Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:47

@ ruitje, ik snap wat je bedoeld qua draver.. ik ben zo gek op hem en we passen zo goed. Maar hoe mix je het karakterstieke van een draver met een dressuur matig kwpn paard... en daarnaast wil ik ook echt nooit meer een draver die al geblesseerd de sport is uitgekomen.. maar als ik goedkoop wil zijn er genoeg dravers te krijgen..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:48

dresjoepie schreef:
Fienus schreef:
Dat keuren was ik zowiezo al van plan, maar stel ik heb interesse in een paard en wil het laten keuren, dan komt de DA langs, en als het niet goed is zijn die kosten ook voor mij.. Het liefst is een paard natuurlijk al gekeurd. En volstaat een klinische keuring? of is het beter om ook fotos te maken..? en als een paard twee jaar geleden goed is gekeurd is het dan verstandig om het dan nog een keer te doen?

Ik zie dat jij zelf de keuring gaat betalen Maar de keuring is voor de verkopenden partij die verkopen jou tenslotte een gezond paard !!!!

Stel dat de eerste 3 afgekeurd worden ben je een hoop geld kwijt en nog geen paard !!!!

Alleen bij afkeuring bij goedkeuring kosten voor koper

dat is echt niet meer hoor....jij wilt keuren dus ook jouw kosten (daarnaast kan een verkoper nooit beweren dat ie gezond is...is verkoper een DA dan? dus nee die kan er geen verklaring aan vast hangen). Verkoper kan hoogstens vermelden dat hij bij hun nooit wat heeft gehad......

Ik kan als verkoper echt niet zien of mijn paard een hartruisje heeft...dus ja ik zou best kunnen denken dat mijn paard gezond is...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:56

Ik wil je vooral niet ontmoedigen maar voor een paard van 1 70 vanaf 6 jr geschikt voor de sport is het moeilijk een geschikt paard te vinden denk ik Misschien is het beter Het stalgeld nog even te sparen En echt een passend paard te kopen

Typ op sporthorses maar eens je eisen stkm leeftijd geslacht prijs En doe dat daarna nog eens vanaf 5000 e Dan zul je zelf ook zien dat dat net wat andere paarden zijn Succes in elk geval En idd paar x gaan kijken met ervaren iemand En vertrouw op je gevoel de klik moet er zijn

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:59

Kom ongeveer 30 minuten te vroeg op de eerste afspraak om het paard te bekijken (ook bij particulier, uit eigen ervaring: particulieren zijn ook lang niet altijd even eerlijk!), dan kun je zien of ze het paard niet stiekem longeren/ sederen van tevoren om de heetheid eraf te krijgen of vast los te maken oid.
Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard uit de stal halen, poetsen, ook hoeven krabben, opzadelen, en aanraken op het hoofd, benen en onder de buik. Als dit goed gaat kan je het de 2e afspraak zelf doen. Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard voorrijden en vraag ook om oefeningen (wijken, sb, achterwaarts, etc.) en evt een sprong. Als dat goed gaat kan je er daarna zelf op, en de tweede afspraak kan je er dan meteen zelf op. Film ook alles, zodat je het thuis kan terugkijken.
Als ze zeggen dat het paard verkeersmak is, laat de eigenaar er dan ook een stuk de weg mee oprijden (gaat dit goed, kan je dit ook zelf doen). Vraag ook of ze het paard in- en uit de trailer kunnen laden. Doe nooit zelf iets als eerst, laat de eigenaar altijd alles voordoen. Dan kan je vast zien hoe het paard reageert.
Als het klikt kan je het paard laten keuren, standaard regel is goedkeuring zijn de kosten voor jou, afkeuring zijn de kosten voor de verkoper (gaan ze hier niet mee akkoord, ga dan niet eens kijken, zit er blijkbaar al een luchtje aan). Ik zou het paard zowel klinisch als basis röntgenologisch laten keuren (gewoon de standaard foto's, zijn er geloof ik 12). Artrose ed zie je vaak bij een klinische keuring niet, maar kan een paard toch flink last van krijgen. Ook een goedkoop paard zou ik ten alle tijden laten keuren, wordt ie kreupel ben je duurder uit.
Is het paard goedgekeurd en besluit je hem te kopen, doe dit dan niet zonder koopcontract (op de site van vereniging eigen paard kan je goede voorbeeldcontracten vinden). Vergeet vooral niet om in het contract te zetten dat je het paard in geval van verborgen gebreken nog binnen een half jaar terug kan brengen, dit is bij particuliere koop namelijk niet standaard (hoewel het ook bij een handelaar verstandig is om dit duidelijk in het contract te zetten). Zet er duidelijk in voor welk doel je het paard hebt gekocht (dus wil je in de toekomst misschien een wedstrijd gaan rijden, dan ook doel: wedstrijden rijden).

