk niet leuk maar op zich zou een paard een nacht lang stappen wel vol moeten kunnen houden..

spierbevangen. heb ik meegemaakt toen ik 15 jaar geleden op deurne zat. had weekend dienst en de paarden moeten 45 min in de stapmolen. helemaal dicht afgemaakt dus geen overzicht op de paarden, en bij het wisselen was eentje zeiknat door spierbevanging omdat ie moest bljven lopen. heeft de volgende ochtend niet gehaald

Coentjuh

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:43

Die ondingen zouden ze eigenlijk niet meer moeten maken... Kunnen er ook geen ongelukken gebeuren ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:44

FloortjeM inderdaad, ik ga nooit weg voordat beide dames een kus en een knuffel hebben gekregen. Vaste prik. Wat een afschuwelijk verhaal hier boven.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:45

Bij ons wordt hij niet veel gebruikt. Maar mocht je je paard vergeten dan is dat voor je paard echt heel sneu want stoppen doet hij niet.

Ik had ook een verhaal gehoord over manege waar ze meerdere paarden vergeten waren en hij de hele nacht had door gedraaid.

Ook verhaal gehoord dat paard z'n hoofd er aan de zijkant uit stak om gras te snoepen en zo z'n nek brak!

Ik gebruik hem niet vaak blijf altijd op stal en in de buurt Vd molen. Nooit onbeheerd achter gelaten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:47

Is bij ons op stal weleens gebeurd.. Paard heeft 3 uur in de molen gestaan. Toen had iemand het door en heeft meteen ingegrepen. De molen en het paard bleven braaf doorgaan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:47

Brainless schreef:
Ik dacht dat de meeste stapmolens een programma hadden die je instelde en dat hij daarna automatisch stopte?!
Maar dat is dus niet zo?

Op de paardenpension die ik ken heeft er ook een die zelf stopt.
Het langste programma is 2 uur.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:50

pff ik heb echt een hekel aan de stapmolen! Gebruik het onding nooit! Lijkt me inderdaad vrij geestdodend en mijn paard heeft er een hekel aan. Vroeger (voor mijn tijdperk) moest hij altijd in de stapmolen en dan ook echt elke dag. hij vind het echt verschrikkelijk. Gaat al in de staak als je in de richting van de stapmolen loopt. Bij mij hoeft hij er ook echt nooit meer in! Lekker gezellig aan de hand wandelen. Vindt hij ook een stuk leuker!

Heb ook al een aantal nare glij-/valpartijen gezien en inderdaad, zie dan maar eens snel te handelen als je er niet bij staat als eigenaar. blessures als gevolg.....

De meeste stapmolens Stopoen niet automatisch .
Die van ons heeft ook van die buigbare spijlen waardoor je paard er dus onderdoor zou kunnen gaan. Kan stroom op, maar dat staat bij ons altijd uit eigenlijk...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:57

stefje schreef:
Er is 1 bericht bekend van een paard dat urenlang in de molen heeft gelopen (als ik het goed heb een nacht lang), omdat ze hem waren vergeten. Die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Vreselijk!

Ik heb mijn paard er ook nooit ingezet, ik ben mijn eigen stapmolen! Ik vind het vreselijke dingen.

Dan moet er wel iets gebeurd zijn want een paard gaat natuurlijk niet dood aan een paar uur stappen.

Maar goed, je hebt molens met stangen en molens met hekken. Wat die laatste doen weet ik niet, maar die stangen buigen enigzins mee dus zou een paard echt blijven staan, buigen de stangen wel om hem heen en schieten weer op hun plek. Denk dat de meesten ook wel stoppen bij te veel tegendruk.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 10-02-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:58

Ik wordt bij voorbaat al naar van zo'n molen. Wat nou als 1 paard valt en de rest moet doorlopen? Toch verschrikkelijk.
Nee, ik loop zelf wel met mijn paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:59

anneliesdj schreef:
stefje schreef:

Dan moet er wel iets gebeurd zijn want een paard gaat natuurlijk niet dood aan een paar uur stappen.

