Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dresjoepie schreef:Fienus schreef:Dat keuren was ik zowiezo al van plan, maar stel ik heb interesse in een paard en wil het laten keuren, dan komt de DA langs, en als het niet goed is zijn die kosten ook voor mij.. Het liefst is een paard natuurlijk al gekeurd. En volstaat een klinische keuring? of is het beter om ook fotos te maken..? en als een paard twee jaar geleden goed is gekeurd is het dan verstandig om het dan nog een keer te doen?
Ik zie dat jij zelf de keuring gaat betalen Maar de keuring is voor de verkopenden partij die verkopen jou tenslotte een gezond paard !!!!
Stel dat de eerste 3 afgekeurd worden ben je een hoop geld kwijt en nog geen paard !!!!
Alleen bij afkeuring bij goedkeuring kosten voor koper
44Myrthe44 schreef:Kom ongeveer 30 minuten te vroeg op de eerste afspraak om het paard te bekijken (ook bij particulier, uit eigen ervaring: particulieren zijn ook lang niet altijd even eerlijk!), dan kun je zien of ze het paard niet stiekem longeren/ sederen van tevoren om de heetheid eraf te krijgen of vast los te maken oid.
Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard uit de stal halen, poetsen, ook hoeven krabben, opzadelen, en aanraken op het hoofd, benen en onder de buik. Als dit goed gaat kan je het de 2e afspraak zelf doen. Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard voorrijden en vraag ook om oefeningen (wijken, sb, achterwaarts, etc.) en evt een sprong. Als dat goed gaat kan je er daarna zelf op, en de tweede afspraak kan je er dan meteen zelf op. Film ook alles, zodat je het thuis kan terugkijken.
Als ze zeggen dat het paard verkeersmak is, laat de eigenaar er dan ook een stuk de weg mee oprijden (gaat dit goed, kan je dit ook zelf doen). Vraag ook of ze het paard in- en uit de trailer kunnen laden. Doe nooit zelf iets als eerst, laat de eigenaar altijd alles voordoen. Dan kan je vast zien hoe het paard reageert.
Als het klikt kan je het paard laten keuren, standaard regel is goedkeuring zijn de kosten voor jou, afkeuring zijn de kosten voor de verkoper (gaan ze hier niet mee akkoord, ga dan niet eens kijken, zit er blijkbaar al een luchtje aan). Ik zou het paard zowel klinisch als basis röntgenologisch laten keuren (gewoon de standaard foto's, zijn er geloof ik 12). Artrose ed zie je vaak bij een klinische keuring niet, maar kan een paard toch flink last van krijgen. Ook een goedkoop paard zou ik ten alle tijden laten keuren, wordt ie kreupel ben je duurder uit.
Is het paard goedgekeurd en besluit je hem te kopen, doe dit dan niet zonder koopcontract (op de site van vereniging eigen paard kan je goede voorbeeldcontracten vinden). Vergeet vooral niet om in het contract te zetten dat je het paard in geval van verborgen gebreken nog binnen een half jaar terug kan brengen, dit is bij particuliere koop namelijk niet standaard (hoewel het ook bij een handelaar verstandig is om dit duidelijk in het contract te zetten). Zet er duidelijk in voor welk doel je het paard hebt gekocht (dus wil je in de toekomst misschien een wedstrijd gaan rijden, dan ook doel: wedstrijden rijden).
Weet niet of je bereid bent om er iets voor uit te geven, maar vereniging eigen paard heeft onafhankelijke aankoopbegeleiders (heb hier zeer goede ervaring mee). Ze gaan met je mee naar het paard kijken, bespreken van te voren je wensen en geven je een goed advies. Ze zijn zeer deskundig, kunnen je ook een beetje helpen bij het proefrijden zodat je echt alles uitprobeert wat het paard kan. En zeggen het ook meteen als ze het niet vertrouwen of als er iets niet goed is. http://www.eigenpaard.nl/Default.aspx?tabid=1331
Fienus schreef:Het liefst is een paard natuurlijk al gekeurd. En volstaat een klinische keuring? of is het beter om ook fotos te maken..? en als een paard twee jaar geleden goed is gekeurd is het dan verstandig om het dan nog een keer te doen?
) en niet zomaar overal je handtekening onder zetten. Wil niet meteen zeggen dat je zelf niet te vertrouwen ben 
ruitje schreef:Ja, want we weten allemaal dat het zo makkelijk is om vast te stellen of het een verborgen gebrek is...