Weet niet of je bereid bent om er iets voor uit te geven, maar vereniging eigen paard heeft onafhankelijke aankoopbegeleiders (heb hier zeer goede ervaring mee). Ze gaan met je mee naar het paard kijken, bespreken van te voren je wensen en geven je een goed advies. Ze zijn zeer deskundig, kunnen je ook een beetje helpen bij het proefrijden zodat je echt alles uitprobeert wat het paard kan. En zeggen het ook meteen als ze het niet vertrouwen of als er iets niet goed is. http://www.eigenpaard.nl/Default.aspx?tabid=1331

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:05

44Myrthe44 schreef:
Kom ongeveer 30 minuten te vroeg op de eerste afspraak om het paard te bekijken (ook bij particulier, uit eigen ervaring: particulieren zijn ook lang niet altijd even eerlijk!), dan kun je zien of ze het paard niet stiekem longeren/ sederen van tevoren om de heetheid eraf te krijgen of vast los te maken oid.
Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard uit de stal halen, poetsen, ook hoeven krabben, opzadelen, en aanraken op het hoofd, benen en onder de buik. Als dit goed gaat kan je het de 2e afspraak zelf doen. Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard voorrijden en vraag ook om oefeningen (wijken, sb, achterwaarts, etc.) en evt een sprong. Als dat goed gaat kan je er daarna zelf op, en de tweede afspraak kan je er dan meteen zelf op. Film ook alles, zodat je het thuis kan terugkijken.
Als ze zeggen dat het paard verkeersmak is, laat de eigenaar er dan ook een stuk de weg mee oprijden (gaat dit goed, kan je dit ook zelf doen). Vraag ook of ze het paard in- en uit de trailer kunnen laden. Doe nooit zelf iets als eerst, laat de eigenaar altijd alles voordoen. Dan kan je vast zien hoe het paard reageert.
Als het klikt kan je het paard laten keuren, standaard regel is goedkeuring zijn de kosten voor jou, afkeuring zijn de kosten voor de verkoper (gaan ze hier niet mee akkoord, ga dan niet eens kijken, zit er blijkbaar al een luchtje aan). Ik zou het paard zowel klinisch als basis röntgenologisch laten keuren (gewoon de standaard foto's, zijn er geloof ik 12). Artrose ed zie je vaak bij een klinische keuring niet, maar kan een paard toch flink last van krijgen. Ook een goedkoop paard zou ik ten alle tijden laten keuren, wordt ie kreupel ben je duurder uit.
Is het paard goedgekeurd en besluit je hem te kopen, doe dit dan niet zonder koopcontract (op de site van vereniging eigen paard kan je goede voorbeeldcontracten vinden). Vergeet vooral niet om in het contract te zetten dat je het paard in geval van verborgen gebreken nog binnen een half jaar terug kan brengen, dit is bij particuliere koop namelijk niet standaard (hoewel het ook bij een handelaar verstandig is om dit duidelijk in het contract te zetten). Zet er duidelijk in voor welk doel je het paard hebt gekocht (dus wil je in de toekomst misschien een wedstrijd gaan rijden, dan ook doel: wedstrijden rijden).