Even er vanuit gaan dat het nacht minimaal 8u duurt en ik er niet vanuit ga dat iemand zijn paard om 23:00 in de avond in de molen zet, is het niet een 'paar' uur natuurlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:01

Lijkt me inderdaad sterk dat een paard dood gaat aan een nacht door brengen in de stapmolen. Hij zal er niet beter op worden. Geen eten en drinken voor zo'n lange tijd maar dood gaan lijkt me dan weer beetje te gek. Tenzij er wat gebeurt is dat lijkt me het meest logische. Verder mogen ze van mij die dingen afschaffen. De eigenaar die z'n paard vergeet in de stapmolen mag zichzelf echt een schop onder z'n reet geven. Voor profs snap ik dat een stapmolen handig kan zijn. Anders vind ik het persoonlijk meer voor luie ruiters.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:02

Paard wordt ook een keer moe (er vanuit gaand dat paard véle uren daar stond..) en moe + verveeld is geen goede combi in een stapmolen...
En het paard heeft dan ook al die tijd geen eten en drinken. Drinken is een must voor elk organisme.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:03

Dan heb je het over een uur of 10, zouden ze daar nu meteen wat van krijgen? Als een paard de ruimte krijgt loopt hij zelf ook de hele dag heen en weer.

History_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:03

karuna schreef:
Uit ervaring weet ik dat er vaak geen noodstop opzit automatisch. Onze tinker heeft een tijdje gehad dat hij bij een te trage snelheid (bij en en uithalen van de paarden of na de ingestelde tijd) het hem te traag ging en hij er een sport van maakte om dan zelf maar in een hoger tempo door te lopen. Door de stangen heen dus steeds een vak opschuiven. Hij heeft dit bij 2 verschillende stapmoles gedaan bij twee stallen en beiden stopten dus niet.

Heel herkenbaar!
De mijne doet dat ook, ondank dat er stroom op zit. Na 2 pogingen met telkens hetzelfde resultaat, geen stampmolen meer voor mijn paard :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:12

Er zijn altijd voorstanders en tegenstanders van zulke dingen.

Ik heb er jaren lang, dag in dag uit mee gewerkt en kan nou niet echt spreken van gevaarlijke apparaten.

In de bak gebeuren ook ongelukken, moeten we die dan ook maar afschaffen?
Of de weg? De wei? Het bos?

Overal waar mensen of dieren komen kan iets gebeuren.

Vroeger draaide de stapmolen bij ons op stal bijna van 8.00 tot 22.00. Met eigen paarden en pensionpaarden.
De keren dat er echt een ongeluk is gebeurt, dat kan ik met van die 10 jaar niet herinneren.
Wel wat kleine stomme dingen, dat een paard bokt en er dan een plank uit slaat of idd heel hard door de molen heen rent.

Lumea

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:16

Nee hoor, van mij hoeven ze niet afgeschaft te worden. Inderdaad kan elke situatie heel gevaarlijk zijn (en soms dodelijk).
Al is het maar over straat wandelen, of je paard poetsen.

Maar het feit dat ik niks met die dingen heb, en hier thuis dus ook geen enkele stapmolen binnen komt, heeft ook niks te maken met die ongelukken, maar puur dat ik ze niet nuttig vind. Als ik wil dat mijn paard stapt, ga ik zelf met ze wandelen. Heb ik een dag geen tijd, mogen ze langer de wei op, zodat ze daar lekker kunnen dollen en rennen.

Denk dat voor de profs, of drukke/luie mensen het een uitkomst is, maar voor mij is het gewoon een overbodig ding. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:19

Van de stalmeester van Deurne een verhaal gehoord van een vergeten paard in de stapmolen die de hele nacht gelopen had. Die is gestorven omdat hij niet kon plassen. Extreme blaas ontsteking.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:24

Een blauwe maandag op een superdeluxe dressuurstal gewerkt.
De luxe was voornamelijk voor de mens....voor paarden een hel.

