Je paard te lease aanbieden...ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je paard te lease aanbieden...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:39

Kan je hem niet in bruikleen ter beschikking stellen? Dat die wel verplaatst mag worden, maar hun wel de kosten op zich hebben (les, stalling, vervoer, wedstrijden, hoefsmid, wormenkuur, kleine DA kosten, helft vd verzekering? etc.). Zo kan je hem altijd nog is opzoeken, blijft die van jou maar heb je er eigk niet veel kosten aan. En iemand die goed voor je paardje zorgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:43

Mensen gaan met een lease paard om zoals mensen met een lease auto omgaan. Onverantwoordelijk. Waarom? Omdat wanneer deze "stuk" gaat. Je zo een vervangend voertuig heb.

Nerver nooit dat ik zou gaan mijn paard ter lease aan zou bieden. Liever verkopen, Dan hebben mensen zelf de kosten en lasten wanneer het fout gaat. Met lease niet.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:44

Ik vind veel mensen hier echt absurd reageren.
Je bied iemand een geweldige kans aan om een eigen paard te hebben, maar dan zonder de aanschafprijs en in jouw geval hoefsmid e.d.

Dat je dan de stalling moet betalen, vind ik reeël, als iemand anders in je auto rijd betaal jij toch ook niet de parkeermeter of de benzine? ;)

Mensen lijken niet in te zien wat een eigen paard eigenlijk wel niet kost. en dus reageren ze hier maar dan: "Dan koop ik wel een eigen paard" of "dan neem ik toch een goedkopere".
Vind die reacties erg raar. het lijkt mij dat het er om gaat wat je met een dier kan bereiken, en dan betaal je alleen de stalling.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:47

Ik heb toen ik klein was een shetlander geleast voor 5 dagen in de week en dat was 50 euro per maand. Ik zou dus nooit volledig stallingsgeld betalen. Natuurlijk was dit een shetlander en waar jij het over hebt een sportpaard, maar nog steeds vind ik het teveel.

Het zou dan nog aantrekkelijker zijn om zelf een paardje te kopen. Het zal lastig voor je worden om een goede leaser te vinden met dat bedrag.

Nini_roosje , er zijn zat mensen die wel gewoon normaal met je paard omgaan ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:55

Alexandra_ schreef:
Je bied iemand een geweldige kans aan om een eigen paard te hebben, maar dan zonder de aanschafprijs en in jouw geval hoefsmid e.d.

Dat je dan de stalling moet betalen, vind ik reeël, als iemand anders in je auto rijd betaal jij toch ook niet de parkeermeter of de benzine? ;)

Mensen lijken niet in te zien wat een eigen paard eigenlijk wel niet kost. en dus reageren ze hier maar dan: "Dan koop ik wel een eigen paard" of "dan neem ik toch een goedkopere".
Vind die reacties erg raar. het lijkt mij dat het er om gaat wat je met een dier kan bereiken, en dan betaal je alleen de stalling.

Ik reageer juist vánuit het perspectief van een eigen paard (of 3 eigenlijk).
Realistisch gezien, wat kost werkelijk een jong net ingereden sportpaard nou werkelijk... 3-4.000 euro? Dat geld zou ik sowieso over hebben om niet de volgende verplichtingen te moeten nagaan:
- niet alle 7 dagen beschikken over het paard
- verkoop of leas intrekken wanneer TS uitkomt
- verplicht lessen (bij instructie naar TS keuze?)
- niet van stal mogen verplaatsen, maar wel het 'dure' stalgeld (van uitgaande dat TS op een redelijk luxe stal staat) betalen

Dan investeer ik liever 1 malig een paar duizend euro extra, zodat het paard eigendom wordt :D
(maar ik heb makkelijk praten, mijn paarden staan aan huis, dus sowieso goedkoper dan op een (luxe) pensionstal, daarom zou ik zo'n paard sowieso willen verhuizen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:15

Als je een deel van het geld wilt besparen én je paard zelf (in regie) houden, is 24/7 weidegang aan te bevelen. Voor een jong paard is dat prima.
Als je wilt dat je paard goed wordt ingereden, zul je iemand moeten benaderen waar je vertrouwen in hebt. (evt. vraag onkostenvergoeding).
Voordeel is ook dat je het paard - mocht het nodig worden, vervolgens als 'ingereden' kunt verkopen.
Leasen brengt wel wat risico's met zich mee. En als je financieel al niet lekker zit, zou ik dat zeker niet doen. (wat als je paard kreupel wordt etc.?)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:22

Ik denk eerlijk gezegd dat er best wel mensen zijn die dit paard willen leasen. Zo'n half jaar geleden was ik op zoek naar zo'n soort leasepaard, en nee ik ben geen penny meisje :') . Ik vond het alleen heel spannend om gelijk naar een eigen paard te kijken en het aankoopbedrag is ook niet niks bij een beetje goed en gezond paard dus zocht ik zoiets. Uiteindelijk heb ik toch mijn eigen paard weer gekocht maar ik denk zeker dat er mensen zijn die dit willen.. zoek naar iemand die al een eigen paard gehad heeft (!) Want die kent de verantwoordelijkheden.. en geen 16 jarig meisje wat nog een studie moet doen maar gewoon iemand die al gesetteld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:32

RSJami schreef:
Ik heb toen ik klein was een shetlander geleast voor 5 dagen in de week en dat was 50 euro per maand. Ik zou dus nooit volledig stallingsgeld betalen. Natuurlijk was dit een shetlander en waar jij het over hebt een sportpaard, maar nog steeds vind ik het teveel.