Weet niet of je bereid bent om er iets voor uit te geven, maar vereniging eigen paard heeft onafhankelijke aankoopbegeleiders (heb hier zeer goede ervaring mee). Ze gaan met je mee naar het paard kijken, bespreken van te voren je wensen en geven je een goed advies. Ze zijn zeer deskundig, kunnen je ook een beetje helpen bij het proefrijden zodat je echt alles uitprobeert wat het paard kan. En zeggen het ook meteen als ze het niet vertrouwen of als er iets niet goed is. http://www.eigenpaard.nl/Default.aspx?tabid=1331

Jij verklaard onzin...dat als mensen niet willen opdraaien voor keuringskosten dat er meteen een luchtje aan zit, ik ken die regel niet hoor........................ (daarnaast keuren is mensen werk...een DA kan een keuring maken of breken...) een paard niet door de buigproef krijgen is simpel en zo gebeurd.(even als iedere paard door een buigproef heen krijgen)....

keuren is niet zwart-wit, evenals de beoordeling van rontgen foto's...(grote afwijkingen daar gelaten). De ene DA zegt tis een 2 de andere zegt ik vind het toch een 3. En wie spreekt dan de waarheid????

30 min te vroeg komen is ook onzin...als je al zo een paard moet kopen met dat gevoel, dan kun je beter bij die mensen geen paard kopen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:08

Nogmaals, dat van dat keurek k.k. met een luchtje slaat gewoon nergens op... Dat is gewoon geen standaard regel

Daarbij, ik ga als particulier echt niet zwart op wit laten plaatsen dat een paard na 6 maanden terug mag. Heb zelf ook een rotte appel aan de andere kant meegemaakt, jouw gezonde paard naar de getver rijden en 'm dan terug willen brengen.

Een beetje meer realisme mag wel, net alsof iedereen die niet akkoord gaat met een contract wat zeer nadelig kan zijn voor de verkopende partij een oplichter is en alle kopers engeltjes :')

44Myrthe44

Re: Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:13

Ik als verkoper ben er van overtuigd dat ik een gezond paard verkoop.
Blijkt dat niet zo te zijn, dan neem ik graag de keuringskosten op me, stel je moet zo 11 paarden laten keuren, dat is niet te doen qua kosten.
Daarbovenop, als mijn paard een VERBORGEN GEBREK blijkt te hebben (wat dus verklaard dient te worden door een DA), neem ik hem ook met alle liefde terug. Dat betekent dus dat het gebrek bij mij al aanwezig was. Dan neem ik ook graag die gevolgen op me, en gun ik mijn ex-paard een goed leven ipv dat hij misschien met dat gebrek de handel in gaat. Rijden ze hem aan gort, dan is het duidelijk géén verborgen gebrek (bijv. peesblessure die er bij aankoop nog niet was, is geen verborgen gebrek, en hoeft ie dus ook niet mee terug te komen).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:19

Fienus schreef:
Het liefst is een paard natuurlijk al gekeurd. En volstaat een klinische keuring? of is het beter om ook fotos te maken..? en als een paard twee jaar geleden goed is gekeurd is het dan verstandig om het dan nog een keer te doen?

Altijd zelf laten keuren door je eigen dierenarts. Wordt helaas nog steeds veel gerommeld met keuringen. Persoonlijk zou ik altijd foto's laten maken, gebeurt vaak genoeg dat er zelfs bij jonge paarden onaangename verrassingen boven water komen. Keuring van twee jaar geleden is sowieso niet actueel meer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:28

Ja, want we weten allemaal dat het zo makkelijk is om vast te stellen of het een verborgen gebrek is...