80% van de paarden(allemaal sportpaarden) van de eigenaar waren luchtzuigers (lag aan de genen :Y) )

Deze paarden werden elke dag 3 kwartier gereden en kwamen 2 keer 30 minuten in de stapmolen.

In de stallen was alles verwijderd waar ze hun tanden op kunnen zetten. Daar ook voor het eerst gezien hoe een paard luchtzuigt als hij zijn tanden nergens in kan zetten. Brrr word er nog naar van.

Wat deden de luchtzuigers dus in de stapmolen: naar voren rennen en tanden in het hout. Was het volgende hek er, dan renden ze weer naar voren om weer de tanden in het hek te zetten.
Zo ging dit een half uur door.
Stroom stond altijd op het vaste hek, waren ze dus iets te laat dan kregen ze weer een optater.

Het grootste gros van de pension klanten gebruikte de stapmolen om het paard warm te stappen en draven voor het rijden aan.
Ze gingen dan ook compleet opgezadeld in de stapmolen.
Waren ze klaar met rijden, dan gingen ze (nog steeds gezadeld) de stapmolen in om uit te stappen.
Was het erg gezellig in de kantine. Dan moesten de paarden gewoon blijven lopen.
Soms wel een uur lang.

6 dagen, toen ben ik GILLEND naar huis gegaan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:26

anneliesdj schreef:
Dan heb je het over een uur of 10, zouden ze daar nu meteen wat van krijgen? Als een paard de ruimte krijgt loopt hij zelf ook de hele dag heen en weer.

Dit zal niet echt te vergelijken zijn. Mijn paard heeft de hele dag mogelijkheid tot bewegen maar die staat graag stil.

Ik zeg niet dat het paard direct dood zal gaan, maar het is ook niet zomaar bewegen. En niet alle molens draaien ook van richting vanzelf.

Gup01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:31

Kitty1985 schreef:
Een blauwe maandag op een superdeluxe dressuurstal gewerkt.
De luxe was voornamelijk voor de mens....voor paarden een hel.

80% van de paarden(allemaal sportpaarden) van de eigenaar waren luchtzuigers (lag aan de genen :Y) )

Deze paarden werden elke dag 3 kwartier gereden en kwamen 2 keer 30 minuten in de stapmolen.

In de stallen was alles verwijderd waar ze hun tanden op kunnen zetten. Daar ook voor het eerst gezien hoe een paard luchtzuigt als hij zijn tanden nergens in kan zetten. Brrr word er nog naar van.

Wat deden de luchtzuigers dus in de stapmolen: naar voren rennen en tanden in het hout. Was het volgende hek er, dan renden ze weer naar voren om weer de tanden in het hek te zetten.
Zo ging dit een half uur door.
Stroom stond altijd op het vaste hek, waren ze dus iets te laat dan kregen ze weer een optater.

Het grootste gros van de pension klanten gebruikte de stapmolen om het paard warm te stappen en draven voor het rijden aan.
Ze gingen dan ook compleet opgezadeld in de stapmolen.
Waren ze klaar met rijden, dan gingen ze (nog steeds gezadeld) de stapmolen in om uit te stappen.
Was het erg gezellig in de kantine. Dan moesten de paarden gewoon blijven lopen.
Soms wel een uur lang.

6 dagen, toen ben ik GILLEND naar huis gegaan.

Hier word ik echt een beetje verdrietig van :n

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 08:39

Ooh brr die verhalen bezorgen mij echt kippenvel! Als ik ooit een paard krijg dan zal die ook never in een stapmolen gaan.

En even voor de duidelijkheid, het is mij niet gebeurt hoor! Als je zoiets vergeet mag je jezelf wel een hele harde schop onder je kont geven, als je paard nog leeft....

Heb nu geen tijd om alles te lezen, maar dat ga ik vanmiddag zeker doen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:30