Het zou dan nog aantrekkelijker zijn om zelf een paardje te kopen. Het zal lastig voor je worden om een goede leaser te vinden met dat bedrag.

Nini_roosje , er zijn zat mensen die wel gewoon normaal met je paard omgaan ;)

Dat heb ik dan verdomd weinig gezien. Ze zijn er wel. (mensen die niet meteen stoppen met betalen wanneer het paard 2 weken kreupel is of wanneer iets anders ze niet zint).

Ik zou het risico iig niet durven nemen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:53

Dispar_Vulgo schreef:
Alexandra_ schreef:

Ik reageer juist vánuit het perspectief van een eigen paard (of 3 eigenlijk).
Realistisch gezien, wat kost werkelijk een jong net ingereden sportpaard nou werkelijk... 3-4.000 euro? Dat geld zou ik sowieso over hebben om niet de volgende verplichtingen te moeten nagaan:
- niet alle 7 dagen beschikken over het paard
- verkoop of leas intrekken wanneer TS uitkomt
- verplicht lessen (bij instructie naar TS keuze?)
- niet van stal mogen verplaatsen, maar wel het 'dure' stalgeld (van uitgaande dat TS op een redelijk luxe stal staat) betalen

Dan investeer ik liever 1 malig een paar duizend euro extra, zodat het paard eigendom wordt :D
(maar ik heb makkelijk praten, mijn paarden staan aan huis, dus sowieso goedkoper dan op een (luxe) pensionstal, daarom zou ik zo'n paard sowieso willen verhuizen

Indd. je zegt het zelf al. Niet iedereen heeft overigens ineens 4000 euro, of de t geld wat een dierenarts kost.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:59

Anoniem schreef:
Mensen gaan met een lease paard om zoals mensen met een lease auto omgaan. Onverantwoordelijk. Waarom? Omdat wanneer deze "stuk" gaat. Je zo een vervangend voertuig heb.

Nerver nooit dat ik zou gaan mijn paard ter lease aan zou bieden. Liever verkopen, Dan hebben mensen zelf de kosten en lasten wanneer het fout gaat. Met lease niet.

En bedankt :+

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:06

Anoniem schreef:

Ik vind dit ook erg kort door de bocht!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:10

Je moet gewoon tegen de juiste persoon aanlopen. Ik zou er niet aan moeten denken dat me lease paard weer weggaat ondanks dat hij nu 20 jaar is met artrose. Ben super gek met hem.

Ik hoop dat je een geschikt persoon gaat vinden voor je paard en dat er een goede oplossing komt.
Hoe en wat kan je ook nog met de leaser bespreken als er iemand op je pad komt.
Als je maar goede afspraken maakt en je paard in de gaten houdt.

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:23

Ik zou het zelf ook niet doen, en niet elke verzorg(st)er is een penny.
Zelf heb ik ook een verzorgpony, en daar moet ik ook gewoon voor ijzers zelf betalen.
Alles heeft ze, dekens etc, hoef ik niet zelf te betalen.
Maar dingen die ze niet echt nodig heeft moet ik gewoon zelf betalen.
Ook moet ik 3/4x per week mesten, en als ze weekend weg zijn, heb ik gewoon de sleutel van de schuur (hangt aan mn mooie fietssleutel) , en dan (eigen keuze) ook het dochtertje van stal haar pony mesten, en longeren/losgooien, nooit problemen gehad, als ik een keer niet kan mesten, wisselen we gewoon van dag.
Soms alle paarden van stal binnenzetten, spullen van bib invetten.

Ik hoop voor je dat je iemand vind, en succes met je zoektocht naar een verzorg(st)er.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:35

Ik zou best zo'n leasepaard willen leasen. Ik zou dan wel het paard willen verhuizen naar een stal naar keuze (in overleg uiteraard). Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen die inderdaad het paard 'inruilen' voor een nieuwere of betere. Verder zou ik het paard dan de hele week willen kunnen rijden, of althans de mogelijkheid tot. Ik vind 7 dagen te veel om te rijden, maar goed denk ook aan tutten of longeren e.d. Hoort er mijn inziens ook allemaal bij.