Ik blijf erbij: als verkoper mag je ook best wat achterdocht hebben ( dat krijg je wel na een zo'n idioot :+ ) en niet zomaar overal je handtekening onder zetten. Wil niet meteen zeggen dat je zelf niet te vertrouwen ben :)

Je hebt al de wettelijke termijn, en je eigen fatsoen ( wat jij aanhaalt m.b.t. een paard wat je niet de handel in wil laten gaan bijv.)
Ik zie niet in waarom je dan naar 6 maanden zou moeten schuiven als particulier?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:00

ruitje schreef:
Ja, want we weten allemaal dat het zo makkelijk is om vast te stellen of het een verborgen gebrek is...

Ik blijf erbij: als verkoper mag je ook best wat achterdocht hebben ( dat krijg je wel na een zo'n idioot :+ ) en niet zomaar overal je handtekening onder zetten. Wil niet meteen zeggen dat je zelf niet te vertrouwen ben :)

Je hebt al de wettelijke termijn, en je eigen fatsoen ( wat jij aanhaalt m.b.t. een paard wat je niet de handel in wil laten gaan bijv.)
Ik zie niet in waarom je dan naar 6 maanden zou moeten schuiven als particulier?

Die wettelijke termijn is 6 maanden, en geld alleen voor de handel.
Daarom lijkt dat mij als particulier ook niet meer dan logisch.
En natuurlijk zet ik niet overal mijn handtekening onder, altijd goed lezen en ook de kleine lettertjes. Maar vaak stel ik het contract zelf op, dus dan weet ik precies wat erin staat :P.
Eigen fatsoen heeft helaas niet iedereen, dus daarom is het maar beter om daar niet op te vertrouwen en het in een contract te zetten.

Fienus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 10:21

[quote="Joolien"]Ik weet niet hoor maar ik zie er op bokt al 3 leuke staan?

Hè. Bedankt, inderdaad erg leuk! Alleen ik woon in haren-Groningen en om een paard meerdere keren te bezichtigen vind ik het niet handig om richting Belgische grens te gaan.. Een uur rijden langer niet had ik in gedachten...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:28

Voor 3500 heb je, zeker gezien deze tijd een prima basis sportpaard hoor.

Even los van aloe tips

Ga niet op zoek naar het evenbeeld van je andere paard. Dan raak je alleen teleurgesteld. Ander paard = ander karakter. Ga uitzoeken wat bij je past door nu al meerdere paarden te gaan rijden (van kennissen/vrienden etc).

En alles wat te mooi klinkt om waar te zijn is te mooi. Laat inderdaad een ervaren iemand meegaan. Ga meerdere malen proefrijden, neem het dier ook mee naar buiten. En dan laten keuren. Daarna is het toch ook een kwestie van geluk hebben.

Overigens is het meestal zo (wat al eerder werd gezegd) dat bij afkeuren de kosten voor de eigenaar zijn en bij goedkeuren voor de koper. Is geen wettelijke regel, maar doorgaans is daar wel uit te komen met elkaar. Een eigenaar die daar bij voorbaat niet mee akkoord gaat zou ik al achterdochtig worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:34

Fienus schreef:
ik heb dus wel ervaren mensen om me heen.. en qua hoe een paardje er uit ziet dat maakt me echt niets uit! Ik heb altijd recreatief gereden maar wil dus nu iets meer.. juist omdat ik heb ontdekt dat het me eigenlijk best goed afgaat en ik het super leuk vind. (ik heb overgens 2 jaar western rijles gehad, heel iets anders) De enige eis die ik heb is dat hij 1.70 of groter moet zijn... dus dat maakt het weer heel breed! En ik weet ook hoeveel pech je kunt hebben met paarden (ben zeer thuis in de drafsport) gisteren gezond, kan vandaag heel anders zijn...

