Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
JJane schreef:En toch vind ik het raar dat het niet duidelijk is hoe hoog de boete is. Bij je autopapieren is het toch ook een bedrag. Hierdoor krijg je ook een vaag beleid en neemt de helft van de mensen het niet serieus. Het is zo zonde want er is door iedereen al best veel energie in gestoken om alle paarden een paspoort/chip te geven. Met iets meet puntjes op de i had het best goed gewerkt. Zoals al eerder gezegd chip en dierenarts koppelen en een duidelijke boete.
Vjestagirl schreef:JJane schreef:En toch vind ik het raar dat het niet duidelijk is hoe hoog de boete is. Bij je autopapieren is het toch ook een bedrag. Hierdoor krijg je ook een vaag beleid en neemt de helft van de mensen het niet serieus. Het is zo zonde want er is door iedereen al best veel energie in gestoken om alle paarden een paspoort/chip te geven. Met iets meet puntjes op de i had het best goed gewerkt. Zoals al eerder gezegd chip en dierenarts koppelen en een duidelijke boete.
Ik vind het raar dat er hier door de jaren heen op gecontroleerd moet worden. Als je je paard aanbied voor de slacht: logisch. Maar zolang het gewoon gezond op stal staat: why?
LizMD schreef:Waar heb je die vraag gesteld Vjestagirl?
Er is (ook in de NLse wetgeving) een verschil tussen houder en eigenaar. De bovenstaande dikgedrukte dingen geven geen uitleg over de houder, zegt alleen maar wat deze moet doen.
Volgens een eerder verordening is de houder "een natuurlijke of rechtspersoon die permanent of tijdelijk verantwoordelijk is voor dieren, ook tijdens het vervoer of op een markt". Dat verhaaltje klopt wanneer je inderdaad op bovengenoemde ****-manege staat. Is wat lastiger te definiëren wanneer je (zoals ik) bij een boer staat die alleen over het voeren gaat.
Maar dan nog even zonder de begrippen houder/eigenaar. Wanneer de nVWA voor je neus staat, moet het paspoort direct getoond kunnen worden. Kan dit niet, krijgt de pensionhouder de boete. Zelfs zonder wetgeving lijkt het me dan handig dat juist de pensionhouder degene is die het paspoort heeft. De kans dat hij aanwezig is, is groter en het risico is voor hem.
De hoogte van de boete is niet bekend omdat het OM daar over gaat. Voor de meeste boetes (zoals die in het verkeer) wordt gewerkt met een bepaald systeem. Zo'n gelijksoortig systeem is er niet voor Europese verordeningen, dus zal er per situatie gekeken worden wat de hoogte van de boete is.
cissy schreef:Nog maar een keer: [TAO] Waarschuwing paarden paspoorten
Daar is de hele discussie ook al aan de gang, misschien handiger om eea centraal te houden?
27 pagina's aan info en alles is al een keer voorbij gekomen.