Ik blijf erbij: als verkoper mag je ook best wat achterdocht hebben ( dat krijg je wel na een zo'n idioot) en niet zomaar overal je handtekening onder zetten. Wil niet meteen zeggen dat je zelf niet te vertrouwen ben
Je hebt al de wettelijke termijn, en je eigen fatsoen ( wat jij aanhaalt m.b.t. een paard wat je niet de handel in wil laten gaan bijv.)
Ik zie niet in waarom je dan naar 6 maanden zou moeten schuiven als particulier?
. Fienus schreef:ik heb dus wel ervaren mensen om me heen.. en qua hoe een paardje er uit ziet dat maakt me echt niets uit! Ik heb altijd recreatief gereden maar wil dus nu iets meer.. juist omdat ik heb ontdekt dat het me eigenlijk best goed afgaat en ik het super leuk vind. (ik heb overgens 2 jaar western rijles gehad, heel iets anders) De enige eis die ik heb is dat hij 1.70 of groter moet zijn... dus dat maakt het weer heel breed! En ik weet ook hoeveel pech je kunt hebben met paarden (ben zeer thuis in de drafsport) gisteren gezond, kan vandaag heel anders zijn...
studiemiep schreef:44Myrthe44 schreef:Kom ongeveer 30 minuten te vroeg op de eerste afspraak om het paard te bekijken (ook bij particulier, uit eigen ervaring: particulieren zijn ook lang niet altijd even eerlijk!), dan kun je zien of ze het paard niet stiekem longeren/ sederen van tevoren om de heetheid eraf te krijgen of vast los te maken oid.
Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard uit de stal halen, poetsen, ook hoeven krabben, opzadelen, en aanraken op het hoofd, benen en onder de buik. Als dit goed gaat kan je het de 2e afspraak zelf doen. Laat de eerste afspraak de eigenaar het paard voorrijden en vraag ook om oefeningen (wijken, sb, achterwaarts, etc.) en evt een sprong. Als dat goed gaat kan je er daarna zelf op, en de tweede afspraak kan je er dan meteen zelf op. Film ook alles, zodat je het thuis kan terugkijken.
Als ze zeggen dat het paard verkeersmak is, laat de eigenaar er dan ook een stuk de weg mee oprijden (gaat dit goed, kan je dit ook zelf doen). Vraag ook of ze het paard in- en uit de trailer kunnen laden. Doe nooit zelf iets als eerst, laat de eigenaar altijd alles voordoen. Dan kan je vast zien hoe het paard reageert.
Als het klikt kan je het paard laten keuren, standaard regel is goedkeuring zijn de kosten voor jou, afkeuring zijn de kosten voor de verkoper (gaan ze hier niet mee akkoord, ga dan niet eens kijken, zit er blijkbaar al een luchtje aan). Ik zou het paard zowel klinisch als basis röntgenologisch laten keuren (gewoon de standaard foto's, zijn er geloof ik 12). Artrose ed zie je vaak bij een klinische keuring niet, maar kan een paard toch flink last van krijgen. Ook een goedkoop paard zou ik ten alle tijden laten keuren, wordt ie kreupel ben je duurder uit.
Is het paard goedgekeurd en besluit je hem te kopen, doe dit dan niet zonder koopcontract (op de site van vereniging eigen paard kan je goede voorbeeldcontracten vinden). Vergeet vooral niet om in het contract te zetten dat je het paard in geval van verborgen gebreken nog binnen een half jaar terug kan brengen, dit is bij particuliere koop namelijk niet standaard (hoewel het ook bij een handelaar verstandig is om dit duidelijk in het contract te zetten). Zet er duidelijk in voor welk doel je het paard hebt gekocht (dus wil je in de toekomst misschien een wedstrijd gaan rijden, dan ook doel: wedstrijden rijden).
Weet niet of je bereid bent om er iets voor uit te geven, maar vereniging eigen paard heeft onafhankelijke aankoopbegeleiders (heb hier zeer goede ervaring mee). Ze gaan met je mee naar het paard kijken, bespreken van te voren je wensen en geven je een goed advies. Ze zijn zeer deskundig, kunnen je ook een beetje helpen bij het proefrijden zodat je echt alles uitprobeert wat het paard kan. En zeggen het ook meteen als ze het niet vertrouwen of als er iets niet goed is. http://www.eigenpaard.nl/Default.aspx?tabid=1331
Jij verklaard onzin...dat als mensen niet willen opdraaien voor keuringskosten dat er meteen een luchtje aan zit, ik ken die regel niet hoor........................ (daarnaast keuren is mensen werk...een DA kan een keuring maken of breken...) een paard niet door de buigproef krijgen is simpel en zo gebeurd.(even als iedere paard door een buigproef heen krijgen)....
keuren is niet zwart-wit, evenals de beoordeling van rontgen foto's...(grote afwijkingen daar gelaten). De ene DA zegt tis een 2 de andere zegt ik vind het toch een 3. En wie spreekt dan de waarheid????