Heel goed,... eerst bepalen wat je met het paard wil gaan doen. Welke eisen ga je straks aan hem stellen.
Wil je dressuurwedstrijden gaan rijden of juist springen of wil je de endurance kant op, of misschien wel allround.
Bedenk welke type paarden daar bij passen. Neem daar ook het karakter mee. Een sensibel paard of juist een flegmatieke.

Nu maakt het uiterlijk je niet uit maar bepaalde takken van paardensport hebben weldegelijk baat bij bepaalde exterieurkenmerken.

Een drssuurpaard met veel front en beweging heeft het makkelijker in de dressuurring maar is juist niet handig met het springen of enurance.
Een menpaard moet goed kunnen stappen en iets koeler in de kop zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:47

Ts, je zegt ook tzt de sport in te willen, heb je naast aankoop van het paard en goede toebehoren (5000 euro) dan ook rekening gehouden met een auto en trailer? Dan kun je er zo nog 10.000 bij op zetten.
Naast je stallingskosten, lidmaatschap knhs, startpas hoefsmid, potje voor de da.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:00

studiemiep schreef:
44Myrthe44 schreef:

Jij verklaard onzin...dat als mensen niet willen opdraaien voor keuringskosten dat er meteen een luchtje aan zit, ik ken die regel niet hoor........................ (daarnaast keuren is mensen werk...een DA kan een keuring maken of breken...) een paard niet door de buigproef krijgen is simpel en zo gebeurd.(even als iedere paard door een buigproef heen krijgen)....

keuren is niet zwart-wit, evenals de beoordeling van rontgen foto's...(grote afwijkingen daar gelaten). De ene DA zegt tis een 2 de andere zegt ik vind het toch een 3. En wie spreekt dan de waarheid????

30 min te vroeg komen is ook onzin...als je al zo een paard moet kopen met dat gevoel, dan kun je beter bij die mensen geen paard kopen...

Toen ik naar een nieuw paard opzoek was kwam ik altijd "per ongeluk" een uur te vroeg. Van de 6 paarden waar ik ben gaan kijken werden er 3 gelongeerd! Ik heb het er daarom helemaal mee eens dat je te vroeg moet komen.

6 maanden vind ik teveel om een paard terug te brengen. Als het te regelen is zou ik wel proberen om 2 weken in te stellen om een gebrek uit te sluiten. In 2 weken kan je precies zien of het paard iets heeft, zonder dat je het zelf (ga er natuurlijk niet vanuit) kapot hebt gemaakt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:02

Je kan ook op een manege gaan staan die om de week wedstrijden houden. Je kan een trailer lenen of huren, etc. Wat wordt er op bokt toch vaak overdreven financieel gedacht.

En als iemand niet meer dan 3500 te besteden heeft voor aankoop paard betekent dat toch niet dat je de rest niet kan betalen qua onderhoud?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:05

Ik heb nu mijn 6e paard en heb nog nooit een miskoop begaan. Overigens ook nog nooit laten keuren. Zal vast 'mazzel' zijn, maar denk dat het feit dat ik nogal 'argwanend' ben en niemand op z'n mooie blauwe ogen geloof ook wel helpt. Dat vervangt natuurlijk geen keuring, maar ik ben het eens dat een keuring maar een keuring is. Tis maar net wanneer, door wie en waarom je keurt en hoe diegene naar de keuring kijkt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:08

PaulinBijoux schreef:
studiemiep schreef:

Toen ik naar een nieuw paard opzoek was kwam ik altijd "per ongeluk" een uur te vroeg. Van de 6 paarden waar ik ben gaan kijken werden er 3 gelongeerd! Ik heb het er daarom helemaal mee eens dat je te vroeg moet komen.