Ik heb het nu goed getroffen met een paard dat ik gratis kan rijden. Ik betaal wel zelf mijn lessen en wedstrijden en kleine benodigdheden. Ook dekjes e.d. koop ik zelf. Niet omdat het moet, maar omdat ik het zelf leuk vind. Halsters e.d. ook. Ik mag haar zo vaak rijden als ik wil. Nu kan ik zelf heel goed inschatten wat goed is voor mijn paard, hoe vaak rijden e.d. ze is namelijk niet de jongste. Ook toen ze vorig jaar zomer hoefbevangen was ging ik erheen. Langzaam aan weer opbouwen en ja dan heb ik een uur reistijd voor een half uurtje dat ik daar dan ben. Vind ik geen probleem!

Enige nadeel is dat ze redelijk ver weg staat voor mij, half uur heen en half uur terug met de auto. Mijn auto is niet bepaald zuinig waardoor ik toch zeker 100 a 120 euro aan benzine kwijt ben per maand. Hier zitten ook wel kleine ritjes van mij zelf bij, maar eigenlijk gebruik ik mijn auto alleen maar om naar mijn paard te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:35

Ik snap voor jou TS dat het verkopen van je paard heel moeilijk zal zijn.

Maar ik denk persoonlijk dat je nooit een goede leaser zult vinden omdat er genoeg paarden zijn waar een verzorger mee kan rijden. Tenslotte is het crisis en heeft iedereen daar wel een klein beetje last van.
Dus ik denk dat niemand zomaar alle kosten van de stalling zal gaan betalen en daarbij de lessen die er dan nog eens bij komen.

Zelf heb ik ook lang voor een ander gereden, maar altijd moet je dingen vragen en je loopt toch wel tegen dingen aan die jij als verzorger liever anders ziet gaan dan de eigenaar. Dat is gewoon zo. Iedereen heeft een andere manier van denken en handelen en daar is niks mis mee. Alleen met dat soort gevallen wel lastig.

Nu train ik nog wel voor andere mensen hun paard maar dat is helemaal anders. Omdat ik er niet voor betaalt krijg en het zijn paarden die heel goed zijn opgeleid. En ik krijg er een leuke bonus bij ;)

Ik denk persoonlijk als je 2 paarden kunt betalen dan is het het slimste om hem te verkopen.. Wat als hij ziek word? Heel toevallig met je andere paard.. Dat zal je altijd zien. Moet je hem dan alsnog laten gaan omdat je niet genoeg geld hebt voor een dierenarts? Want die zijn ook niet goedkoop.

Allemaal dingen om over na te denken. Maar ik zou het wel weten als ik jou was, hoe moeilijk het ook zal zijn...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:43

Oei, ik zou een talentvol sportpaard dan liever verkopen aan een goede eigenaar dan verleasen.
Dat lijkt me toch wel heel spannend, vooral als het paar zo kort onder het zadel is.

Tenzij je echt een goede getalenteerde leaser hebt, die bijv. zelf de aanschaf van een paard niet kan betalen of tijdelijk paarden verder wil brengen.

Mijn ervaring met leasers is dat ze er toch vaak na een halfjaar of jaar mee stoppen. We hebben hier een pony in de lease die de afgelopen jaren een stuk of 4 mensen heeft zien komen en gaan. Nu is deze pony daar wel ok mee maar ik vind het niet ideaal, want niemand komt er écht verder mee.

Maar je kunt het proberen met een goede advertentie?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:49

Ik was eerst ook nooit van de verzorgers of leasers. maar in verband met mijn studie had ik toch besloten om voor 2 dagen per week iemand te zoeken die mijn paard kan rijden/verzorgen. In het begin vond ik het wel moeilijk omdat ik bijna alleen maar reacties van penny meisjes kreeg (in me advertentie stond wel gewoon 18+, maar ze probeerden het toch: 'ik ben wel 14, maar ik rij al 9 jaar paard' haha)

uiteindelijk heb ik in een keer een super goede leaser gevonden (een volwassen vrouw). De eerste die kwam kijken en er was gelijk een klik met mijn paard en ook met mij. En het is me heel erg goed bevallen. Je moet inderdaad wel geluk hebben met wie je treft. Ze is gewoon heel verantwoordelijk, zuinig op mijn paard en op mijn spullen. Ik ga heel vaak ook gewoon mee, en ik zie ze echt vooruit gaan met het rijden enzo. (ze heeft ook les trouwens op haar eigen kosten) Er zijn dus ook gewoon goede verzorgers hoor! Maar ik zou wel uitkijken met zo'n jong paard dat pas onder het zadel is. Als je dan iemand hebt die niet ervaren genoeg is, kan je paard verkeerd doorgereden worden en dan zit jij straks met de ellende.

Ik zou zelf ook wel zo'n leasepaard leasen als wat jij aanbiedt. Voordat ik mijn eigen paard had heb ik dit ook 2 jaar zo gedaan, maar dan mocht ik dat paard verplaatsen naar mijn woonplaats en ik betaalde alles. Dat is altijd goed gegaan, nooit gezeur gehad met de eigenaresse oid.