30 min te vroeg komen is ook onzin...als je al zo een paard moet kopen met dat gevoel, dan kun je beter bij die mensen geen paard kopen...
PaulinBijoux schreef:studiemiep schreef:
Jij verklaard onzin...dat als mensen niet willen opdraaien voor keuringskosten dat er meteen een luchtje aan zit, ik ken die regel niet hoor........................ (daarnaast keuren is mensen werk...een DA kan een keuring maken of breken...) een paard niet door de buigproef krijgen is simpel en zo gebeurd.(even als iedere paard door een buigproef heen krijgen)....
keuren is niet zwart-wit, evenals de beoordeling van rontgen foto's...(grote afwijkingen daar gelaten). De ene DA zegt tis een 2 de andere zegt ik vind het toch een 3. En wie spreekt dan de waarheid????
30 min te vroeg komen is ook onzin...als je al zo een paard moet kopen met dat gevoel, dan kun je beter bij die mensen geen paard kopen...
Toen ik naar een nieuw paard opzoek was kwam ik altijd "per ongeluk" een uur te vroeg. Van de 6 paarden waar ik ben gaan kijken werden er 3 gelongeerd! Ik heb het er daarom helemaal mee eens dat je te vroeg moet komen.
6 maanden vind ik teveel om een paard terug te brengen. Als het te regelen is zou ik wel proberen om 2 weken in te stellen om een gebrek uit te sluiten. In 2 weken kan je precies zien of het paard iets heeft, zonder dat je het zelf (ga er natuurlijk niet vanuit) kapot hebt gemaakt.
studiemiep schreef:nou rare mensen waarbij jij bent wezen kijken...een eerlijke verkoper doet zoiets niet (ik had mijn paard op pensionstal staan 30 min bij mijn vandaan) had kopers gevraagd mij even te bellen als ze er bijna waren dan reed ik ook van huis weg. Zodat we ongeveer tegelijk aankwamen. Je had dus bij mij rustig 1 uur te vroeg kunnen komen maar 1 dan ben ik niet beschikbaar.. (ik werk en eet immers ook) je maakt een afspraak op een tijd en voor de tijd ben ik niet op stal te vinden. (wellicht 5 min eerder om stal uit te mesten ) maar meer ook niet
) kun je er ook een dagje weg van maken dat je er een paar achter elkaar ziet
naomi_g1998 schreef:Ik zou als je echt interesse hebt wel vaker gaan kijken eventueel. Misschien zelfs een keer perongeluk te vroeg komen om eventuele middeltjes die iets met het paard doen voor te zijn. Verder laten keuren uiteraard. Hoe vaak is er wel niet een topic op bokt met dat er iets mis is terwijl ze het paard niet hebben laten keuren... Neem een ervaren iemand mee die eventuele miskopen kan voorkomen. Maak een proefrit en als je wilt gaan springen vraag dan of je wat sprongen mag maken. Eventueel ook een buitenritje proberen of het paard even mee naar huis nemen voor een bepaalde proeftijd.
Collie2008 schreef:Je kan ook op een manege gaan staan die om de week wedstrijden houden. Je kan een trailer lenen of huren, etc. Wat wordt er op bokt toch vaak overdreven financieel gedacht.
En als iemand niet meer dan 3500 te besteden heeft voor aankoop paard betekent dat toch niet dat je de rest niet kan betalen qua onderhoud?
Joolien schreef:Ik zou meerdere keren gaan kijken om te kijken of je echt een klik hebt met het paard. Ga bij voorkeur naar een particulier, handelaren zijn niet altijd even eerlijk. Particulieren ook niet maar als je meerdere keren gaat kijken kun je wel een beetje inschatten hoe ze met hun paarden om gaan
Joolien schreef:Ik weet niet of het mogelijk is om een rapport op te vragen bij de da van het paard zodat je de medische geschiedenis van het paard op kunt vragen. Misschien weet iemand dat hier?