6 maanden vind ik teveel om een paard terug te brengen. Als het te regelen is zou ik wel proberen om 2 weken in te stellen om een gebrek uit te sluiten. In 2 weken kan je precies zien of het paard iets heeft, zonder dat je het zelf (ga er natuurlijk niet vanuit) kapot hebt gemaakt.

nou rare mensen waarbij jij bent wezen kijken...een eerlijke verkoper doet zoiets niet (ik had mijn paard op pensionstal staan 30 min bij mijn vandaan) had kopers gevraagd mij even te bellen als ze er bijna waren dan reed ik ook van huis weg. Zodat we ongeveer tegelijk aankwamen. Je had dus bij mij rustig 1 uur te vroeg kunnen komen maar 1 dan ben ik niet beschikbaar.. (ik werk en eet immers ook) je maakt een afspraak op een tijd en voor de tijd ben ik niet op stal te vinden. (wellicht 5 min eerder om stal uit te mesten ) maar meer ook niet

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:10

studiemiep schreef:
nou rare mensen waarbij jij bent wezen kijken...een eerlijke verkoper doet zoiets niet (ik had mijn paard op pensionstal staan 30 min bij mijn vandaan) had kopers gevraagd mij even te bellen als ze er bijna waren dan reed ik ook van huis weg. Zodat we ongeveer tegelijk aankwamen. Je had dus bij mij rustig 1 uur te vroeg kunnen komen maar 1 dan ben ik niet beschikbaar.. (ik werk en eet immers ook) je maakt een afspraak op een tijd en voor de tijd ben ik niet op stal te vinden. (wellicht 5 min eerder om stal uit te mesten ) maar meer ook niet

Idd, eerlijke verkopers doen zoiets niet.
Helaas zijn lang niet alle mensen eerlijk.
En ja, bij de eerlijke mensen zul je de tijd die je te vroeg bent moeten wachten. Maar dat heb ik er graag voor over!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:11

Ik zou als je echt interesse hebt wel vaker gaan kijken eventueel. Misschien zelfs een keer perongeluk te vroeg komen om eventuele middeltjes die iets met het paard doen voor te zijn. Verder laten keuren uiteraard. Hoe vaak is er wel niet een topic op bokt met dat er iets mis is terwijl ze het paard niet hebben laten keuren... Neem een ervaren iemand mee die eventuele miskopen kan voorkomen. Maak een proefrit en als je wilt gaan springen vraag dan of je wat sprongen mag maken. Eventueel ook een buitenritje proberen of het paard even mee naar huis nemen voor een bepaalde proeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:13

Ik heb een keer de fout gemaakt als verkoper om de kopers onder het zadel op de weg tegemoet te rijden. De man die toen mee was dacht dat ik m al gereden had dus zijn ze omgekeerd en weggereden. Terwijl ik alleen maar wilde laten zien dat ie verkeersmak was. Niet handig dus :P

TS, wat je ook kunt doen als je paarden ziet staan die verder weg staan (oke belgie is wel heel erg overdreven :') ) kun je er ook een dagje weg van maken dat je er een paar achter elkaar ziet :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:21

naomi_g1998 schreef:
Ik zou als je echt interesse hebt wel vaker gaan kijken eventueel. Misschien zelfs een keer perongeluk te vroeg komen om eventuele middeltjes die iets met het paard doen voor te zijn. Verder laten keuren uiteraard. Hoe vaak is er wel niet een topic op bokt met dat er iets mis is terwijl ze het paard niet hebben laten keuren... Neem een ervaren iemand mee die eventuele miskopen kan voorkomen. Maak een proefrit en als je wilt gaan springen vraag dan of je wat sprongen mag maken. Eventueel ook een buitenritje proberen of het paard even mee naar huis nemen voor een bepaalde proeftijd.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het vaak maar gezegd wordt en dat een dier niet de tijd wordt gegund om te wennen in een nieuwe omgeving, nieuwe ruiter, nieuwe manier van rijden. Denk dat we nog wel eens onderschatten dat een paard gewoon heel verschillend kan reageren in een andere omgeving. En om onze eigen onkunde te verbloemen zeggen we dan maar dat de verkoper hem vast platgespoten had.

Het gebeurd vast wel hoor, maar soms geloof ik er geen donder van

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:37

Collie2008 schreef:
Je kan ook op een manege gaan staan die om de week wedstrijden houden. Je kan een trailer lenen of huren, etc. Wat wordt er op bokt toch vaak overdreven financieel gedacht.

En als iemand niet meer dan 3500 te besteden heeft voor aankoop paard betekent dat toch niet dat je de rest niet kan betalen qua onderhoud?

Heb je helemaal gelijk in maar het zijn wel dingen om rekening mee te houden. Je kunt nu in een situatie zijn dat het paard inderdaad op een pensionstal met wedstrijdjes staat maar aangezien mensen nogal eens van stalling veranderen is het wel iets om in de toekomst rekening mee te houden. Krijgt ze de smaak van het wedstrijdrijden te pakken dan zal ze toch de beschikking over een auto met trailer moeten hebben, de tijd dat je op je paard naar de wedstrijd reed of met zijn allen op de veewagen met trekker ervoor ligt helaas ver achter ons.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:30

Joolien schreef:
Ik zou meerdere keren gaan kijken om te kijken of je echt een klik hebt met het paard. Ga bij voorkeur naar een particulier, handelaren zijn niet altijd even eerlijk. Particulieren ook niet maar als je meerdere keren gaat kijken kun je wel een beetje inschatten hoe ze met hun paarden om gaan :)

Alsof particulieren zo eerlijk zijn.... Je kunt ervan uitgaan dat als het om geld gaat niemand eerlijk is (helaas).
Kopen bij een handelaar biedt in ieder geval nog wat garantie (op verborgen gebreken). En kun je vaak een paard even uitproberen, ook bij jou op stal. Bij een particulier stopt de garantie bij de voordeur.
Word niet "op het eerste gezicht verliefd" op een paard want liefde maakt blind en verliefde aspirant kopers "vergeten" dan ineens de basisregels.
Neem in ieder geval iemand mee met voldoende kijk op paard. En voldoende kijk of jij een goede combinatie met het paard zou vormen. Iemand die je kan afremmen in je enthousiasme en je kan weerhouden van "verliefde acties" Iemand met voldoende verstand van het bewegingsapparaat en het aankoopproces op zich. Kijk bijvoorbeeld ook goed naar hoe het paard op zijn voeten/beslag staat. Staat het paard bijvoorbeeld op zooltjes is dat een reden om niet te kopen (grote kans op hoefkatrol)
Stel een aankoopcontract op en leg daar alles in vast waarvan jij vindt dat het paard aan moet voldoen. Bijvoorbeeld wat betreft karakter, niveau van africhting, gebruiksdoel etc.
Laat altijd keuren. Liefst ook op foto. Dat is wel even een uitgave, maar je bespaart jezelf ook een hoop ellende. Ook al is een keuring een momentopname, je kunt toch wel veel, zeker op het gebied van artrose uitsluiten. Vanaf 8 jaar gaan artroseproblemen zich meestal toch wel voordoen als dit risico in aanleg al aanwezig was. Laat ook altijd keuren door een erkend paardenarts en niet door zomaar een willekeurige veearts die meer koeien ziet dan paarden. Probeer af te spreken de keuringskosten te delen.
Kies de keurende veearts zelf en vergewis jezelf ervan dat het niet ook de veearts is van de verkoper (ook zo'n basisregel)

Joolien schreef:
Ik weet niet of het mogelijk is om een rapport op te vragen bij de da van het paard zodat je de medische geschiedenis van het paard op kunt vragen. Misschien weet iemand dat hier?

Dat zou een veearts niet zomaar doen. Wegens beroepsgeheim. Misschien wel met toestemming van de eigenaar. Het is wel een goed idee om de eigenaar ernaar te vragen. Weigert deze toestemming dan zegt dat ook wel iets natuurlijk en zou dat een reden kunnen zijn het paard niet te kopen.